Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@13:11:21 GMT

خان شیخون کجاست

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۸۷۲۶

خان شیخون کجاست

تروریست ها در سال ۱۳۹۴ ( ۲۰۱۵ میلادی) با حمایت همسایه شمالی سوریه سازماندهی و تجهیز شده و با هدایت "اتاق عملیات ازنه" در ترکیه که با حضور افسران اطلاعاتی کشورهای مختلف از جمله غربی و عربی اداره می شد، وارد استان ادلب در شمال غرب سوریه شده و بسرعت این استان را اشغال کردند.

استان ادلب با ۱۱ درصد از  ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربع سوریه در شمال غربی ترین منطقه این کشور و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد و از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می شود که شهر خان شیخون در شهرستان معره نعمان از مراکز راهبردی این استان است و یکی از راهبردی ترین مناطق شمال غرب سوریه می باشد که در سرشماری سال ۲۰۰۴ میلادی دارای بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود ارتش سوریه به خان شیخون پس از عملیات یک ماه گذشته نیروهای سوری در بخش هایی از شمال حماه و مناطق اطراف خان شیخون انجام شد.

در یک ماه گذشته به دنبال نقض آتش بس از سوی تروریست های مستقر در استان ادلب که در سه سال گذشته بر اساس توافق ایجاد مناطق کاهش تنش با اتوبوس های سبز از سراسر سوریه به این استان منتقل شده بودند، ارتش این کشور پس از چند بار هشدار و اتمام حجت و اخلال از سوی برخی حامیان تروریست با وجود برخی توافق ها مانند "سوچی" در روسیه، عملیات خود را به دنبال اعلام پایبند نبودن "ابومحمد جولانی" سرکرده تروریست های "جبهه النصره" سابق و "تحریر الشام" فعلی به آتش بس، آغاز کرد.

از بهار سال ۱۳۹۷ به دنبال عملیات ارتش سوریه در سه استان جنوبی این کشور شامل درعا، قنیطره و سویدا و آزاد سازی مناطق مهمی از جنوب کشور از دست تروریست های مورد حمایت رژیم صهیونیستی در کمتر از یک ماه و بر اساس تجارب به دست آمده از نبردهای قبلی با تروریست ها متوجه آزادی مناطق شمالی این کشور به خصوص شمال غرب سوریه و استان ادلب شد.

اکنون ۸۰ درصد خاک سوریه از دست تروریست ها آزاد شده است و بخش هایی از شمال شرق این کشور که بیشتر کردنشین می باشد و شمال غرب شامل استان ادلب و مناطق غربی استان حلب در اشغال تروریست ها است و دولت سوریه بارها تاکید کرده که تا باقیماندن یک وجب از خاک این کشور در اختیار تروریست ها به عملیات خود برای آزادی آنها ادامه خواهد داد.

ارتش سوریه از اواخر تابستان سال ۱۳۹۷ نیروهای خود را به اطراف مناطق اشغالی استان ادلب، حماه و لاذقیه گسیل کرده بود تا با روشن شدن وضعیت این استان آن را از دست تروریست ها آزاد کند.

در این مدت تروریست ها بارها با استفاده از مناطق مجاور استان ادلب با دیگر استان های سوریه اقدام به شلیک خمپاره و موشک به مناطق مسکونی آزاد شده کرده بودند که در جریان آنها شمار زیادی از غیرنظامیان سوری کشته و یا زخمی شده و خسارت های زیادی نیز به خانه ها و مناطق مسکونی مردم وارد شد.

با آغاز "ساعت صفر" عملیات آزادسازی ادلب، نیروهای ارتش سوریه از فروردین ماه ۱۳۹۸ ابتدا روستاها و شهرک های این استان در مجاورت با استان های اطراف را از دست تروریست ها خارج کردند تا راه برای آزاد سازی مناطق دیگر ادلب فراهم شود.

در بیست روز گذشته نیز نیروهای سوریه با در پیش گرفتن راهبرد وارد کردن کمترین خسارت به مناطق مسکونی و نیروهای خود به صورت "نعل اسبی" ابتدا مناطق کوهستانی شهرک ها و روستاهای جنوبی خان شیخون مانند کفرسجنه و روستاهای عابدین، حرش الطویلة و مفر الحنطة تصرف و پاکسازی شد تا نیروهای سوری عمل کننده بتوانند از دو سمت مناطق شمالی خان شیخون به همدیگر متصل شده و با توجه به این که مناطق آزاد شده قبلی بر روی ارتفاعات قرار دارد به راحتی از این پس می توانند تروریست های مستقر در مناطق محاصره شده نظیر مورک، کفر زیتا و الطامنه را زیر ضربات کوبنده خود قرار دهند.

سیطره بر خان شیخون به معنای محاصره کامل صدها کیلومتر از حومه شمالی استان حماه  از جمله مثلث مرگ است که شامل شهرک‌ های الرکاة، اللطامنه و کفرزیتا می شود که تروریستها از این مناطق منازل مردم را مورد هدف قرار می دهند .

اکنون با تنگ شدن عرصه بر تروریست ها، شمار زیادی از آنان به همراه خانواده سوار بر خودروهای حمل بار کرده و راه گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز مشترک سوریه و ترکیه را در پیش گرفته اند و سیاست ترکیه نیز در سال های اخیر استقرار تروریست ها در استان ادلب و محاصره آنان برای جلوگیری از ورود به این کشور است تا دچار مشکلات امنیتی نشود.

فشارها به دنبال هجوم شمار زیادی از این تروریست ها به همراه خانواده به ترکیه و ادامه عملیات ارتش سوریه با توجه به محاصره برخی مناطق و نزدیک شدن به جنوب شهر ادلب مرکز استان ادلب در هفته های آینده موجب خواهد شد تا این فرارها افزایش یافته و علاوه بر تروریست ها، ایغورهای چینی نیز که در پنج سال گذشته ادلب را به شهر چینی ها تبدیل کرده اند، همراه آنان به سمت مرزهای ترکیه هجوم ببرند تا از این پس میهمان ترک ها باشند که آنان را هزاران کیلومتر آنطرف تر و از چین به شمال سوریه منتقل کرده بودند.

سخن آخر این که با ادامه پیشروی های ارتش سوریه که اکنون سرشار از تجارب مقابله با تروریست ها در نه سال گذشته است و همراهی برخی دوستان این کشور مانند روسیه از نظر پوشش هوایی عملیات می توان در آینده نزدیک شاهد برقراری امنیت کامل در جاده بین المللی دمشق به حلب و دیگر مناطق اطراف و رهایی بسیاری از مناطق اشغالی سوریه در ادلب و پیوستن آنها به دیگر مناطق آزاد شده و بازگشت به آغوش وطن بود.

در این میان آنچه در هاله ای از ابهام قرار دارد، سرنوشت ۱۴۶ هزار تروریستی وابسته به ۱۰۳ گروهک تروریستی از ۶۰ کشور جهان است که در این استان مستقر بوده که به طور قطع شمار زیادی از آنان در جریان عملیات ارتش در روزهای اخیر و آینده کشته شده و یا کشته خواهند شد و مابقی آنان نیز یا باید به ترکیه فرار کنند و یا تسلیم نیروهای سوریه شوند که در هر دو حالت پیروزی با ارتش دولت قانونی دمشق خواهد بود.

ذکر این مطلب نیز لازم است که تروریست ها با توجه به مخالفت های ترکیه با ورود آنان به این کشور از ماه ها قبل و با توجه به تاکید سوریه برای آزادی ادلب تونل هایی را در مناطق مرزی به سمت ترکیه حفر کرده اند تا در صورت جلوگیری از ورود آنان، با استفاده از این تونل ها وارد ترکیه شوند.

به نظر می رسد که سیاست صبر سوریه در یک سال گذشته برای آزادی ادلب اکنون جواب داده و این کشور با خیال راحت و پس از اتمام حجت های لازم برای تروریست ها و حامیان آنان که اکنون دیگر تاریخ مصرفشان گذشته، به راحتی اقدام به سرکوب تکفیری ها کرده و دیگر هیچ طرفی برای آنان دلسوزی نکرده و سرنوشتی جز نابودی ندارند.

از داود پورصحت

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۸۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نطق تماشایی نماینده بلژیک در پارلمان اروپا درباره حمله ایران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 7 پس از کلر دالی نماینده ایرلند در پارلمان اروپا، حالا مارک بوتنگا نماینده بلژیکی پارلمان اروپا در نطق تماشایی در پارلمان اروپا به دفاع از حمله ایران به اسرائیل پرداخت. او در پارلمان اورپا گفت: «شما که ایران را به دلیل تلافی حمله به کنسولگری خود تروریست می‌خوانید، آیا حاضرید ارتش اسرائیل را به دلیل قتل 15 هزار کودک، تحریم کرده و آن را تروریست بخوانید؟ با اندک آبروی باقیمانده اروپا بازی نکنید...» این نطق فوق العاده را با زیرنویس فارسی می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • وعده مهم انصارالله یمن برای آغاز عملیات در دریای مدیترانه/ هشدار مجارستان درباره وقوع جنگ جهانی سوم/ وقوع حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ افزایش سطح هشدار برای 5 سفارتخانه کره جنوبی
  • ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد
  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • نطق تماشایی نماینده بلژیک در پارلمان اروپا درباره حمله ایران