Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:49:26 GMT

نرخ ارزهای دیگر به حساب پول جدید

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۸۹۶۸

نرخ ارزهای دیگر به حساب پول جدید

یک اقتصاددان تاثیرات تغییر در وضعیت ظاهری واحد پولی بر نرخ سایر ارزها در بازار را تشریح کرد و گفت: بر اساس نرخ فعلی دلار، هر دلار ۱۲ واحد پول جدید خواهد بود.

به گزارش ایسنا، جدی شدن اعمال تغییرات در وضعیت ظاهری واحد پولی کشور باعث گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علت و تبعات این تصمیم جدید دولت شده است. یکی از مسائلی که در این باره مطرح می‌شود وضعیت مبادلات ارزها در بازار با معیارهای جدید پولی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این باره کمیل طیبی - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه حذف صفرها از پول ملی به تنهایی اثرات اقتصادی محسوسی ایجاد نخواهد کرد، اظهار کرد: این تصمیم جدید دولت جز اینکه باعث ایجاد دردسر جدیدی برای پول ملی شود نتیجه دیگری ندارد. با حذف صفرها اقتصاد شاهد چند نرخ جدید خواهد بود که یکی از این نرخ‌ها نرخ دلار است که بر اساس حذف چهار صفر، هر دلار تقریبا معادل ۱۲ واحد جدید تعیین خواهد شد.

این اقتصاددان با اشاره زمان‌بر بودن تغییرات در واحد پولی کشور ادامه داد: تغییرات جدید نیازمند طی کردن یک پروسه زمانی دو تا چهار ساله است تا به این صورت بتواند خود را با اقتصاد کشور هماهنگ کند.

او با اشاره به مستقل بودن پدیده تورم از وضعیت ظاهری واحد پولی بیان کرد: تورم معمولا در بستری بروز خواهد کرد که پیش از آن رکود اقتصادی اتفاق افتاده باشد. این رکود است که در نهایت علاوه بر تورم باعث از بین بردن انگیزه های تولید و سرمایه‌گذاری خواهد شد؛ بنابراین حذف چند صفر از واحد پولی نمی‌تواند هیچ تاثیری بر این چرخه تورمی بگذارد.

طیبی همچنین به هزینه‌های ناشی از ایجاد تغییر در واحد پولی کشور هم اشاره کرد و گفت: به لحاظ هزینه‌های محاسباتی این تغییر و تحولات هزینه‌هایی خواهد داشت. از سوی دیگر تغییرات در وضعیت ظاهری اسکناس‌ها و سکه‌ها هم مطرح است که آن هم حتما هزینه‌هایی خواهد داشت.

او با اشاره به احتمال حذف تدریجی اسکناس‌ها و سکه‌ها از چرخه مبادلات اقتصادی نیز اظهار کرد: واقعیت این است که وجود اسکناس‌ها و سکه‌ها علیرغم ارزش پولی که دارند به لحاظ ذاتی وجودشان برای حفظ هویت و کیان پول ملی ضروری است.

به گزارش ایسنا، پیش از این عبدالناصر همتی - رئیس کل بانک مرکزی - با اشاره به برخی انتقادات نسبت به هزینه‌بر بودن حذف چهار صفر و چاپ مجدد اسکناس گفته بود که تبدیل واحد پولی برای ما هزینه‌ای ندارد. زیرا سالانه ۷۰۰ میلیون اسکناس امحا و چاپ مجدد می‌شود. علاوه بر این هفت میلیارد قطعه اسکناس رایج در کشور داریم که با این کار به سه میلیارد قطعه تبدیل خواهد شد. در واقع هزینه امحاء و چاپ جایگزین می‌شود و هزینه خیلی زیادی تحمیل نمی‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اظهار کرده که مسکوکات در کشور از رده خارج شده و کسی پول سکه‌ای را قبول نمی‌کند و بالاترین سکه ما که سکه ۵۰۰ تومانی است قیمتش ۸۲۰ تومان می‌شود؛ یعنی هر چه سکه ضرب می‌کنیم از رده خارج می‌شود تا آن را آب کنند و از آن استفاده دیگری داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقتصاددان ارز حذف چهار صفر از پول ملی اسکناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۸۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از قابلیت‌های اسپاتیفای بی‌سروصدا پولی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بسیاری از کاربران اسپاتیفای گزارش داده‌اند که این پلتفرم نمایش متن آهنگ‌ها را وارد امکانات سرویس اشتراکی کرده است. اسپاتیفای برای این تغییر، هیچ بیانیه‌ی مستقیمی منتشر نکرد.

براساس گزارش زومیت، اسپاتیفای در پاسخ به پیگیری تک‌کرانچ درباره‌ی پولی‌شدن نمایش متن آهنگ‌ها گفت که ویژگی‌های این پلتفرم ممکن است در طول زمان، بین بازارها و دستگاه‌های مختلف تغییر کنند.

اسپاتیفای پاییز گذشته ویژگی نمایش متن آهنگ‌ها را به‌صورت آزمایشی و محدود از دسترس برخی کاربران خارج کرد. کاربرانِ پلن رایگان که سعی می‌کردند به این ویژگی دسترسی پیدا کنند، پیامی را مشاهده می‌کردند که می‌گفت: «از متن آهنگ در Spotify Premium لذت ببرید.» در آن زمان، اسپاتیفای توضیح داد که این تغییرات «فقط یک آزمایش» هستند و فقط در دو بازار اعمال شده‌اند. به نظر می‌رسد که تغییر مورد بحث از حالت آزمایشی خارج شده است.

تغییر جدید اسپاتیفای، مشخصاً اقدامی برای سوق‌دادن افراد بیشتر به خرید اشتراک پولی است. اسپاتیفای در تعداد مشترکین پیشرفت خوبی داشته است اما درآمد سه‌ماهه‌ی اخیر این شرکت به حد انتظارات تحلیلگران نرسید.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902338

دیگر خبرها

  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟
  • کار سخت مهاجمان پرسپولیس برابر «پولی»/ آمار خیره کننده مرد برزیلی
  • دریافت متن آهنگ‌ها در اسپاتیفای پولی می‌شود
  • پولی در مسیر قهرمانی پرسپولیس (عکس)
  • یکی از قابلیت‌های اسپاتیفای بی‌سروصدا پولی شد
  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • کلاهبرداری تتر چیست و چطور آن را تشخیص دهیم
  • قائمشهر یک سلبریتی جدید دارد
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود