Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با استفاده از موقعیت ممتاز هم‌جواری با سه کشور آسیایی و اروپایی و دارا بودن هفت مرز رسمی می‌تواند بستری مناسب برای تولید ثروت از طریق علم و فناوری را برای استان ایجاد کند. ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، امروزه جوامع و افزایش روزافزون شهرنشینی در فرایند جهانی‌شدن باعث ایجاد بازارهای جدید و تشدید رقابت بر سر دسترسی به منابع محدود موجب شده که بسیاری از کلان‌شهرها در اثر این فرایند به کانون فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی در جهان تبدیل‌شده‌اند همراه شدن با این تغییرات کلان، شهرها را ملزم می‌کند تا برای حفظ مزیت رقابتی در بازارهای جهانی به دنبال راهی برای خلق و ایجاد دانش جدید و مدیریت دانش در دیار خود باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در آذربایجان غربی نیز توسعه بر مبنای نیروهای خلاق و نوآور پی‌ریزی شود پیشران اقتصادی خلاق در سطح کشور خواهیم بود که یکی از سیستم‌های مدیریتی بر مبنای توسعه دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری هستند و به‌عنوان بخشی از زیرساخت‌های نوآوری در کشورها شناخته‌شده و کارکردهایی همچون انتقال دانش، کمک به مدیریت دانش مؤثر بین ذی‌نفعان، انتشار تکنولوژی و کمک به تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌های صورت گرفته را محقق می‌سازند.

موازی‌کاری مراکز رشد در اردبیل؛ مشکلی که گره آن به دست پارک علم و فناوری باز می‌شودکمک 46 میلیارد ریالی بنیاد برکت به پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری‌راه‌اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی ‌ارومیه اجرایی می‌شودآذربایجان غربی به لحاظ هم‌جواری با 3 کشور آسیایی و دارا بودن 7 مرز رسمی در سطح کشور به‌عنوان یکی از ارکان مهم شکل‌گیری و توسعه اقتصاد دانش گذار و اروپایی است و اگر در استان نفوذ اقتصاد دانش‌محور که با تغییرات سریع فناوری درزمینه علمی، اطلاعات، ارتباطات و حمل‌ونقل همراه شود منجر به تغییر عصر صنعت به عصر دانش شده که موجب تحولی عظیم در غربی‌ترین نقطه کشور خواهد شد.

موتورهای نوآوری مانند پارک‌های علم و فناوری موجب می‌شوند که پرورش و خلق دانش، مدیریت دانش موجود در شهر، تبادل و انتقال مؤثر دانش و نوآوری برای شهروندان امکان‌پذیر شود که باید به‌صورت متمرکز تقویت شوند و این موتورهای نوآوری نباید مانند برج عاج‌هایی باشند که جدا و دور از هم قرار دارند بلکه باید به شکل مداوم باهم در ارتباط باشند و به این طریق در تمامی جریان‌های استان قرار گیرند.

شرکت در تورها و نمایشگاه‌های فناورانه عامل توسعه استان

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با اشاره به اعزام تعدادی ازشرکت‌های مستقر به تور فناوری جمهوری آذربایجان توسط پارک علم و فناوری می‌گوید: در این سفر طبق رایزنی‌های انجام گرفته جهت فروش محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های مستقر در پارک، تفاهم‌نامه فی‌مابین شرکت اروم نیرو توان و شرکت اینترنرکو از این کشور منعقد شد.

علی‌محمد نیکبخت می‌افزاید: به دنبال انجام مفاد این تفاهم‌نامه، شرکت اروم نیرو توان به مدیرعاملی اکبر فتحی جلالی موفق به صدور اولین محموله دانش‌بنیان و فروش 26 مورد از تجهیزات خود به شرکت طرف قرارداد شد.

نیکبخت تصریح می‌کند: طراحی خازن‌های صنعتی با آرایش ستاره زمین شده از سال 1389 و به‌منظور کاهش معایب موجود در طراحی بانک خازنی در شرکت اروم نیرو توان کلید خورد، به‌این‌ترتیب نسل جدیدی از خازن‌ها به‌منظور کاهش توان راکتیو و اصلاح ضریب توان، کاهش تلفات کابلی، کاهش درصدی از تلفات انرژی اکتیو، بهینه‌سازی مصرف برق طراحی و ساخته شد.

پارک علم و فناوری پلی برای توسعه علمی 

وی تأکید می‌کند: خازن‌های صنعتی تولیدی این شرکت از سه سری خازن باتوان‌های کم که به‌صورت ستاره به هم متصل شده‌اند و می‌توان از این نوع خازن‌ها به‌صورت تک فاز و دو فاز نیز بهره‌برداری کرد همچنین سرویس ترانس‌ها،کلیدهای 20 ولت، اتوماسیون صنعتی، اجرای تأسیسات الکتریکی همه کارخانجات، واحدهای صنعتی و تجاری، خدمات مشاوره فنی در همه زمینه‌های برق صنعتی از دیگر فعالیت‌های شرکت است.

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با اشاره به اقداماتی که در پارک علم و فناوری برای رشد کسب‌وکار مبتنی بر علم و فناوری صورت گرفته، می‌گوید: در پارک تاکنون 10 تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی عقد شده است،20 رویداد شتاب برگزارشده است، برای شرکت‌های مستقر در پارک مشاوره‌های حقوقی، بازاریابی و مالی رایگان و تسهیلات بانکی ارائه می‌شود و همچنین جهت فعالیت بدون دغدغه شرکت‌های عضو پارک از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات معاف هستند.

علی محمد نیکبخت می افزاید: برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های استان و رشد دادن این محافل علمی پارک علم و فناوری در آنها حضور دارد و از دانشجویان صاحب ایده و اختراع نوین حمایت می‌کند همچنین در شهرهای پرجمعیت مراکز رشد جدید پایه‌گذاری خواهد شد تا از ظرفیت‌های علمی این شهرها نیز بهره‌مندشویم.

کاربرد صنایع سبک در چرخه پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

وی تصریح می کند: پارک‌های علم و فناوری تقسیم‌بندی مختلفی دارند که در مرحله اولیه مراکز رشد قرار دارند و بعد پارک‌های علمی و فناوری و در صورت رشد شهرک‌های علمی و تحقیقاتی که آذربایجان غربی فاقد این شهرک‌های علمی و تحقیقاتی است و باید برای احداث این شهرک‌ها و توسعه استان اول مسئولان و بعد مردم یاری کنند.

نیکبخت می‌افزاید: در پارک به صنایع سبک باارزش افزوده بالا به دلیل سریع بودن، بیشتر بهاداده می‌شود اما صنایع سنگین کاربردی ندارد و فعالیت‌هابه‌صورت پایدار انجام می‌گیرد و برای حفظ محیط‌زیست هر فعالیتی قابل‌اجرا نیست و انجام نمی‌گیرد.

سرپرست پارک علم و فناوری تأکید می‌کند: شرکت‌های مستقر در پارک در 19نمایشگاه داخلی و 3 نمایشگاه تخصصی خارجی شرکت کرده‌اند که برای شناسایی ظرفیت‌های کشورهای هدف و بازاریابی برای محصولات و اختراعات مخترعان بسیار مثمر ثمر است و یک نمایشگاه دائمی نیز که ظرفیت توسعه‌ای برای رشد علم و فناوری استان خواهد بود به‌زودی برگزار می‌شود.

وی می‌گوید: 2 مورد از اختراعات در پتنت آفیس آمریکا ثبت‌شده است که ازجمله مهم‌ترین بتنت های جهانی بوده و یکی از این اختراعات امسال در حوزه مهندسی الکترونیک پزشکی ثبت‌شده است که اگر اختراعی ثبت جهانی شود تمام مالکیت فکری، تجاری‌سازی و عرضه جهانی آن محصول با مخترع است.

نیکبخت بیان می‌کند: متأسفانه در استان نیمی از نهادها و سازمان‌های دولتی همکاری لازم برای توسعه چرخ فناوری و گسترش پارک را نمی‌کنند که امیدواریم در آینده این همکاری‌ها صورت بگیرد تا چرخ تولید آذربایجان غربی را رونق بدهیم.

گزارش از زهرا بخشی

انتهای پیام/ن

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری

ایسنا/خراسان شمالی رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی از ارتقای ۱۳ پله‌ای این مجموعه در اقتصاد دانش بنیان کشور خبر داد و گفت: قرار است شهرک فناوری در استان ایجاد شود.

قربانی محمدرضا پنجم اردیبهشت ماه در آیین کلنگ زنی طرح انتقال آب غیر شرب به واحدهای فناور استان، از توافق با شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد شهرک فناوری در ضلع شمالی پارک به وسعت ۳۰ هکتار خبر داد.

وی پارک علم و فناوری خراسان شمالی را دبیر خانه کشوری صنایع خلاق و دبیرخانه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان توصیف کرد و گفت: برای تسریع در انجام امور، بروکراسی اداری در پارک و واحد های زیرمجموعه عملا وجود ندارد و رتبه پارک در ستاد اقتصاد دانش بنیان استان که در سال گذشته ۲۶ کشوری بود، امسال با ۱۳ رتبه ارتقا به ۱۳ کشوری رسیده است.

محمدرضا حسین نژاد در آیین آغاز این پروژه، فعالیت های قبلی پارک علم و فناوری را زمینه ساز حرکت پرشتاب این پارک خواند و ادامه داد: قرار گرفتن خراسان شمالی در اقتصاد دانش بنیان در رده استان‌هایی مثل خراسان رضوی، باعث افتخار است.

استاندار، توجه به نخبگان، تقویت هیأت های اندیشه ورز، ایجاد تعاونی های دانش بنیان و جذب نقدینگی در دست مردم، تاسیس شرکت های سهامی عام و سایر تدابیر برای مشارکت مردم در پروژه های نیمه تمام را از اهم مواردی خواند که می تواند در جهش تولید موثر باشد .

وی افزود: فروش واحد های دولتی و اعطای مشوق های مالیاتی از دیگر مواردی هستند که می تواند در رونق و جهش تولید اثر گذار باشد.

استاندار به حمایت‌های گسترده دولت از شرکت های دانش بنیان اشاره و اظهار امیدواری کرد در سال ۱۴۰۳ با انتقال آب، بخشی از مشکلات واحد های فناور رفع شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • پرداخت ۱۸ میلیارد به شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است