Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@04:00:03 GMT

چرا قلیان همچنان پر طرفدار است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۲۵۲۵

به گزارش تسنیم، کمتر از 200 سال پیش با به قدرت رسیدن خاندان قاجار، قلیان این مخدر پر طرفدار اول به خانواده سلطنتی و سپس به جشن ها و میهمانی های مردم عادی جای خود را باز کرد، تا جائی که روزی این ماده جزو پرمصرف ترین دخانیات در کشور بود و به پایه اصلی دورهمی های ایرانی تبدیل شد.

اگرچه بعد ها طی صده 300 فرهنگ عمومی به سمت جوامع غربی تغییر پیدا کرد، تمایل به افزایش سلامت عمومی و هشدار های پزشکی در خصوص مصرف قلیان بیشتر شد اما این یادگار قاجاری ماندگارتر از این حرفها بود که با هشدار و آگاهی بخشی دست از سر جوانان ایرانی بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وقتی پای قانون به مسئله مصرف قلیان باز شد

اگر در قانون چیزی با نام مستقل« قلیان» وجود ندارد اما قوانین صراحتا در خصوص مصرف دخانیات و مشتقات آن در اماکن عمومی هشدار داده است.

«قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» که در سال 1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید مشهورترین قانون در این خصوص است که به صورت مستقیم به ممنوعیت عرضه و توزیع فرآورده های دخانی می پردازد اما با این وجود گویا عزمی برای مبارزه جدی با این ماده مخدر در کشور وجود نداشت.

قزوینی ها دومین مصرف کننده بزرگ قلیان در کشور هستند

سولماز فرخزاد مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: میانگین مصرف قلیان در قزوین 23 درصد در جامعه است که با همین میزان مصرف قزوینی ها رتبه دوم مصرف قلیان در کشور را دارند.

وی گفت: همچنین در خصوص مصرف سیگار نیز مردم قزوین با 13 درصد مصرف در جایگاه سوم مصرف سیگار در کشور قرار دارند.

اظهارات کارشناسان اما این روزها از عوارض سخت و سنگین مصرف قلیان در جوانان سخن میگوید بوی بد دهان، سرفه، تنگی نفس، سردرد، دندان‌های زرد و کثیف، پوست تیره و چروکیده، افزایش احتمال ابتلاء به بیماری اسپرم، کاهش قدرت باروری، ریسک سرطان مری، دستگاه گواش و بیماری های قلبی تنها بخشی از این عوارض گسترده است.

موج مبارزه با مصرف قلیان در کشور از قزوین آغاز شد

نام اسماعیل صادقی نیارکی دادستان پر سر و صدا و البته با صلابت استان قزوین با ایجاد موج مبارزه با مصرف قلیان در قزوین برای نخستین بار در کشور بر سر زبان ها پیچید.

اعتصاب سفره خانه داران، فعالیت های صنفی رستوران های سنتی از یک سو و گاهی همراهی مدیران در لغو این قانون تنها بخشی از حوشی ایجاد شده از این تصمیم منطقی، قانونی و البته پرحاشیه نیارکی بود.

اما نیارکی از تصمیم خود مبنی بر مبارزه با عرضه قلیان در قزوین کوتاه نیامد و همچنان با عرضه کنندگان قلیان برخورد شد.

اما تغییر دادستان موجب شد تا امید به بازگشت دوباره قلیان افزایش پیدا کند و شاید برای یک بازه موقتی نیز نظرات ها کاهش و یک بازدید میدانی خبر از حضور دوباره قلیان در سفره خانه های سنتی قزوین میداد.

قلیان همچنان در قزوین ممنوع است/ واحدهای صنفی متخلف پلمپ شدند

محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین  ظهر امروز در جلسه  ستاد مبارزه با مصرف مواد مخدر استان قزوین از جدیت دستگاه قضا در برخورد  با عرضه کنندگان قلیان در اماکن عمومی خبر داد و گفت: 20 پرونده در این خصوص در استان قزوین ایجاد و در 11 مورد منجر به پلمپ واحد متخلف شده است.

وی گفت: بر اساس قانون با عرضه کنندگان قلیان در اماکن عمومی برخورد شد و این روند تا از بین رفتن کامل این مسئله ادامه خواهد داشت.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۲۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۱۵۰ سارق مغازه و مالخر حرفه‌ای طی ۳ روز در کشور

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا از دستگیری بیش از ۱۵۰ سارق مغازه و مالخر آنان در سراسر کشور خبرداد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمدرضا اکبری با اشاره به اجرای مرحله اول طرح سراسری مبارزه با سارقان مغازه در کشور گفت:‌در جریان این طرح بیش از ۱۵۰ سارق و مالخر از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر و بیش از ۱۵۰ فقره سرقت نیز کشف شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از سرقت‌های مغازه در مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها اتفاق می‌افتد، گفت:  معمولا این سرقت‌ها از سوی سارقان حرفه‌ای صورت می‌گیرد. در همین راستا نیز ما اولین مرحله از طرح مبارزه با سارقان مغازه در استان های سراسر کشور را به مدت سه روز متوالی در هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری اجرا کردیم.

اکبری با بیان اینکه از حدود ۱۵۰ سارق و مالخر دستگیر شده، ۳۱ نفر مالخر و ۱۲۱ نفر نیز سارق بودند، گفت:  سرقت از مغازه به جهت داشتن برخی ویژگی ها و وجود اموال باارزش و گران قیمت و سهولت در سرقت نسبت به دیگر سرقت های مشابه همواره در کانون توجه سارقان است.  از جمله تاثیرگذارترین عوامل در گرایش و رویکرد به سرقت مغازه؛ کم توجهی مالباختگان به نکات ایمنی مانند نصب دزدگیر و آژیر خطر، وجود نقص در درها و قفل در ها، پایین بودن ضریب ایمنی، وجود خلاء های قانونی در برخورد با سرقت ، پایین بودن هزینه ارتکاب جرم و ... است.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه افزایش ضریب ایمنی مغازه در کاهش وقوع سرقت ارتباط مستقیمی دارد، به صاحبان مغازه‌ها توصیه کرد: استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب مانند دوربین های مداربسته، دستگاهای هشدار دهنده و ... می تواند سارقان را در دستیابی به اهداف شوم خود ناکام بگذارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ستاره تیم ملی: نه قرمز و نه آبی، من طرفدار تراکتور هستم!
  • ستاره تیم ملی: نه قرمز و نه آبی، من طرفدار تراکتورسازی هستم
  • شرکت در انتخابات هم حق است هم وظیفه
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • بازداشت بیش از ۱۵۰ سارق مغازه و مالخر حرفه‌ای طی ۳ روز در کشور
  • بازداشت ۱۵۰ سارق مغازه و مالخر حرفه‌ای طی ۳ روز در کشور
  • پلمپ ۴ واحدقهوه خانه و قلیانسرا در دشت آزادگان
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب