Web Analytics Made Easy - Statcounter

تپه جی به عنوان یکی از تپه‌های باستانی اصفهان کهن پیش از اسلام به شمار می‌رود که قدیمی‌ترین مسجد اصفهان در آن مکان قرار داشته و با گذشت زمان و تغییرات جغرافیایی، مکانی و جابه‌جایی در اصفهان این مسجد در زیر تپه جی مدفون شده است. ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

‌‌‌به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، تپه جی سالیان سال است که امانت‌دار قدیمی‌ترین مسجد اصفهان مدفون شده در زیر خود است، تپه‌ای که در مقابل تپه اشرف اصفهان قرار دارد و در گذشته‌های دور این 2 تپه به یکدیگر متصل بوده‌اند ولی در دراز مدت و با شهرسازی صورت گرفته از یکدیگر جدا شده و هرکدام در سویی از خیابان قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تپه اشرف روزگاری قلعه سارویه و یکی از مکان‌های مهم علمی، حکومتی و مرکزی بوده که در حال حاضر چیزی به جز تَلی از خاک از آن باقی نمانده، تلی که سال‌هاست در انتظار بودجه‌ برای احیا و زنده شدن دارد. اما تپه جی مقابل این تپه مانند یک غریبه و یک ناخوانده به نظر می‌رسد، اگر چه هنوز نام اصفهان قدیم جی را با خود حفظ کرده و در دراز مدت امانت‌داری خود را اثبات کرده است.

اصفهان قدیم یا جی در دوره‌ ساسانیان به عنوان یکی از مراکز حکومتی، اداری و سیاسی معتبر کشور به شمار می‌رفت که بخش دیوانی آن را شارستان یا شهرستان می‌گفتند و همچنان هم نام قدیمی خود را حفظ کرده است، تپه جی در حال حاضر همانند اشرف تلی از خاک بوده با این تفاوت که به علت احداث مدرسه‌ای بر روی تپه امکان کاوش و باستان‌شناسی بر روی آن وجود ندارد.

قدیمی‌ترین مسجد اصفهان مدفون در تپه جیتپه راز آلود "جی اصفهان"، مسجد و تاریخی که در آن حبس شده است + تصاویرنیاز به اعتبار یک میلیارد تومانی برای ادامه کاوش در تپه اشرف اصفهان

آبان‌ماه 96 علمدار علیان، مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی اصفهان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: در حال حاضر 2 مدرسه روی آن قرار دارد، کاوش بر روی این تپه بسته مدیریتی دارد و در سطح کلان استان باید استانداری وارد موضوع شود تا توافقی بین آموزش و پرورش و میراث فرهنگی صورت بگیرد تا برای مدارس مکان پیش بینی شود و جای دیگر برای آن‌ها در نظر گرفت.

وی افزود: لازم است که مدارس روی سطح تپه آزاد شود تا پس از آن برنامه‌های کاوش صورت بگیرد، ظاهر قضیه کارساده‌ای به نظر می‌آید ولی موضوع در نوع خودش کار سخت و پیچیده‌ای است که باید پیگیری شود.

اما امروز پس از گذشت 2 سال برای پیگیری این موضوع و همچنین پیگیری توافق میان آموزش و پرورش و میراث فرهنگی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت‌وگو کرده و سرانجام سرنوشت این مسجد قدیمی را از وی جویا شدیم.

فریدون الهیاری با اشاره به تپه جی اظهار داشت: تپه جی به عنوان یکی از تپه‌های باستانی اصفهان کهن پیش از اسلام به شمار می‌رود که قدیمی‌ترین مسجد اصفهان در آن مکان قرار داشته و با گذشت زمان و تغییرات جغرافیایی، مکانی و جابه‌جایی در اصفهان این مسجد در زیر تپه جی مدفون شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این تپه در سال‌های پیش به دلیل قصور در امر حفاظتی به تصرف در آمده، مدرسه‌ای در این مکان ساخته شده است و اکنون در قدم نخست هرگونه اقدام در این مکان نیازمند رفع تصرف‌ها بوده و پس از آن نیازمند مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیرامون اضطراری نبودن این امر تصریح کرد: آن چه که در زیر این تپه مدفون بوده همیشه محفوظ خواهد ماند و این در حالی بوده که هر گونه اقدام عملیاتی در این مکان مستلزم آزادسازی، کاوش و باستان‌شناسی و حفاظت است که این کار نیازمند تمهیدات مالی ویژه‌ای بوده و در وضعیت کنونی امکان آن وجود ندارد.

وی درباره توافق میان آموزش و پرورش و میراث فرهنگی بیان کرد: از آنجایی که این امر نیازمند تعیین مکان جایگزینی برای مدارس و همچنین تعیین هزینه‌ها است، همچنان توافقی میان آموزش و پرورش و میراث فرهنگی در این زمینه صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ح

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: تمام شهروندان که پلاک‌های آن‌ها در محدوده بافته‌های فرسوده مصوب قرارگرفته است، می‌توانند با مراجعه به شهرداری منطقه سکونت، از بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان در صدور پروانه بهره‌مند شوند.

سیدمرتضی حسام‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از دلایل نوسازی و باز آفرینی نکردن بافت‌های فرسوده شهری نداشتن صرفه اقتصادی در نوسازی بناهای ناپایدار است به همین دلیل بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان با همت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مصوب شده است.

وی افزود: در این بسته تشویقی امکان ارائه ظرفیت‌های ساخت‌وساز مازاد بر تراکم مجاز مصوب فراهم‌شده است که می‌توان به‌صورت کلی به مواردی همچون امکان اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تسهیل در ضوابط معماری از جمله نحوه استقرار بنا و امکان بهره‌مندی از در اضافه اشاره کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: تمام شهروندان که پلاک‌های آن‌ها در محدوده بافته‌های فرسوده مصوب قرارگرفته است، می‌توانند با مراجعه به شهرداری هر منطقه از این ظرفیت تشویقی در صدور پروانه بهره‌مند شوند، معاونت شهرسازی و معماری به‌دلیل تسریع در اعطای ظرفیت‌های کالبدی تشویقی به پروانه‌های درخواست شده در بافت فرسوده اقدام به راه‌اندازی کمیته رفع موانع صدور پروانه در محدوده بافت فرسوده مصوب کرده است.

حسام‌نژاد اضافه کرد: رویکرد بسته تشویقی مصوب، ارائه ظرفیت‌های مازاد به تمام پلاک‌های واقع در بافت فرسوده بوده است، اما ظرفیت‌های بیشتری نیز برای اشخاصی که اقدام به تجمیع پلاک‌های ریزدانه کنند، در مصوبه لحاظ شده است که از جمله آن می‌توان به افزایش سطح اشغال مجاز تا ۷۰ درصد به‌شرط تجمیع بالای ۲۰۰ متر مربع اشاره کرد، همچنین امکان افزایش طبقات مجاز تا دو طبقه به‌شرط تحقق تجمیع پلاک بالای ۴۰۰ مترمربع فراهم‌شده است.

وی ادامه داد: برای پلاک‌های ریزدانه‌ای که امکان تجمیع یا رسیدن به حدنصاب استفاده از ظرفیت‌های طبقات مازاد یعنی ۱۳۰ متر مربع وجود ندارد، در قالب گروه چهارم امکان افزایش سطح اشغال احداث در اضافه و احداث واحدهای کمتر از حد مجاز فراهم‌شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: شهروندان باید به‌منظور بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت‌های تشویقی مصوب نسبت به تجمیع اقدام کنند، همچنین ادارات شهرسازی، معماری مناطق، مدیریت بازآفرینی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان این آمادگی را در مورد ارائه مشاوره به شهروندان با هدف بازآفرینی شهری اعلام می‌کند.

کد خبر 751034

دیگر خبرها

  • حضور دنیلو در فینال کوپا ایتالیا در هاله‌ای از ابهام
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • تمدید قرارداد پرسپولیسی‌ها در هاله‌ای از ابهام؛ درویش با نظر چه کسی مذاکره می‌کند؟
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد