Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@21:27:46 GMT

هر نوع تغییری در زندگی مولد فشار روانی است

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۶۴۸۷

برخی از نوجوانان با وجود آنکه والدین¬شان اصول اخلاقی و تربیت صحیح را به کار می¬گیرند و تا حد زیادی فرزندان خود را از آسیب دنیای اطراف حفظ می¬کنند ولی باز هم به معیارهای والدین خود پشت می¬کنند و آشکارا بر ضد والدین خود سرکشی می¬کنند و تبدیل به فردی ناسازگار و لجباز می¬شوند. خانواده¬ای که فرزندی نوجوان و غیرقابل کنترل دارد ، می¬تواند واقعا دوران دشواری را طی کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عطیه رضایی روان¬شناس بالینی در خصوص نوع برخورد با نوجوان ناسازگار و لجباز در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: 
سرکش، کسی است که عمداً و دائماً از اطاعت از یک مقام بالاتر مثل والدین، خودداری می¬کند یا با آن مخالفت می کند و یا او را به مبارزه می¬طلبد. این اتفاق به ویژه در مورد دوران نوجوانی که همراه با تحولات جسمی و عاطفی است بسیار بیشتر به چشم می¬آید. هر نوع تغییری در زندگی مولد فشار روانی است . پسر یا دختر نوجوان در سن بلوغ از دوران کودکی قدم به دوران نوجوانی می¬گذارد. به همین دلیل، در طی سال¬های نوجوانی برخی از والدین و فرزندان با یکدیگر اختلاف پیدا می¬کنند. نوجوان سرکش به هر نوع معیار تعیین شده والدین خود پشت می¬کند، اما به¬خاطر داشته باشید برای اینکه نوجوانی را سرکش بنامیم تنها چند مورد مخالفت و لجبازی کردن کافی نیست، مثلاً در مورد برخی از موضوعات برخی از نوجوانان ممکن است در ابتدا علاقه¬ای در این مورد از خود نشان ندهند. به همین دلیل شما به عنوان والدین نباید فوراً نوجوان خود را در گروه نوجوان سرکش تقسیم¬بندی کنید .
پس همه افراد در دوران نوجوانی با والدین خود مخالفت نمی¬کنند و تنها تعداد معدودی از نوجوانان به طور جدی دست به مخالفت و سرکشی می¬زنند . با این حال، اگر یک نوجوان با لجاجت و به طور دائمی به سرکشی بپردازد باید به طور جدی به آن پرداخت و عامل پدیدآورنده چنین سرکشی و لجبازی را جستجو کرد.
رضایی با اشاره به اینکه ازعلل اصلی سرکشی نوجوانی، محیط آشفته و متشنج خانواده است ادامه داد :
یک خانواده متخاصم همیشه به دنبال دربند کشیدن نوجوان خود است و این موضوع بسیار خطرناک و مملو از تأثیرات منفی است. به همین ترتیب، نوجوانی که با افراد آکنده از روحیه افسرده و عصبی خانواده خود مواجه می¬شود، به احتمال زیاد خودش هم تحت تأثیر این روحیه قرار می¬گیرد. به¬طور مثال ، اگر یکی از والدین به مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر معتاد باشد یا با همسر خود رفتاری خشونت¬آمیز داشته باشد، دیدگاه نوجوان نیز درباره زندگی به سمت تلخی و عصبیت می¬رود. حتی در برخی از خانه¬های به ظاهر آرام هم نوجوان ممکن است به دلیل فقدان محبت و علاقه در خانه دست به سرکشی بزند.
رضایی با تاکید بر اینکه برخورد با نوجوان ناسازگار می بایست بسیار سنجیده و آگاهانه باشد تصریح کرد :
نوجوان ناسازگار اغلب مشکلاتی را برای خود و اطرافیان ایجاد می‌کند. در حقیقت این نوجوانان نمی‌دانند که چگونه به اهداف خود دست یابند. افکار اشتباه نوجوانان باعث سرکشی آنها می‌شود. اگر به‌جای بدرفتاری متقابل با فرزندان به افکار نادرست‌اش توجه کنیم او اصلاح می‌شود.
بهترین راه تشویق نوجوان در سن بلوغ آن است که وقتی را برای توجه به او اختصاص دهیم. بسیاری از والدین که مدت کوتاهی با کودک ناسازگار همراهی کرده‌اند و به او توجه نشان¬داده¬اند شاهد تغییرات عمده در رفتار او بوده‌اند.
با تشویق نوجوان از سمت والدین، او احساس خوبی نسبت به خود پیدا می‌کند و انگیزه بدرفتاری کردن او از بین می‌رود. بسیار مهم است که به‌جای اهمیت دادن به اشتباهات نوجوان رفتارهای مثبت او را تشویق کنید.
وی محول کردن کارهای مهم و ارزشمند به نوجوان را از راه های موثر در تقویت عزت نفس نوجوان برشمرد و تصریح کرد :
متأسفانه بسیاری از والدین و معلمان کارهائی را که نوجوانان می‌توانند انجام دهند خودشان برعهده می‌گیرند و همین موضوع به عزت¬نفس یک نوجوان آسیب می¬زند. اگر نوجوانان در فعالیت‌های مختلف و ارزشمند شرکت کنند، احساس اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.
با کمک اعضای خانواده تصمیم‌گیری و کارهای مهم را بین نوجوان خود تقسیم کنید. هر یک از وظایف مختلف هفته را بر روی کاغذ جداگانه‌ای یادداشت کنید و به نوجوان خود بدهید تا کار ثابت و مشخص انجام خود را بداند و انجام دهد. با تشویق کودکان و نوجوانان به شرکت در تصمیم‌گیری‌های خانواده، انگیزه و علاقه آنان افزایش می‌یابد.
عزتی در ادمه "برچسب زدن به نوجوان " را از عوامل تضعیف اعتماد به نفس در نوجوان بیان کرد و افزود :
در بحث و گفتگو با جمع خانواده با احترام و همکاری مشکلات را حل کنید و هیچ¬گاه به نوجوان برچسب نزنید. و به این ترتیب جوی همراهی با محبت و احترام ایجاد می‌شود و نوجوان مهارت‌های اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و همکاری را از والدین خود یاد می‌گیرد و در نهایت میزان سرکشی او کاهش می¬یابد.
/مهربانی نشانه احترام و قاطعیت به یک نوجوان در سن بلوغ است/
به عنوان والدین یک نوجوان سرمشق فرزندتان باشید و به آنها احترام گذاشته و محبت کنید . سعی کنید در محیط خانه و مدرسه فضای شادی را برای نوجوانان خود به ارمغان آورید. محبت و احترام خود را به نوجوان¬تان نشان دهید و همیشه به او بگوئید که "تو برای من مهم هستی "
در مواردی تنبیه کلامی و محروم کردن از امتیازهای ویژه یک نوجوان برای تغییر رفتار نادرست او مؤثر است. اگر رفتارهای منفی نظیر لجبازی و خشونت در درازمدت در یک نوجوان سرکش مشاهده می‌شود باید تشخیص داد که این تنبیه در اصلاح رفتار او مؤثر است یا تشویق.
عزتی با اشاره به اینکه گفتگوی موثر با نوجوان از راهکارهای مناسب جهت حل مشکلاتش است ، افزود :
وقتی که به عنوان والدین عصبانی می‌شوید و با نوجوان سرکش خود دعوا می‌کنید، مشکلی حل نمی‌شود. به فرزندان آموزش دهید زمانی را در آرامش بگذارند و در اتاق جداگانه‌ای بروید. کاری انجام دهید تا آرام شوید، سپس با گفتگو در یک موقعیت مناسب مشکل خود را با گفتگو را حل کنید و از سه عامل ارتباط، احترام و منطق استفاده کنید.
اگر فرزند نوجوان¬تان ناراحت و عصبی است، فرصتی فراهم کنید که افکار منفی خود را کنار گذاشته تا احساس خوبی نسبت به‌خود داشته باشند. به آنها زمان اصلاح رفتار نادرست خود یا کاهش عصبانیت¬شان را اختصاص دهید.
به فرزندتان آموزش دهید که زمان نوجوانی و اشتباه¬های آن فرصت خوبی برای یادگیری وجوه مختلف زندگی است و می‌توان از آن‌ درس گرفت. وقتی که نوجوان¬تان اشتباه می‌کند به او کمک کنید:
- اشتباه‌¬اش را تشخیص دهد ولی احساس خوبی نسبت به‌خود داشته باشد.
- به خودش بگوید این بار اشتباه شد، ولی من که نمی‌خواستم این طور شود.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روانشناسی اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۶۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۶ هزار میلیارد تومان ملک برای مولد سازی در هرمزگان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دوستی استاندار هرمزگان شامگاه سه شنبه در حاشیه نشست کارگروه مولدسازی دارایی‌های دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان ملک برای مولدسازی در استان هرمزگان شناسایی شده است.

وی افزود: این املاک در حال حاضر به صورت بالقوه منابعی قائل اتکا هستند اما باید با اجرای دقیق طرح مولد سازی این ظرفیت‌ها بالفعل شوند.

استاندار هرمزگان آب، آموزش، راه و درمان را چهار اولویت اصلی استان هرمزگان معرفی کرد و تاکید کرد: تلاش ما این است که منابع مولدسازی را به نیازهای اساسی استان در ۴ اولویت تعریف شده وصل کنیم و پروژه‌های اولویت دار را با منابع مولد سازی تکمیل کنیم.

دوستی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر مشخص شده است که کدام ملک برای تکمیل کدام پروژه هزینه خواهد شد.

استاندار هرمزگان تصریح‌کرد: حتی اگر ما بتوانیم ۲۰ درصد از املاک در نظر گرفته شده را طی سال جاری مولد کرده و به فروش برسانیم بسیاری از مشکلات حوزه‌ی آب، آموزش، راه و درمان در استان حل خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که کشور در همه دوره‌ها در حوزه منابع و اعتبارات روبرو بوده است مولد سازی بهترین مسیر و تنها مسیری است که می‌توانیم با اتکا به آن خلأهای جدی موجود در چهار حوزه اولویت دار استان را مرتفع کنیم.

کد خبر 6099822

دیگر خبرها

  • شناسایی۱۶هزار میلیارد تومان ملک برای مولد‌سازی در هرمزگان
  • شناسایی ۱۶ هزار میلیارد تومان ملک برای مولد سازی در هرمزگان
  • معلمان، آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان را جدی بگیرند
  • رمان «تو خواب میکائیل هستی» رونمایی می‌شود
  • رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود
  • صدایی که دستور جنایت صادر کرد! | مادرم گفت تو دیوانه ای و شنیدن این جمله موجب شد تا من ...
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می‌گیرد