Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: انتقال فناوری و حفظ بازار داخلی در یک بازه زمانی ده ساله مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع می سازد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ جهاد دانشگاهی نهادی فرهنگی، پژوهشی، آموزشی است این نهاد تا کنون با انجام طرح‌‎های پژوهشی گوناگون توانسته است در حوزه های دانش‌بنیان و تولید و توسعه توان داخلی فعالیت‌های ارزشمندی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
چند سالی می شود که دیگر کمتر صدای این سازمان را می‌شنویم دلایل متفاوتی وجود دارد نمی‌دانیم فعالیتشان کمرنگ تر شده است یا  نمی‌خواهند فعالیت هایشان دیده شود به همین دلیل به سراغ حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی رفتیم و با طرح مسئله جویای سازو کار این سازمان شدیم.  بخش اول این  مصاحبه را  در ادامه خواهید خواند   عملکرد جهاد دانشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر تمام تلاشش را کرده است تا درحوزه‌های مختلف به ویژه توسعه علمی و فناورانه کشور الگوسازی موفقی ارائه دهد. توان رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار براساس توانمندی‌ها و اتکا به توان علمی و فناورانه ملی در کشور وجود دارد، بنابراین ما می‌توانیم به تولید علم بپردازیم. علم را به فهم تبدیل کنیم و فهم را در قالب محصول و خدمات به جامعه ارائه دهیم.   همچنین با انتقال فناوری به داخل کشور و ارتقاء آن می‌توانیم به تولید فناوری بپردازیم. به این نحو اقتصادی متکی به تولید ملی و علم و فناوری خواهیم داشت. انقلاب ایران  به دلیل اینکه یک انقلاب ارزشی است و به طور طبیعی خیلی نمی‌تواند  با بلوک‌های قدرت کنار بیاید میبایست در اقتدار دفاعی و اقتصادی  به نحو دانش بنیان عمل کند.   در دوره ۹ ساله خود چه هدفی را دنبال کرده‌اید؟
هدف جهاد دانشگاهی الگوسازی مناسب برای عناصر مختلف اقتدار جامعه اسلامی از جمله توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه و آموزش‌های مهارتی است. طی این دوره ۹ ساله تمام تلاشمان را برای احقاق  این هدف به کاربرده‌ایم. در دوره اول با همکاری وزارت نفت چندین فناوری را ایجاد کردیم. در دوره دوم نیز با همین رویکرد و همکاری معاونت علمی فناوری تعدادی از فناوری‌های مورد نیاز کشور را تامین کردیم. در دوره سوم علاوه بر تولید فناوری به الگوسازی مناسب جهت استفاده درست از فناوری‌های ایجاد شده نیز پرداختیم.   علاوه برموارد یاد شده همواره به دنبال اخذ ماموریت از سوی دولت و نظام بوده‌ایم. رویکرد جهاد دانشگاهی در دوره دوم  مشخص نمودن نقش خود در اجرای نقشه جامعه علمی کشور و همچنین مطالبه این ماموریت از دولت است. در این راستا طبق مصوبه‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، ۷ ماموریت به این نهاد واگذار شد با پیگیری‌های انجام شده و با کمک مجلس این مصوبه را در برنامه ششم توسعه گنجاندیم. در دوره سوم نیز تلاش شد تا این طرح‌ها به مرحله اجرا برسند. از جمله این ماموریت‌ها می‌توانیم به اجرای پروژه‌های ملی در طراحی و ساخت واگن‌های مترو وهمچنین انتقال تکنولوژی در پروژه ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از کشور چین اشاره کنیم.

سال ۹۷ در دیدار با مقام معظم رهبری به ارائه طرح‌های موجود در جهاد دانشگاهی پرداختیم و از تشویق ایشان برخوردار شدیم. طی این تشویق‌ها مقدمات دیدار ما با وزرا و رئیس سازمان‌های مرتبط فراهم شد به موجب این دیدار‌ها توانستیم قرارداد‌هایی با ستاد اجرایی فرمان امام ره، وزارت نفت، بنیاد مستضعفان و مابقی سازمان‌ها به امضاء برسانیم. اختصاص بودجه ۳۱ طرح فناورانه از سوی صندوق توسعه ملی نیز از مهم‌ترین اقداماتی است که در این راستا انجام شد معتقدیم که اجرای این طرح‌ها باعث تحول بنیادین در حوزه توسعه فناورانه  کشور خواهد شد.

در پیشبرد اهداف خود تا چه اندازه از دانشجویان بهره‌مند می‌شوید؟
برای انجام پروژه‌های حرفه‌ای نیازمند افراد متخصص هستیم. دانشجویان دانشگاه‌ها به ویژه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند در کنار متخصصین به انجام هرچه بهتره پروژه‌ها کمک کنند. ما سعی می‌کنیم از وجود دانشجویان به ویژه دانشجویان دکتری در تولید نسل‌های آینده فناوری استفاده کنیم دانشجوی دکتری باید از مرز‌های علم عبور کند و حرف‌های تازه‌ای بزند او باید روی موضوعی کار کند که نیاز نسل‎های آینده فناوری باشد. ایجاد این مزیت سبب می‌شود تا برای یک یا دو نسل دیگر متناسب با نیاز جامعه فناوری داشته باشیم.  
تمرکزتان بیشتر بر روی چه حوزه‌هایی است؟
فعالیت جهاد دانشگاهی عمدتا در حوزه‌هایی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش پخش، متمرکز است. صنایع بالادستی شامل مخازن و میادین و تجهیزات مرتبط با آن‌ها از جمله دکل، مته، و دستگاه‌های تکمیلی حفاری وسیستم‌های کنترلی می‌شود. تجهیزات برق و کنترل و مواد شیمیایی مورد نیاز در کانی‌های فلزی و غیرفلزی نیز از دیگر فعالیت‌های این نهاد است.   عدم وجود دانش طراحی در کشور مانند طراحی کارخانه فولاد، مس و سرامیک و ایجاد این کارخانه‌ها توسط خارجی‌ها موجب می‌شود تا کارخانه‌های تاسیس شده را با ایرادات مختلف دریافت کنیم. کشور باید در این حوزه‌‍‌ها ورود پیدا کند و صاحب دانش شود و بعد از تولید به صادرات هم بپردازد.    صدور دانش و فناوری به کشور‌های دیگر علاوه بر انتقال دانش موجب می‌شود تا فرهنگ انقلاب اسلامی نیز به سایر نقاط جهان ارسال. با تلاش‌های صورت گرفته مقداری از تجهیزات بخش فولاد، مس، آلومینیوم را ساخته ایم. در حوزه مخابرات و صدا و سیما نیز فرستنده رادیویی را تحت عنوان تلویزیون دیجیتال روستایی تولید کردیم. تلویزیون‌های روستایی سیگنال‌های تلویزیونی را یا ضعیف دریافت می‌کنند یا اصلا دریافت نمی‌کنند، استفاده از دیش و ماهواره نیز تبعات فرهنگی نامناسب به همراه دارد.   در همین راستا جهاد دانشگاهی تلویزیون ارزان قیمتی را طراحی کرد که به راحتی بتواند روی بسیج دفتر شورا نصب شود و روستا را تا ۴۰۰ خانوار پوشش دهد. در حوزه کشاورزی نیز فعالیت خوبی انجام شد که از آن‌ جمله می‌توانیم به بحث اصلاح نژاد دام سبک و سنگین اشاره کنیم. قصد داریم مشکلات موجود در این زمینه را مرتفع سازیم تا دامپروری و تهیه گوشت و شیر مرغوب وهمچنین محرومیت زدایی در بخش پرورش ماهی را داشته باشیم.     مجموع این اهداف را برگزیدیم تا ثابت کنیم و بگوییم استعداد توسعه پیشرفت در کشور وجود دارد. باید به توان داخلی اعتماد کرد و به آن فرصت بروز و ظهور داد، شاید در این زمینه خطاهایی هم وجود داشته باشد اما لازم است به آن فرصت اصلاح خطا نیز داده شود. ایجاد این اعتماد موجب می شود تا شاهد نتایج مطلوب باشیم.   اگر این فرایند در تمام کشور انجام شود و بازار به خارجی‌ها واگذار نشود و همواره در تلاش برای انتقال تکنولوژی باشیم، یقینا می‌توانیم در یک بازه زمانی ده ساله به بسیاری از مشکلات اقتصادی خود خاتمه دهیم و جامعه و اقتصاد دانش بنیانی متکی بر تولید ملی داشته باشیم.
                                                          
پیشرفت باید همراه با عدالت و اخلاق باشد، این موارد جزو اصول تربیت دینی ما محسوب می‌شود در حقیقت علم اگر در اخلاق و تربیت نباشد مثل تیغ تیز عمل می‌کند بنابراین بحث توسعه فرهنگی و این که انسان توسعه یافته فرهنگی، تربیت کنیم از بحث‌های مهمی است که به دنبال ایجاد آن هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی رئیس جهاد دانشگاهی عملکرد جهاد دانشگاهی فعالیت های جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون استخدامی آموزگار در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: در مجموع چهار هزار و ۱۲۰ داوطلب در این آزمون شرکت کردند که ۸۲۷ نفر آقا و ۳ هزار و ۲۸۷ نفر خانم هستند.
علی منصفی راد با بیان اینکه این آزمون در دوحوزه امتحانی سمنان و شاهرود برگزار شده است گفت:در سمنان یک هزار و ۶۷۰ داوطلب و در شاهرود دو هزار و ۴۰۰ نفر داوطلب در این آزمون به رقابت پرداختند.
وی جذب ۲۰۵ آموزگار در ۵ کد رشته‌ی مشاغل را سهمیه‌ی استان سمنان در این آزمون خاطرنشان کرد و گفت: نتایج آزمون استخدام آموزگاری ماه آینده توسط مرکز آزمون جهاد دانشگاهی اعلام خواهد شد و سپس پذیرفته شدگان در مراحل گزینش و مصاحبه شرکت خواهند کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • برگزاری نخستین رویداد ملی غذایی «فبین فود» در مشهد
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • امدادرسانی به ۱۹ شهرستان درگیر با آبگرفتگی در فارس
  • گالتیه: عدالت ثابت کرد بی‌گناهم، از PSG ممنونم!
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش صبح جمعه در فارس برگزار شد
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزگار در استان سمنان