نشریه مجازی «اهمیت فریضه نماز و مسجد از نگاه امام خمینی(ره)» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۶۸۵۷
ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﺍﯾﮑﻨﺎ، ﻧﺒﺄ؛ دومین ﻧﺴﺨﻪ نشریه مجازی ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ تحریریه ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «اهمیت فریضه نماز و مسجد از نگاه امام خمینی(ره)» با بهرهگیری از روایت مجموعه شش جلدی کتاب «پا به پای آفتاب»، صحیفه 22 جلدی امام و کتاب چهل حدیث اخلاق و عرفانی امام خمینی(ره) ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﭘﯿﺎﻡﺭﺳﺎﻥ سروش این مؤسسه منتشر و به ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻋﺘﺮﺕ بوشهر ﺍﻃﻼﻉﺭﺳﺎﻧﯽ ﺷﺪ.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ دومین نسخه ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮏ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﻭﺷﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺮﺍﻧﻪﻫﺎﯼ ﻭﺳﯿﻊ ﺟﻬﺎﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺯﯾﺴﺘﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﻭ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽکند ﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﯾﮏ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺧﺪﺍﯾﯽ، ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﺍﻟﺪﻫﺮ ﭼﺮﺍﻏﯽ ﻓﺮﺍ ﺭﺍﻩ ﺭﻫﺠﻮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ؛ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻧﯿﺎﯾﺶ ﻭ ﻣﻌﯿﺎﺭﻫﺎﯼ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﺗﻸﻟﻮ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﺁﺯﻣﻮﺩﻩﻫﺎﯼ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻋﺼﻤﺖ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻭ ﻧﺒﻮﺕ ﻭ ﻭﻻﯾﺖ است.
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) در جایگاه ﭘﺮﭼﻤﺪﺍﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺷﮑﻮﻫﻤﻨﺪ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﻭﯾﮋﻩ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻤﺮ ﭘﺮﺑﺮﮐﺖ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ دﺭ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﻭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺩﺭ ﻃﺒﻖ ﺍﺧﻼﺹ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻪﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭ ﺳﻠﻮﮎ ﻭﯼ، ﺳﺮﻣﺸﻖ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﯾﮕﺎﻧﮕﯽ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺭﺍ ﻋﻤﻼ ﻭ ﺍﺛﺒﺎﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﻣﯿﻦ ﺁﻥ ﺩﺍﺩﺍﺭ ﺑﯽﻫﻤﺘﺎ، ﺍﺯ ﺩﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ کردهﺍﻧﺪ.
ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺫﺍﺕ ﺑﺎﺭی تعالی ﺍﺯ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ)، ﺩﻗﯿﻘﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺗﺤﻘﻖ ﺁﺭﻣﺎﻥﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﯼ ﺷﯿﻔﺘﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ، ﺟﻠﻮﻩ ﻣﯽکند.
ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻓﺮﯾﻀﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻟﺰﻭﻡ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻭ ﺍﯾﺎﻡ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﭘﺎﯾﯽ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ، ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ، ﺍﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ کرده ﻭ ﺑﺎ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﺟﺰﺋﯿﺎﺕ ﺍﻣﺮ ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻓﻘﻬﯽ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﻋﻤﻠﯽ ﺁﻥ، ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺁﻥ، ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻣﯽﻓﺮﻣﻮﺩﻩﺍﻧﺪ.
ﭘﺮ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﯾﻀﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﻫﻞ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻟﺰﻭﻡ ﺩﻗﺖ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﺟﺰﺋﯿﺎﺕ ﺁﻥ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺣﯿﻄﻪ ﻣﻘﺪﺳﯽ ﺍﺯ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻭ ﻣﻘﺮﺭ شده، ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻟﻄﺒﻊ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪﺻﻮﺭﺗﯽ ﻭﯾﮋﻩ ﻭ ﺑﻨﯿﺎﺩﯾﻦ ﺍﺯ ﺧﻄﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﻘﯿﺎﺱﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ.
ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻭﺍضح تر ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ خمینی(ره) ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﯾﮏ ﺭﻫﺒﺮ ﺟﺎﻣﻊﺍﻟﺸﻤﻮﻝ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻘﺪﻭﺭﺍﺕ ﻭ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪﻫﺎ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ ﻭ ﻓﻨﻮﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻋﺪﻩﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺻﺤﺒﺖ ﺍﺯ ﺳﺎﺯﺵ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺿﻤﻦ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﯼﻫﺎﯼ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻼﻣﯽ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺍﻣﺮ ﻣﻘﺪﺱ ﻭ ﺗﻌﯿﯿﻦﮐﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﭘﺮ ﺍﺛﺮ، ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻭﺭﺯﯾﺪﻩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕﺩﻫﻨﺪﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺯ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﺷﯿﺎﻃﯿﻦ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻭ ﺍﻣﺖ ﻭﺍﺣﺪﻩ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ. ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﺧﻮﺍﻧﯽ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﺎﺷﮑﻮﻩﺗﺮ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﺟﻤﺎﻋﺖ است. اﺳﺘﻘﻼﻝ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ جامعه در پرتو نماز
ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﯼ ﻓﮑری، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﯽ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻧﻤﺎﺯ ﮐﺎﻣﻼً ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻧﻘﺶ ﺑﯽﺑﺪﯾﻞ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺣﺬﻑ ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﻭ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﯽ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﯾﻔﺎ کردﻩ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ است. ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺧﻮﺩﺑﺎﻭﺭﯼ ﺭﻭحی، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﻓﮑﺮﯼ؛ ﺍﺧﻼﻕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺩﯾﻨﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺻﺮﺍﻁ ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﯿﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪﻡ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺣﻘﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ و ﻣﺤﻮ ﺷﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﮐﻢﺑﯿﻨﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻏﺮﺏ ﺷﺪﻩ است، ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﻋﺪﻡ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﯽ ﻭ ﺳﺮﺳﭙﺮﺩﮔﯽ ﺑﻪ ﺍﺟﺎﻧﺐ ﻭ ﺍﺳﺘﮑﺒﺎﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﻧﻤﺎﺯ ﻋﻨﺼﺮ ﺑﯿﺪﺍﺭﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﯽﺑﺨﺸﯽ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﺩﻭﺍﺭ ادیان الهی بوده است. ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ خمینی(ره) ﮐﻪ ﺭﯾﺸﻪ ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﻣﻠﺖﻫﺎ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺑﯽﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺳﻮ ﻭ ﻧﻘﺶ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻓﺮﯾﺐﺧﻮﺭﺩﻩ ﻏﺮﺏ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﻫﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺼﺮﻭﻑ ﺁﮔﺎﻫﯽﺑﺨﺸﯽ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﻠﺖﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺣﻖﺗﻌﺎﻟﯽ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﯿﻦ ﺍﻟﻬﯽ ﻣﺒﺬﻭﻝ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻪﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﻨﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﯾﮏ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﯾﮏ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺳﻠﻄﻪﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﮑﺒﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﯾﮏ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺑﯽﺧﻮﺩ ﺷﻮﯾﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺣﯿﺜﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻧﺪ».
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺍﺩﻭﺍﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ وظیفه اصلی و از ﺗﺄﮐﯿﺪﺍﺕ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ(ﻉ) ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻥ ﻋﻠﻢ، ﺍﺩﺏ ﻭ ﺩﯾﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﺩﻩ، ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﯾﺖ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻘﺪﺱ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻼً ﻭ ﺑﺎ ﺷﯿﻮﺍﺗﺮﯾﻦ ﻭ فصیحترین ﺷﯿﻮﻩ ﻭ ﺭﻭﺵ ﺗﻔﺴﯿﺮ کرده، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﯾﻦ ﻣﺒﯿﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥﻫﺎ ﺍﻣﺮﯼ ﺍﻟﺰﺍﻣﯽ ﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﻭ ﻗﻄﻌﯽ ﺍﻋﻼﻡ کردﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ شده ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯﺍﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﮑﺒﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﮔﯽ کرﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻭ ﭼﯿﺮﮔﯽ ﺑﺮ ﻣﻠﻞ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻭ ﺗﺰﺭﯾﻖ ﺭﻭﺡ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺭﺍﺳﺦ ﻣﺆﻣﻨاﻦ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺑﯿﻦ ﺣﻖ ﻭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻭ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ، ﻭ ﻫﻨﺠﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺑﺎ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﮐﻠﯽ، ﺍﺯ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﻋﯿﺴﯽ(ﻉ) ﺩﺭ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﺗﺮﯾﻦ بیان ﻓﺮﻣﻮﺩﻩﺍﻧﺪ «وَ أَوْصاني بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَيًّا؛ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﺗﺎ ﺯﻧﺪﻩ ﻫﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺯﮐﺎﺕ ﺳﻔﺎﺭﺵ کرده ﺍﺳﺖ».
اولین امام شیعیان ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﯿﺮالمؤمنین علی بن ابیطالب(ﻉ) ﻫﻢ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﯼﻫﺎﯼ ﻻﯾﺰﺍﻝ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ(ﻉ) ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ، ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩ ﻗﻄﻌﺎً ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺮﺩﻡ، ﺑﺎﻻﺧﺺ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﻮﺩ؛ ﭼﺮﺍﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﮐﻮﺑﻨﺪﻩ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ (ﻣﺪﺣﺮﺓ ﻟﻠﺸﯿﻄﺎﻥ)، ﻟﺬﺍ ﮐﺎﻡ ﻣﺆﻣﻨاﻦ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﯾﺰﺩ ﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻭ ﮔﻮﺍﺭﺍ ﻣﯽکند.
بیانات امام خمینی(ره) در روایات نشر مکتوب
در اسلام، از نماز هیچ فریضهای بالاتر نیست. چطور نماز را این قدر سستی میکنید در آن؟... نماز پشتوانه ملت است. سومین امام شیعیان حضرت سیدالشهدا(ع) در همان ظهر عاشورا که جنگ بود و آن جنگ بزرگ بود، و همه در معرض خطر بودند، وقتی یکی از اصحاب گفت: ظهر شده است، حضرت فرمود: که یاد من آورید نماز را، و خدا تو را از نمازگزاران حساب کند، و ایستادند همانجا و نماز خواندند. ایشان نفرمودند که ما میخواهیم جنگ بکنیم. خیر، جنگ را برای نماز کردند... نماز یک کارخانه انسانسازی است. نماز خوب، فحشا و منکر را از یک امتی بیرون میکند. (صحیفه امام، ج 12، ص 392).
عبادات هر چند مشقت داشته باشد مرغوب است و افضل الاعمال احمزها. مثلا در زمستان سرد، شب از خواب ناز گذشتن و به عبادت حق تعالی قیام کردن، روح را بر قوای بدن چیره و اراده را قوی میکند. این امر شاید اول قدری مشکل و ناگوار باشد، اما کم کم پس از اقدام زحمت کم میشود و اطاعت بدن از نفس زیاد میشود؛ چناچه میبینیم اهل آن بدون تکلف و زحمت قیام میکنند. اینکه ما تنبلی میکنیم و بر ما مشکل است، برای آن است که اقدام نمیکنیم؛ اگر چند مرتبه اقدام کنیم؛ کم کم زحمت مبدل به راحت میشود. بلکه اهل آن، التذا از آن میبرند بیشتر از آن التذاذی که ما را مشتهیات دنیایی میبریم؛ پس به اقدام نفس عادی میشود. این عبادت چندین ثمر دارد؛ یکی آنکه خود صورت عمل در آن عالم به قدری زیبا و جمیل است که نظیر آن در این عالم نیست و از تصور آن عاجزیم و دیگر
آنکه نفس صاحب عزم و اقتدار میشود؛ و این نتایج کثیره دارد که یکی از آنها را شنیدی؛ دیگر آنکه انسان را کم کم ﻣﺄﻧﻮﺱ با ذکر و فکر و عبادت میکند. شاید مجاز به حقیقت نزدیک کند انسان را و توجه قلبی به مالک الملوک شود و محبت به جمال محبوب حقیقی پیدا شود و محبت قلب و تعلق آن از دنیا و آخرت کم شود. شاید اگر جذبه ربوبی پیدا شود و حتی دست دهد، نکته حقیقی عبادت و سر واقعی تذکر و تفکر حاصل آید، هر دو عالم از نظر افتد و جلوه دوست غبار دوبینی را از دل بزداید. جز خدا کسی نمیداند که با همچو بندهای خدا چه کرامت کند. چنانچه در ریاضات شرعیه و عبادات و مناسک و ترک مشتهیات عزم قوت گیرد و انسان صاحب عزم و اراده شود، در معاضی طبیعت غلبه کند و عزم و اراده انسان ناقص شود. (چهل حدیث، ص 126)
نماز جمعه و جماعت
نماز جمعه موجب میشود تا مسایل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت میکرد، میگفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولیاش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری نداشت. ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول(ص) و ائمه(ع) هستیم که همه امور دست آنها بود؛ حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت کردند... ﻣسئله دیگر خطبههای نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبه اول واجب است و در خطبه دوم بنابر احتیاط واجب است. مسایل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگوید، مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده، حضور مردم در صحنه است. ائمه جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید. (صحیفه امام، ج 17، ص 452)
اگر در نماز کوتاهی بشود و هر کس بگوید خوب من خودم تنهایی میروم و در خانهام میخوانم، خیر؛ نماز را در جماعت بخوانید. اجتماع باید باشد. مساجد را پر کنید. اینها از مساجد میترسند. اینها بیخ گوش شما میگویند که این آخوند، که از او کاری نمیآید، مسجد میروید چه کنید؟ خودمان میرویم فلان جا نماز میخوانیم. نماز میخواهند بخوانند، میخواهند نماز را بشکنند. نماز میخوانند؛ با این نمازهایی که در مسجدها میروند و نمیگذارند که مسلمانها نماز درست خودشان را بخوانند؟ با این نمازها میخواهند نماز را بشکنند. (صحیفه امام، ج 12، ص 393)
از خصوصیات مهم حضرت امام خمینی(ره) این بود که همیشه نماز را در اول وقت میخواندند و به نافلهها اهمیت میدادند. این خصوصیات از همان آغاز جوانی، وقتی که هنوز بیشتر از 20 سال نداشتند، در ایشان وجود داشت. چند نفر از دوستان نقل میکردند که ما ابتدا فکر میکردیم که خدای ناکرده ایشان از روی تظاهر نماز را اول وقت میخوانند؛ به همین خاطر سعی داشتیم کاری کنیم که اگر این کار از روی تظاهر است، جلوی آن را بگیریم. مدت زیادی در این فکر بودیم و بارها به طریق مختلف ایشان را امتحان کردیم، مثلا درست اول وقت نماز، سفره غذا را میانداختیم و یا وقت رفتن به مسافرت را اول وقت نماز قرار میدادیم. اما ایشان میفرمودند «شما غذایتان را بخورید، من هم نمازم را میخوانم، هر چه که بماند، من میخورم». و یا در موقع مسافرت میفرمودند «شما بروید، من هم میآیم و به شما میرسم». مدتها از این مسئله گذشت و نه تنها ایشان نماز اول وقتشان ترک نشد، بلکه ما را هم وا داشتند که در اول وقت نمازمان را بخوانیم. (پا به پای آفتاب، ج 4، ص 350) ﻣﺴﺠﺪ؛ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻩ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﺧﺪﺍ
ﻣﺴﺠﺪ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺤﻞ ﻧﯿﺎﯾﺶ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺫﻛﺮ، ﻭﻋﻆ ﻭ ﺧﻄﺎﺑﻪ ﻭ مرکز وحدت اسلامی و همچنین ﺗﺠﻤﻊ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺧﺎﺹ ﺍﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺤﻞ ﺍﺑﻼﻍ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﻭ
ﺁﻣﻮﺯﻩﻫﺎﯼ ﺩﯾﻨﯽ، ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻭ ﺩﺍﺩﺭﺳﯽ، ﺳﺘﺎﺩ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻭ ﻣﺮﻛﺰﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﯿﺰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺎ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ)، ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺎﻧﻨد ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺻﺪﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ، ﺑﻪﻃﻮﺭﯼ ﻛﻪ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺑﻪﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺷﺮﻛﺖ ﺟﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺲ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻧﻘﺶ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ و ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻓﺮﺍﻧﺪﻭﻡ، ﺷﻮﺭﺍﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ، ﻛﺎﻧﻮﻥﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺞ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺿﺮﻭﺭﺕﻫﺎﯼ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺩﺭﺑﺎﺭ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺁﺳﯿﺐﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺳﻮﺀ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﺁﯾﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺍ ﺳﻨﮕﺮ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ، ﺳﻨﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﭘﺮ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﺍﮔﺮ ﺣﺮﻡ ﻭ ﮐﻌﺒﻪ ﻭ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﺤﺮﺍﺏ، ﺳﻨﮕﺮ ﻭ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻥ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺪﺍﻓﻌﺎﻥ ﺣﺮﻡ ﻭ ﺣﺮﻣﺖ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻧﯿﺴﺖ،
ﭘﺲ ﻣﺄﻣﻦ ﻭ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺠﺎﺳﺖ؟ (ﺻﺤﯿﻔﻪ ﺍﻣﺎﻡ، ﺝ۲۰، ﺹ: ۳۱۶)
ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺭﺍ ﻣﺮﮐﺰ ﺟﻨﺒﺶﻫﺎ ﻭ ﺣﺮﮐﺖﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻭ فرمودند: ﻣﺴﺠﺪ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﺮﮐﺰ وحدت و ﺟﻨﺒﺶ ﻭ ﺣﺮﮐﺖﻫﺎﻯ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﺑﻮﺩﻩ، ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﺣﺮﮐﺖ ﻗﻮﺍﻯ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺮﮐﻮﺑﻰ ﮐﻔﺎﺭ ﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺑﯿﺮﻕ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﺴﺠﺪ ﻣﺮﮐﺰ ﺣﺮﮐﺎﺕ ﻭ ﻣﺮﮐﺰ ﺟﻨﺒﺶﻫﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻫﺎﻟﻰ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻫﺴﺘﯿﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﭘﯿﺮﻭﻯ ﺍﺯ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺁﻥ ﺳﺮﻭﺭ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ ﺍﺳﻼﻣﯿﻪ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻗﻄﻊ ﺍﯾﺎﺩﻯ ﺷﺮﮎ ﻭ ﮐﻔﺮ ﻭ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔاﻦ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮاﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻫﯿﺪ. (ﺻﺤﯿﻔﻪ ﺍﻣﺎﻡ، ﺝ۷، ﺹ: ۶۵)
علاقهمندان جهت مشاهده کامل متن این نشریه میتوانند به کانال مؤسسه قرآنی طاها بوشهر در پیامرسان سروش به نشانی sapp.ir/mghtbu مراجعه کنند.
ﯾﺎﺩﺁﻭﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺣﺎﻣﺪ ﻓﮑﻮﺭﯼ، ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ «ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺩﯾﻨﯽ، ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺗﺮﻭﯾﺞ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺁﺳﺎﻥ، ﺟﻬﺎﺩ ﻭ ﺣﻤﺎﺳﻪ، ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺗﺎﺯﻩﻫﺎﯼ ﻧﺸﺮ ﮐﺘﺐ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻓﯽ، ﮐﻮﺩﮎ ﻭ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻧﯽ، ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻧﮕﺮﺵ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﻟﻬﯽ» ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻧﯽ، ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺍﻣﯿﺮﺣﺴﯿﻦ ﻣﺆﻣﻨﯽ انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: نشریه مجازی اهمیت نماز مسجد امام خمینی بوشهر ایکنا مؤسسه طاها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۶۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان در سیستان و بلوچستان برگزار میشود
حجتالاسلاموالمسلمین محمدباقر حیدری نسب بیان کرد: اگر بنا باشد سبک زندگی اسلامی با نگاه تمدنی در مقابل سبک زندگی غربی جاری گردد باید به مفاهیم اصیل اسلامی رجوع کنیم و نهج البلاغه منبعی مهم برای این موضوع است. وی افزود: در بین مجموعه آثاری که از اهل بیت به جا مانده زیباترین مفاهیم در عالیترین غالبها در پهنه موضوعات مختلف در نهج البلاغه بیان شده به گونهای که نهج البلاغه به عنوان دومین کتاب ارزشمند و مقدس بعد از قرآن کریم، چراغ هدایت انسانها است.
دبیر جشنواره استانی گفت: ما معتقدیم که احیاء و تبیین معارف باید فراگیر شود و اگر با نگاه فرا مذهبی و حتی فرا دینی نگاه شود همه بشریت از آن بهره خواهند برد از این رو مقام معظم رهبری فرمودند:احیاءنهج البلاغه فقط وظیفه ما شیعیان نیست بلکه وظیفه همه مسلمان هاست.
وی بیان کرد: جشنواره ملی رسا «نهج البلاغه دانشگاهیان کشور» جمع کثیری از جامعه خصوصا جامعه نخبگانی را مخاطب خود قرار داده است و مخاطب جشنواره رسا اساتید(اعم از هیئت علمی و مدعو) و کارکنان(اعم از رسمی،پیمانی، قرار دادی، شرکتی و حتی طرحی)، دانشجویان حتی دانشجویان بین الملل و خانواده اساتید و کارکنان دانشگاهی است و دبیرخانه ملی جهت هماهنگی متولیان دانشگاهی در هر استانی دبیرخانه ای دارد.
دبیر جشنواره استانی ادامه داد: محورهای جشنواره عبارتند از خانواده، مدیریت و حکمرانی، آرمانگرایی و دشمنشناسی و جشنواره شامل ادبی در قالب «داستان، شعر، نمایشنامه و فیلمنامه»، هنری در قالب «نقاشی، پوستر، اینفوگرافی، خوشنویسی و عکسنوشته»، رسانه در قالب «نماهنگ (کلیپ)، پادکست، موشنگرافی و رسانه مجازی»، معارفه در قالب« مفاهیم نهج البلاغه، حفظ نهج البلاغه، کتــابــخــوانـی و آموزش مجازی» و پژوهش در قالب «رسانه مکتوب، تدوین کتاب و مقاله با رویکرد میان رشتهای، ارائه محتواهای آموزشی و تربیتی» است.
وی اظهار کرد: علاقمندان جهت شرکت در جشنواره ملی رسا میتوانند در محورهای بیان شده فوق شرکت کرده و آثار خود را با ثبتنام در سایت رسا http://rasanahad.ir ارسال نمایند
اطلاع رسانی در هر دانشگاه از طریق شورای نهج البلاغه همان دانشگاه و بستر فضای مجازی
https://eitaa.com/khademanenahjoalbalagheh
https://splus.ir/khademanenahjoalbalagheh و یا با شماره دفتر نهاد رهبری پیام نور استان سیستان و بلوچستان۰۵۴۳۳۲۹۴۸۸۵
است.