Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:15:26 GMT

لیر ترکیه در پایین‌ترین سطح ۶ هفته اخیر

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۹۰۸۴

لیر ترکیه در پایین‌ترین سطح ۶ هفته اخیر

تغییر نرخ بهره وام بین بانکی در ترکیه باعث ریزش لیر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی صباح، بانک مرکزی ترکیه روز گذشته اعلام کرد نرخ بهره بازپرداخت وام بین بانکی در این کشور افزایش و ذخایر بانکی مورد نیاز در نزد این بانک نیز بیش‌تر خواهد شد. در حال حاضر بدهی‌های مبتنی بر لیر به نرخ رشد سالانه پایه پولی بانک‌ها مرتبط است و وام های ارزی شامل قانون جدید نخواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصمیم بانک مرکزی ترکیه با هدف افزایش انعطاف‌پذیری بانک مرکزی در حمایت از ثبات مالی کلان اتخاذ شده است.

ماه اوت سال گذشته لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود رسید و هر دلار به ازای ۷.۲۲ لیر مبادله شد. با این حال پس از بهبود مناسبات آنکارا و واشنگتن و برخی اصلاحات ساختاری، ارزش لیر بار دیگر تقویت شد. اکنون فعالان اقتصادی نگران‌اند که دخالت دولت در سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی باعث از دست رفتن دستاوردها شود.

اما در واکنش به تصمیم جدید بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیر در برابر دلار ۱.۳ درصد کاهش یافت و هر دلار آمریکا در معاملات امروز صرافی‌های استانبول به ازای ۵.۶۹۱۶ لیر مبادله شد. لیر در برابر سایر ارزها نیز نزولی بود به گونه‌ای که هر یورو به ازای ۶.۳۰۴۸ لیر و هر پوند به ازای ۶.۸۸۱۱ لیر مبادله شد.

کالوم پیکرینگ، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در بانک برنبرگ سوئیس گفت: لیر ترکیه در صورت تداوم روند نامطمئن سیاست‌گذاری‌های مالی و پولی در این کشور می‌تواند با تکانه‌های بیشتری مواجه شود. از دید اقتصادی، ترکیه، جای مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست؛ هرچند که موقعیت جغرافیایی ممتازی در اتصال آسیا و اروپا به یکدیگر دارد.

برخلاف بازار ارز، بورس استانبول از این تصمیم بانک مرکزی استقبال کرد به گونه ای که شاخص "بیست ۱۰۰" بورس این شهر با افزایش ۰.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح ۹۵ هزار و ۲۸۶.۱۸ واحد به کار خود خاتمه داد. حجم کل معاملات امروز شاخص بورس استانبول ۵.۴ میلیارد لیر ( ۹۵۹ میلیون دلار ) بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لیر ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۹۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار مبادله‌ای واردکانال جدید شد/ قیمت: ۴۴ هزار و ۳۸ تومان

در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۳۸ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در معاملات امروز (چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 38 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 118 تومان معامله می‌شود.

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

 

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 88 تومان و نرخ حواله یورو به 43 هزار و 967 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 11 هزار و 991 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 196 تومان است.

بروز رسانی: چهار‌‌شنبه 5  اردیبهشت 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

44  هزار و 38  

قیمت دلار (حواله)

41  هزار و 118

قیمت یورو (اسکناس)

47  هزار و 88

قیمت یورو (حواله)

43 هزار و 967

قیمت درهم (اسکناس)

11 هزار و 991

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 196

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعیین‌کنندگان نرخ دلار معرفی شدند/ قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • قیمت دلار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • مجموع تامین ارز برای کالا‌های اساسی به ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار رسید
  • نرخ جدید ارزها در مرکز مبادله ایران
  • قیمت دلار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تصمیم ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم
  • دلار مبادله‌ای واردکانال جدید شد/ قیمت: ۴۴ هزار و ۳۸ تومان