Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان این نکته که افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها هم بر دوره فعلی و هم بر سال‌های آینده کشور تاثیر دارد، تصریح کرد: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توجه کنند که در صورت دادن رأی اشتباه در پیشگاه مردم و خداوند متعال مسؤول هستند و البته جامعه دانشجویی نیز واکنش‌های لازم را نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، محمد جودکی دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی، نسبت به طرح دو فوریتی افزایش دوبرابری ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی که مقرر است هفته آینده در مجلس شورای اسلامی مطرح شود واکنش نشان داد و گفت: این طرح هفته آینده به صحن علنی مجلس می‌رود و موافقان و مخالفانی دارد. ما در شورای صنفی دانشجویان بر حسب وظیفه‌ای که داریم مخالفت خود را با این طرح اعلام و دلایل خود را برای عده‌ای از نمایندگان ارائه دهنده طرح مطرح کردیم و توانستیم تعدادی از آنان را برای پس گرفتن رأی خود از این طرح متقاعد کنیم. امیدواریم که با روشنگیری‌ها و توضیحاتی که به نمایندگان محترم مجلس داده شده، رأی خود را از این طرح پس بگیرند.

وی افزود: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم که هنگام رأی دادن به هر موضوعی تمام جوانب آن را در نظر بگیرند و بررسی کنند که آیا این طرح با لحاظ کردن تمام جوانب قابلیت اجرا دارد یا خیر و چه عواقبی در پی خواهد داشت به علاوه اینکه محدودیت‌ها، هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در حال اجر هستند را در نظر بگیرند.

جودکی تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت بهداشت انجام داده تا سال ۱۴۰۴ سرانه پزشک به حد استاندارد می‌رسد. تربیت دانشجو زود بازده نیست و در مورد رشته پزشکی آموزش هفت سال طول می‌کشد. با این حال حتی اگر کمبود پزشک هم داشته باشیم، در حال حاضر به عنوان دانشجویی که با تمامی دانشگاه‌‎های علوم پزشکی در ارتباط هستم عرض می‌کنم که نمی‌توانیم افزایش ظرفیت بدهیم و شرایط آن مهیا نیست. 

دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه حوزه سلامت را دارند، خاطر نشان کرد: اگر نمایندگان محترم می‌خواهند کار مؤثری در حوزه سلامت مردم انجام دهند، بهتر است روی افزایش کیفیت تربیت نیروهای علوم پزشکی کار کنند نه اینکه بدون توجه به زیرساخت‌های کمیت را افزایش دهند که این افزایش کمیت بدون توجه به امکانات و شرایط لازم باعث لطمات بسیاری می‌شود. 

جودکی با یادآوری این نکته که افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها هم بر دوره فعلی و هم بر سال‌های آینده کشور تاثیر دارد، تصریح کرد: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توجه کنند که در صورت دادن رأی اشتباه در پیشگاه مردم و خداوند متعال مسؤول هستند و البته جامعه دانشجویی نیز واکنش‌های لازم را نشان خواهد داد.

وی در ادامه به ذکر این نکته که تصویب این طرح دستاویزی برای تأسیس دانشگاه‌های خصوصی خواهد شد، اظهار داشت: دانشجوی خصوص در تعارض با عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی و سلامت جامعه است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت کمبود هیأت علمی را یکی از دلایل مخالف این شورا دانشجویی با طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی برشمرد و گفت: ما دلایل خود را برای مخالفت با این طرح بر حسب وظیفه اعلام کرده‌ایم. یکی از این دلایل کمبود تعداد اعضای هیأت علمی به نسبت دانشجویان است. برای تربیت دانشجو فقط نیاز به ساختمان و کلاس نیست و این موضوع درباره دانشجویان علوم پزشکی بسیار فرق می‌کند و علاوه بر کلاس درس نیاز به بالین و بیمارستان‌هایی که دانشجویان را پوشش دهند. حتی در حال حاضر هم با دانشجویان فعلی کمبود هیأت علمی داریم. 

این دانشجوی رشته پزشکی اضافه کرد: از استدلال‌های نمایندگان ارائه دهنده طرح این است که تعداد دانشگاه‌های ما چهار برابر شده؛ باید این توضیح را بدهم که اولا دانشگاه با دانشکده تفاوت دارد، ما ۶۷ دانشگاه و دانشکده داریم که شامل ۵۰ دانشگاه و ۱۷ دانشکده می‌شود، اما تعداد بیمارستان‌ها به این نسبت افزایش پیدا نکرده؛ برای رشته‌هایی مثل مامایی، اتاق عمل، پرستاری و پزشکی فضای بیمارستانی بسیار مهم است و این موضوعی است که به آن توجه نشده است. بحث مهم دیگر تجهیزات آموزشی و درمانی خاصی است که برای رشته‌هایی مثل دندانپزشکی مورد نیاز است و در حال حاضر نیز در این زمینه ضعف بسیاری داریم چرا که به خاطر تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی کشور امکان تهیه این تجهیزات وجود نداشته است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش دوبرابری ظرفیت طی ده سال گذشته خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه ظرفیت پذیرش در ده سال گذشته افزایش یافته است اما هنوز در مناطق محروم خدمات‌رسانی مناسبی صورت نمی‌گیرد. یکی از استدلال‌های نمایندگان برای ارائه این طرح لزوم خدمات‌دهی در مناطق محروم است. این سوال مطرح می‌شود که افزایش پذیریشی که در گذشته اتفاق افتاده توانسته خدمات‌دهی در مناطق محروم را نیز به همان نسبت افزایش دهد. پاسخ این است که خیر، این طور نبوده؛ تعداد فارغ التحصیلان بیشتر شده اما این افراد به مناطق محروم نرفته‌اند و در مراکز استان‌ها فعالیت می‌کنند، به بیان دیگر توزیع نیروی انسانی خوب صورت نگرفته است. به عنوان مثال در استان خوزستان حدود دو سوم دندانپزشکان در شهر اهواز هستند و یک سوم در دیگر مناطق استان یعنی از بین ۱۲۰۰ دندانپزشک ۸۰۰ نفر در اهواز و ۴۰۰ نفر در شهرستان‌ها هستند؛ این نشان دهنده توزیع نامناسب است.

گفتنی است  ۸۶ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را امضا کرده‌اند که ظرفیت پزشکی از سال جاری و بعد از آن به دو برابر افزایش یابد. در طرحی که نمایندگان مجلس آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «طبق گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی سرانه پزشک در ایران به ۱.۶ پزشک به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت برآورد شده است، این در حالی است که این شاخص در کشور قطر ۷.۸ و در کشور یونان ۶.۲ و در کشور یمن ۵ و در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت مابین ۳ تا ۵ پزشک و این شاخص در بسیاری از کشورهای دنیا عموما بیش از ۲ است.

بدون کمترین تردید ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و رشته های علوم پزشکی مهمترین عامل در تعیین نرخ سرانه پزشک در دراز مدت است و مقایسه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و علوم پزشکی در ایران با اکثر کشورهای دنیا حاکی از پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی است.

مضافا اینکه با توجه به افزایش جمعیت کشور به بیش از ۲ برابر و به تبع آن افزایش تعداد داوطلبان کنکور سراسری در گروه تجربی (افزایش تعداد داوطلبان از ۲۴۸ هزار و ۴۱ داوطلب در سال ۱۳۶۵ به ۵۷۰ هزار و ۱۰۳ نفر داوطلب در سال ۱۳۹۷) و به ویژه افزایش نیاز مردم به خدمات فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی به ویژه در شهرهای مناطق محروم و روستاهای کشور، متاسفانه کاهش شانس قبولی مثلا در رشته پزشکی از ۳ درصد در سال ۱۳۳۶۷ به ۰.۶۸ درصد در سال ۱۳۸۲ تنزل داشته است.

این در حالی است که تعداد دانشگاه های علوم پزشکی در ۴۰ سال گذشته به ۱۰ برابر افزایش یافته است ولی پذیرش دانشجو با این نسبت همخوانی ندارد.»

در نهایت این نمایندگان درخواست خود را در ماده واحده ای اعلام کرده اند که «سازمان سنجش آموزش کشور موظف است ظرفیت پذیرش مربوطه به رشته های علوم پزشکی برای سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و به بعد را به میزان ۲ برابر افزایش دهد و نسبت به انتقال دانشجویان رشته های علوم پزشکی واجد شرایط به داخل کشور اقدام کند.»

امروز در خبرها اعلام شد فوریت طرح دو برابر شدن افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در کنکور ۹۸ یکشنبه آینده در جلسه علنی مجلس مطرح می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شورای صنفی دانشجویان عدالت آموزشی دانشجويان علوم پزشكي افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۹۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را رفع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در نشست علنی امروز - سه شنبه چهارم اردیبهشت - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان) در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان ایرادات شورای نگهبان به این طرح را رفع کردند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در جریان بررسی این طرح گفت: پیش از این به اشتباه گفته می‌شد که مالیات بر سوداگری به دنبال گرفتن مالیات از ۹۰ درصد مردم است حال آنکه این طرح، اخذ مالیات از سوداگران را دنبال می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سوداگر کسی است که با نیت سوءاستفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا به عنوان مثال سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته و سود ببرد که در صورت تصویب، اجرای این طرح مانع از این کار می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی‌دهند و فقط سودهای کلان برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

کد خبر 747175

دیگر خبرها

  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • جزییات آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در کنکور ۱۴۰۳
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود