Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@09:10:19 GMT

افزایش هشدارها در مورد ظهور مجدد داعش در سوریه

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۱۹۹۷

افزایش هشدارها در مورد ظهور مجدد داعش در سوریه

بسیاری از ناظران و کارشناسان نظامی و همچنین مقامات سیاسی و نظامی کشورها، مرگ داعش در سوریه را اعلام کرده اند. با این حال، اخیرا هشدارهایی در مورد ظهور مجدد داعش در سوریه داده شده است.

به گزارش تابناک، در همین رابطه، فرستاده چین امروز (سه‌شنبه) گفت، خطر احیای قدرت داعش در سوریه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شی شیائویان، فرستاده ویژه چین  در امور سوریه به خبرنگاران پس از گفت‌وگو با فرستاده ویژه سازمان ملل در ژنو گفت: هم اکنون خطر احیای قدرت سازمان‌های تروریستی چون داعش در سوریه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین به این مساله اشاره کرد: ما شاهد نشانه‌هایی از احیای قدرت مجدد چنین گروه‌های ترویستی در سوریه هستیم. ضرورت دارد که تروریسم پایان یابد.

این مقام همچنین خواستار پیشرفت در روند سیاسی بین دولت سوریه و اپوزیسیون شد.

رکز تحلیل صوفان در گزارشی تاکید کرد، داعش همچنان در قید حیات بوده و حالش در عراق و سوریه خوب است.

در ادامه این گزارش آمده است، نمی‌توان درباره بازگشت داعش به عراق و سوریه صحبت کرد زیرا داعش و نیروهایش هرگز این کشورها را ترک نکردند.

در گزارش یاد شده آمده است، نیروهای داعش با عقب‌نشینی و در ادامه از دست دادن مناطق تحت کنترل خود در سوریه پراکنده شده و با استفاد از مدیریت بد مناطق آزاد شده و عقب‌نشینی جزئی نیروهای آمریکایی و نیز اختلافات میان دشمنانشان، در خفا فعالیت می‌کنند.

در گزارشی که اخیرا منتشر شد، بازرس کل وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، داعش گرچه مناطق تحت کنترل خود را از دست داده اما بازگشته و قدرت خود را برای آغاز حملاتی در عراق و ازسرگیری فعالیت‌هایش در سوریه طی فصل جاری تقویت کرد.

در ادامه گزارش پنتاگون آمده است، داعش در زمینه ازسرگیری عملیات‌های خود در دو کشور عراق و سوریه موفق عمل کرد، به ویژه که نیروهای بومی آنجا نمی‌توانند برای مدت زمان طولانی در حالت آماده‌باش بمانند و حفاظت از مناطق تحت کنترل خود را تضمین کنند.

در گزارشی که به اواسط ژوئیه گذشته بازمی‌گردد، شورای امنیت نیز تاکید کرد، داعش به وضعیت جدید عادت کرده و در تلاش است شرایط را برای ازسرگیری فعالیت‌های خود در پایگاه‌های سابقش در سوریه و عراق فراهم کند.

کارشناسان سازمان ملل نیز در گزارش خود تاکید کردند: این عملیات پیشرفت بیشتری در عراق دارد به شکلی که ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه تروریستی و بیشتر فرماندهان آن در عراق اقامت دارند.

آنها افزودند: مناطقی در عراق و سوریه وجود دارند که مسؤولان به شکل خوبی بر آنها کنترل ندارند و گروهک‌های داعش در آنجا رفت و آمد دارند.

گروهک‌های داعش موجود در این مناطق اکنون به عملیات‌های ترور، انفجارها، ایجاد کمین‌ها و نیز اخذ مالیات روی آورده‌اند.

همچنین این گروه تروریستی در تابستان جاری جهت ضربه زدن به مسؤولان محلی در این مناطق، تضعیف آنها و نیز انعکاس ناتوانی آنها در بازسازی مناطق ویران شده در درگیری‌ها، محصولات کشاورزی را در سوریه آتش می‌زدند.

مرکز تحلیل «رَند» نیز هفته گذشته گزارشی با عنوان «بازمی‌گردد و توسعه می‌یابد» را با تغییر شعار معروف داعش یعنی "باقی می‌ماند و گسترش می‌یابد" منتشر کرد.

کارشناسان این مرکز پس از بررسی وضعیت مالی داعش پس از کسب قدرت و نیز فرصت‌های موجود برای این گروه تروریستی اظهار کردند: داعش همچنان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به شکل‌های مختلف در سوریه و عراق و حتی کشورهای مجاور آن را در اختیار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، در صورتی که داعش تصمیم به بازگشت بگیرد که ما باور داریم این امر رخ خواهد داد، این گروه تروریستی شیوه‌های خوبی را در پیش خواهد گرفت که از جمله آنها می‌توان به صرف بودجه روی پروژه‌هایی که می‌توانند درآمدهای ثابتی را برایش ایجاد کنند، اشاره کرد.

همچنین در گزارش یاد شده آمده است، گمان شد داعش شکست خورده است درحالی که همچنان با اقدامات مجرمانه خود همانند آدم‌ربایی‌ها، سرقت‌ها و قاچاق برای تامین درآمد داخلی قادر است بودجه مورد نیاز خود را تامین کند.

در ویدیویی که داعش روز یکشنبه منتشر کرد و در دومین ویدیوی این گروه تروریستی پس از شکست نظامی در مارس گذشته داعش تهدید کرد، عملیات‌های خود علیه ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و نیز عملیات‌هایش علیه کردها را افزایش خواهد داد.

وزارت دفاع آمریکا اخیراً در گزارشی به اقدام داعش در سازماندهی دوباره صفوف خود برای حضور مجدد در سوریه با بهره‌برداری از خروج آمریکا از سوریه و تقویت توانمندی‌های تسلیحاتی این گروه در عراق اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: داعش با وجود از دست دادن خلافت خودخوانده خود، توانسته است توانمندی خود در عراق را تقویت کرده و فعالیت‌هایش در سوریه را در سه‌ماهه چهارم از سر گیرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز یک روز بعد از صدور این گزارش یعنی در هفتم ماه اوت گفت که بعد از سرنگونی خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه، این گروه داعش تا 300 میلیون دلار پول در اختیار دارد.

وی در گزارش خود به شورای امنیت درباره تهدید ناشی از داعش گفت: داعش می‌تواند از این پول‌ها برای پشتیبانی از اقدامات تروریستی در داخل عراق و سوریه یا خارج آنها از طریق شرکت‌های غیررسمی حواله پول استفاده کند و با داشتن شبکه‌ای از حامیان و گروهک‌های وابسته به خودش در سایر مناطق خاورمیانه و آفریقا و آسیا، خودکفایی مالی داشته باشد.

مرکز مطالعات جنگ واشنگتن در گزارش خود در اواخر ماه ژوئن 2019 میلادی با عنوان «بازگشت دوباره داعش: ارزیابی شورش آینده داعش» آورده است: گروه داعش امروز قویتر از دوره دولت اسلامی عراق است که میراث‌دار القاعده در سرزمین رافدین بود. در سال 2011 میلادی گروه داعش حدود 700 تا 1000 جنگجو در عراق داشت، اما شمار جنگجویانش در ماه اوت سال 2018 میلادی براساس ارزیابی آژانس اطلاعات نظامی به 30000 نفر رسید. گروه داعش توانست ارتش بزرگی را از گروهی کوچک باقی‌مانده در سال 2011 میلادی تأسیس کند که این گروه را قادر کرد تا فقط ظرف سه سال، شهر فلوجه و موصل و شهرهای دیگری از عراق را اشغال کند و بر بخش بزرگی از شرق سوریه سیطره یابد و گروه داعش با سرعت بیشتر از گذشته خود را بازخواهد یافت و در تولد دوباره خود به سطحی خطرناکتر از قدرت خواهد رسید.

به‌عقیده تحلیلگران، به‌نظر می‌رسد که ظهور البغدادی در یک ویدئو در 29 آوریل سال 2019 میلادی نیز سرآغازی برای بازگشت داعش بعد از سازماندهی ساختار نظامی، امنیتی، مالی، شرعی و رسانه‌ای و تدوین نقشه‌های نظامی برای ازسرگیری جنگ فرسایشی باشد.

نکته جالب توجه این است که فرستاده آمریکا در امور سوریه اذعان می‌کند که عناصر داعش در جنوب فرات در حال تحرک هستند؛ در حالی که نیروهای آمریکایی در این منطقه حضور دارند و پایگاه آنها فاصله چندانی با عناصر داعش ندارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: داعش سوریه ظهور آمریکا نامه آملی به یزدی آیت الله یزدی صادق لاریجانی لیگ نوزدهم حادثه دانشگاه آزاد هاشم یکه زارع عید غدیر عباس علی آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۱۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرده است که ما نسبت به هرگونه تهدید علیه نیروهای خود به ویژه در عراق و سوریه آگاه هستیم.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون نیز اعلام کرده است که گروه‌‎های متحد با ایران روز گذشته برای اولین بار از ۴ فوریه دو حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه انجام دادند. پنتاگون ادعا کرده که این حملات نافرجام بوده است.

پنتاگون همچنین افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های مسلح انجام دهد.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6087135

دیگر خبرها

  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • متهم شدن ۷ تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه
  • میانجیگری خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین