Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه اقدام آمریکا در آزمایش یک موشک میان‌برد را نشان‌دهنده آن دانست که واشنگتن از قبل چنین موشکی را ساخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه درباره بیانیه رو گذشته در خصوص اقدام آمریکا برای آزمایش موشک میان‌برد بعد از خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) روسیه اظهار نظر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد بعد از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه یک فروند موشک میان‌برد کروز آزمایش کرده است.

لاوروف گفت: مسکو می‌داند که انجام چنین آزمایش‌هایی نیازمند آمادگی‌های قبلی است و این به معنی آن است که واشنگتن قبل از خروج از INF اقدام به ساخت این سلاح‌ها کرده بود.

آزمایش موشک آمریکا چند هفته بعد از خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد صورت می‌گیرد که انجام چنین آزمایش‌هایی را ممنوع می‌کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا ۱۱ مردادماه از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خبر داد.

پامپئو در صفحه شخصی توئیتر خود با تکرار ادعای عدم پایبندی روسیه به این معاهده، نوشت: «در تاریخ دوم فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد».

همزمان با اعلان توئیتری پامپئو، وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای خروج رسمی این کشور از معاهده مذکور را اعلام کرد.

در بیانیه روسیه آمده بود: «در دوم آگوست ۲۰۱۹، توافق بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا مبنی بر نابودی موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد، که در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در واشنگتن امضا شد، با اقدام آمریکایی‌ها ملغی می‌باشد».

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن، اما بار‌ها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است، اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: موشک آمریکایی سرگئی لاوروف موشک هسته ای میان برد سلاح هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۲۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا

به گزارش «تابانک» به نقل از ایرنا از تاس، زاخارووا تصریح کرد: ما به این دلیل با این پیش‌نویس مخالفت کردیم که آمریکا تلاش کرد در شورای امنیت سازمان ملل تعهدات حقوقی جدیدی درباره امنیت فضا ایجاد کند که فراتر از پیمان‌ها و توافقنامه‌های فعلی است؛ که مهمترین آنها پیمان ماورای جو ۱۹۶۷ است.

روسیه چهارشنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد. آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

مسکو این ادعاها را رد کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • کره شمالی: ما یک قدرت نظامی فوق العاده می‌سازیم
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟