Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:03:29 GMT

واکاوی جوانان، نهاد ورزش و بازخوانی شریعت

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۴۱۵۳

واکاوی جوانان، نهاد ورزش و بازخوانی شریعت

در گزارش زیر گزیده ای از مهمترین نشست های پژوهشی از بازه زمانی ۱۹ تا ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ خورشیدی بررسی شده است.

جوانان، نهاد ورزش و صلح

نشست جوانان، نهاد ورزش و صلح در خانه وارطان برگزار شد. مقصود فراستخواه جامعه شناس گفت: صلح به صورت اجتماعی ساخته می شود، امری چند عاملی است، باید ببینیم که این عوامل چیست؟ شرایط امکان صلح هم ذهنی و هم علمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط امکان ذهنی، به نوعی زیست صلح آمیز با طبیعت، زیست صلح آمیز با خود یا با دیگری است. در این نوع صلح یاد می گیریم چگونه باید صرفنظر از جنسیت یا مذاهب، به دیگران احترام بگذاریم. بدین معنا که من دیگری را منبعی ابزاری برای خود ندانم. آنچه اهمیت دارد این است که ارتباط مثبت با دیگری عزت نفس افراد را بالا می برد.

صلح یک حس، یک تربیت و یک نوع یادگیری اجتماعی است. جنگ و بدبختی هایی که در دنیا وجود دارد به دلیل این است که زبان اجتماعی بین المللی وجود ندارد. باید درباره هر مساله ای توافق داشته باشیم. در این میان ورزش، می تواند عنصر مهمی باشد. جوانان از طریق ورزش سبکی از زندگی را تجربه می کنند که از جنس صلح است. البته نقش قوانین و دولت ها را هم نباید از یاد برد. وقتی من نمی توانم به صورت قانونی فریاد بزنم که خانم نمی تواند در مجامع ورزشی حضور داشته باشد، چطور می توانم از صلح حرف بزنم؟ در جامعه ای که قانون، از جنسیت خاص، قوم خاص، نژاد خاص و نمونه هایی از این قبیل صحبت کند، طبعا هیچ صلحی نمی تواند وجود داشته باشد.

ورزش می تواند به درک صلح آمیز جوانان در کشور برای زندگی با یکدیگر کمک کند. ورزش، استعاره جالبی است برای همه زندگی، بارقه ای از شور زندگی در ماست. ما وقتی با هم بازی می کنیم متوجه ابعاد عمیق نیازمان به دیگری می شویم. با ورزش متوجه می شویم چقدر به حریف و دیگری نیاز داریم بدون حریف کسی با ما بازی نخواهد کرد. دیگری، نیمه خاموشی از ماست. بازی به رقابت صلح آمیز نیاز دارد. گاهی ما برنده می شویم و گاهی حریف، این نوع اطمینان از برنده شدن بازی را گرم می کند. در بازی پیشامد و اقتضا وجود دارد، در بازی نوعی وضعیت طنزگونه وجود دارد و از سویی نوعی همبستگی عمیق در آن یافت می شود.

مجید خاتونی کارشناس ورزشی نیز درباره بحث هویت ورزشی جوانان و اشاعه صلح از طریق ورزش عنوان داشت: هویت در قالب یک ورزشکار، به عنوان هوادار یک باشگاه محلی یا تیم ملی یا یک قهرمان قابل ظهور و بروز است. از طرفی هویت های متکثر، در یک گفتمان به وحدت می رسند، تیم های ملی دقیقا جایی هستند که قومیت های مختلف از پایگاه های مختلف اجتماعی در آن حضور دارند. نهاد ورزش در امتداد نهاد خانواده به شکل گیری هویت جوانان و رشد شخصیت اجتماعی آنان کمک می کند. در جامعه شناسی مربیگری، مربی را به عنوان پدر دوم یک ورزشکار می بینیم.

در جامعه ایرانی با بحران نقش های ورزشی روبه رو هستیم، هواداران و طرفداران با هویت خود به طور کامل و جامع عجین نشده اند یا ورزشکاران در دوران پساقهرمانی ممکن است از دنیای سیاست یا تجارت سر در بیاورند.

امیرمسعود امیرمظاهری صاحب نظر دیگر درباره مفهوم جوانی اظهار داشت: نوعی بدگمانی اجتماعی وجود دارد، چه در بحث جوانان یا حتی در بحث زنان این معضل را می بینیم. وقتی جوانی با سالمندی مقایسه می شود و گفت و گوی پیر و جوان پیش می آید بیشتر به مساله حسرت جوانی برمی خوریم تا بقیه موارد.  

اگر می خواهیم رقابت درست همراه با صلح به وجود آید، باید نهادسازی اجتماعی صورت بگیرد. در واقع استعدادیابی ها به گونه ای باشد که تمامی لایه ها و طبقات اجتماعی بتوانند به یک میزان از تسهیلات مربوط به این حوزه برخوردار شوند. ما یک خرده فرهنگ جوان داریم که باید آن را درست درک کنیم نه اینکه برچسب بزنیم و کلیشه سازی کنیم. نابرابری اجتماعی در کنار این موارد سبب می شود تعارضات در شکل های مختلف نمایان شوند. البته در این سیر جوانان هم باید خود از خود شروع کنند و در کنار آن ساختارهای بالاتر و کلیه سطوح نظام اجتماعی هم باید کمک کننده باشد. در نهایت، ما باید به یک گفتمان و یک تفاهم اجتماعی برای ساخت نظام اجتماعی مبتنی بر صلح دست پیدا کنیم.

مارهای ایران

نشست شب مارهای ایران در خانه گفتمان شهر برگزار شد.
خسرو رجبی‌زاده نویسنده کتاب مارهای ایران درباره روند تألیف و چاپ کتاب بیان داشت: وقتی ایده به‌روز رسانی کتاب مارهای ایران مرحوم لطیفی به ذهنم رسید، از طریق علیرضا نادری با انتشارات ایرانشناسی آشنا شدم و برای چاپ کتاب با مدیر انتشارات جلسه‌ای برگزار کردیم. برای چاپ این کتاب با دو چالش بزرگ روبه‌رو بودیم؛ در اختیار نداشتن عکس مارهای ایران و نداشتن اطلاعات کافی درباره آنها.
 
علی‌رغم تلاشی که مرحوم لطیفی برای شناساندن مارهای ایران انجام دادند، یک‌سال قبل از بازنشستگی از مؤسسه رازی اخراج شدند. این موضوع و مشکلات دیگر موجب شد وی حاضر به صحبت با هیچ‌ فردی نشوند. از طرفی کلکسیون مارهای او که در مؤسسه رازی بود و این مؤسسه هیچ‌وقت اجازه بازدید از این کلکسیون را به من نداد. این دلایل باعث شد تا اطلاعات کمی درباره مارهای ایران در اختیار داشته باشیم. البته شانس بزرگی که به‌دست آوردم این بود که کتاب مرحوم لطیفی اطلاعات بسیار کامل  دقیقی از کلکسیون مارهای او در اختیارم قرار داد.
 
من در واقع اطلاعاتی که طی ۱۲ سال پژوهش کسب کرده بودم را به کتاب شادروان لطیفی اضافه کردم. برای حل چالش عکس نیز تصمیم گرفتیم به‌جای یک عکاس از عکاسان بیشتری استفاده کنیم. هدف اصلی‌ام از نگارش این کتاب شناخت مارهای ایران برای کمک به حفاظت از آنهاست.

اسماعیل کهرم بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست طی تماس تلفنی از ژنو، درباره اهمیت وجود مارها برای محیط‌زیست توضیح داد: برگزاری شبی به نام مارهای ایران و انتشار کتابی با این عنوان باعث دلگرمی من است. با دید یک شکاربان می‌گویم که در نمایش زندگی، نقش بسیار مهمی به مارها داده شده است و به مناسبت این نقش مهم، وسایل و تجهیزاتی نیز در اختیار این خزندگان قرار گرفته است؛ از جمله تعداد زیادی مهره که موجب انعطاف‌پذیری بیشتر آنها می‌شود، غدد روی صورت آنها که اشعه مادون قرمز را دریافت می‌کند و از این طریق متوجه وجود شکار در اطراف خود می‌شود.
 علی دهباشی سردبیر مجله بخارا درباره اهمیت انتشار کتاب‌های حوزه محیط‌زیست خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی از قبیل آثاری که انتشارات ایرانشناسی در حوزه محیط‌زیست منتشر می‌کند، باید درهمه کتابخانه‌های مدارس، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های عمومی وجود داشته باشد. چراکه کتاب‌های مرجع و منبع درباره ایران هستند. اما متأسفانه این آثار از سمت دولت و عناصر رسمی دولتی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.
 امیرحسین بختیاری مدیرمسئول انتشارات ایرانشناسی درباره کتاب‌های این انتشارات در حوزه محیط‌زیست و حیات‌وحش تصریح کرد: من یک ناشر عاشق محیط‌زیست هستم که با همکاری یک تیم پژوهشی قوی و جوان کار می‌کنم. تاکنون هفت عنوان کتاب راهنمای میدانی با رویکرد سفر مسئولانه و آگاهانه به طبیعت منتشر کرده‌ایم. در ادامه کتاب‌های راهنمای میدانی، مجموعه کتاب‌های دیگری را منتشر کردیم که اطلاعات جامع‌تری را به مخاطب ارائه می‌دهد و کتاب مارهای ایران از جمله آنهاست.

کامران کمالی خزنده‌شناس با بیان این‌که کتاب «مارهای ایران»، کتاب ارزشمندی است که باید در کتابخانه همه علاقه‌مندان به محیط‌زیست و حیات‌وحش باشد، یادآور شد: آسیب‌هایی که به محیط‌زیست و به‌ویژه حیات‌وحش زده می‌شود، ناشی از عدم آگاهی و دانش است. متأسفانه سازمان‌های دولتی مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست از کتاب‌های این حوزه استقبال نمی‌کنند. کتاب‌های ارزشمند حوزه محیط‌زیست باید در همه ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها و پاسگاه‌های محیط‌زیست وجود داشته باشد. اما متأسفانه سازمان در این زمینه هیچ اقدامی نمی‌کند.
 فرخ راستکار سازنده مستند هفت قسمتی خزندگان ایران گفت: متأسفانه بین محققان و استادان مسابقه کشف گونه‌های جدید جانوری راه افتاده و همین موضوع موجب نادیده گرفتن حفاظت اکوسیستم شده است.   معتقدم باید به حوزه‌هایی مانند رفتارشناسی خزندگان بیشتر پرداخته شود و اصل تلاشمان برای حفاظت از زیستگاه‌های آنها باشد.

نسبت میان طنز و آزادگی با نشاط فکری در اندیشه عبید

یست‌وهفتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی، با عنوان نسبت میان طنز و آزادگی با نشاط فکری در اندیشه عبید در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
 
سپیده موسوی استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبی اظهار داشت: ما عبید زاکانی را از دسته فرهیختگان می‌دانیم. فرهیختگان و روشنفکران مثل عموم مردم فکر نمی‌کنند، آن‌ها هیچ وقت مسائل را همانطور که هست، باور ندارند و به قول شفیعی کدکنی «آنچه که می‌بینند، نمی‌خواهند و آنچه را که می‌خواهند، نمی‌بینند»؛ یعنی هیچ وقت دنیای روبه‌روی خود را به عنوان یک دنیای ایده‌آل در نظر نمی‌گیرند و شرایط بهتر و موقعیت‌های پسندیده‌تری را _نه تنها برای خود، بلکه برای همه کسانی که با آن‌ها زندگی می‌کنند _ طلب دارند. برای همین فرهیختگان و روشنفکران در نوع خودشان انسان‌های ویرانگری هستند، به این معنی که ویرانگر افکار و باورهای پوسیده ما هستند.
 
تاثیرگذارترین روشنفکران در طول تاریخ، افرادی بودند که بیشترین میزان ویرانگری را در رفتار و گفتار خود تجربه کردند و به دیگران آموختند. عبید زاکانی هم این خاصیت ویرانگری را دارد؛ نه فقط ویرانگری برای خراب کردن، بلکه ویرانگری که در دل آن ویرانه، یک بنای جدید و هوای تازه ایجاد می‌شود که جامعه بسته عبید به آن نیاز دارد. بنابراین جدا از مقوله طنز، همین حرکت عبید _به عنوان فردی که در محدوده یک روشنفکر قرار می‌گیرد و جامعه را آن‌طور که هست، قبول ندارد  بلکه بهتر آن را می‌خواهد _ خود نشان می‌دهد که ما با یک آدم عادی روبه‌رو نیستیم و باید او را از جنس بهتر و دقیق‌تری بشناسیم.
 
ما در این بحث با سه متغیر طنز، آزادگی و نشاط فکری روبه‌رو هستیم. تاکنون از طنز و کارکردهای آن زیاد صحبت شده اما از حقیقت، فلسفه و ماهیت طنز حرفی زده نشده است. اکثر افرادی که از طنز حرف می‌زنند، فیلسوفان هستند و نوع نگاه و موضع خودشان نسبت به طنز را مطرح می‌کنند تا حدی که می‌گویند فلسفه و طنز همواره با هم ساخته می‌شوند.

شروع جدی و واقعی طنز و فلسفه در عرصه علم و تاریخ را تاحدی می‌توان هم‌زمان دانست، برای همین هم فیلسوفان زیادی داریم، که از طنز حرف می‌زنند و نقطه‌نظرهایی که درباره طنز مطرح می‌کنند، هرکدام یک بخش ویژه و به‌خصوصی از آن را واکاوی می‌کند.
یک هنرمند طنزپرداز در خیالش اثری خلق می‌کند، که در آن‌جا بر قدرت‌های بزرگ زمان خودش غلبه می‌کند و کاری را که از انجام آن در واقعیت ناتوان است، در خیال انجام می‌دهد؛ همین قضیه باعث می‌شود از تنش‌های درونی فرد کاسته شود و به آسایش برسد. بنابراین اولین تعریفی که از طنز ارائه می‌شود و در نوع خودش ما را به سمت شادمانی و نشاط فکری می‌کشاند، این است که طنز به ما احساس برتری و تفوق می‌دهد.
 
ما آدم‌ها نه‌تنها در بیرون با کلی حاکم و قوانین مختلف مواجه هستیم، در درون خودمان هم با حاکمانی مثل وجدان روبه‌رو هستیم، که به ما امر و نهی می‌کنند. یکی از این حاکمان درونی، منطق است. یعنی ما در طول زندگی خود با یک حاکم بلامنازع و سخت‌گیر به نام منطق روبه‌رو هستیم، که می‌خواهد در همه امور و تصمیم‌های ما دخالت و اعمال‌نظر کند؛ ولی طنز می می‌تواند باعث ایجاد لحظه‌هایی برای ما شود، تا _هرچند کوتاه _ بر این حاکم سخت‌گیر منطق پیروز شویم.
 
ناکامی‌ها و سرکوب‌هایی که ما در زندگی داریم، حتی اگر ظاهراً از بین بروند اما هیچ‌گاه واقعاً از بین نمی‌روند، بلکه در درون و ناخودآگاه ما نهادینه می‌شوند و هر جا فرصت تامین پیدا کنند، حتما خودشان را نشان می‌دهند. به گفته فروید دو راه برای تامین این خواسته‌های سرکوب‌شده وجود دارد؛ یکی خواب و رویا و دیگری لطیفه و خنده است. یعنی چیزهایی که در واقعیت نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم، در عالم خواب و رویا و لطیفه امکان وجود دارند.

طنز و آزادگی از آنجا که هر ۲ تعادل را رعایت می‌کنند و قصد آزار دیگری را ندارند و دشمن فردی نیستند، با یکدیگر شباهت دارند. نخستین نتیجه طنز آزادگی و کامروایی است. انسان آزاد هم سعی می‌کند در ذات خود چیزی ایجاد کند که از قید و بندهای موجود در درون و بیرون خود رها شود. درواقع مهمترین نسبتی که بین آزادگی و طنز وجود دارد، همین است که طنز مانند آزادگی ما را برای لحظاتی از قید و بندهای درون و بیرون رها می‌کند و با حس رهایی شکوفایی می‌دهد. با این تفاوت که در طنز این رهاشدن کوتاه‌تر از آزادگی است.

هم طناز و هم انسان آزاده، حق‌طلب هستند و می‌خواهند هر چیزی را سر جای خود قرار دهند. قناعت از دیگر ویژگی‌های مشترک فرد طناز و انسان آزاده است. همچنین آزادگی به انسان شجاعت می‌دهد، کما اینکه طنزپرداز هم شجاع است؛ که اگر نباشد  نمی‌تواند با این همه آدم‌های ریز و درشت اطراف خود دربیفتد. بنابراین قطعاً یکی از خصیصه‌های اصلی طنزپرداز، شجاعت است. دیگر اینکه یک انسان آزاده نه‌تنها انتقاد می‌کند، بلکه انتقاد هم می‌پذیرد و روح انتقاد در او نهادینه شده است. نهایتاً اینکه یک انسان آزاده، نشاط فکری دارد و خوشحال است، همان چیزی که ‌در طنزپرداز هم مشهود است؛ چون تا یک فرد شاد نباشد، نمی‌تواند شادی خلق کند.

بازخوانی شریعت

نشست نقد و بررسی کتاب بازخوانی شریعت تالیف صدیقه وسمقی در محل جمعیت زنان مسلمان نواندیش برگزار شد.

فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش بیان داشت: وسمقی همواره نگاهی ژرف و بنیادین به مسائل اجتماعی و دینی داشته‌اند و برای جامعه زنان افتخاری است که ایشان بخشی از عمر ارزشمند خود را صرف واکاوی چنین مسائلی می‌کنند تا شاید بتوان در جهت حل ریشه‌ای بخشی از مشکلات اجتماعی گامی موثر برداشت.

سپس صدیقه وسمقی نویسنده کتاب بازخوانی شریعت درباره این کتاب و مسائل و مشکلات جهان اسلام و کشورهای اسلامی یادآور شد: من سعی کرده‌ام در این کتاب درباره موضوعاتی صحبت کنم که جزو مهم‌ترین مسائل جهان اسلام هستند. ممکن است برخی بگویند حرف‌هایی که درباره اسلام می‌زنید، چه اهمیتی دارد اما ما به اهمیت آنچه که انجام می‌دهیم، واقفیم و بدون هیچ گونه چشم‌داشت و بهره مالی و حتی با وجود فشارها و محدودیت‌های فراوان این کار را به پیش می‌بریم.
برخی گمان می‌کنند که وقتی از شریعت حرف می‌زنیم، فقط برای افرادی است که به آن اعتقاد دارند اما به باور من، شریعت اسلامی برای همه افرادی است که در جوامع اسلامی و یا حتی در دیگر جوامع زندگی می‌کنند اما فرهنگ جوامع اسلامی را به دوش می‌کشند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش و جوانان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۴۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش خوزستان با طرح ملی آمایش سرزمینی به نقطه مطلوب می‌رسد

ایسنا/خوزستان مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان معتقد است اجرای طرح آمایش سرزمینی ورزش در استان خوزستان این حوزه را یکپارچه می‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ضرورت تدوین و اجرای صحیح طرح ملی آمایش سرزمینی ورزش، اظهارکرد: دو مؤلفه نیازهای ورزش کشور و توزیع عادلانه از شاخصه‌های بارز طرح آمایش سرزمینی محسوب می شود که تحقق این طرح و اجرای دقیق و سالم آن ورزش کشور را به سمت و سوی یکپارچه‌ای می‌برد.

حمید بنی تمیم بیان کرد: طرح آمایش ورزش از نگاه جزیره ای به ورزش می‌کاهد و ساختار ورزش را منسجم‌تر می‌کند و رویای دیرینه ورزش یعنی یکپارچه سازی را محقق می‌کند.

او در ادامه افزود: به عبارتی با اجرای طرح آمایش، پراکندگی ساخت و ساز، پرداختن به غیر ضرورت ها و دخالت های غیر کارشناسی، تصمیمات اشتباه در جانمایی اماکن، ساز و ساخت و موارد فنی در حوزه ورزش تقلیل پیدا می کند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به وضعیت اجرای طرح در استان خوزستان نیز گفت : با تلاش همکارانم در اداره کل و ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها و با مشارکت سایر ارگان ها نقطه زنی این طرح پیش رفته است و اطلاعات و داده ها جمع آوری شدند.

وی تصریح کرد: استان خوزستان با تکیه بر طرح ملی آمایش سرزمینی می‌تواند به نقطه مطلوب استفاده از ظرفیت های خود برسد.

سکاندار ورزش و جوانان استان خوزستان در پایان با اشاره به ظرفیت های استان، افزود: سال هاست ظرفیت های فوق العاده استان خوزستان به سبب تصمیمات پراکنده و مسیر نامطلوب هدر رفته است که اجرای این طرح کمک شایانی به یکپارچه سازی ورزش خواهد کرد و علاوه بر استفاده بهینه از سخت افزار ورزش، دستگاه های اجرایی را در یک مسیر واحد قرار خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باران پاداش نقدی بر سر کشتی‌گیران؛ ۲۳ میلیارد تومان برای مدال‌آوران سال ۱۴۰۲
  • برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه تشریح شد
  • برپایی «گعده امین» در نمایشگاه کتاب تهران/ یک پلتفرم کتابی در راه است
  • حضور وزیر ورزش در مراسم ترحیم مرحوم اسکویی
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • رضا اطری مسئول ورزش و جوانان رودبست شد
  • کشتی همدان سروسامان می‌گیرد
  • طرح آمایش سرزمین با هدف توسعه ورزش در استان اجرا می شود
  • جشنواره ملی منتظران در خاش برگزار شد
  • ورزش خوزستان با طرح ملی آمایش سرزمینی به نقطه مطلوب می‌رسد