Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ویکو و هردر (دو بررسی در تاریخ اندیشه‌ها)» نوشته آیزیا برلین به‌تازگی با ترجمه ادریس رنجی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۱۹۸۰ چاپ شده است.

مطالب این‌کتاب در واقع متون پیاده‌شده درسگفتارهایی هستند که به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۸ در انیستیتوی ایتالیایی مستقر در لندن و سال ۱۹۶۴ در دانشگاه جانز هاپکینز ایراد شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده کتاب می‌گوید نسخه اولیه جستارش درباب ویکو در کتاب «هنر و اندیشه در ایتالیای قرن هجدهم» منتشر شده و جستار مربوط به هردر در کتاب «جنبه‌های قرن هجدهم» با ویرایش ارل آر. وسرمن و سپس با اصلاحات جزئی در مجله اینکانتز در ژوئیه سال ۱۹۶۵ منتشر شد. از آن‌سال‌ها تا زمان چاپ کتاب، هر دو جستار بازنگری شده و اولی بسط و گسترش زیادی پیدا کرده است.

این کتاب به بررسی کار دو اندیشمندی می‌پردازد که ایده‌هاشان نقشی عمده در دگرگونی ملاک‌های گزینش و تفسیر واقعیات تاریخی ایفا کردند و از این راه، نگرش به خود وقایع را تحت تاثیر قرار دادند. هر دو در قرن هجدهم نوشتند و تاثیر کامل‌ آموزه‌های هر دو تا قرن نوزدهم آشکار نشد. در هر دو مورد، این تاثیرات عمدتا از راه تلاش‌های پیروانشان آشکار شد. هدف آیزیا برلین در دو جستاری که برای کتاب نوشته، نه بررسی تمام آثار ویکو یا هردر، بلکه صرفا پرداختن به آرایی از آن‌هاست که نظرش گیراترین، مهم‌ترین و القاگرترین‌هایشان بوده‌اند. به‌همین‌دلیل تلاش نکرده ایده‌های فلسفی تخصصی‌تر این اندیشمندان را به بوته آزمون انتقادی بگذارد؛ حتی با این‌که برخی از آن‌ها مباحثی با اهمیت چشمگیر مطرح کرده‌اند.

دو اندیشمندی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته می‌شود، یکی جامباتیستا ویکو و دیگری یوهان گوتفرید هردر از چهره‌های برجسته عصر روشنگری در اروپا هستند که آثارشان نمایانگر نقطه عطفی میان تصور کهن از تاریخ به منزله وقایع‌نگاری و چشم‌اندازهای نوین تاریخ در مقام رشته‌ای علمی است، امری که به برداشتن موانع برای بسط عظیم روح انسان انجامید. ویکو فیلسوفی ناپلی بود و هردر هم گاهی به‌عنوان پدر ملی‌گرایی اروپایی شناخته می‌شود.

این‌کتاب به جز پیشگفتار و درآمد، دو فصل اصلی دارد که عبارت‌اند از «اندیشه‌های فلسفی جامباتیستا ویکو» و «هردر و عصر روشنگری» که فصل اول خود به دو بخش «نظریه کلی»‌ و «نظریه دانش ویکو و سرچشمه‌های آن» تقسیم می‌شود.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

وانگهی، اگر معیار حقیقت این است که «آن را ساخته باشیم»، و ادعای شناختن گذشته‌مان را داشته باشیم، چه بر سر مداخله الهی می‌آید؟ هنگامی که ویکو از «ذهن انسانی ما»، از «نیات ما»، «ذهن انسانی ملت‌ها»، «اندیشه انسانی ما»، «روح ما» و غیره سخن می‌گوید، آیا چنین عباراتی به آنچه میان همه ذهن‌های فردی مشترک است ارجاع دارند، یا به ذهنی «جمعی» مانند ضمیر ناآگاه جمعی یونگ، اما با تلویحات وحدت‌وجودباورانه؟ آیا کاربرد تعبیر از آنِ ما صرفا استعاری است یا تمایزگذار؟ نیز هنگامی که ویکو می‌گوید «چرا که عقل طبیعی آن است که غیر یهودیان به موجب آن برای خویش قانون‌گذاری می‌کنند»، تعبیر او استعاری است یا تمایزگذار؟ آیا غیریهودیان «قانون» را می‌آفرینند؟ آیا آن‌ها دقیقا به همان میزان، و از آن رو، عقلانی‌اند که خودشان قانون را آفریده‌اند و آن را می‌فهمند، چنان‌که اگر به دست مشیتی درنیافتنی به آن‌ها تحمیل شده بود عقلانی نمی‌بودند؟ ویکو اندیشمندی پربار، القاگر و اصیل اما نه‌چندان روشن یا منسجم است. بار دیگر وسوسه می‌شویم این نظر مشهور هاینه را درباره برلیوز نقل کنیم که «او برای نبوغش استعداد کافی ندارد». تنش میان خداباوری ویکو و تاریخ‌گرایی انسان‌باورانه او، میان تصور او از مکر مشیت الهی و پافشاری پیوسته او بر کارهای آفریننده و خویشتن‌دگرگون‌ساز انسان‌ها در علم نو مرتفع نمی‌شود؛ دیالکتیکی خواندن آن صرفا پنهان کردن این واقعیت با به‌کارگیری اصطلاحی پرتکلف است؛ مفسران کاتولیک ویکو بر نخستین گرایش در اندیشه او تاکید می‌کنند و میشله و اندیشمندان انسان‌باور بر دومی. قطعا به نظر می‌رسد بینش انسان‌باورانه انگیزه پرشورترین سخنان اوست.

این کتاب با ۳۲۷ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۹ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4695852 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات ققنوس ترجمه کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات ادبیات جهان گردشگری رایزنی فرهنگی نقد کتاب معرفی کتاب بازار نشر دفاع مقدس جنگ تحمیلی معرفی نشریات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آزادگان جنگ تحمیلی عید غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۶۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین ساعات زندگی افلاطون فاش شد: افلاطون در آخرین ساعات زندگی‌اش چه می‌کرد؟!

زی‌سان: افلاطون که یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان تاریخ است به دلیل نظریه های‌اش در مورد سیاست، شعر، دانش و اخلاق شهرت داشت.

به گزارش زی‌سان و به نقل از دیلی میل، به لطف طومار تازه کشف شده‌ای که در کنار کوه وزوویوس مدفون شده، اکنون می‌دانیم که متفکر یونان باستان آخرین لحظات زندگی خود را صرف انتقاد شدید از «نداشتن ریتم» یک کنیز فلوت‌زن کرد و این انتقادات تا آخر مهمانی همچنان ادامه داشت..

این متن قدیمی به جزئیات ساعات پایانی زندگی افلاطون می‌پردازد و نشان می‌دهد که فیلسوف باستانی که از تب رنج می‌برد، قبل از مرگ در سن ۸۰ یا ۸۱ سالگی در حدود سال ۳۴۸ قبل از میلاد، به موسیقی گوش می‌داد و از مهمانان پذیرایی می‌کرد.

این طومار که به عنوان تاریخ آکادمی شناخته می‌شود و توسط فیلودموس، فیلسوف و شاعر قرن اول قبل از میلاد نوشته شده، از زمان کشف آن در ویلایی بزرگ در هرکولانیوم (اکنون در ایتالیا به عنوان ارکولانو شناخته می‌شود)، در سال ۱۷۵۰ تاکنون ناخوانا بوده است.

تایمز گزارش داد این پاپیروس که گمان می‌رود متعلق به پدرزن ژولیوس سزار باشد پس از فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد مسیح در زیر چند متر خاکستر در خانه مدفون شده و محققان ۲۵۰ سال گذشته را با تلاش خستگی‌ناپذیر صرف برای یافتن راهی برای خواندن محتوای آن کرده‌اند.

اکنون پروفسور «گراتزیانو رانوکیا» از دانشگاه پیزا و همکارانش از تکنیک‌هایی از جمله تصویربرداری ابرطیفی مادون قرمز موج کوتاه استفاده کرده‌اند که تغییراتی را در نحوه تابش نور روی جوهر سیاه پاپیروس برای رمزگشایی از سند ایجاد می‌کند.

پروفسور رانوکیا این طومار را «قدیمی‌ترین تاریخ فلسفه یونانی که در اختیار ماست» توصیف کرد. این استاد دانشگاه گفت که استقبال افلاطون از مهمان خود که در نوشته‌ها از آن به عنوان «مهمان کلدانی» یاد می‌شود، نشان می‌دهد که فیلسوف بزرگ «وظایف خود را در قبال این مهمان انجام می‌دهد» و افزود که «میهمان نوازی برای یونانیان مقدس بوده است».

طومار همچنین تأیید می‌کند که افلاطون در آکادمی آتن دفن شده، و این جزئیات را اضافه می‌کند که محل آرامیدن این متفکر باستانی در باغی مشخص در محوطه دانشگاه بوده است.

همچنین این متن باستانی نشان می‌دهد که افلاطون در سال ۴۰۴ قبل از میلاد یا ۳۹۹ قبل از میلاد یعنی قبل از اینکه محبوبیت او افزایش یابد به بردگی فروخته می‌شود، که در تضاد با نظریه رایج است که می‌گوید وی در سال ۳۸۷ قبل از میلاد توسط فرمانروای سیراکوز، دیونیسیوس، فروخته شد تا نفوذی که بر مردم علیه حاکم ظالم می‌کرد، محدود شود.

پروفسور رانوکیا افزود: به لطف پیشرفته‌ترین تکنیک‌های تشخیص تصویربرداری، ما در نهایت قادر به خواندن و رمزگشایی بخش‌های جدیدی از متون هستیم که قبلاً غیرقابل دسترس به نظر می‌رسیدند.

وی می‌گوید: «برای اولین بار، توانستیم دنباله‌هایی از حروف پنهان از پاپیروس‌ها را بخوانیم که در لایه‌های مختلف تا شده بودند و در طول قرن‌ها به یکدیگر چسبیده بودند. این کار از طریق فرآیند باز کردن با استفاده از یک تکنیک مکانیکی انجام شد که کل تکه‌های متن را مختل کرد.» پروفسور همچنین اضافه کرد گفت تاثیر کامل این کار تنها در سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • آخرین ساعات زندگی افلاطون فاش شد: افلاطون در آخرین ساعات زندگی‌اش چه می‌کرد؟!
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • قرارگاه جهاد تبیین به روشنگری و بصیرت‌افزایی کمک می‌کند
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای