Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: یکی از دلایل خشک شدن آب تالاب وجود چاه موتور برای کار کشاورزی در منطقه و کاهش آب زیر زمینی است که این موضوع مقداری در روند جوشش آب بستر تالاب تاثیرات سوء گذاشته و تهدیدی برای حیات تالاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تالاب طبیعی و زیبای کجی نمکزار در 75 کیلومتری شمال شهر نهبندان و در حاشیه محور نهبندان به بیرجند قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این تالاب بیش از 22 هزار هکتار وسعت دارد که با توجه به خشک‌سالی‌های چندین ساله اما همچنان زنده و چشم‌نواز است و در 2 هزار کیلومتری مرزهای شرق کشور همچنین جاذبه زیست‌محیطی منحصر به فردی وجود ندارد.   این تالاب تنها آبگیری است که به رودخانه و حتی آبراهه‌ها وصل نمی‌شود و در تابستان خشک و در زمستان با جوشیدن آب آبگیری و پذیرای پرندگان و حیوانات مختلف و متعددی است.   این تالاب شوره‌زاری وسیع است و این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی تبدیل شده و محل زندگی پرندگان و حیوانات فراوانی است.  

امیر کوهستانی سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص تالاب کجی نمکزار نهبندان اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان تالاب فصلی است.

 

وی با بیان اینکه تالاب چند ماه از سال آب دارد، افزود: در سال جاری به دلیل بارندگی‌های که بعد از عید نوروز داشتیم تالاب تا اواسط خرداد ماه آب داشت اما در حال حاضر آب تالاب خشک شده است.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان عنوان کرد: خشک شدن تالاب به دلیل گرم بودن هوا و طوفان است.

 

کوهستانی عنوان کرد: در سال گذشته و امسال به دلیل شدت طوفان در منطقه شاهد خشک شدن زود هنگام آب تالاب بودیم.

 

وی در خصوص آبگیری تالاب، اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان به دلیل چشمه هایی که در بستر خود دارد از اواسط پاییز آبگیری می‌شود.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان به خشک شدن زودهنگام آب تالاب اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از دلایل خشک شدن آب تالاب وجود چاه موتور برای کار کشاورزی در منطقه و کاهش آب زیر زمینی است که این موضوع مقداری در روند جوشش آب بستر تالاب تاثیرات سوء گذاشته و باعث کاهش آب می‌شود.

 

کوهستانی آبگیری تالاب را به ریزش نزولات جوی نسبت داد و گفت: اگر بارندگی ها خوب باشد تالاب در پاییز آبگیری می‌شود.

 

وی بیان کرد: تالاب مکانی برای حضور موقتی پرندگان مهاجر به خصوص مرغابی سر سبز و خوتکا است.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست نهبندان عنوان کرد: همچنین در تالاب کجی نمکزار نهبندان شاهد حضور پرندگان دیگری از جمله فلامینگو، حواصیل، چنگل و انواع آب چلیک‌ها در طول فصل زمستان اگر تالاب آب داشته باشد هستیم.

 

کوهستانی با بیان اینکه پرندگان به طور دائم در تالاب زندگی نمی‌کنند، اظهار کرد: پرندگان معمولا تا اواخر اسفند در تالاب هستند و بعد از آن به سمت جنوب حرکت می‌کنند.

 

وی گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان در ایام عید نوروز محلی برای حضور گردشگران است و ساله شاه حضور گردشگران استانی و خارج از استان در این تالاب هستیم.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان با اشاره به مشکلات تالاب، افزود:جاده منتهی به تالاب جاده مناسبی نیست و با توجه به اینکه این جاده حدود 12 کیلومتر است سال گذشته نصف این مسیر برای آسفالت آماده سازی شد و نصف دیگر نقشه برداری شده اما هنوز انجام نشده است.

 

کوهستانی بیان کرد: سال گذشته سایت پرنده نگری در محل تالاب ایجاد شد و امکانات دیگری از جمله ساخت مسجد و احداث سرویس بهداشتی در محل تالاب از دیگر زیرساخت‌هایی است که در این محل در حال ساخت است.

 

وی عنوان کرد: محیط زیست در بحث زیرساخت اعتبار قابل توجهی در این خصوص ندارد و از اعتباراتی که برای تالاب در نظر گرفته می‌شود برای فراهم شدن حداقل امکانات برای استفاده مردم در محل تالاب هزینه می‌شود.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی اظهار کرد: نیاز است میراث فرهنگی نیز برای ایجاد فضای رفاهی گردشگران در این محل نسبت به ساخت کمپ گردشگری اقدام کند.

 

کوهستانی با بیان اینکه آب شرب از دیگر مشکلات موجود در تالاب است، افزود: به لحاظ اینکه بیشتر آب این منطقه شور است نیاز است برای فراهم کردن آب شیرین در این اقدام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های تالاب کجی نمکزار نهبندان داشتن گِلی است که مناسب برای ساخت مجسمه‌های نمکی است که هر ساله در این راستا جشنواره‌ای با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل تالاب برگزار می‌شود.

 

سرپرست محیط زیست شهرستان نهبندان بیان کرد: این جشنواره معمولا اواخر فروردین برگزار می‌شود و ظرفیتی برای معرفی بیشتر تالاب است چراکه در ایام برگزاری جشنواره شاهد استقبال از جشنواره و حضور مردم برای مشاهده مجسمه‌ها در این منطقه هستیم.

 

کوهستانی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره منوط به آب داشتن تالاب است و در غیر اینصورت جشنواره برگزار نخواهد شد.

 

وی در خصوص آب داشتن تالاب، بیان کرد: در سال‌های خیلی گذشته حدود 30 سال قبل طبق اظهارات مردم محلی تالاب در تمام سال آب داشته است اما طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و وجود چاه موتور در منطقه سبب شده تالاب به طور فصلی آب داشته باشد.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان وجود دام‌ها سنگین از جمله شتر را یکی دیگر از مشکلات موجود در این منطقه دانست و افزود: ورود دام به منطقه باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شده است.

 

کوهستانی عنوان کرد: وسعت تالاب 22 هزار و 765 هکتار است که نصف وسعت آن را جنگل و پوشش گیاهی تاغ و قیچ تشکیل می‌دهد. معمولا در سال‌هایی که شرایط آبگیری تالاب خوب بوده وسعت تالاب 15 هزار هکتار بوده اما در سال‌های اخیر وسعت تالاب به 5 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

 

وی تالاب کجی نمکزار نهبندان را ظرفیتی برای کسب درآمد مردم منطقه دانست و گفت: به واسطه وجود تالاب در این منطقه و معرفی آن طی سال‌های اخیر شرایط برای حضور مردم محلی و ارائه محصولات و صنایع دستی فراهم شده و منبع درآمدی برای مردم منطقه است.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: نمک تالاب نیز از دیگر مزایای این تالاب و مورد استفاده مردم محلی برای فروش و کسب درآمد است. 

 

کوهستانی اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان جزو تالاب‌های ملی کشور است و با توجه به اینکه یک پدیده منحصر به فرد در شرق کشور به شمار می‌رود ظرفیت اینکه این تالاب در سطح جهان معرفی شود را دارد.

 

وی به اقدامات انجام شده برای آبگیری تالاب اشاره کرد و افزود: سال گذشته برای آبگیری تالاب تمام رودخانه‌های تالاب لایه‌روبی شد و اعتبار قابل توجهی در این زمینه هزینه شده است.درختکاری در اراضی حاشیه تالاب برای جلوگیری از ریز گردها نیز از دیگر اقداماتی بوده که در این منطقه انجام شده است.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای جوامع محلی از دیگر اقداماتی بوده که در این منطقه برای حفظ تالاب انجام شده است.

 

کوهستانی با بیان اینکه برای کاهش برداشت منابع آب با موتور پمپ توسط کشاورزان با آنها صحبت شده، تصریح کرد: از کشاورزان درخواست شده کمتر برداشت آب داشته باشند اما با توجه به اینکه یکی از منابع درآمدی مردم منطقه کشاورزی است و با چاه موتور محصولات کشاورزی خود را آبیاری میکنند همکاری خوبی در این زمینه شاهد نبوده‌ایم.

 

وی گفت: با توجه به اینکه دستگاه های دیگری از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به واسطه ظرفیت هایی که تالاب دارد و با آن در ارتباط هستند درخواست همکاری برای انجام اقدامات بیشتر در بحث فراهم شدن امکانات رفاهی در منطقه را داریم.

 

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان، خاطرنشان کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان به ثبت ملی رسیده و جزو تالاب‌های ملی کشور به حساب می‌آید.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۷۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی نیک‌طبع مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

نیک‌طبع با بیان اینکه تالاب جازموریان تالاب کم‌عمق و کاملا فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن، جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه فقط باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود، بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است و شرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌کند.

کد خبر 846779 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها تالاب خبر مهم استان‌ کرمان باران سازمان حفاظت محیط زیست

دیگر خبرها

  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید