Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:27:21 GMT

مروری بر کتاب تاریخ نقاشی قزوین

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۹۷۶۷

مروری بر کتاب تاریخ نقاشی قزوین

کتاب تاریخ نقاشی قزوین در پنج فصل با عناوین تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی قزوین از صفویه تا قاجار، تشکیلات کارگاهی مکتب خانه نقاشی قزوین(صفویه)، مولفه های شکل گیری مکتب نقاشی قزوین از ۹۵۵ تا ۱۰۰۶ ق، تجزیه و تحلیل مکتب نقاشی قزوین و نقاشی قزوین از صفویه تا قاجار به نگارش در آمده و در ۲۸۹ صفحه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نویسنده این اثر برای معرفی کتاب خود به خبرنگار ایرنا گفت: روند رشد نقاشی ایرانی از بدو شکل گیری در ادوار گذشته تا زمان پیدایش اسلام، در فراز و نشیب خود تغییرات درخور توجهی داشته است.

حسن یوسفی افزود: از زمان ظهور و بسط هنر اسلامی، هنر کتاب آرایی و نقاشی ایرانی ساختار شکل گیری خود را در مکاتبی خاص نمایان می کند که در برگیرنده خصوصیات قومی و قبیله ای است و فرهنگ حاکم بر آن دوره را در خود دارد.

وی ادامه داد: در معرفی نقاشی ایرانی، مکتب قزوین در نیمه دوم قرن دهم قمری، یکی از مکاتب ثبت شده ای است که با شیوه ای نه چندان متفاوت، اما مشخص در شیوه های بعدی اثرگذار بوده است.

یوسفی گفت: این مکتب در سال ۹۶۴ ق و هنگام تغییر پایتخت شاهی از تبریز به قزوین شکل گرفت.

وی، معرفی شیوه نقاشی قزوین و روند شکل گیری آن، مشخص کردن شیوه قزوین در کنار مکاتب گذشته نقاشی ایرانی، تبیین خصوصیات ویژه این مکتب نسبت به شیوه‌های دیگری که به صورت همزمان وجود داشته اند، معرفی نقاشان بدایع نگاری که در حوزه نقاشی دیواری آثاری خلق کرده اند، معرفی تک پیکره نگاری که بیشتر در قزوین رواج یافته بود و نسبت به دیگر شیوه‌ها شیوه‌ای مستقل‌تر داشت، تجزیه و تحلیل ساختار زیبایی شناسی این مکتب در مقایسه با دیگر آثار نقاشی مکاتب گذشته، اشاره به روند رشد یا افول نقاشی قزوین از دوره صفویه تا قاجار را از اهداف نگارش این کتاب عنوان کرد.

یوسفی با اشاره به دو سبک کتابخانه ای و میدانی برای پژوهش و تحقیقات جهت تدوین این کتاب گفت: در بخش تحقیقات کتابخانه‌ای پس از مطالعه کتب تاریخی و تجزیه و تحلیل نقاشی ایرانی، نمونه‌هایی بررسی شد که در لابه لای آن به نقاشی قزوین پرداخته اند و سپس یاداشت هایی تهیه شد که در تدوین کتاب از آنها به صورت منبع و ماخذ استفاده شده است.

وی ادامه داد:در بخش میدانی نیز به آثار تصویری اجرا شده در این شیوه و بررسی نزدیک این آثار، به ویژه نقاشی دیواری کاخ چهلستون قزوین در دوره صفویه، ابنیه دوره قاجار، اوراق شاهنامه شاه اسماعیل دوم در موزه رضا عباسی و شاهنامه قوام بن محمد شیرازی مراجعه شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: مکتب نقاشی قزوین در دوره صفویه فقط به محور تولید اثر محدود نشده است، پس این مکتب باید در سه محور بررسی شود، نقاشی دیواری، طراحی تک پیکره نگاری، نقاشی نسخ خطی و اوراق تک برگی.
‌ تحول در انسجام بخشی این سه محور نیز باید به طور مستقل تعریف شود تا میزان تاثیر این مکتب بر مکاتب همجوار خود مثل هرات، شیراز دوره صفویه، بخارا و اصفهان مشخص شود که این کار با نگاهی به دوره های بعدی یعنی افشار و زند و قاجار انجام می گیرد.

در بخشی دگر از کتاب نیز نوشته است: روند شکل گیری مکتب نقاشی قزوین متاثر از سیاست و تب قدرت طلبی بوده و در زمان هر شاه این موضوع در ادامه مسیر این هنر بی تاثیر نبوده است.

همچنین نویسنده اثر در یک نتیجه گیری کلی نوشته است: در قزوین به دلیل نبود حمایت دربار از هنرمندان به جای تهیه نسخ خطی، تک پیکره ها را نقاشی کردند.
در این دوره همچنین نقاشی دیواری خاص قزوین با وام گیری از تصاویر تک پیکره با موضوعات باب روز در مقیاس بزرگ اجرا شدند.

۷۳۸۸*۶۱۰۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی کتاب کتابخانه نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۹۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی

ماهرخ ابراهیم‌پور: نشست نقد و بررسی کتاب «پیامبران بومی‌گرای ایران در سده‌های آغازین اسلام (شورش‌های دهقانی و زردشتی‌گری محلی)» اثر پاتریشیا کرون با ترجمه کاظم فیروزمند چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور علی بهرامیان، محقق و پژوهش‌گر تاریخ اسلام در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. این کتاب سال ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر شد که در زمان چاپ آن مولف فوت شده بود و سال ۱۴۰۳ که در نشر «نامک» به چاپ رسید، کاظم فیروزمند، مترجم آن در قید حیات نبود. در این نشست طبق اعلام قبلی قرار بود، روزبه زرین‌کوب، استاد گروه تاریخ باستان دانشگاه تهران، حضور داشته باشد که نتوانست حضور پیدا کند.

پاتریشیا کرون در سال ۱۹۴۵ در دانمارک به دنیا آمد و در دوران نوجوانی به مطالعه و شناخت سرزمین‌های دور علاقه‌مند شد. کرون پیش از ورود به دانشگاه به سه زبان آلمانی،‌ انگلیسی و فرانسوی تسلط پیدا کرد. رشته‌ی تاریخ خاورمیانه را برای تحصیل در دانشگاه برگزید، در سال ۱۹۷۴ مدرک دکترا گرفت، و پس از دریافت بورس تحقیقاتی، نخستین پژوهش‌های خود درباره‌ی تاریخ خاورمیانه و اسلام را آغاز کرد. تاکنون نزدیک به ۱۰ عنوان کتاب از کرون منتشر شده است. کتاب «هاجرگرایی» که از دل تز دکترای وی بیرون آمده است سوءتفاهم‌برانگیزترین کتاب او به شمار می‌آید. «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» از دیگر آثار این صاحب‌نظر فقید، در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. «خلیفه خدا»، «غلامان اسب سوار»،‌ «تجارت مکی و ظهور اسلام»، «جوامع ماقبل صنعتی» و «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» نیز از دیگر کتاب‌های این ایران‌شناس است. کرون همچنین ۷۰ مقاله شامل ۱۰ مقاله‌ی در زمینه ایران‌شناسی منتشر کرده است.

علی بهرامیان، پژوهش‌گر تاریخ و رئیس بخش اسناد مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در بررسی کتاب «پیامبران بومی‌گرای ایران در سده‌های آغازین اسلام (شورش‌های دهقانی و زردشتی‌گری محلی)» گفت: دوره‌ای که پاتریشیا کرون به آن پرداخته، زمان انتقال حکومت از امویه به عباسی است که در آن ایرانی‌ها نقش عمده‌ای داشتند. تحرکات ابتدا از کوفه آغاز شد و پس از آن با هوشمندی خاصی به خراسان (شرق ایران) انتقال پیدا کرد و به جایی رسید که در سال ۱۳۲ هجری سپاهی که ابومسلم خراسانی به سمت کوفه فرستاد، توانست این شهر را فتح و خلاقت اموی را ساقط کند.

او افزود: در این دوره اتفاقی که رخ داد و کم و بیش تا دروه‌ی بعد از مامون هم ادامه پیدا کرد؛ شکل‌گیری سلسله جنبش‌ها و قیام‌هایی به‌ویژه در شرق ایران بود. ابتدا قیام به‌آفرید زرتشتی بود. او در دین زرتشتی اصلاحاتی را انجام داد. طبق روایت‌ها موبدان زرتشتی نزد ابومسلم رفتند و گفتند این فرد دین ما و شما را فاسد کرده است و ابومسلم هم لشکری فرستاد و او را در نزدیکی به گمانم تربت‌جام سرکوب کرد. بعدی قیام ابن‌مقنع و استادسیس است و یوسف البرم و در نهایت بابک که نزدیک به بیست سال در آذربایجان مقاومت کرد اما در انتها از سوی عباسیان شکست خورد و عاقبت افشین توانست بابک را دستگیر و قلعه‌ی او را تسخیر کند.

این محقق تاریخ اسلام عنوان کرد: لذا این دوره در تاریخ اسلام دوره‌ی به‌خصوصی است و افرادی هم که در آن ایفای نقش کرده‌اند، ویژه‌اند. این موضوع بارها از سوی مورخان و پژوهش‌گران به صورت اجمالی و تفضیلی تحقیق و بررسی شده است از جمله غلامحسین صدیقی در کتاب «جنبش‌های دینی ایرانی: در قرن‌های دوم و سوم هجری»، عبدالحسین زرین‌کوب در «دو قرن سکوت» و «ایران بعد از اسلام» و خود پاتریشیا کرون در مقاله‌ی «ابن‌مقنع و سپیدجامگان» - که به صورت انفرادی به یکی از این جنبش‌ها پرداخت و در ایران محقق محترم مسعود جعفری جزی آن را به صورت یک کتاب در انتشارات ماهی به چاپ رساند.

علی بهرامیان چرا با طرح این پرسش که «چرا این جنبش‌های سیاسی مهم است؟» ادامه داد: پژوهشگران خارجی و ایرانی بارها به این پرداخته‌اند ‌که چه موضوعی به لحاظ سیاسی باعث می‌شد این اشخاص دست به قیام بزنند و کسانی را دور خودشان گرد بیاورند و فعالیت‌هایی هم داشته باشند و پس از آن سلسله عقایدی که به آن‌ها نسبت داده می‌شود به چه ترتیب است؟ به لحاظ صحت و سقم در چه وضعیتی است؟ همه‌ی آن‌چه به آن‌ها نسبت داده شده از اباحه‌گری (اشتراک در اموال و زنان و...)، ادعای نبوت و حلول همه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اغلب مورخان به صورت کلی به آن‌ها می‌نگریستند و این موضوع بررسی نشده که آیا این عقاید در ایران سابقه داشته و می‌توان برای آن‌ها نمونه‌هایی پیدا کرد؟ به لحاظ سیاسی چه انگیزه و رویکردی داشتند؟ آیا می‌خواستند خلیفه را ساقط کنند یا مانند بابک و مازیار آن‌طور که ادعا شده ایران را به دوره ساسانی برگردانند؟

او ادامه داد: در واقع در پی یافتن پاسخ پرسش‌های بالا مورخان ایرانی به کلی‌گویی بسنده کرده و مدعی‌اند آن‌چه به این قیام‌ها نسبت داده می‌شود، تهمت است؛ اما کسی توضیح نمی‌دهد چرا چنین تهمت‌هایی به این نوع جنبش‌ها وارد شده است؟! لازم بود یک محقق این موضوع را بشکافد و از منظر انواع و اقسام منابع تحلیل کند. پاتریشیا کرون، مولف ««پیامبران بومی‌گرای ایران در سده‌های آغازین اسلام (شورش‌های دهقانی و زردشتی‌گری محلی)» فارغ از این‌که با دیدگاه‌هایش در این کتاب موافق باشیم یا نه، تقریبا چنین رویکردی را اتخاذ کرده و در چهار فصل به بررسی موضوع از منظر منابع گوناگون پرداخته و کار دشواری را پیش برده است...

مدیر بخش اسناد مرکز اسناد دایره‌المعارف بزرگ در پایان اظهار داشت: درباره‌ی جنبش‌های ایرانی قرن دوم و سوم رازهای زیادی وجود دارد که به احتمال زیاد ریشه در ایران عهد ساسانی دارد. به عبارتی در آن جامعه‌ی پرجنب‌وجوش دوره‌ی خسروپرویز بعد از اتمام جنگ‌های سی‌ساله، بحران‌های اقتصادی و آمدن اعراب (به نظر) سرپوشی روی آن‌ها گذاشته شده که یک‌دفعه در عهد عباسی مانند زنجیری پاره شد. تقابل در این جنبش‌ها، بیش‌تر از این‌که جنبه‌ی ایرانی – عربی داشته باشد، جنبه‌ی ایرانی – ایرانی دارد. این نکته‌ی بسیار مهمی است؛ چون طبقه‌ای از باقی‌مانده‌ی دیوان‌سالاران و موبدان ساسانی بیش‌ترین مشکل را با این جنبش‌ها داشتند. این مسائلی که ذکر شد بررسی جنبش‌ها از لحاظ سیاسی است، اما از لحاظ التقاطی، پاتریشیا کرون در فصل دوم و سوم کتاب به بررسی آن اهتمام ورزیده است.

۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902325

دیگر خبرها

  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • مروری بر خبر‌های ورزشی پانزدهم اردیبهشت استان قزوین
  • منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • منیژه ، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • عکسی نایاب از شیوه حمل و نقل جنازه مردم در دوره قاجار
  • تصویری نایاب از شیوه حمل جنازه در دوره قاجار + عکس
  • ما جز با رعیتِ خود دیگر با کسی جنگ نداریم!
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آئین گلابگیری در قزوین