Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@04:26:48 GMT

خدمات فناوری اطلاعات هوشمند رصد خواهند شد

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۲۶۷۳

خدمات فناوری اطلاعات هوشمند رصد خواهند شد

گروهی از فناوران حوزه فناوری اطلاعات در مرکز راهکار‌های اطلاعاتی هوشمند تلاش می‌کنند تا با خلاقیت و نوآوری در این حوزه باعث ارتقای فعالیت‌ها در کشور شوند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از ۴۰ استعداد برتر دانشگاهی دور هم جمع شده اند تا حوزه فناوری اطلاعات در کشور را ارتقا دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با توجه به اینکه تولید برخی محصولات در این حوزه نیاز به فناوری بالا و پژوهش دارد بنابراین نیاز است تا نیروی انسانی خلاق وارد میدان شود، حالا این اتفاق در مرکز راهکار‌های اطلاعاتی هوشمند افتاده است.

پروژه‌‏های تحلیلی که نیازمند دانش پیشرفته و پژوهش در حوزه‏‌های مختلفی، چون سامانه‌‏های فوق وسیع سازمانی، سامانه‏‌های برنامه‌‏ریزی منابع سازمانی (ERP)، شبکه‏‌های اجتماعی، سامانه‌‏های اطلاعاتی، مدیریت دانش، کسب‌وکار هوشمند، راهکار‌های هوشمند شبکه، سامانه‎های موبایل، سامانه‌‏های بلادرنگ، سامانه‌‏های زیرساختی و خدمات راهبری فناوری اطلاعات از جمله ITIL و ICTMP تعریف می‌‏شوند در حیطه‌‏ کاری مرکز قرار دارد.

ابوالحسن شمسایی مدیر این مرکز بیان کرد: نرم افزار مانیتورینگ معین یکی از محصولات تولید شده در این مرکز است. رصد هوشمند خدمات هدف تولید این محصول است. اما باید این را در نظر گرفت این خدمات که شامل همه سرویس‌های اینترنتی از حوزه فروشگاه آنلاین تا خدمات دولتی، بانکی و تلفن همراه که در بستر اینترنت به مشتریان خدمتی را ارائه می‌کند نیازمند زیرساخت سخت افزاری است.   وی افزود: تمام این زیرساخت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا برنامه و سرویس به درستی به کاربر ارائه شود، اما اگر در یک بخش مشکلی رخ دهد خدمت رسانی دچار مشکل می‌شود. در اینجا اهمیت نرم افزار مانیتورینگ معین مشخص می‌شود که کار آن به نوعی نبض سنجی است. این نرم افزار کار مانیتورینگ را در لحظه انجام می‌دهد و با چک کردن تمامی زیرساخت‌ها اطمینان از صحت و سلامت خدمت رسانی در لحظه را می‌دهد.

مدیر این گروه ادامه داد: تنوع سخت افزاری در کشور بسیار بالا است. همچنین نرم افزار‌های زیادی نیز در کشور وجود دارد؛ بنابراین مانیتور کردن آن‌ها فعالیتی سخت و هزینه بالایی دارد. در این حوزه در کلاس جهانی بیشتر از ۱۵ نرم افزار وجود ندارد. نرم افزار معین نیز با استفاده از توان و تخصص نیرو‌های داخلی کاملا بومی تولید شده است و در آینده نزدیک قطعا شاهد درخشش آن می‌شویم.

شمسایی همچنین ابراز کرد: موتور شبکه اجتماعی سازمانی محصول دیگری از مرکز است که در نقاط مختلف کشور نیز از آن استفاده می‌شود. بسیاری از سازمان‌ها در گذشته یا حال از نرم افزار‌های شبکه اجتماعی رایج بین عموم برای تعاملات بین گروه‌های سازمانی استفاده می‌کردند. اما رایج است سازمان‌ها برای تعاملات درون بخشی از نرم افزار‌های شبکه اجتماعی سازمانی استفاده کنند. در اینجا تنوع تعاملات بیشتر و تعداد کاربران محدود‌تر است. پس نیاز به تجهیزات سنگین و ساختار‌های پیچیده نیست، اما سطح ویژگی و خدمات متنوع‌تر است.

به گفته وی، محصولات دیگری نیز در مرکز تولید شده است و البته مرکز علاوه بر انجام پروژه‌ها فعالیت‌های دیگری نیز دارد که می‌توان به تولید محصولات کلود یا ابر، ردیابی نیروی انسانی، اینترنت اشیا و آموزش متخصصان اشاره کرد. علاوه بر نقش فعال در اجرای پروژه‌های حساس و خدمت‌رسانی به نها‌دهای مختلف، همواره تحقیق و توسعه را یکی از فعالیت‌های اصلی خود در نظر گرفته است. ساخت و کشف دانش نوین در زمینه‌های علمی و فناورانه به منظور توسعه محصولات، پروسه‌ها و خدمات ارزشمند و جدید یکی از فعالیت‌های علمی مرکز است. همچنین راه‌اندازی بستر‌های فناورانه مورد نیاز جهت اجرای پژوهش‌های بنیادی و کاربردی از دیگر فعالیت‌های علمی آن است.

مجتمع خدمات فناوری شریف با هدف حمایت، گردهم آوری و هم افزایی میان واحد‌های خدمات فناوری دی ماه سال ۹۲ با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد. البته با توجه به تاثیر آن در ترویج فرهنگ کسب و کار‌های دانش بنیان با حمایت صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فاز دوم آن نیز در دی ماه سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری اطلاعات پژوهش های بنیادین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۲۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وب‌سایت‌هایی که برای هک اکانت تلگرام استفاده می‌شوند

کارشناسان مرکز Solar AURA که در زمینه امنیت اطلاعات تخصص دارد، نسبت به وجود وب سایت‌های مشکوکی که برای هک کردن حساب‌های تلگرام و سرقت داده‌های آن ها استفاده می‌شود، هشدار دادند.

کارشناسان این مرکز اعلام کردند که توانسته‌اند بیش از ۳۰۰ وب‌سایت مشکوک را که برای هک حساب‌های کاربران در تلگرام استفاده می‌شوند، کشف کنند و این سایت‌ها معمولاً برای آپلود تصاویر از طریق اینترنت استفاده می‌شوند.

به گفته کارشناسان، اکثر سایت‌های فوق در دسامبر سال گذشته ایجاد شده اند و شبیه به برخی از وب سایت‌های معروفی هستند که برای آپلود تصاویر استفاده می‌شوند و حاوی صد‌ها هزار تصویر مرتبط با موضوعات مختلف مانند انیمیشن، طبیعت، آشپزی و چیز‌های دیگر هستند.

به گفته متخصصان، آنچه در مورد سایت‌های فوق، خطرناک است این که داده‌ها یا تصاویر موجود در آن به نرم افزار‌های مخرب مرتبط می‌شوند به محض این که کاربر برای دیدن آن یا یافتن منبع اصلی آن بر روی آن کلیک کند، لینکی ظاهر می‌شود که او را به یک سایت کلاهبرداری تبدیل می‌کند و می‌توان از طریق اکانت تلگرام به آن دسترسی پیدا کرد. اگر کاربر کد امنیتی حساب را وارد کند، هکر‌ها می‌توانند به اطلاعات پروفایل موجود در آن دسترسی داشته باشند و حتی به تنظیمات بسته شدن حساب دسترسی پیدا کنند.

منبع: نووستی

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای پروژۀ فیبر نوری در هرمزگان تسریع می‌شود
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • «کارت هوشمند حج»؛ فناوری جدید عربستان برای حجاج
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد
  • وب‌سایت‌هایی که برای هک اکانت تلگرام استفاده می‌شوند