احکام اسلامی درباره حیوانآزاری که شاید نشنیده باشید!
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۴۵۵۶
به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: حیوان آزاری برای اهالی فضای مجازی موضوع تازهای نیست. یک اتفاق تلخ که هرازچندگاهی به واسطه جنون برخی ازافراد و انتشار فیلمش قابلیت این را دارد که به راحتی با روح و روان آدمهای گوشی به دست بازی کند. حیوان آزارهایی که بعد از مدت کوتاهی به دنبال هجمه افکار عمومی و پیگیری پلیس و دستگاه قضا نهایتا دستگیر و مجازات میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نجس بودن مجوز کشتار نمیدهد
کافی است نگاهی به آیات و روایات اسلامی بیندازید تا ببینید در هیچ کجای آن عبارتی را پیدا نخواهید کرد که به صرف نجس بودن این حیوان به شما مجوز کشتار یا آزار را داده باشد حتی پیامبر اسلام در حدیثی فرموده اند:« لعنت خداوند بر کسی که حیوانات را زجر کش کند.»(کنزالعمال)
پیامبر اسلام به حیوانات هم سلام میکرد
درقرآن کریم بیش از ۲۰۰ آیه وجود دارد که به موضوع حیوانات در آن پرداخته شده است.برای همین هم در روایت های دینی همیشه آزار و اذیت حیوانات به سبب اینکه مخلوق پروردگارند و تسبیح او را میگویند نهی شده است. امیرالمومنین درباره کشتن و مثله کردن حیوانات از قول پیامبر در نهج البلاغه میفرمایند:« مبادا چیزی را ـ گرچه سگ هار باشد ـ مثله کنید.» حتی امام صادق علیه السلام در روایتی دیگر درباره احترام پیامبراکرم(صلی الله علیه) به این مخلوقات نقل میکنند:« مردی خدمت پیامبر(صلی الله علیه) رسید به حضرت سلام کرد. پیامبر(ص) با صیغه جمع فرمود: وعلیکم السلام. آن مرد گفت: ای رسول خدا من یک نفر بیش نیستم. حضرت در جواب فرمود: بر تو و اسبت سلام کردم.»(کتاب النوادر)
مقابل حیوان تشنه تیمم کنید
یکی دیگر از احکام جالب اسلام درباره رعایت حقوق حیوانات به شرایط تیمم برمیگردد به گونهای که اگر شما برای وضو و غسل به اندازه ای آب کم داشته باشید که بدانید در صورت استفاده از آن یک حیوان تلف خواهد شد بر شما واجب است که به جای وضو تیمم کنید و آب را به حیوان بدهید.
آزاد کردن یک غلام به خاطر یک سگ
یکی دیگر از روایتهایی شنیدنی که از ائمه (علیهم السلام) درباره اهمیت و توجه به حیوانات نقل میشود مربوط به امام حسن(علیه السلام) است نقل شده: ایشان جایی نشسته بودند، دیدند که یک غلامی مشغول غذا خوردن است.این غلام یک لقمه غذای خودش را به یک سگ گرسنه ای که اطرافش بود داد. حضرت از رفتار این شخص خیلی خوشحال شدند و فرد را صدا کردند و فرمودند که دیدم که غذا خوردی و آخرین لقمه غذایت را به سگ دادی. آن شخص به امام گفت «وقتی داشتم غذا می خوردم، دیدم سگ خیلی گرسنه است؛ به همین دلیل غذایم را به او دادم. سپس حضرت (علیهالسلام) گفتند که این از روی جوانمردی توست. امام در ادامه پرسیدند که غلام چه کسی هستی؟ سپس این غلام و باغ آن شخص را خریدند و باغ را به او بخشیدند و آن غلام را هم در راه خدا آزاد کردند.
نجاست سگ در اسلام
ناگفته نماند که با وجود ذکر همه این نکات عده ای هستند که با وجود همه این آیات و روایات دینی در مورد حیوانات، به ویژه سگها و نگهداری آنها یک نگاه سلیقهای دارند. این گروه در ذهنشان حکم نجس بودن در اسلام را صرفا به ناپاکی تعبیر میکنند و معتقدند که با رعایت بهداشت و نظافت میشود ازحیوانی مثل سگ در خانهها نگهداری کرد.در حالی که روایات و احکام اسلامی همیشه از این حیوان به عنوان «عین نجاست» یاد میکند. چیزی که تحت هیچ شرایطی قابل تطهیر نیست؛ حتی در روایتی از امام صادق(علیهالسلام) در وسائلالشیعه شخصی درباره نوشیدن و وضو گرفتن با پس مانده آب نیمه خورده بعضی از حیوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگیر. سپس از سگ سوال کردند و امام پاسخ داد: نه. پرسیدند: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: نه به خدا ، او نجس است. نه به خدا ، او نجس است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن حیوان آزاری احکام اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خون کودکان فلسطینی به ثمر نشسته است
حجت الاسلام رحیم ابادی امام جمعه موقت بیرجند در خطبههای نماز جمعه این هفته شهر بیرجند با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران مسیر ظهور را نزدیک میکند گفت: مردم ایران بیش از چهل سال است که پای کار انقلاب هستند و تا ظهور آخرین ولی خدا محکمتر از قبل پای کار خواهند بود.
او به تجمع و تظاهرات دانشجویان در سراسر جهان به ویژه در آمریکا و مقابل کاخ سفید اشاره کرد و افزود: امروز خون کودکان و مردم فلسطین به ثمر نشسته و به برکت این خون ها، بیداری جهان نسبت به جنایات اسرائیل به داخل دانشگاههای آمریکا و کاخ سفید رسیده و اضمحلال غده سرطانی اسرائیل نزدیک است.
حجت الاسلام رحیم آبادی ضمن تبریک روز معلم، حراست از انقلاب و مبارزه با شرک و نفاق را وظیفه معلمان، اساتید و آحاد مردم دانست و اظهار کرد: معلمان باید در زمینه معرفی برکات انقلاب اسلامی و تبیین دستاوردهای جهانی آن تلاش کنند.
امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه مسئله بزرگ جهان اسلام امروز غزه است، ادامه داد: امید است غده سرطانی اسرائیل بزودی از روی زمین برای همیشه برکنده شود.
او با بیان اینکه کارگاه بزرگ اقتصادی و عمرانی در کشور شکل گرفته و پیش میرود، گفت: قطعا مشکلاتی است، اما با صبر و تحمل حل میشوند.
بیشتر بخوانید
عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بودحجت الاسلام رحیم آبادی با اشاره به طرح نور نیروی انتظامی، این را یک طرح بزرگ دانست و تصریح کرد: بدنه عمومی ملت دنبال طهارت، پاکی و عفت اند و از این اقدام بزرگ و شجاعانه نیروی انتظامی حمایت میکنند، البته باید تذکر لسانی از سوی مردم هم صورت گیرد و به طرح نور تنها اکتفا نشود.
امام جمعه موقت بیرجند همچنین در خطبههای اول نماز با اشاره به اینکه برترین حرام جلو رفتن و یا عقب افتادن از امام است، عنوان کرد: جریان نفوذ خطرناکترین جریان برای اسلام است که باید در دوره آخرالزمان، بسیار مراقب آنها بود.
او ضمن تسلیت شهادت امام صادق (علیه السلام) و اینکه ایشان بیش از چهار هزار شاگرد تربیت کردند، گفت: امام صادق (علیه السلام) معرفت شناسی و شناخت ولی خدا را به خوبی برای ما بیان کرده است.
حجت الاسلام رحیم آبادی با اشاره به اینکه تبعیت از ولی خدا و دشمن شناسی پیام امام صادق علیه السلام است، ادامه داد: در عصر حاضر نیز جریانات ضد امام صادق (علیه السلام) اشخاصی را به عنوان وارد حوزه علمیه کردند که مقابل مبلغان واقعی دین بایستند و برخی از اینها اقداماتی را هم انجام دادند، اما موفق نبودند.
امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به اینکه امام صادق (علیه السلام) بالاترین آرمان امامان را برپایی حاکمیت الهی میدانند، گفت: دلیل عدم قیام امام صادق (علیه السلام) نداشتن یاران پا در رکاب و واقعی بود.
باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند