رحیمپور ازغدی: برخی انقلابی ها ضرباتی به اسلام زدند
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۵۲۶۷
خبرگزاری مهر: رحیمپور ازغدی، عصر امروز در یکی از سلسله نشستهای بینات با محوریت بررسی سیره اهل بیت(ع) که در حسینیه مرحوم آیت الله سیدجواد خامنهای برگزار شد، اظهار کرد: بعد از حکومت امیرالمؤمنین، گشایش سیاسی که نصیب حضرت رضا(ع) و موقعیت سیاسی که نصیب باقی ائمه شد، قابل قیاس نیست. قبل از آن دائماً نسبت به آنان، ترور و حبس انجام میگرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در دوره حضرت رضا(ع)، قیامهای بزرگ علوی شروع شده بود. ایشان ۲۰ سال این حرکت را رهبری کردند و قیامهای مسلحانه علوی، در آسیا و آفریقا و حتی جنوب اروپا، یعنی تقریباً در سه قاره وجود داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: در دوره بنیعباس، این قیامها و انتقام خون اباعبدالله نمادین و جهت دفاع از حق اهل بیت بوده است. این حرکت و نهضت، از کربلا شروع و تا مکه و یمن و اهواز امتداد یافت.
رحیمپور ازغدی با اشاره به قیام زید که کمی افراطی عمل کرده و بصره را که آزاد کرد، دستور داد منازل همه وابستگان به حکومت به آتش کشیده شود، گفت: اینها کسانی هستند که انقلاب کردند و گرچه انقلابی بودند، ضرباتی نیز به اسلام زدند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست حکومت در برابر ائمه، ترس آنها از نفوذ عمیق حضرت رضا(ع) بوده است؛ بعد از شهادت امام رضا(ع)، سیاست حکومت، حذف و سرکوب بود. در همین حین، جریاناتی مثل قیام بابک خرمدین در آذربایجان را داریم که بخاطر منافع فئودالی و کسب قدرت منطقهای بود و در این نوع قیامها، تنها شیعیان نبودند؛ بنابراین به شیعیان امتیازاتی داده میشد و بخشی از قدرت به آنها سپرده میشد تا قیامهای آتی مدیریت شود.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برای مدیریت قیامها، از طرف حکومت دستور داده میشود که حضرت رضا(ع) تنها از مسیر شهرهای کوچک عبور کنند؛ ولی مردم همان شهرها، بعدها جزو مریدان ایشان شدند.
رحیمپور ازغدی در خصوص تحویل حکومت به امام رضا(ع) بیان کرد: وقتی مأمون گفت که حکومت را به شما تحویل میدهیم، بخاطر این بود که نصف مملکت را از دست داده بود. امام جلوی بزرگان گفتند:« شما که میخواهید خلافت و حکومت را واگذار کنید، اگر آن حق شما است، چرا میبخشید؟ و اگر حق شما نیست، چرا حکومت میکردید؟» مأمون پاسخی نداشت و وقتی دید امام پذیرای درخواست وی نیست، از او خواست که حداقل قائممقام باشد و حتی در پاسخ امام که پرسیده بود اگر آن را نپذیرد، چه میشود؟ بحث قتل ایشان را پیش کشیده بود که درواقع با این پاسخ، خود را افشا کرد.
وی در خصوص مهاجرت امامزادگان و مهاجرت علویان تصریح کرد: این مهاجرتها، به دلیل خفقان صورت میگرفت. شاگردانی که حضرت رضا(ع) به طور خاص تربیت کردهاند، ۱۲۰ اسم خاص بوده که هرکدام از اینها، جداگانه کادرسازی میکردند و به تربیت افراد بیشتری میپرداختند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در ادامه با بیان اینکه اسلام، آزادسازی بردگان را ارزش اعلام کرده و مدافع حقوق آنان بود، خاطر نشان کرد: اسلام حتی کفاره روزه را در آزاد کردن بردگان تعیین کرده است. این بردگان بعد از آزادی، ائمه را رها نکردند و همراه آنها شدند؛ مثال آن غلام سیاهی است که حضرت سیدالشهدا را در کربلا رها نکرد و به شهادت رسید.
رحیمپور ازغدی بابیان اینکه ائمه تقیه را در روش مبارزه استفاده میکرند و نه در قبول حکومت، بر شیوه برخورد آنها با حکام زمان تأکید کرد و گفت: بعضی از شیعیانی که بعد از حضرت رضا(ع) قیام کردند، گفتهاند که ما رفتیم و پرسیدیم که آیا واقعاً شما ولایتعهدی را پذیرفتهاید و حضرت رضا(ع) پاسخ دادند که فریب این ظاهرسازیها را نخورید؛ شما مسیر مبارزه را پیش ببرید، من هم اینجا وظیفه خود را پیش میبرم و به دست این خلیفهای که ادعا کرده شیعه علی بن موسی الرضا است، به شهادت میرسم.
اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیهساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدینژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلممنبع: فردا
کلیدواژه: رحیم پور ازغدی انقلابی ها اسلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۵۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره هاى آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است.
این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوى در تهران تبلیغ مىکرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر مىشود. ایشان بعد از آزادى نقل میکرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکى از شبها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسى شدم که جالسین همه روحانى بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتى نورانى و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.
فرمودند: «وقتى در تهران بودى نزد ما نمىآمدى؛ ولى بعد از این به دیدار ما بیا.»
از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر مىکردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهربانى در منزل آمد و گفت: مرخص شدى، هر کجا مىخواهى برو!
بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شبهاى جمعه ترک نکنم.
سالیانی ست که بر قبلهی ری رو کردم
دست من نیست، به احسان شما خو کردم
هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم
مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.
بر اساس آنچه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست میآید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعنى امام کاظم علیه السلام تا امام عسکرى علیه السلام را درک کرده اند؛ امّا این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخنى نقل کرده اند.
آنچه قطعى و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادى علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراوانى نقل کرده اند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافى است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را براى حل مشکلات دینى و یافتن پاسخ پرسشهاى اعتقادى و عملىشان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عبّاد در رسالهاى که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمى ایشان آورده اند:
ابو تراب رویانى، روایت کرد که شنیدم ابو حمّاد رازى مىگفت: خدمت امام هادى علیه السلام در سامرّا رسیدم و مسائلى از حلال و حرام از ایشان پرسیدم.
امام هادی علیه السلام به پرسشهاى من پاسخ دادند و هنگامى که خواستم از ایشان خداحافظى کنم، به من فرمودند:
«یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَىءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.» «اى ابو حمّاد! هنگامى که چیزى از امور دینى در منطقهات براى تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان.»
این تعبیر، به روشنى نشان مىدهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندى بوده که بر اساس اصول و قواعدى که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، مىتوانسته اند دیدگاههاى اسلام ناب را در زمینههاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج کنند و به پرسشهاى مردم پاسخ دهند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدّث» و راوى احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویى به مسائل علمى را داشته اند و توانمندى علمى ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت