Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در برهه‌ای از زمان ماده‌ حیاتی کارپول که در دندان‌پزشکی کاربرد زیادی دارد به دلیل برخی مسائل در کشور دچار کمبود شدید شد و همین مسئله افزایش سرسام آور قیمت آن در بازارهای کشور را به دنبال داشت.

متأسفانه به دلیل برخی بی‌برنامه‌گی‌ها کارپول دولتی سر از بازار آزاد و با قیمتی چند برابر قیمت مصوب خود درآورده است؛ به تازگی سامانه‌ای برای ردیابی و ایجاد شفافیت برای توزیع کارپول در بین دندانپزشکان و بر اساس سهمیه راه‌اندازی شد و در همین زمینه طی چند روز گذشته سامانه توزیع آنلاین هم رونمایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محلاتی مدیرعامل کارخانجات داروپخش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دندان‌پزشکان مصرف‌کنندگان اصلی تجهیزات دندان‌پزشکی و به خصوص کارپول هستند و این دارو برای درمان دندان‌های مردم بسیار موثر است.

توان بالای شرکت های داخلی جهت تامین کارپول بازار کشور

او ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های داخلی توان تولید کارپول با استاندارد‌های بالا را دارند، اما به دلیل شفاف نبودن چرخه توزیع کارپول، قسمت عمده این تجهیزات دندان‌پزشکی سر از بازار آزاد در می‌آورد به همین دلیل سامانه توزیع آنلاین با هدف ردیابی کارپول توزیع شده، راه‌اندازی شده است.

محلاتی تأکید کرد: دندان‌پزشکان با ثبت‌نام در سامانه توزیع آنلاین که برای اولین بار در کشور انجام شده است، می‌توانند سهمیه خود را در  محل کار خود دریافت کنند و این سامانه واسطه‌ها را به منظور توزیع کارپول حذف می‌کند.

مدیرعامل کارخانجات داروپخش با اشاره به افزایش قیمت کارپول بیان کرد: افزایش قیمت کارپول بیشتر به دلیل قیمت تمام شده تولید این ماده حیاتی است و تولید کارپول با ارز دولتی تأمین می‌شود و اگر مبنای ارز تغییری پیدا کند، قیمت محصولات نیز مانند کارپول افزایش پیدا می‌کند.

کاهش قیمت کارپول در مقایسه با دوران کمبود بحرانی این دارو

او افزود: در حال حاضر قیمت کارپول یک چهارم دورانی است که این ماده حیاتی دچار کمبود بحرانی در بازار شده بود و با قیمت مصوب کارپول به دست همکاران دندان‌پزشک می‌رسد.

محلاتی ادامه داد: برای تهیه و تأمین مواد اولیه دارو، ارز دولتی تعلق می‌گیرد و بحث‌هایی به تازگی پیش آمده است که دسترسی به ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی سخت است و احتمال دارد که تأمین مواد اولیه با هدف تهیه دارو با ارز نیمایی انجام شود که این اتفاق ممکن است در سال آینده رخ بدهد.

بیشتر بخوانید: هفته‌ای یک میلیون کارپول تولید می‌شود

مدیرعامل کارخانجات داروپخش بیان کرد: اختصاص ارز نیمایی به جای ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین مواد اولیه دارو، باعث افزایش قیمت این محصول و سایر تولیدات می‌شود و اکنون  مواد اولیه با ارز دولتی و ملزومات مصرفی و دستگاه‌ها با ارز نیمایی خریداری می‌شود.

او با اشاره به اینکه  اکنون هزینه‌های ما به قیمت آزاد است گفت: با ارز نیمایی درآمد شرکت‌ها ممکن است افزایش پیدا کند، اما این مسئله تأثیر زیادی در فروش تولیدات ما دارد و ممکن است مشکلات دیگری را بر ما تحمیل کند.

محلاتی بیان کرد: ارز دولتی محاسن خوبی می‌تواند برای حوزه صنعت به همراه داشته باشد و قاعدتا هر چقدر ما به سمت ارز تک‌نرخی برویم، حواشی کم و احتمال بروز فساد بسیار کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، از برنامه وزارت بهداشت برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تا کنون ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، افزود: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آنها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

عین اللهی، حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی‌ها می‌شود.

وزیر بهداشت، عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی داروهای خاص دانست و افزود: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند؛ اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند ۱۳ آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود.

عین اللهی همچنین در خصوص دسترسی به برخی داروهای بیماران خاص، گفت: داروها دو دسته‌اند؛ برخی از آنها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان مؤثری ندارند و داروهای آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داروهای مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از داروهای خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه، تقاضا برای داروهای تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

کد خبر 6088810 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • مراکز دندانپزشکی دولتی در کشور افزایش می‌یابد
  • وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • اشتغال ۲۰۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد با بازگشت ۵۰ واحد راکد به چرخه تولید
  • ۵۰ میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد