Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری روسیه تمایل زیادی برای بازگشت این کشور به ترکیب گروه ۷ نداشته و نقش این باشگاه در تحولات بین‌المللی را چندان قابل توجه نمی‌داند و به نظر می‌رسد که مسکو هیچ پیش‌شرطی را در این رابطه نخواهد پذیرفت. ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در تفسیر نظریه امکان بازگشت روسیه به چارچوب گروه جی-7 یادآور شد که برای بازگشت روسیه به گروه 8، لازم است تا دیدگاه همه شرکت کنندگان در گروه 7 مشخص شود، در حالی که فعلاً تنها دو نفر از رهبران آن، یعنی دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه دیدگاه خود در این باره را مطرح کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسکوف گفت:  گروه 7 دارای اعضای دیگری هم هست. ما فعلاً درباره تمایل دو نفر از آنها اطلاع داریم. لازم است تا نظرات دیگر اعضای این گروه هم مشخص شود.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های غربی، روز گذشته دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود اعتراف کردند که مشارکت روسیه در نشست سران گروه 8 در سال 2020 مسئله‌ای منطقی خواهد بود. ترامپ یادآور شده که مخالفتی با بازگشت روسیه به گروه 7 ندارد و قصد دارد این مسئله را در نشست سران گروه هفت در فرانسه که قرار است از 24 الی 26 ماه آگوست (دوم الی چهارم شهریورماه) برگزار ‌شود با همتایان خود در میان خواهد گذاشت.

ماکرون نیز گفته است که بازگشت روسیه به گروه 8 ، بدون حل و فصل بحران کنونی در اوکراین، اشتباه راهبردی برای گروه 7 خواهد بود.

در همین رابطه "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان نیز یادآور شده است که پیشرفت در تحقق توافقنامه مینسک برای حل و فصل مناقشه نظامی در شرق اوکراین، می‌تواند شرایط جدیدی برای بازگشت روسیه به ترکیب گروه هشت فراهم کند.

علاوه بر آمریکا و فرانسه، کشورهای انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن نیز در گروه 7 عضویت دارند.

"آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه  در تفسیر اظهارات رهبران کشورهای غربی درباره امکان بازگشت روسیه به ترکیب گروه هشت، گفت: « تلاش برخی کشورها برای مشروط کردن بازگشت روسیه به ترکیب گروه هشت، غیرقانونی و غیر قابل قبول است.»

به گفته این سناتور روس، اگر کشورهای گروه هشت مایل هستند که وضعیت کنونی بدون حضور روسیه ادامه پیدا کند، این انتخاب خود آنهاست.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه نیز شب گذشته در پایان مذاکرات خود با "سائولی نینیسته" رئیس جمهوری فنلاند در هلسینکی در ایین باره گفت که مسکو هرگونه تماس با کشورهای عضو گروه 7 را مفید ارزیابی کرده و بازگشت روسیه به ترکیب گروه 8 را غیرممکن نمی‌داند.

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که موضوع بازگشت این کشور به ترکیب گروه هشت، لازم است به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

گروه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان از سال 1998 ایجاد شد. در سال 2014 و بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به ترکیب فدراسیون روسیه، این گروه به گروه هفت تقلیل یافت و رهبران کشورهای عضو آن شرکت در نشست سران گروه 8 که قرار بود در بندر سوچی در خاک روسیه برگزار شود را تحریم کرده و به جای آن در بروکسل و بدون حضور روسیه جمع شدند.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» درباره این مسئله نوشته است: رئیس جمهوری آمریکا با مطرح کردن مسئله بازگشت روسیه به گروه هشت در واقع چالشی برای رقبای سیاسی خود که از موضوع نفوذ روسیه در امور داخلی آمریکا علیه وی استفاده می کنند، به وجود آورده است. البته به نظر می‌رسد که این موضوع صرفاً جنبه تبلیغاتی نداشته باشد و مسئله بازگشت روسیه در نشست سران گروه هفت در فرانسه مورد بررسی قرار بگیرد.

این مسئله را یک مقام آگاه در محافل دیپلمات فرانسوی در گفتگو با  این روزنامه مورد تایید قرار داده و یادآور شد که مسئله بازگشت روسیه در نشست سران گروه 7 مورد بررسی قرار خواهد گرفت، البته نباید انتظار مشخصی از این مسئله داشت.

موضع گیری روسیه در این رابطه بدین شکل است که ترکیب گروه 8 دیگر مدتهاست که منسوخ شده است. این مسئله در دیدار چند روز قبل پوتین و ماکرون در فرانسه نیز مطرح گردید. رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این باره گفت: «ما هرگز از چنین مسئله‌ای خودداری نکرده‌ایم. زمانی سایر رهبران کشورهای گروه هشت قرار بود در نشست سران گروه 8 در سوچی شرکت کنند، ولی شرکای ما از آمدن به روسیه خودداری کردند. در هر زمانی ما حاضر هستیم تا شرکای خود در گروه هفت را بپذیریم.»

پوتین یادآور شد، البته به طور کلی سازمان‌های بین‌المللی مختلفی وجود دارند که به مراتب نقش قابل توجه و چشمگیرتری در روند اوضاع بین المللی می گذارند.

ترامپ می‌خواهد روسیه را به کشورهای غربی متمایل کرده و از چین دور سازد

در محافل کارشناسی بر این عقیده هستند که اظهارات ترامپ درباره بازگشت روسیه به ترکیب گروه هشت می‌تواند عواقب مشخصی در پی نداشته باشد.

"آندری سوشنتسوف" مدیر باشگاه والدای و مدیر موسسه تحقیقات بین‌المللی دانشگاه روابط بین الملل روسیه به این روزنامه گفته است: «ترامپ این مسئله را برای به چالش کشیدن مخالفان سیاسی خود مطرح کرده است. رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین بار در اوایل سال 2017 مسئله بازگشت روسیه به گروه 8 را مطرح کرد که این مسئله یکی از موارد اتهامات وارده به وی از سوی مخالفان وی در حزب دموکرات شده بود. البته وی همچنین تمایل داشت که تحریم‌ها علیه روسیه لغو شوند. در مجموع می‌توان گفت که ترامپ چندان هم به گفته‌های خویش پایبند نمی‌ماند.

گروه جی-7 از روسیه خواست به اجرای پیمان موشکی بازگرددترامپ: از بازگشت روسیه به گروه-8 حمایت می‌کنم

به عقیده این کارشناس، البته این به منزله آن نیست که ترامپ تمایل زیادی برای بازگشت روسیه دارد. ظاهراً وی این عقیده است که گروه هفت یکی از مراکز بزرگ جهانی است که تصمیمات هماهنگی در رابطه با مسائل جهانی گرفته و نقش غرب در روند تحولات بین المللی را تقویت می کند. تمایل وی برای بازگشت روسیه به این گروه ممکن است برای این باشد که روسیه به بخشی از جهان غرب باشد و از چین فاصله بگیرد.

وی یادآور شد البته باید پذیرفت که گروه هفت سازمان چندان منحصربه فرد و دارای نقش اساسی در جهان نیست گروه 20 نیز همین وضعیت را دارد. در حقیقت نقش اصلی در هدایت روند تحولات جهانی را شورای امنیت سازمان ملل ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

R1445/P/S8,87,89,1128/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" اخبار "روسیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار روسیه اخبار آمریکا اخبار روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه کنترل کامل یک روستا در «دونتسک» را به دست گرفت

وزارت دفاع روسیه امرو (پنج‌شنبه) اعلام کرد نیروهای مسلح روسیه کنترل کامل روستای «بردیچی» در منطقه دونتسک واقع در شرق را به دست گرفتند.

به گزارش ایسنا، نیروهای مسلح روسیه در حالی کنترل کامل روستای بردیچی در دونتسک را به دست گرفته‌اند که پیشتر ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده کل ارتش اوکراین اعلام کرد، نیروهای اوکراینی از روستاهای «بردیچی» و «سمیونوفکا» به شمال غربی «آودیوکا» و از «نوومیخایلوفکا» به جنوب غربی دونتسک عقب‌نشینی کرده‌اند.

براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، گروه مرکزی نیروهای روسیه ۱۰ ضد حمله را دفع کرد و کی‌یف تا ۳۸۰ سرباز را از دست داد. گروه غرب از نیروهای روسیه هم ۵ ضد حمله را دفع کرد و کی‌یف بیش از ۱۵۰ سرباز خود را از دست داد. براساس این بیانیه، کی‌یف ۲۷۰ سرباز را در نتیجه درگیری با گروه‌های جنوبی نیروهای روسیه از دست داده است.

طبق این بیانیه، نیروهای مسلح اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته در نتیجه عملیات گروه‌های جنوبی، مرکزی و شرقی نیروهای مسلح روسیه ۷۵۰ تلفات نظامی در دونتسک متحمل شدند. گروه مرکزی نیروهای مسلح روسیه طی روز گذشته ۱۰ ضد حمله را در چندین شهرک دونتسک دفع کرده است.

پس از تصرف پایگاه مستحکم اوکراینی‌ها در آودیوکا در ماه فوریه، یگان‌های روسی دستاوردهای ثابتی در میدان نبرد داشته‌اند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به‌تازگی گفت آنها اکنون کاملا کنترل وضعیت میدان نبرد را در دست دارند و به طور پیوسته نیروهای اوکراینی را عقب می‌رانند. به گفته مسکو، نیروهای کی‌یف تنها در هفته گذشته بیش از ۸۰۰۰ سرباز خود را از دست داده‌اند.

در روزهای اخیر، نیروهای روسی شهر «بوگدانوفکا» واقع در نزدیکی شهر استراتژیک «چاسوف یار» در شمال دونتسک را هم تحت کنترل خود درآوردند. چاسوف یار در زمینی مرتفع قرار دارد و گرفتن آن به واحدهای روسی نقطه برتری قدرتمندی برای حمله به دیگر شهرهای کلیدی تحت کنترل اوکراینی‌ها می‌دهد.

ژنرال ارشد اوکراینی روز یکشنبه اعتراف کرد که نیروهای روسی در امتداد «کل خط مقدم» که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد، حمله می‌کنند. او روز جمعه هم به حامیان غربی کشورش گفت نیروهای کی‌یف با «وضعیت عملیاتی و استراتژیک دشواری روبرو هستند که تمایل به بدتر شدن دارد.»

سیرسکی در آن بیانیه خود به وضعیت نووباخموتیوکا، روستای دیگری در نزدیکی بردیچی که وزارت دفاع روسیه یکشنبه اعلام کرد نیروهایش آن را تصرف کرده‌اند، اشاره‌ای نداشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اتفاق امیدوارکننده برای سپاهان در مصاف با پرسپولیس
  • توماس توخل: وقتی به اندازه کافی بازیکن ندارد، نمی‌توانید از ترکیب دوم استفاده کنید
  • ۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند
  • تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن
  • آلمان روسیه را به حمله سایبری به حزب صدر اعظم متهم کرد
  • ریاض و جاکارتا از اتحادیه اروپا می‌خواهند دارایی‌های روسیه را مصادره نکند
  • مورد عجیب بازگشت تیبو کورتوا به ترکیب رئال
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • بازگشت مدافع پرسپولیس به ترکیب اصلی
  • روسیه کنترل کامل یک روستا در «دونتسک» را به دست گرفت