Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، صادق هاشم فاضل روز پنج شنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان‌های کرمانشاه و بابل عراق که در هتل پارسیان شهر کرمانشاه برگزار شد، افزود: در دیدار اخیر فعالان اتاق بازرگانی عراق با سفیر و رایزن بازرگانی ایران در بغداد، موضوع صادرات مجدد(صادرات کالاهای وارداتی عراق به ایران) به ویژه برای کالاهایی که جمهوری اسلامی تحریم است، مطرح شد و ما پیشنهاد دادیم که تجار عراقی آمادگی لازم برای انجام این کار را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی استان بابل عراق گفت: گرچه دریافت سود از صادرات مجدد کالا بدون انجام ارزش افزوده در عراق ممنوع است اما ما برای حفظ سطح روابط خود با ایران پذیرفتیم که بدون دریافت سود، صادرات کالا به ایران را انجام دهیم؛ البته در حال پیگیری برای اصلاح موانع قانونی این کار نیز هستیم.

به گفته او، یکی دیگر از مواردی که در دیدار با مسئولان کنسولگری ایران مطرح شد، تولید و مونتاژ کالاهای ایرانی در داخل خاک عراق بود که پیشنهاد دادیم خطوط تولید از ایران به عراق منتقل شود.

به اعتقاد هاشم فاضل، این کار هم کمک به تولید کشور عراق و اشتغالزایی برای کارگران این کشور است و هم به تاجران ایرانی امکان دسترسی مستقیم به بازار هدف بدون مشکلات ارزی و کاهش هزینه های حمل و نقل و موانع گمرکی است.

این مسئول عراقی عنوان کرد: طبق قوانین عراق تولیدکنندگان از ۲۰ سال معافیت مالیاتی و تضمین سود صادراتی برخوردار هستند؛ ضمن اینکه ما آمادگی داریم شرکای عراقی را به تاجران ایرانی معرفی کنیم چنانچه هیئت همراه من مشتاق هستند که با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه به توافق و تفاهم به برسند.

پیگیری برای ایجاد سه منطقه آزاد در مرز ایران و عراق

نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق در ادامه گفت: در دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و عراق تمایل ۲ طرف برای افزایش تبادلات تجاری تا سطح ۲۰ میلیارد دلار مشهود بود.

به گفته او، مبادلات تجاری ایران و عراق هم اکنون ۱۲ میلیارد دلار است که ۹ میلیارد دلار آن کالا و سه میلیارد دلار هم در بخش نفت، گاز، برق و گردشگری است.

هاشم فاضل، ایجاد سه منطقه آزاد در قسمت های شمالی، مرکز و جنوب نوار مرزی ایران و عراق را یکی از توافقات روسای جمهوری ۲ طرف دانست و تاکید کرد: ما در اتاق بازرگانی عراق در حال پیگیری و فشار به دولت برای اجرای این بند از توافقنامه هستیم و تلاش می کنیم تا موقعیت و مساحت این مناطق به بهترین شیوه اجرایی شود.

او موقعیت استان بابل را راهبردی توصیف کرد و گفت: این استان در حوزه کشاورزی توانمندی های قابل توجهی دارد از جمله در تولید خرما دارای رتبه دوم و در تولید ذرت جایگاه اول عراق را در دست دارد.

تحسین توانمندی و فناوری‌های کرمانشاه

هاشم فاضل با اشاره به تلاش اتاق بازرگانی بابل و عراق برای توسعه سطح تجارت با ایران گفت: در این سفر از تعدادی از واحدهای صنعتی و ساختمانی استان کرمانشاه بازدید کردیم و در حالی که پیش‌تر از توانایی تولیدکنندگان کرمانشاهی اطلاع داشتیم اما دیروز از سطح بالای توانمندی و فناوری‌های اقتصادی موجود در این استان مطمئن شدیم.

پس از صحبت های نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق، تاجران و فعالان اقتصادی استان‌های کرمانشاه و بابل برای آشنایی با ظرفیت‌ها و نیازهای کشاورزی و صنعتی ۲ طرف با هدف دستیابی به تفاهم، توافق و قرارداد به گفت و گو و رایزنی مستقیم پرداختند.

رایزنی فعالان اقتصادی کرمانشاه و بابل

استان ۲ میلیون نفری بابل در ۱۰۰ کیلومتری بغداد و حدود ۵۰۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

جمعیت استان کرمانشاه هم ۲ میلیون نفر است و حدود یک سوم از صادرات ایران به عراق از این استان صورت می گیرد.

استان کرمانشاه سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار کالا صادرات کرد که بخش اعظمی از آن به عراق صادر شد.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر ایران ایران و عراق حمل و نقل فناوری گاز قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۰۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده

تین نیوز

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: پیش بینی می شود تا دو ماه آینده بالای ۸۸ درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، کامبیز میرکریمی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه موافقت نامه های تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل می کند اظهار کرد: مهم ترین اصلی که ما از آن غافل بودیم انعقاد موافقت نامه هایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار کشور تسهیل می کند.

وی افزود: مهم ترین قدمی که اخیراً برداشته شده امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان است. صادرات ما تا سال 1397 در حد 260 میلیون دلار بود اما بلافاصله با اجرای آن در سال 1398 صادرات کشورمان به بالای 400 میلیون دلار جهش پیدا کرد. صادرات ما حتی در زمانی که به خاطر اپیدمی کرونا، گمرکات بسته بود از 500 میلیون دلار هم عبور کرد و الان به 1 میلیارد دلار رسیده و تازه این شروع کار است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: تجارت آزاد هنوز کامل نشده و فقط تعرفه های ترجیحی با 50 درصد و 75 درصد تخفیف اعمال شده و لیست ها برای تعرفه صفر مبادله شده است. پیش بینی می شود تا دو ماه آینده در پارلمان های تمام اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شود و بالای 88 درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند و این موضوع، رقابت پذیری کالای ایرانی در برابر رقبای چینی و هندی و دیگر کشورها را به شدت افزایش می دهد.

میرکریمی با بیان اینکه موانع تجارت شرکت ها برطرف شدند و باید در حوزه شناختی و بازاریابی کار کنیم گفت: ما تا شش سال قبل در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری زیرساخت نداشتیم اما الان دائماً کشتی ها و کامیون های جدید اضافه می شوند و خط راه آهن منطقه شوروی سابق از مرز ایران عبور کرده است.

وی افزود: در حال حاضر شرق دریای خزر در محدوده پنج جمهوری آسیای میانه بروکراسی جدی دارد و جهش صادرات و واردات نشان می دهد هرچقدر سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت لجستیک انجام شود باز هم کم است. ما هنوز هم صف کامیون ها را داریم و از دولت تقاضا کردیم حمایت ها و تسهیلات خود را از این بخش ادامه دهد.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیان کرد: هم اکنون رابطه بانکی بین ایران و روسیه وجود دارد اما بخشی از ظرفیت بانکی بین دو کشور بلااستفاده مانده که به دو نرخی بودن ارز در کشور ما و روسیه برمی گردد.

میرکریمی درمورد تنوع کالاهای صادراتی ایران به روسیه گفت: مواد غذایی و لبنی، کالاهای لوکس مانند فرش ماشینی و پسته، محصولات نساجی و صنایع پلاستیک و صنایع پایین دست پتروشیمی بازار خوبی در روسیه پیدا کرده همچنین توربین های گازی و کاتالیست نیز متقاضی دارد و فقط یک بازاریابی اساسی لازم است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در پایان این برنامه، جذب توریست های تجاری را در رونق اقتصاد کشور به شدت موثر خواند و گفت: توریست های تجاری یک نوع سفیران اقتصادی برای کشور محسوب می شوند که می توانند اتفاقات تجاری مهمی را رقم بزنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • برخورد بدون اغماض با ترک فعل‌ها درباره خدمات‌دهی سلامت به والدین شهدا
  • روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • ایرانداک نیروی امریه جذب می‌کند
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • ۳ درخواست عجیب روسیه از ایران
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • ۳ درخواست عجیب روس ها از ایران در نمایشگاه اکسپو!