Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: متولیان مساجد باید ترکیبی از مردم و مسئولین باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام اسماعیل قبادی در گفتگو با مرصادنیوز به مناسبت روز جهانی مسجد و در خصوص وضعیت مساجد در استان کرمانشاه اظهار داشت: هم اکنون متولی واحدی برای مساجد وجود ندارد. بحث امام جماعت و روحانی مساجد را سازمان تبلیغات اسلامی به عهده داردَ اما مباحث مربوط به ساخت و ساز و تامین اعتبار مساجد بیشتر در اختیارات اوقاف و امور خیریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در حال حاضر مدیریت چندگانه بر مساجد حاکم است و به نظر می‌رسد این مدیریت چندگانه مساجد پسندیده نیست و توفیقی هم ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: باید یک نهاد از صفر تا صد مسئولیت هدایت، نظارت و حمایت های معنوی مسجد را بر عهده داشته باشد.

حجت‌الاسلام قبادی افزود: این نهاد می تواند یک نهاد روحانی، یا زیر نظر رهبری  یا زیر نظر امام جمعه و حوزه های علمیه باشد.

لزوم وجود یک ناظر، حامی و سیاستگذار واحد در کنار مردم برای اداره مساجد

وی با بیان اینکه مساجد در جمهوری اسلامی دولتی نیستند، گفت: مساجد در کشور ما توسط مردم اداره می شود اما نیاز است یک ناظر، حامی و سیاستگذار اصلی در کنار این اداره مردمی مساجد وجود داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: برای مساجد به ویژه در مناطقی چون استان ما که نیاز به حمایت دارد، باید یک نهاد رسمی متولی پاسخگویی به عملکرد و احداث مساجد باشد.

وی  گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به سهم خودش برای احداث مساجد، اعزام روحانیون به مساجد و برگزاری برنامه های فرهنگی در مساجد تلاش می کند، اما وضعیت مساجد در استان باید از وضعیت فعلی بهتر باشد و بهتر شود.

مردم باید آگاهی کافی نسبت به کارکردهای مساجد داشته باشند

حجت الاسلام قبادی افزود: بخشی از وضعیت فعلی مساجد مربوط به نا آگاهی مردم از تکالیف شان نسبت به مساجد است و اگر مساجد توسط مردم اداره شود مردم باید آگاهی لازم را نسبت به کارکردهای آن داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: امروز می‌بینیم افراد زیادی هستند که نسبت به کارکردها، فضیلت، قداست مسجد و اهمیت مسجد از دیدگاه اسلام واقف نیستند.

وی همچنین حضور، نشستن و حتی نفس کشیدن در مسجد را عبادت دانست و تاکید کرد: هیچ مکان عمومی چون مسجد نیست که هر روز مردم به آن وارد و خارج شوند و در آن نماز بگذارند.

متولیان مساجد ترکیبی از مردم و مسئولین باشند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه برای جذب نوجوانان و جوانان به مساجد چه باید کرد؟ گفت: اگر متولیان و مسئولین مساجد ترکیبی از مردم و مسئولان باشند این موضوع قابل حل خواهد بود.

حجت الاسلام قبادی افزود: مشکل ما این است که مسئولین ما در مساجد حضور ندارند و در صفوف نماز جماعت کمتر مسئولین را می بینیم.

وی تاکید کرد: اگر مسئولین در صفوف نماز جماعت دیده شوند و نهادهایی چون آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری از مساجد برای برنامه های خود استفاده کنند این امر تحقق می یابد.

حجت‌الاسلام قبادی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند از ظرفیت مساجد حاشیه شهر مناطق دور افتاده برای برنامه های خود استفاده کند و کودکان و نوجوانان را به مساجد دعوت کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: مساجد از امکانات لازم برای برگزاری برنامه‌ها برخوردار هستند لذا این نهادها می‌تواند از مساجد برای برنامه های خود استفاده کنند تا مساجد نیز رونق بگیرد.

وجود ۹۰۰ مسجد فعال در استان کرمانشاه

این مسئول با بیان اینکه ما با مسجدی که تراز و مدنظر اسلام فاصله زیادی داریم، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که شارع مقدس و اسلام باشد و آن انتظاری که اسلام از ایجاد و احداث مسجد داشته است و اهدافی که از این  موضوع داشته برآورده شود.

وی تعداد مساجد استان کرمانشاه را ۱۲۰۰ مسجد عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۹۰۰ مسجد فعال است و مابقی مساجد یا نیمه کاره بوده یا در حال احداث تکمیل و بازسازی هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه اغلب مساجد استان را مربوط به روستاها دانست و گفت: حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مسجد شهری مابقی مساجد روستایی هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد مساجد در مناطق سنی‌نشین استان ساخته شده است، گفت: حدود ۷۵ درصد مساجد نیز در مناطق شیعه نشین استان هستند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۱۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، محسن رضایی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان افزود: نزدیک به ۱۰ درصد این تعداد، پارسال به عضویت کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی درآمده اند که نشان دهنده جذابیت فعالیت در این مراکز است.

او اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی مربوط به روستاهاست که نقش بسزایی در شکوفایی استعدادها و توان افزایی نوجوانان روستایی دارد.

رضایی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری در آذربایجان غربی ویژه بانوان فعالیت می کند که از این تعداد ۸۶ کانون پارسال ایجاد شده و اقبال روزافزون دختران به سمت فعالیت های فرهنگی و هنری را نشان می دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: بخش مهمی از فعالیت های این کانون ها در بستر مسجد شکل می گیرد و اهتمام ویژه این نهاد، ایجاد جذابیت با زبان هنر شامل سرود و تئاتر برای حضور در فضای مسجد برای نوجوانان و جوانان است.

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • کمین ترکیبی حزب الله برای کاروان نظامی صهیونیست‌ها در «کفرشوبا»
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان