سینمای مستند ایران، تنوع سوژه و فرم، بسیار زیادی دارد
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۲۱۸۰
خبرگزاری میزان- سام سلیمانی معتقد است که سینمای مستند ایران تنوع سوژه و فرم بسیار زیادی است و فیلم ساختن در محیطهای خارجی چالش بیشتری دارد. تاریخ انتشار: 15:38 - 31 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۳۵۴۰
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، کارگاه «آشنایی با تصویر و کار با دوربینهای دیجیتال برای فیلمسازان جوان» صبح امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد با حضور سام سلیمانی در سینما ساحل برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سام سلیمانی در ابتدای این نشست درباره نحوه استفاده از لنزها در عکاسی توضیح داد: استفاده از لنز تله باعث میشود به شخصیتها نزدیک شویم، ولی کاربرد لنز واید به تصویر محیط اجتماعی کمک میکند. ضبط پلان با لنز تله، راحتتر از لنز واید است و در کار با لنز واید، بهتر است همسطح با سوژه باشیم، چرا که تیلت کردن با لنز واید، باعث کج شدن خطوط عمودی میشود.
وی اضافه کرد: لنز فیش آی، ذاتا در تصویر اعوجاج ایجاد میکند و مناسب افزایش تاثیرگذاری آثار ذهنی و یا ترسناک و القای حس گیجی است.
این هنرمند با اشاره به محدودیت ژانر در سینمای ایران، توضیح داد: محدود بودن ژانر در سینمای ایران باعث محدودیت تکنیکال سینمای ما شده است، برای مثال از لنزهایی، چون فیش آی و ماکرو کمتر استفاده میشود.
این مدرس تصویربرداری اظهار کرد: استفاده افراطی از دوربین روی دست، معضل دیگر سینمای ایران است. در حالی که کاربرد دوربین روی سه پایه سختتر است، چون به میزانسن، حرکت دوربین و کات، اهمیت بیشتری داده میشود.
وی ادامه داد: در سینمای مستند ایران، تنوع سوژه و فرم، بسیار بیشتر است. فیلم ساختن در محیطهای متنوع خارجی، چالشهای بیشتری نسبت به سینمای آپارتمانی ایجاد میکند.
سلیمانی همچنین اظهار داشت: برای ساخت مستند پرتره، باید وجوه زمینی و متنوع شخصیت اصلی را تصویر کرد و به برخورد آسمانی و اسطورهای با سوژه نپرداخت. این برخورد متفاوت را در زمینه تکنیک هم باید داشت. استفاده از تکنیکهای مختلف باید تابع فضای فیلم باشد. ضمن این که طراحی صدا، حتی طراحی صدای بازیگر هم میتواند متنوع باشد.
این تصویربردار در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: به جای اهمیت دادن به موفقیت فیلم در جشنوارهها، به ساخت فیلم خوب مورد نظرتان اهمیت دهید، چرا که جوایزی که با روابط به دست میآید، ارزش چندانی ندارد.
وی سپس درباره فیلمبرداری در آثار مختلف سینمایی گفت: یک فیلمبردار باید فیلمهای مختلفی ببیند، از فیلمهای بسیار کلاسیک تا فیلمهای هنری جریان خاص. در فیلم «درباره الی» پیش از وقوع فاجعه، دوربین ثابت است و پس از وقوع فاجعه هم به تدریج حرکت دوربین زیاد میشود. به دلیل گران بودن مرحله فیلمبرداری فیلم، مراحل پیش تولید و پس تولید فیلم مفصل شده تا هزینههای فیلمبرداری فیلم کاهش یابد و سینمای دیجیتال هم به این اتفاق کمک کرده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان دوربین های دیجیتال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۲۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست
بیش از ۵۰ هزار مخاطب و ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان فروش در اولین روز فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی مهران برومند و حسن علیزاده، در اولین روز اکران با استقبال بی نظیر مخاطبان مواجه شد. این فیلم روز گذشته با فروش ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون و بیش از ۵۰ هزار مخاطب رکورد فروش روز اول سینمای ایران را که در اختیار «سال گربه» بود، با اختلاف به نام خودش ثبت کرد. پس از سال ها این اولین باری است که یک فیلم غیرکمدی موفق به شکستن این رکورد می شود. شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کرده اند. پخش «مست عشق» بر عهده فیلمیران است. کانال عصر ایران در تلگرام