کتاب «مطالعات بازی» درباره فرهنگ بازیهای دیجیتال چاپ شد
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۷۰۷۹
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مطالعات بازی (بازی و فرهنگ از آغاز تا امروز)» نوشته فرانس مائورا بهتازگی با ترجمه حمیدرضا سعیدی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب در سال ۲۰۰۸ در لندن چاپ شده است.
بازیهای ویدئویی دیجیتال که امروز رواج زیادی دارند، به تعبیر مترجم اینکتاب، در بنیان ریشه در بازیهای آنالوگی دارند که دارای تاریخی به قدمت اجتماعات و فرهنگهای انسانی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب پیش رو که به قلم فرانس مائورا نوشته شده، مقدمهای مختصر در مطالعه بازیهاست که میتواند مخاطب را با نظرگاه و منابع مختلف این حوزه آشنا کند و دیدی کلی به او بدهد. آنطور که نویسنده در مقدمه کتاب اشاره کرده، بازیکردن در عین حال که جالب و سرگرمکننده است، میتواند چالشهای گوناگونی به همراه داشته باشد. مطالعات بازی نیز به خودی خود دارای چنین خصیصهای است و هدف از نگارش کتاب پیش رو، راهنمایی خوانندگان برای تحلیل بازیها و تقویت فهم آنها از این پدیده است. به گفته خود فرانس مائورا، اینکتاب مقدمهای بر مطالعات بازی است.
مطالعات بازی رشتهای نوبنیاد است و برخی از نظریهپردازان بر این باورند که نمیتوان این حوزه را رشتهای مستقل در نظر گرفت. این دسته ترجیح میدهند مطالعات بازی را حوزهای چندرشتهای با تمرکز بر بازی در نظر بگیرند. مطالعات بازی - صرفنظر از اینکه چگونه تعریف شود - امروزه هم به عنوان حوزهای که پژوهشهای علمی در آن انجام میشود شناخته شده و هم به عنوان شاخهای از دانش که به شکل رسمی در دانشگاهها تدریس میشود. این رشته دربردارنده موضوعاتی اختصاصی است که نظریهها، روشها و اصطلاحاتی مختص به خود دارد و وارد جریان رایج برنامههای دانشگاهی و ارزشگذاری و صورتبندی دوباره شده است.
اینکتاب ۸ فصل دارد که عناوینشان بهترتیب عبارت است از: «مقدمه: مطالعات بازی چیست؟»، «فرهنگ بازی: معنا در بازیها»، «بازیها و بازیکردن در تاریخ»، «ساختار دوگانه و بازیهای اکشن دهه ۷۰»، «ماجراجوییها و داستانهای دیگر در بازیهای دهه ۱۹۸۰»، «جهانهای سهبعدی و سالهای ابتدای دهه ۱۹۹۰»، «واقعیت و بازی: ورود فرهنگ بازی به هزاره جدید»، «آمادهسازی طرح پژوهشی در حوزه مطالعات بازی»
بازی «مطالعات بازی» در کلامی خلاصه راهنمای جامعی درباره بازیهای دیجیتال در مقام رشتهای علمی است که تاریخ و ماهیت این موضوع را بهعنوان پژوهشی تحلیلی در بستر فرهنگ به مخاطب عرضه میکند و سپس مروری دارد بر بازیهای دیجیتال بهمثابه سازههای فرهنگی پویا. در اینکتاب بازیهای دیجیتال از رهگذر مطالعه مفاهیم اصلی تحلیلی در بافت و فرهنگشان، در ۴ دوره، (دوران آغاز و دهههای ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی) توصیف و تحولات معاصر آنها بررسی شده است.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
نکته دوم اینکه حرکت آزادانه، سرعت و بیواسطگیِ واکنش محیط نسبت به کنشهای بازیکن و همینطور ضرباهنگ سرگیجهآور بازی، احتمالا نوع دیگری از غرقهسازی را موجب میشود که بیشتر به کنشهای دورن بازی ربط دارد. چنین موقعیتی عموما به عنوان یکی از عناصرِ هستهایِ تجربه روند بازی در نظر گرفته میشود؛ حتی بازیهای سادهای چون پانگ یا مهاجمان فضایی این قابلیت را دارند که برای مدت زیادی توجه بازیکن را معطوف به خود کنند، به طوری که بازیکن سعی میکند با تمرکز بر حرکات خود مهارتاش را در کنترل توپ یا شلیک به دشمنان و از پای درآوردن آنها ارتقا دهد. لذت جریان یافتن در سیلان کنشهای ماهرانه میتواند بسیار قدرتمند باشد، پدیدهای که در آثار میهایل چیکسنت روانشناس (۱۹۹۱ به فصل ۳ مراجعه شود) از جایگاه برجستهای برخوردار است. البته این پدیده که وابسته به تعادل و هماهنگی مناسب میان مهارتهای بازیکن و چالشهای درون بازی است، به ندرت میتواند در طول جلسات متمادی بازی ثابت و یک دست باقی بماند. به هر حال بازیها معمولا طوری طراحی میشوند که چالشهای جدیدی برای مخاطبان خود به وجود آورند، به طوری که بازیکنان هر چقدر مهارت بیشتری به دست میآورند با چالشهای سختتری نیز مواجه میشوند. از این رو بجا است که در عوض صحبت از سیلان به عنوان جزیی ضرورتی از تجربه روند بازی، بیشتر به چالش محور بودن؛ غرقهسازی در بازیها دیجیتال بپردازیم. در اینزمینه، غرقهشدن از راه حل مشکلات و پشت سر گذاشتن موانع رخ میدهد. بازیکن به کمک مهارتهای خود مسائل را حل میکند و موانع را یکی پس از دیگری پشت سر میگذارد و در نهایت پاداشی مناسب در ازای کنشهایش به دست میآورد. چالشهای بازی دووم نیازمند تسلط خوبِ بازیکن در کنترل شخصیت اصلی بازی است. بازیکن باید بتواند با سرعت از میان مراحل حرکت کرده و از طریق هماهنگی دقیق دست و چشم به هیولاهایی که در کمین نشستهاند شلیک کند. البته در این میان چالشهای استراتژیک بسیاری نیز وجود دارد که هوشمندی بازیکن را به محک میگذارد. بازیکن باید بتواند به فراخور موقعیتهای مختلف تصمیمات درستی بگیرد. در این میان حل برخی از معماها نیازمند ترکیبی از فکر، تلاش مداوم، چالاکی و همین طور هوشمندی بازیکنان است.
این کتاب با ۳۵۲ صفحه مصور، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۷۲ هزار تومان منتشر شده است.
کد خبر 4696918 صادق وفاییمنبع: مهر
کلیدواژه: بازی های رایانه ای ترجمه نشر نو کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات جهان ادبیات بازار نشر معرفی کتاب نقد کتاب عید غدیر خم گردشگری آزادگان جنگ تحمیلی دفاع مقدس جنگ تحمیلی تجدید چاپ جشنواره کتابخوانی رضوی نشر نو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
نویسنده و طنزپرداز معاصر ایرانی در روز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شهر بم درگذشت.
علومی در سال ۱۳۴۰ در شهر بم به دنیا آمد. کار مطبوعاتی را از اوایل دهه هفتاد در مجله ادبستان به عنوان مسئول بررسی مقالهها آغاز کرد و در همان زمان مشغول گردآوری مطالب مربوط به فرهنگ مردم شد.
وی شاگرد استاد انجوی شیرازی است. علومی قصهها و آداب و رسوم و فرهنگ مردم را در «ادبستان»، فصلنامه کرمان و ماهنامه سوره به چاپ میرساند. گذشته از آن چند مقاله در معرفی شاهنامه و یا نقد کتابهای داستانی نظیر «جزیره سرگردانی» و «طبل آتش» و «ساربان سرگردان» در مطبوعات منتشر کرد.
وی در ادامه کار مطبوعات برای مجله مهر، قصههای طنز نوشت و همزمان صفحه آموزش داستان برای جوانان را به راه انداخت. تاکنون هفت مجموعه داستان کوتاه و رمانهای ذیل از او منتشر شده است: «هفت حکایت»، «شاهنشاه در کوچه دلگشا»، «اندوهگرد»، «من نوکر صدامم»، «امید بر دمیدن». رمان «آذرستان» این نویسنده اخیراً در ۵۳۹ صفحه توسط موسسه انتشارات تکا (توسعه کتاب ایران) به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه بازار شده است.
محمدعلی علومی رمانهای معروف سوگ مغان، آذرستان، ظلمات، اندوهگرد، پریباد، داستانهای غریب مردمان عادی، هزار و یک شب نو، خانه کوچک و عطای پهلوان را در پرونده کاری خود دارد.
علومی فارغالتحصیل رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او به طور خودآموز، اصول داستاننویسی را از کتابهای آموزشی معدود آن دوران فرا گرفت و در واقع اولین آموزگارانش مردم عادی کوچه و بازار، روستاییها و عشایر بودند.
در سال ۷۰، با گردآوری قسمتی از فرهنگ مردم استان کرمان در ماهنامه ادبی-فرهنگی ادبستان مشغول به کار شد، و در عین حال چندین سال بخش آموزش داستاننویسی در مجله جوانان را بر عهده داشت. در همان سالها شاگرد سید ابوالقاسم انجوی شیرازی (مشهور به پدر فرهنگ مردم) بود و آخرین مصاحبه مطبوعاتی با او مندرج در ادبستان را انجام داد.
علومی که با لهجه شیرین بمی صحبت میکند مدتها در تهران با دوست و همشهری هنرمندش ایرج بسطامی (خوانندهی اهل بم) همخانه بود. داستان کوتاه «بمانی» نیز اثر اوست که در آخرین شماره ماهنامه «فرجاد» در اواخر دهه ۶۰ یا اوائل ۷۰ چاپ شد.
رمان "آذرستان" وی در سال ۷۷ کتاب برگزیدهی سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز "شاهنشاه در کوچه دلگشا" برندهی سی سال رمان طنز ایران شد، همچنین در آن مراسم استادان نجف دریا بندری در ترجمه طنز، پرویز شاپور در کاریکلماتور، مهدی اخوان ثالث در شعر طنز و کیومرث صابری در طنز مطبوعاتی به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
علومی تا کنون در چندین دوره جشنوارههای سراسری طنز، در بخش داستان داور بوده و در اولین جشنواره سراسری داستان بیهقی نیز داور بوده است.
همچنین دبیر جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم در سال ۸۴ بود، که بعد از آن تا کنون تعطیل شده است. در زمینهی پژوهشهای مربوط به طنز، علومی بنا به توصیه استاد عمران صلاحی تا کنون این آثار را منتشر کرده است: ۱- طنز در آمریکا (جلد اول) با داستانهایی از طنزنویسان مشهور آمریکا مانند مارک تواین، ویلیام سارویان، جیمز تربر، ارسکین کالدول به همراه نقد و بررسی آنها. ۲- طنز در مثنوی مولانا جلالالدین ۳- انواع طنز در گلستان سعدی ۴- طنز وشیوههای داستانی در بوستان ۵- طنز در دورهی پهلوی با نقد و بررسی آثار طنزنویسان آن زمان ۶- طنز ایران از مشروطه به بعد (جلد اول) ۷-بررسی انواع طنز در خارستان اثر حکیم قاسمی کرمانی
رمانهای طنز علومی عبارتاند از: شاهنشاه در کوچه دلگشا، من نوکر صدامم، وقایع نگاری بن لادن، جناب آقای دیو
همچنین در زمینهی ادبیات کودک و نوجوان کتاب گذر از کوه کبود را منتشر کرده است. در تحلیل قصههای ایرانی میتوان به کتاب اساطیر افسون وش او اشاره کرد.
کتابهای برگزیده محمدعلی علومی:
شاهنشاه در کوچه دلگشا
آذرستان
من نوکر صدامم
وقایع نگاری بن لادن
جناب آقای دیو
طنز درباره پهلوی
داستانهای کوتاه طنز
منبع: شهرآرا نیوز
tags # اخبار فرهنگی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟