Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@13:02:01 GMT

«خون» در نظام تکوین

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۷۷۱۶

«خون» در نظام تکوین

به گزارش خبرنگار مهر، حسین‏علی رمضانی مدرس دانشگاه و پژوهشگر در یادداشتی با عنوان «خون در نظام تکوین» به بررسی دو گونه خون نجس و پاک پرداخته است؛

موجودات در نظام هستی برای حرکت نیاز به انرژی دارند. حرکت به معنای جابجا شدن از مکانی به مکان دیگر در بستر زمان است. حرکت پدیده ­های زنده (Bio) مستلزم بهره ­گیری از انرژی موجوداتی در سلسله مراتب پایین­ تر است و این بدان معناست که انسان به عنوان سرسلسله موجودات زنده در نظام زیستی نیاز به مواد آلی، جمادی، نباتی و حیوانی دارد و تنها تفاوت آن با دیگر حیوانات در آن است که در سیر تکوین مجاز به بهره ­گیری از موجودات پایین­ تر از نوع و جنس خود برای دریافت انرژی است، در حالی­ که حیوانات دیگر می­ توانند ضمن تعرّض به هم­نوعان گاه به هم­جنس خود نیز تعدّی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دریافت، پمپاژ، انتشار و مصرف انرژی برای حیات انسانی امری ضروری است. وظیفه خطیر پمپاژ خون در انسان، قلب و انتشار انرژی در بین سلول­ها، بافت­ها و اعضا و جوارح با شبکه خون­ رسانی و رگ­هاست. سیستم خون­ رسانی تحت لوای سامانه عصبی (Nervous System) و در تعاملی منظم طبق برنامه­ ریزی حساب­ شده حضرت حق در اندام انسانی، نقش ­آفرینی می ­کند. خون در ابتدای جمع شدن بین زن و مرد جهت ایجاد یک انسان و نطفه ­گذاری هم نقش اساسی ایفا می ­کند، ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً ...(مؤمنون/ آیه 14) و خون بسته مقدمه خلق یک انسان در نظام تکوین می ­شود. نطفه و جنین برای حیات خود در کارخانه انسان­سازی یا همان رحم مادر جان، لاجرم باید از طریق ناف با خون نجس مادر تغذیه شود و داستان خون هم­چنان ادامه دارد.      

این نگاه به "خون" در نظام اندام ­واره موجود ذی­حیات؛ تبیین، تشریح و توضیح فیزیکی، شیمیایی و زیستی از آن بوده، اما غرض از تقریر این نوشتار بیانی از ماهیت "خون" در نظام تکوین از زاویه ­ای دیگر است.

صدرالمتألهین بیان می­ دارد که وقتی کالبد انسان از گِل خلق گردید و نفخ روح حضرت حق در آن دمیدن گرفت، ابلیس خون را در رگ ­های انسان جاری کرده است تا گرما و حرارت در آن ایجاد شود! همچنان که مرحوم کلینی در کتاب کافی از لسان معصوم (ع) بیان داشتند: «شیطان مانند خون در بدن انسان­ها جریان دارد» (کافی، ج ۲، ص: ۴۴۰  و نیز، ج ۸، ص: ۱۱۳). با این نگاه به ماهیت خون بیایید در نظام تکوین معنای جدیدی از آن ارائه نماییم؛ مبنی براینکه قوای بشری اعم از شهوت و غضب، وقتی بر قوه عاقله غلبه می­ یابند، گرما و حرارت در اثر جریان سریع خون در رگ­ها به اوج خود می­ رسد و انسان از حوزه اعتدال خارج شده و از خنکای قوه عقلانی دور می­ شود. قوای شهوانی و غضبی انسان­ها گاه در کنار یکدیگر قرار گرفته و انسان ذی­ شعور، نزدیک به عالم حیوانیت شده و به حالت جنون می­ رسد. با برتری این دو قوه، قوه عادله یا عاقله از کار می­افتد و سلطنت بدن را بُعد حیوانی در اختیار می­ گیرد.

خون که جریان شیطان در بُعد مادی و شهوانی انسان است، همین که از درون و کالبد بشر خارج شود، طبق احکام اسلام به عنوان یک امر نجس محسوب شده و فرد باید خود را از نجاست دور کرده و به طهارت نزدیک نماید.

حالتی که در اثر تپش قلب موجب انتشار متراکم خون در ساحت بشر می­ شود موجب گرمای بیش از اندازه در اندام و اعضا و جوارح درگیر می­ شود. برای نمونه انسان پس از میل کردن چیزی، جریان خون برای کسب انرژی اعم از خواص و ویتامین حول سیستم گوارشی قرار گرفته و گردش خون از سیستم ­های مغزی به آن سمت رهسپار می ­شود و به خاطر همین انسان پس از میل غذا، احساس خستگی و کسالت می­ کند؛ چرا که انرژی و خون از سر به سمت شکم جاری شد. این امر در هنگام شهوت جنسی و عصبانیت نیز موضوعیت دارد. شهوت و غضب این دنیایی که همراه با حرارت بالا و جنب و جوش وصف ­ناشدنی است؛ چنانچه توسط قوه عادله که جمع شرع و عقل می­باشد، تحدید نخورد در قیامت به مثابه جهنّم و در حرارتی بی ­نهایت از هیزم تن انسان گنه­کار قرار می ­گیرد ... فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ... (بقره/ آیه 24) و کافران را عذابی دردناک و بی­پایان از تن آنها خواهد بود که إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِآیاتِنا سَوْفَ نُصْلیهِمْ ناراً کُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَیْرَها لِیَذُوقُوا الْعَذابَ إِنَّ اللّهَ کانَ عَزیزاً حَکیماً(نساء/ آیه 57).

اگر خوب به حالات بشر بنگریم، متوجه خواهیم شد که جریان خون در زمان­ ها و حالات خاصی در انسان­ ها بروز و ظهور دارد. نقطه اعتدال قوا در اثر خورد و خوراک و تعادل مزاجی حاصل می ­شود؛ بدین معنا که در نگاه تفکیکی طبایع اربعه و ترکیبی بین این طبایع، هرگاه طبع دموی غلبه کند، باید منتظر برتری قوای شهویه و غضبیه در فرد بود؛ بنابراین اساتید فن در حوزه طب سنتی، بر ایجاد تعادل مزاجی بر اساس طبع فرد و طبایع خوردنی­ ها توصیه می­ کنند.

علاوه بر این ماهیت خون در نظام تکوین، اگر و چنانچه فی سبیل­الله و در مسیر جهاد و نصرت دین حق ریخته شود از حالت نجاست خارج شده و امری پاک فرض می­شود. خون شهید؛ به معنای ریخته شدن وسوسه ­های شیطانی از رگ­های انسان خدایی است. خون در نظام تکوین چنان هویتی می­ یابد که حقیقت وحی به واسطه آن مهندسی می­­ شود. برای همین است که از سیر نزول اجلال اسلام بر دامنه هستی تا به امروز، خون سیدالشهداء چنان مقامی پیدا می­ کند که خدا خون خواه و ولی دَم می­ شود.

نتیجه سخن این است؛  «خون» در نظام تکوین که در نگاه زیستی موجب حیات و حرکت در موجودات می­ شود در دو طیف منفی حیوانی و مثبت الهی قابل تقسیم و تمییز است. خون نجسی که غلبه با قوه شهویه و غضبیه بوده و خون پاکی که در سیر تکامل نظام تشریعی در نصرت دین خدا ریخته می­ شود. برتری خون و حرارت در این عالم به غلبه جهنّم بر انسان در آخرت منجر شده و بر اساس حکمت و عدالت حضرت حق از خُنکی هیچ خبری نخواهد بود که لایَذُوقُونَ فِیها بَرْداً وَ لاشَرَاباً (نبأ/ آیه 24) و چنانچه در این عالم با رعایت اعتدال در ذیل عقل و شرع حرکت نموده و از حدود الهی عدول نکند، در قیامت به خُنُکای بهشت نایل خواهد شد. وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَرِیراً * مُتَّکِئِینَ فِیها عَلَی الْأَرائِکِ لایَرَوْنَ فِیها شَمْساً وَ لازَمْهَرِیراً (انسان/ آیات 12-13).

کد خبر 4688951

منبع: مهر

کلیدواژه: خون شهدا عرفان اسلامی عید غدیر خم کنفرانس بین المللی امام علی ع دعای عرفه آیت الله جوادی آملی قرآن عید سعید قربان رادیو گفتگو غدیر خم قانون اساسی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات گام دوم انقلاب فلسفه ابن سینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۷۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است

محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی در گفت و گو با خبر نگار مهر با اشاره به اینکه میزان تولید گاز در کشور ما به اندازه توانایی و سرمایه گذاری که تا کنون انجام شده است، گفت: بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ تنها در پارس جنوبی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار بالغ بر سرمایه گذاری انجام شده است و باید در نظر داشت که همه کشورها همه منابع را در اختیار ندارند و مسأله‌ای که وجود دارد منابع انرژی تجدید ناپذیر سقفی برای برداشت دارند.

وی ادامه داد: زمانی که بهره برداری از منابع آغاز می‌شود در دوره ابتدایی توسعه قرار می‌گیریم و پس از آن با تولید از میادین مختلف به دوره حداکثر تولید می‌رسیم، دوره حداکثر تولید را می‌توان با تمهیداتی برای مدت زمان مشخصی نگه داشت و پس از آن دوران روع افت تولید آغاز می‌شود که ما در این دوران هستیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: بر اساس پیش بینی‌های شرکت توتال فرانسه در سال ۲۰۰۷ که م در ابتدای تولید فازهای مختلف پارس جنوبی قرار داشتیم و به حداکثر تولید نرسیده بودیم توتال بر روند تولید هر فاز تحقیقاتی کرد و بر اساس پیش بینی آنها از سال ۲۰۲۴ دوران شروع افت تولید است که کمکم نشانه‌های افت تولید نمایان می‌شود فاز ۱۱ به عنوان آخرین فازی که توسعه داده می‌شود و امکان توسعه در پارس جنوبی وجود ندارد

مهرجو خاطر نشان کرد: پارس جنوبی از این جهت حائز اهمیت است که ۷۰ درصد گاز کشور مربوط به این میدان است و مابقی میادین ۳۰ درصد تولید گاز را تشکیل می‌دهند و می‌توان گفت که به حداکثر تولید در پارس جنوبی رسیده‌ایم و از این به بعد دوران شروع افت تولید است که نشانه‌های آن ظاهر شده است و علی الرغم اینکه فاز ۱۱ پارس جنوبی را توسعه دادیم و تولید قابل توجهی به تولید گاز اضافه شد، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که سال گذشته با وجود توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و به رقم تولید ۱۵ میلیون متر مکعب در روز رسید تفاوت آن‌چنانی در تولید این میدان احساس نشد و تقریباً به اندازه سال گذشته بود که نشان دهنده آن است که افت تولید در سایر فازها آغاز شده است.

به گفته وی به دوران تولید حداکثری در پارس جنوبی که تولید ۷۰ درصد گاز کشور را بر عهده دارد رسیده‌ایم و از این به بعد با بحران افت تولید مواجه خواهیم بود، که علت فشار افزایی همین است و برای مدیریت دوران افت تولید این اقدام را انجام می‌دهیم.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه گاز یک ثروت یک بار مصرف و تجدید ناپذیر است توضیح داد: با اتمام این انرژی امکان جایگزینی وجود ندارد به همین علت تبدیل به ثروت می‌شود و هزینه توسعه زیر ساخت‌ها می‌شود مانند برق، صنعت، کشاورزی و… که منجر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی باشد

وی ادامه داد: ما اندازه‌ای که می‌توانیم و مخازن استعداد دارند تولید وجود دارد البته ممکن است سرعت توسعه با کشورهای ترغیب کند تر باشد ولی این مساله اکنون هم وجود دارد به طوری که ما در پارس جنوبی از قطر تولید بیشتری داریم چرا زیرا مصرف بیشتری داریم

مهرجو با اشاره به مصرف بی رویه و بالا بودن شاخص شدت انرژی کشور نسبت به تمام دنیا و سایر کشورهای خاورمیانه، خاطر نشان کرد: در تمام کشورها شاخص شدت انرژی رو به کاهش است و یا ثابت است در حالی که در کشور ما رو به افزایش است که علت آن پایین بودن قیمت تمام شده انرژی در کشور ما نسبت به سایر کشورها است به همین دلیل کسی اهمیتی به بهینه سازی مصرف انرژی به خصوص در بخش‌های صنعتی نمی‌دهد

وی با بیان اینکه ما باید یک مدیریت متمرکز انرژی داشته باشیم تا بتوانیم سیاست گذاری متمرکز و تنظیم‌گری متمرکز در بخش‌های مختلف داشته باشیم توضیح داد: این مدیریت می‌تواند منجر به هماهنگی و بهینه سازی متمرکز می‌شود به عنوان مثال وزارت نفت که متولی امر تولید است نمی‌تواند در زمینه بهینه سازی سایر بخش‌های صنعتی و کشاورزی دخالتی داشته باشد به همین علت به نهادی فرا دست نیاز داریم که امکان کنترل و هماهنگی همه این نهادها را داشته باشد

این کارشناس انرژی اضافه کرد: متأسفانه شورای عالی انرژی کارکرد خود را از دست داده است زیرا مخصوص سیاست گذاری است و دخالتی در هماهنگی، تنظیم‌گری و بهینه سازی ندارد و ما نیاز داریم که دائماً رصد کنیم که چه میزان انرژی تولید می‌شود و به کدام بخش چه مقدار می‌دهیم و هر بخش چه مقدار بهینه سازی کردند و چه میزان هدر رفت انرژی وجود داشته است.

مهرجو با اشاره به اینکه علاوه بر مصرف بالای انرژی در کشور هدر رفت فراوانی وجود دارد، اضافه کرد: گازهای فلز مصرف گزافی داشته‌اند، نیروگاه‌های حرارتی راندمان بالایی نداریم و در بخش خانگی که ۴۵ درصد گاز کشور مصرف می‌شود بخاری‌های گازی راندمان بالایی ندارد اگر بتوانیم از بخاری‌ها با راندمان بالا استفاده کنیم تا حدی این مشکل مرتفع می‌شود که آن هم باید دولت سرمایه گذاری کند و به صورت اقساط ماهانه بر روی قبوض گاز هزینه آن را از مردم دریافت کند، به همین دلیل نیازمند یک نهاد فرا دستگاهی برای مدیریت بخش‌های مختلف هستیم.

کد خبر 6088962 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • کشف وتوقیف ۲۲ بسته نوشابه انرژی زا قاچاق در ورزنه
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • (ویدئو) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی
  • سیاست‌های خلاف تولید، بازنگری شود
  • گریه پورحمیدی در رختکن بند نمی‌آمد!
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است