Web Analytics Made Easy - Statcounter

میرصمد سیدموسوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ۱۱ پروژه آبخیزداری در شهرستان‌های تکاب، چالدران، چایپاره، خوی، شوط، مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، سردشت و شاهین‌دژ افتتاح می‌شود.

وی اظهار داشت: این طرح‌های آبخیزداری در ۸۰ هزار هکتار از عرصه های ملی استان اجرا شده است.

وی ادامه داد: با افتتاح این طرح‌های آبخیزداری به طورمستقیم و غیر مستقیم برای یک‌هزار و ۱۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: این طرح‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری طی سال‌جاری در این استان اختصاص یافته که در حوزه‌های مکانیکی و بیولوژیکی هزینه می‌شود.

سیدموسوی افزود: این اعتبار با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری نظیر سال گذشته هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: اعتبار طرح‌های آبخیزداری آذربایجان‌غربی در سال‌جاری حدود ۲ برابر سال گذشته است که با توجه به این امر می‌توان طرح‌های کلان و بیشتری را در این حوزه اجرا کرد.

وی بیان کرد: امسال ۸۰ هزار مترمربع عملیات آبخیزداری و سازه‌های مکانیکی در آذربایجان‌غربی به اجرا در می‌آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: علاوه بر آن، امسال در ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان، عملیات کپه‌کاری و بذرکاری و مدیریت چرای دام انجام می‌شود.

سیدموسوی گفت: همچنین امسال توسعه جنگل به میزان یک‌هزار هکتار در دستور کار مدیریت حوزه منابع طبیعی آذربایجان‌غربی قرار دارد.

سال گذشته نیز ۲۱۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان‌غربی اختصاص یافته بود که هزینه شد.

آذربایجان‌غربی بالغ بر چهارمیلیون هکتار با احتساب دریاچه ارومیه مساحت دارد که از این مقدار، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه ملی است.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

صاحب نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره‌سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.

۸۱۳۷/۲۰۹۳

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر آذربایجان غربی جنگل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مقام معظم رهبری منابع طبیعی قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۷۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بیش از ۸۰۰ هزارمتر مکعب از سازه‌های آبخیزداری درمیان

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز کدخدا صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های اخیر در این شهرستان اظهار کرد: سازه‌های آبخیزداری شهرستان درمیان بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر (۱۴، ۱۵ اردیبهشت) در این شهرستان آبگیری بسیار خوبی پیدا کرد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان درمیان ادامه داد: این سازه‌ها با حجم بیش از ۸۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شد.

کدخدا ادامه داد: هدف از احداث سازه‌های آبخیزداری کنترل فرسایش و رسوب، حفظ منابع آب و خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از خطر سیل‌گیری مناطق پایین دست و آبدهی قنوات همراه با توسعه بخش کشاورزی است.

وی یادآور شد: همچنین هدف دیگر از احداث سازه‌های آبخیز داری به تأخیر انداختن سرعت روان آب حاصل از سیلاب است که در این زمینه نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

کد خبر 6097808

دیگر خبرها

  • آبگیری بیش از ۸۰۰ هزارمتر مکعب از سازه‌های آبخیزداری درمیان
  • اجرای ۲۵ برنامه طی هفته بسیج در شهرستان تربت جام
  • اجرای طرح آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست