Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-05@20:50:52 GMT

عقب‌نشینی جنجالی آمریکا از متهم کردن ایران

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۴۱۲۱

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به تشریح «جدال‌های شدید» داخلی در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بر سر گزارشی جنجال‌آفرین پرداخته که در ابتدا ایران را به نقض مفاد معاهده «ان‌پی‌تی» متهم کرده اما سرانجام از آن عقب‌نشینی کرده است.

اخبار سیاسی _ چند ماه پیش، رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری رویترز گزارش دادند وزارت خارجه آمریکا در یک گزارش سالانه که برای کنگره ارسال کرده در یک نتیجه‌گیری سیاسی ایران را به نقض برخی مفاد «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» یا «ان‌پی‌تی» متهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«گروه رسانه‌ای سینکلر»، از رسانه‌های تندرو جریان محافظه‌کار در آمریکا که این گزارش مفصل را از مناقشه‌های داخلی در دولت ترامپ درباره ایران منتشر کرده، به تلویح از اینکه دولت آمریکا در گزارش نهایی سرانجام مجبور شده از متهم کردن ایران به نقض NPT عقب‌نشینی کند، ابراز ناخشنودی کرده است.

منابع آگاه به این رسانه گفته‌اند وزارت خارجه دولت ترامپ از جمع‌بندی‌های اولیه‌ای که در آن گزارش سالانه مطرح کرده عقب‌نشینی کرده و در گزارش جدید و نهایی خود اعتراف کرده که ایران به مفاد NPT پایبند بوده است.

گزارش مورد اشاره، سندی موسوم به «پایبندی به تعهدات در زمینه کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و توافقات خلع سلاح» است که هر سال توسط ا«داره کنترل تسلیحاتی و راستی‌آزمایی وزارت خارجه آمریکا» تهیه شده و به کنگره ارسال می‌شود. ریاست این اداره را تا زمان آغاز مناقشات بر سر گزارش سال جاری «یالیم پابلیت»، یکی از دستیاران مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به عهده داشت.

در نسخه اولیه و آغازین این گزارش ادعا شده بود ایران بندهای II و III پیمان NPT را نقض کرده است. گروه رسانه‌ای سینکلر مدعی شده که این جمع‌بندی بر اساس داده‌های اطلاعاتی ارائه شده، اما رسانه‌ها هنگام انتشار نسخه اولیه این گزارش، وزارت خارجه آمریکا را به تحریف داده‌های اطلاعاتی متهم کرده بودند.

فروردین‌ماه سال جاری «اداره کنترل تسلیحاتی و راستی‌آزمایی وزارت خارجه آمریکا» یافته‌های خودش را به تمامی بخش‌های قوه مجریه ارسال کرد. با ارسال نسخه اولیه این گزارش بود که مناقشه‌ها بر سر آن آغاز شد.

سینکلر نوشته برخی از دستیاران مایک پامپئو قبل از ارسال گزارش به کنگره دخالت کردند و مسئولیت مربوط به این گزارش را از اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا گرفته و آن را به دفتر دیگری به نام «اداره امنیت بین‌المللی و منع اشاعه» منتقل کردند. در این زمان بود که پابلیت از سمتش استعفا کرد. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به پایگاه سینکلر گفته‌اند که او در واقع اخراج شده است.

سرانجام، در گزارش نهایی که برای کنگره ارسال شده دولت آمریکا اعتراف کرده که ایران مفاد پیمان ان‌پی‌تی را نقض نکرده و به تعهدات خودش وفادار بوده است. با این حال، در این گزارش، از احتمال نقض تعهدات توسط ایران ابراز نگرانی شده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران دولت آمریکا سلاح های هسته ای وزارت خارجه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۴۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران نوشت: گزارش اخیر بی‌بی‌سی جهانی در ارتباط با نیکا شاکرمی که با سندسازی همراه بود، عملاً اقدام رسانه رسمی انگلیس علیه امنیت روانی مردم ایران است. بی‌بی‌سی جهانی با این گزارش پر از گاف‌های متناقض، تشویش اذهان عمومی جامعه ایرانی را دنبال کرد.

از این رو ضروری است وزارت امور خارجه با شکایت علیه رسانه رسمی انگلیس یا احضار سفیر این کشور، نسبت به این اقدام واکنش نشان دهد. این در حالی است که بخش فارسی بی بی سی نیز ناخواسته اعتراف کرده اسناد منتشر شده توسط بی بی سی که مبنای گزارش اخیر قرار گرفته، توسط این رسانه بازسازی(ساخته) شده است!
در اغتشاشات ۱۴۰۱ نیز بی بی سی فارسی همراه با اینترنشنال، با تولید اخبار دروغ، وظیفه عملیات رسانه‌ای جریان آشوب را بر عهده گرفته بود.

کد خبر 849233 منبع: ایران برچسب‌ها اغتشاش تلویزیون بی بی سی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • رسانه‌های عبری‌زبان: ارتش اسرائیل کاملا وابسته به آمریکاست
  • تغییر محاسبات منطقه با قدرت بازدارندگی ایرانی
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • اسرائیل برنامه‌ حمله به رفح را به آمریکا گزارش داد
  • ادعای بلینکن: تنها مانع بین ساکنان غزه و آتش‌بس، حماس است
  • ادعای بلینکن: تنها مانع بین ساکن غزه و آتش‌بس، حماس است
  • بلینکن: حمله به رفح خسارتی فراتر از انتظار به همراه دارد
  • دروغ اجباری؛ سیاست رسانه‌های مدعی آزادی
  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی