Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالانه حدود ۹ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قروه و دهگلان زیر کشت سیب زمینی می‌رود که یکی از دغدغه‌های کشاورزان و مسئولان، برنامه‌ریزی برای مصرف کمتر آب در کشت این محصول است.

در حالی که برای تولید سیب زمینی ۱۰ تا ۱۲ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌شود، آب تخصیصی به هر هکتار در این دشت‌ها تنها هفت هزار متر مکعب است که برای تولید هر کیلوگرم سیب زمینی ۲۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر در این دشت‌ها به کار گرفته شده، کشت انتظاری محصول سیب زمینی است و محقق و عضو هیات علمی کارگروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه کردستان روز شنبه در بازدید وزیر وزیر علوم تحقیقات و فناوری از این مزارع گفت: در این شیوه کشت ۳۰ تا ٥۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

فرزاد حسین پناهی افزود: در کشت انتظاری سیب زمینی خاک ورزی و تبخیر آب انجام نمی‌گیرد و عملکرد برداشت سیب زمینی در این روش نسبت به روش سنتی و قدیمی ۱۰ تن بیشتر است به عبارتی میانگین برداشت از  ۳۲ تن در هر هکتار روش سنتی به ۴۲ تن در روش کشت انتظاری می‌رسد.

وی با بیان اینکه امسال ششمین سالی است که ایده کشت انتظاری یا کشت پاییزه سیب زمینی توسط دانشگاه کردستان اجرا می‌شود، اضافه کرد: به دلیل کشت این محصول در فصل پاییز، بخشی از آب مورد نیاز از منابع آب سبز ( آب حاصل از بارش باران و برف) تامین و منجر به صرفه جویی ۳۰ تا ۵۰ درصدی  مصرف آب می‌شود.

عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه متوسط عملکرد این محصول در هر هکتار ۳۲ تا ٤۸ تن در هکتار است، افزود: طرح تحقیقاتی کشت انتظاری سیب زمینی در این دانشگاه اقدامی برای مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌های نسل چهارم مبنی بر ارائە خدمات اجتماعی و اقدامی مفید برای کشاورزان است.

حسین پناهی گفت: دانشگاه کردستان پس از دریافت نتیجه قطعی، ایده را به مرحله کاربردی رسانده و اقدام به ترویج این نوع کشت در بین کشاورزان کرده که کشاورزان نیز به خوبی از کلاس های ترویجی استقبال و تمایل به انجام این نوع کشت را دارند.

وی با اشاره به اینکه ایده و طرح اصلی و مالکیت فکری این نوع کشت متعلق به دانشگاه کردستان است، افزود: این طرح چون از منابع آب سبز استفاده می کند، فشار وارده بر منابع آب‌های زیرزمینی را نیز کاهش می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان اظهار داشت: سیب زمینی جز محصولات آب‌بر است و با این کار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد در نتیجه کشاورزان با مصرف ۵ تا ۷ هزار متر مکعب آب در هکتار، می‌توانند کشت را به عمل بیاورند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز شنبه دوم شهریور برای بازدید از پروژه بهره‌وری مصرف آب از طریق کشت انتظاری سیب زمینی مزرعه تحقیقاتی دانشگاه کردستان در دهگلان و پروژه در دست اجرای دانشگاه و کلنگ زنی دو پروژه جدید و جلسه با اعضای شورای دانشگاه به این استان سفر کرده است.

شرکت در شورای برنامه ریزی و توسعه استان, بازدید از ساختمان مصری و بازدید از پروژه دانشکده صنایع و معادن قروه نیز از دیگر برنامه های وزیر علوم به کردستان است.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری کردستان کشاورزی دهگلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۴۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند

به گزارش خبرنگار مهر، بهادر کرمی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: صبح روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، «محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفری یک روزه به یاسوج از برخی پروژه‌های این دانشگاه بازدید می‌کند.

وی بیان داشت: از جمله برنامه‌های وزیر علوم در این سفر، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی و بازید از چندین پروژه فعال است.

وی مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴، نشست با اعضای هیئت رئیسه، دیدار با آیت الله حسینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یاسوج، حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه و زیارت مقبره شهید گمنام، را از دیگر برنامه‌های این سفر عنوان کرد.

کرمی افزود: وزیر علوم در این سفر در نشست آمایش آموزش عالی که با حضور امام جمعه، استاندار، رؤسای دانشگاه‌ها و دیگر مسئولان برگزار می‌شود، شرکت کرده و نشستی نیز با اعضای هیئت علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی خواهد داشت.

کد خبر 6088508

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر علوم از محل انتظار والدین داوطلبان کنکور ۱۴۰۳
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • وزیر علوم به یاسوج سفر می‌کند
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • آغاز اجرای پروژه تعریض محور دهگلان_ بلبان آباد
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه