Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیئت رئیسه مجلس از خردادماه امسال تاکنون دو بار طرح تشکیل وزارت بازرگانی را به درخواست دولت از دستور کار صحن علنی مجلس خارج کرده، اقدامی که برخلاف آئین نامه داخلی مجلس بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طرح تشکیل وزارت بازرگانی برای سومین بار در نیمه اول امسال در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و انتظار می رود تکلیف این طرح در هفته جاری مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*اولین خروج طرح تشکیل وزارت بازرگانی از دستور کار مجلس با درخواست دولت

ابتدا در هفته اول خردادماه (4 و 5 خردادماه)، طرح تشکیل وزارت بازرگانی با عنوان طرح «تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت (تصویر زیر).  
با این وجود، فرصت بررسی این طرح در صحن علنی مجلس فراهم نشد و در حالی که انتظار می رفت در هفته بعد فعالیت مجلس یعنی 19 تا 21 خردادماه این طرح بررسی شود، ناگهان بررسی آن از دستور کار خانه ملت خارج شد. نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دلیل این موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در تاریخ 21 خردادماه گفت: «وقتی دولت و نمایندگان حامی دولت تعداد بالای امضای مخالفان احیای وزارت بازرگانی را دیدند، مشخص شد که بدنه مجلس آمادگی پذیرش چنین امری را ندارد و شنیده‌ام که از هیأت رئیسه مجلس خواسته‌اند که طرح احیای وزارت بازرگانی از دستورکار خارج شود».

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نشست شورای معاونین و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در تاریخ 29 تیرماه به صورت ضمنی این اظهارات پژمانفر را تایید کرد. امیری گفت: «تشکیل وزارت بازرگانی در اولویت برای دولت و رییس‌جمهور است. پیش از این تشکیل این وزارت با ارایه طرحی از سوی نمایندگان در کمیسیون اجتماعی مطرح و تصویب شد، اما پس از آن دولت از هیات رییسه مجلس خواست که اجرای این طرح به دلیل اینکه آمادگی برای تشکیل وجود ندارد، به زمان دیگری موکول شود تا تمهیدات برای آن انجام شود».

*دومین خروج طرح تشکیل وزارت بازرگانی از دستور کار مجلس با درخواست دولت

نهایتا در هفته اول مردادماه یعنی 30 تیرماه تا 1 مردادماه، مجددا طرح تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت (تصویر زیر).  
با این وجود، بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی با درخواست دولت مجددا از دستور کار مجلس خارج شد. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس درباره این موضوع در تاریخ 31 تیرماه گفت: «مجددا این طرح از دستور کار صحن علنی مجلس خارج شده است». قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه دولت همچنان پیگیر تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی است و یک روز می گوید که در دستور کار مجلس بگذارید و یک روز می گوید در دستور کار مجلس نگذارید، افزود: «نماینده دولت هفته قبل به ما گفتند که بررسی این طرح را در دستور کار مجلس قرار دهید و امروز (یکشنبه) مجددا نماینده دولت آمدند و گفتند که اگر امکانش هست بررسی این طرح را دو هفته عقب بیاندازند. آقایان گفتند که اجازه بدهید ما مجددا روی آن کمی کار بکنیم و ما هم بخاطر درخواست نماینده دولت، بررسی این طرح را از دستور کار مجلس خارج کردیم. این طرح در واقع مال دولت است و دولت به دنبال تصویب آن است».

اظهارات قاضی زاده هاشمی به خوبی نشان می داد که هم ورود ناگهانی طرح تشکیل وزارت بازرگانی به دستور کار مجلس و هم خروج ناگهانی آن، هر دو به درخواست دولت بوده است.

همانطور که قاضی زاده هاشمی گفته بود، طرح تشکیل وزارت بازرگانی چندین هفته دیگر به درخواست دولت مسکوت ماند و نهایتا در هفته جاری (3 تا 6 شهریورماه) مجددا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

*خارج کردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی از دستور کار مجلس خلاف آئین نامه داخلی است

گفتنی است اقدام هیئت رئیسه مجلس در خروج طرح تشکیل وزارت بازرگانی از دستور کار مجلس با درخواست دولت، اقدامی غیرقانونی و برخلاف آئین نامه داخلی مجلس بوده است زیرا:

الف-با توجه به ماده 100 آئین نامه داخلی مجلس، دولت تنها برای در دستور قرار گرفتن طرح می تواند تقاضای در اولویت قرار گرفتن داشته باشد و برای حذف طرح از دستور کار مجلس چنین اختیاری نخواهد داشت. به همین منظور و بررسی تبصره 1 این ماده از آئین نامه داخلی مجلس نشان می دهد چنانچه طرحی بر اساس ماده 100 در دستور کار صحن قرار بگیرد باید حتی الامکان همان روز یا روز بعد به آن طرح رسیدگی شود و با اعمال مجدد این تبصره هم نمی‌توان آن را متوقف کرد..

ب- به دلیل آنکه موضوع تشکیل وزارت بازرگانی به صورت طرح تهیه شده است، تنها نمایندگان مجلس مطابق با ماده 193 آئین نامه داخلی مجلس می توانند برای خارج کردن از دستور چنین طرحی آن هم به صورت "مسکوت گذاشتن طرح" اقدام کنند که در مورد طرح تشکیل وزارت بازرگانی نیز چنین اقدامی از سوی مجلس صورت نگرفت.

براساس این گزارش، حال باید دید این روند غیرقانونی مجددا تکرار خواهد شد و هیئت رئیسه مجلس طرح تشکیل وزارت بازرگانی را برای سومین بار به درخواست دولت از دستورکار مجلس خارج خواهد کرد یا خیر؟

انتظار می رود هیئت رئیسه مجلس بر اساس آئین نامه داخلی مجلس عمل نماید و اجازه مداخلات غیرقانونی به دولت در بررسی طرح هایی که اثرات مهمی بر اقتصاد کشور دارد، ندهد. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طرح تشکیل وزارت بازرگانی آئین نامه داخلی مجلس هیئت رئیسه مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۵۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین 4 آیین‌نامه جدید برای ارتقای فرهنگ هواداری در دستور کار وزارت ورزش

معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش گفت:در قالب فعالیت‌های این کارگروه، چهار آیین‌نامه متناسب با ارتقا فرهنگ هواداری تدوین شود تا با عزم و اراده‌ی جدی از اتفاقات غیر‌فرهنگی جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، در جلسه کارگروه ارتقا فرهنگ هواداری، سید‌محمدشروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان، داود آذرنوش مشاور فرهنگی وزیر، حجت‌الاسلام علی احدی مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و دیگر اعضا حضور داشتند.

سیدمحمدشروین اسبقیان با اشاره به اتفاقات اخیر در لیگ برتر و دستور وزیر ورزش و جوانان مبنی بر پیگیری این موضوع تصریح کرد: رییس فدراسیون فوتبال بلافاصله در پی این دستور جلسه‌ای با همکاران خود داشتند و قرار است جلسه‌ای نیز با قید فوریت با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان با رئیس فدراسیون و مسئولان ارکان انضباطی و اخلاقی این فدراسبون برگزار شود و امیدوارم با تدبیر و تصمیم‌گیری مناسب، راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ناهنجاریهای اخلاقی اتخاذ شود.

معاون توسعه‌ ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزشی جوانان اهمیت کارگروه جلسه کارگروه ارتقا فرهنگ هواداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: این کارگروه از جمله مهم‌ترین کارگروه‌هایی است که فعالیتش آغاز شده است و در راستای تسری ارزش‌های اخلاقی در فضای فرهنگ هواداری اثرات مثبتی خواهد داشت.

او ادامه داد: قرار است در قالب فعالیت‌های این کارگروه، چهار آیین‌نامه متناسب با ارتقا فرهنگ هواداری تدوین شود تا با عزم و اراده‌ی جدی از اتفاقات غیر‌فرهنگی جلوگیری شود.

در ادامه در خصوص آیین‌نامه‌ی تشکیل کانون هواداری که از فصل بعد به عنوان یک الزام برای باشگاه‌ها قرار خواهد داشت، بحث و تبادل نظر صورت گرفت تا با اصلاح و تکمیل آیین‌نامه، برای اجرا، ابلاغ شود.

مریم کاظمی‌پور معاون توسعه‌ی ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، تشکیل کانون هواداران باشگاه‌ها را به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار داد و نسبت به قرارگرفتن معاونت بانوان در ساختار اداری کانون‌های هواداری نکاتی را مطرح کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری دست دوم
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت /علت چیست؟ +تصاویر
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • تدوین 4 آیین‌نامه جدید برای ارتقای فرهنگ هواداری در دستور کار وزارت ورزش
  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو