Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@16:01:34 GMT

برنامه درسی در سازمان سنجش نوشته می شود

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۶۴۶۷

برنامه درسی در سازمان سنجش نوشته می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی پرسشگر، سعید نوری آزاد تهیه کننده برنامه پرسشگر در این برنامه که با موضوع «چالش های تحقق عدالت آموزشی» شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، در آیتمی به تحلیل برخی آمارها پرداخت و گفت: موضوع عدالت آموزشی به عنوان یکی از شاخصه های عدالت اجتماعی این روزها بسیار شنیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دلیل داغ شدن این موضوع هم انتشار نتایج کنکور بود که نشان داد نفرات برتر کنکور از مراکز و شهرهای خاصی هستند و توزیع مناسبی از همه کشور در این آمارها نیست. به این صحبتها نقد و نظرهایی هم وارد است که از آن می گذریم. چون بنظر ما کنکور به تنهایی شاخص مناسبی برای بررسی موضوع عدالت آموزشی نیست، ما به این موضوع از جنبه دیگری نگاه کردیم.

وی افزود: همیشه وقتی صحبت از المپیادی ها می شود سریع ذهنمان  سراغ مدال آوران المپیاد می رود که البته آنها هم عزیزان کشور هستند، اما نتایح المپیادهای اخیر نشان داد آنها هم از مدارس و مراکز خاصی هستند و به عنوان نمونه در یک رشته تمام مدال آوران تنها از یک مرکز و اکثرا پسر بودند. پس به نوعی این مدالها که میوه های یک درخت هستند تلخ شدند و آثار بیماری روی آنهاست، حالا خود این درخت کجاست؟ ریشه هایش کجاست؟

وی ادامه داد: حالا می خواهیم به ریشه این درخت برسیم، جایی که باید این درخت تغذیه بشود.

وی با اشاره به یک داده نما درباره آمار ثبت نامی المپیادهای کشور گفت: حدود ۱۲۰۰ نفر شرکت کننده وجود داشته که تقریبا یک چهارم آنها فقط از تهران بودند، سایر استانها هم مشخص هستند اما از برخی استانها تنها یک نفر یا عددی همین حدود شرکت کردند آن هم فقط پسر. هرچند از همین تهران هم نسبت جمعیت دانش آموزی اش با این عدد ۳۰۰  نسبت خوبی ندارد اما باز تعداد شرکت کننده ها بیشتراست. اما در بسیاری از استانها این نسبت واقعا فاجعه است، چرا باید دراستانی مثل هرمزگان یا سیستان و بلوچستان یا زنجان تعداد مشارکت اینقدر پایین باشد؟ پاسخش را در یک کلمه می دهم، اسمش رو می گذارم شاخص امید.

نوری آزاد ادامه داد: شاخص امید نشان می دهد در برخی استانها امیدی برای رسیدن به نتایج خوب در آزمونها و بهره مندی از آنها وجود ندارد. در نگاه اول فقر یک عامل بازدارنده است اما اینجا می شود به وضوح دید که در استانی مثل کردستان آمار قابل قبول است اما در استان کناری یعنی زنجان اصلا اینطور نیست، این ناامیدی یا پایین بودن شاخص امید مانند یک سم به بدنه نظام آموزشی توسط مدرسه، جامعه، رسانه و حتی خود معلم و شاگردان تزریق شده است.

وی افزود: حالا آمار قبولی کنکور را اگر کنار این آمار بگذاریم می بینیم بین نفرات برتر کنکور که شاید ۴۰ درصد آنها به مدارس دولتی خاص رفتند حضور دارند اما در المپیادها نیستند و این یعنی متاسفانه مدارس خاص دولتی هم طوری دچار انحراف شدند که شاخص علم برای علم، علم برای توسعه، علم برای اعتلای جامعه تبدیل شده به علم برای کنکور، علم برای مدرک.

وی تاکید کرد: المپیاد را از این جهت بررسی کردیم که کاملا در اختیار مدرسه است، مثل کنکور نیست که در اختیار نظام آموزش و پرورش نباشد. هرچند اکنون نظام آموزش و پرورش در اختیار کنکور است. به عبارتی اکنون برنامه درسی در سازمان پژوهش آموزش پرورش نوشته نمی شود، در سازمان سنجش نوشته می شود و آنها می گویند بچه ها در مدرسه چه بخوانند، چقدر بخوانند، چرا بخوانند و با چه هدفی بخوانند.

نوری آزاد با بیان اینکه تفکیک جنسینی این آمار نشان می دهد یک سوم آنها دختران بودند و با توجه به ترکیب جنسیتی کل دانش آموزان که تقریبا ۵۰ به ۵۰ هست باید یک سوم به یک دوم برسد، کما اینکه در نتایج کنکور قبولی دختران از پسران بیشتر است، گفت: این آمار هم نشان می دهد دختران ما در مدارس برای حضور در مراتب بالای علمی تربیت نمی شوند و این یعنی دیگر نباید منتظر ظهور مریم میرزاخانی ها باشیم، اگر دختران جسوری تربیت نکنیم نباید منتظر نسل جسوری هم باشیم که تحول آفرین باشد.

وی ادامه داد: تعداد کل دانش آموزان هم نشان می دهد این عدد درکل هم تناسبی با جمعیت دانش آموزی کشور ندارد. شاید یک دلیلش همین توسعه بی رویه مدارس مختلف باشد که به یک سری توهم تیزهوشی دادند و با روشهای تستی آنها را وارد مراکزی کردند که لازم بود شکلشان با روشهای کنکوری فرق داشته باشد برای همین اینها هیچ تمایلی برای المپیادی شدن ندارند.

وی افزود: حرف آخر اینکه یکی از دلایل پایین آمدن شاخص امید در بین دانش آموزان ضعیف کردن جایگاه سازمان متولی امور آنهاست، تقلیل جایگاه از سازمان به مرکز  و با نگاه بازاری جلوی احیای مجدد آن را گرفتن باعث شده معاونت پرورش استعدادهای درخشان عملا از یک سازمان خلاق به یک تدارکاتچی تبدیل بشود و این یعنی حالا حالاها باید شاهد چیدن میوه تلخ از این درخت باشیم.

کد خبر 4700035 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش عدالت آموزشی شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش اربعین حسینی سازمان حج و زیارت نیروی انتظامی پیروز حناچی قوه قضاییه پلیس راهور حج تمتع 98 سازمان هواشناسی وضعیت معابر شهردار تهران وضعیت راهها سرهنگ نادر رحمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۶۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال ۱۰۰ واحد ضایعاتی دارای مجوز به شهرک صنعتی خیرآباد

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف یوسفی اظهار کرد: در راستای انتقال واحدهای تولیدی (صنعتی، معدنی، خدماتی) و کارگاه‌های آلاینده به خارج از مناطق مسکونی و محدوده سکونتگاه‌ها، دومین نشست کارگروه تبصره ماده ۱۴ قانون هوای پاک استان مرکزی برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه یکی از منابع آلایندگی هوای اراک، ذوب ضایعات فلزی در کوره‌های سنتی است که در این راستا مقرر شد برای ۱۰۰ واحد صنفی ذوب ضایعات دارای پروانه در شهرک صنعتی خیرآباد با مساعدت شرکت شهرک‌ها زمین اختصاص یابد همچنین با انجام اقدام مشترک با صنف ضایعات فلزی واحدهای متخلف شناسایی و اقدامات قانونی در این خصوص لحاظ شود.

وی بیان کرد: در این راستا مقرر شد برنامه چهارگانه پالایشگاه نفت شازند به منظور کاهش آلایندگی گرد و غبار و so2 تا پایان سال اجرایی و در خصوص اتصال ایستگاه سنجش آلایندگی پالایشگاه شازند به شبکه پایش آنلاین تسریع شود.

یوسفی افزود: شرکت پتروشیمی شازند نیز در راستای برنامه زمانبندی کاهش آلایندگی ملزم شد برنامه کامل حذف فلزها را تا پایان سال به صورت کامل تکمیل و نسبت به خرید و نصب یک دستگاه سنجش آلودگی هوا با جانمایی محیط زیست در از محل اجرای مسوولیت‌های اجتماعی حداکثر تا ۲ ماه آینده اقدام شود.

کد خبر 6099534

دیگر خبرها

  • معرفی شاخص های کلیدی برای سنجش اکوسیستم فناوری و نوآوری
  • جزئیات برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳
  • ۶ شاخص کلیدی برای سنجش اکوسیستم‌های نوآوری
  • انتقال ۱۰۰ واحد ضایعاتی دارای مجوز به شهرک صنعتی خیرآباد
  • اعلام نتایج آزمون ارشد در اواخر خرداد
  • وقتی از یک پل می توان پول هنگفت درآورد!
  • ضرورت سنجش کیفی روند نظارت بازرسان بر بازار
  • کلاس اولی‌ها برای سنجش سلامت ثبت نام کنند/آخرین مهلت آخراردیبهشت
  • والدین دارای نوآموز بخوانند
  • سرگیجه با آمار تورم