Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، پنج کشور آفریقایی به بیاریتز دعوت شده اند؛ مصر، آفریقای جنوبی ، رواندا، سنگال و بورکینا فاسو که به ترتیب ریاست برنامه توسعه اقتصادی اتحادیه آفریقا و گروه ۵ ساحل را بر عهده دارند.

رادیو بین المللی فرانسه تصریح کرد:‌ موضوع کلی اجلاس سران گروه ۷ مبارزه با نابرابری است، موضوعی که برای آفریقا از اهمیت اساسی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چندین موضوع دیگر نیز با آغاز ناامنی در منطقه ساحل، این قاره را نگران کرده است.

به نوشته رسانه های فرانسوی، اولویت فرانسه در چارچوب این نشست مبارزه با نابرابری ها خواهد بود.

بر اساس همین رویکرد، هدف اصلی نشست پیش روی گروه، تقویت ابزارهای مبارزه با نابرابری و گسترش دموکراسی در سراسر جهان به منظور جلب اعتماد آحاد مردم به توانمندی سیستم حاکمیت بین‌المللی است.

بر همین اساس، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از سران کشورهای استرالیا، هند، آفریقای جنوبی و شیلی به عنوان حامیان اصلی آزادی و مشوقان دموکراسی در مناطق مختلف جهان برای حضور در نشست سال جاری گروه ۷ دعوت به عمل آمده است.

افزون بر تقویت دموکراسی و توسعه آزادی‌های اساسی، حمایت از تنوع زیستی و تلاش برای محافظت از کره زمین از دیگر محورهای نشست سران گروه ۷ خواهد بود. به همین جهت سران کشورهای مصر، بورکینافاسو، سنگال و روآندا به عنوان متعهدان اصلی اجرای توافق‌نامه زیست محیطی پاریس برای شرکت در نشست بیاریتز دعوت شده‌اند.

رادیو بین المللی فرانسه می نویسد: این گونه نیست که گروه ۷ به عنوان میزبان پیشرفته ترین دمکراسی های لیبرال، آفریقا را نادیده بگیرد برعکس در بیاریتز، پاریس به دنبال آن است که بودجه مالی نیروهای امنیتی کشورهای ساحل را که علیه جهادی ها می جنگند، آزاد کند.

در ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی اتحادیه اروپا با پرداخت بیش از ۵۰ میلیون یورو برای تامین بودجه یک نیروی نظامی مشترک در آفریقا در منطقه ساحل با حضور سربازانی از موریتانی، مالی، چاد، بورکینافاسو و نیجر موسوم به جی-۵ موافقت کرد.

ماموریت اصلی این نیرو مقابله با گروه های جهادی فعال در منطقه و همچنین مبارزه با شبکه های قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی است.

رادیو بین المللی فرانسه نوشت: تبدیل جی ۵ به یک ماموریت سازمان ملل مدت هاست که موضوع گفت و گوهاست اما اتفاق نظری در این ارتباط وجود ندارد. چرا که واشنگتن تمایلی به تامین مالی دیگر برای ماموریت سازمان ملل در آفریقا ندارد چرا که از دیدگاه او بسیار سنگین و پیچیده است.

ایالات متحده تاکنون ترجیح داده مذاکره در مورد توافق نامه های نظامی دوجانبه با کشورهایی قابل اعتماد مشخص یعنی نیجریه و بورکینا فاسو شروع شود.

در بیاریتز ، فرانسه امیدوار به ایجاد مشارکت جدیدی برای تامین امنیت ساحل است که دقیقا" این اقدام می تواند از نیروهای مسلح کشورهای عضو گروه ۵ ساحل حتی نیروهای پلیس و گمرکی آنها پشتیبانی کند اما هنوز مشخص نیست که چنین فرمولی نظر رئیس جمهوری آمریکا را جلب کند یا خیر.

چهل وپنجمین اجلاس سران کشورهای گروه "جی ـ ۷ "  از امروز - شنبه - به مدت سه روز در بیاریتز فرانسه با حضور رهبران کشورهای عضو و نیز چند کشور دیگر از جمله هند و نیز رهبران کشورهای آفریقایی منطقه ساحل برگزار می شود.

فرانسه در حالی میزبانی رهبران کشورهای پیشرفته صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» برای بحث در مورد مباحث مهم جهانی را بر عهده دارد که در این روزهای داغ تابستانی، اختلافات به ویژه بین کشورهای عضو این گروه قوت گرفته است.

تفرجگاه ساحلی "بیاریتز" در جنوب غربی فرانسه با ریاست «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، صحنه کارزار قدرت های بزرگ صنعتی جهانی پیرامون چالش های جهانی و منطقه ای خواهد بود؛ در کنار مسائلی چون گرم شدن کره زمین، تروریسم، برگزیت وجنگ تجاری واشنگتن - پکن، مساله برجام و خلیج فارس نیز از محورهای گفت و گوها خواهد بود.

به نوشته رسانه های فرانسوی، این نشست که هفتمین میزبانی فرانسه ازسال ۱۹۷۵ تاکنون است، می‌تواند نخستین نشست سران ۷کشور صنعتی و ثروتمند جهان باشد که بدون انتشار بیانیه مشترک به کار خود پایان می‌دهد؛ رخدادی که در نشست سال گذشته سران این گروه درکانادا و با بروز اختلاف نظر تجاری شدید میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و دیگر اعضای گروه پایه‌گذاری شد و با اقدام اخیر فرانسه برای اخذ مالیات از غول‌های دیجیتال آمریکا ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه آفریقای جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۷۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور خارجه: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است

به گزارش قدس آنلاین، «حسین امیرعبداللهیان» در جریان سفر به گامبیا و شرکت در پانزدهمین نشست سران کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در بانجول، پایتخت گامبیا آغاز شد و در این نشست علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی، مساله توقف جنگ در غزه نیز در دستور کار جدی این نشست قرار داشت.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «ما در یک فضایی قرار داریم که احتمال توقف در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است» اظهار کرد: علت آن رایزنی‌ها، تلاش‌ها، فشارهای افکار عمومی و مجموعه شرایط جدیدی است که رژیم صهیونیستی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی با آن مواجه شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد و شرایطی فراهم شود که بتوانیم شاهد توقف جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه باشیم و شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و جابجایی ساکنان غزه به سمت منازل و مناطق خود به درستی فراهم شود.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: در نشست روز شنبه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در موضوع رژیم صهیونیستی، حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی و رای دیوان بین‌المللی دادگستری برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی نیز مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگر صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران با اشاره به رایزنی‌های دوجانبه خود در حاشیه این نشست تصریح کرد: در ملاقات با وزیران امور خارجه عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر، پیگیری دیدارهای سران و نتایج توافقات آنها در ماه‌های گذشته دستور کار قرار داشت و درخصوص موضوعات منطقه‌ای با تمرکز بر مساله غزه و ضرورت توقف جنگ گفت‌وگو داشتیم.

وی در همین راستا تصریح کرد: توافقاتی داشتیم که با یک حرکت جمعی و هماهنگ برای کمک به برون‌رفت از این وضعیت در منطقه، بتوانیم حرکت کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: با دیگر وزرای خارجه نیز در مورد مسائل دوجانبه، امور منطقه و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • افزایش احتمال توقف جنگ در غزه
  • وزیر امور خارجه: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است | توافقاتی داشتیم که...
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • وزیر امور خارجه در پانزدهمین نشست سران اسلامی: رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است