Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@21:31:38 GMT

آمریکا به دنبال تنش زایی در تنگه تایوان است

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۷۸۶۲

آمریکا به دنبال تنش زایی در تنگه تایوان است

به گزارش ایرنا، در همین حال «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در پکن بار دیگر گفت که چندین یادداشت اعتراضی تسلیم مقام های آمریکایی شده است.

تشدید تنش ها در روابط پکن و واشنگتن پس از آن صورت گرفت که آمریکا اعلام کرد درصدد فروش جنگنده های اف ۱۶ به تایوان به ارزش ۸ میلیارد دلار است و بررسی برای فروش آنها در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این جت ها به تایوان فروخته شود یکی از بزرگترین فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان در چند دهه گذشته است اما چین می گوید پیامدهای بسیار جدی برای واشنگتن خواهد داشت.

این جنگنده ها ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین است و در صورتی که سنای آمریکا تصویب کند، به تایوان فروخته خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین تاکید کرد ما در صورتی که چنین فروشی صورت گیرد هر تدبیری لازم باشد برای حراست از حق حاکمیت خود اتخاذ خواهیم کرد.

چین یک ماه قبل وقتی که آمریکا اعلام کرد تانک،  موشک و تجهیزات دیگری به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به تایوان می فروشد هشدار داد که شرکت های فروشنده این تسلیحات را تحریم خواهد کرد.

«لیانگ یون شیانگ» از دانشگاه پکن در این ارتباط به شینهوا گفته است احتمال می رود چین در صورت انجام این معامله تسلیحاتی، تعاملات و ارتباطات نظامی با آمریکا را تعلیق کند.

وی افزود از حربه های دیگر چین این است که فشارهای نظامی بر تایوان را با انجام رزمایش های مکرر در نزدیکی این جزیره افزایش دهد.

این کارشناس چینی تصریح کرد یکی از نگرانی های پکن این است که تایوان با داشتن این جنگنده ها می تواند قابلیت های هوایی خود را افزایش دهد و توازن قدرت را به نفع خود تغییر دهد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قبل از تصویب سنا این فروش را مورد تایید قرار داده و توئیت کرده است این معامله تسلیحاتی بزرگی با پول زیاد است.

آمریکا یک بار در سال ۱۹۹۲ میلادی جت های اف ۱۶ به تایوان فروخت این دومین فروش تسلیحاتی از این نوع از آن زمان است.

وزارت خارجه تایوان هم در بیانیه ای از این فروش تسلیحاتی استقبال کرده و همزمان رزمایش های چین در اطراف این جزیره و دریای جنوبی و دریای شرقی را خطری برای صلح و ثبات و امنیت دانسته است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۷۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند

کیم سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد، ایالات متحده، ژاپن و ۴۷ کشور دیگر را متهم کرد که به دنبال اجتناب از مقررات این سازمان در مورد کشورش هستند که مصمم به ارائه قوانین آنها هستند.

به گزارش خبرگزاری مرکزی کره (KCNA)، در بیانیه سفیر کره شمالی آمده است: «نیرو‌های متخاصم ممکن است در آینده دومین و سومین پنل کارشناسی را علیه ما راه اندازی کنند، اما همه آنها با گذشت زمان با خود ویرانگری مواجه خواهند شد». 

کیم در پایان گفت: اگر ایالات متحده و پیروانش به‌جای عبرت گرفتن از پرونده اخیر، سیاست خصمانه نابهنگام را در قبال کره شمالی (جمهوری دموکراتیک خلق کره) پیگیرانه دنبال کنند، با شکست استراتژیک بدتری مواجه خواهند شد.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفته بود پیونگ یانگ در واکنش به استفاده واشنگتن از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه علیه کره شمالی، گزینه‌های سختگیرانه و قاطعی برای حفاظت از حاکمیت و امنیت خود خواهد داشت. واشنگتن همواره از حقوق بشر برای اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی و توطئه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند. او گفت: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توان و قدرت بالایی برای ایستادن در مقابل هر گونه تحریم شدیدی داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • آمریکا: در کوتاه‌مدت انتظار پیشرفت اوکراین در جبهه جنگ را نداریم
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تحریم گوگل است
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو