Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@07:02:50 GMT

جیب خالی و پزعالی در سرزمین‌های شمالی

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۸۶۹۱

جیب خالی و پزعالی در سرزمین‌های شمالی

نگاهی به آمار مسئولان هم این موضوع را تایید می‌کند. به استناد گفته‌های مسئولان فقط طی 2 هفته ابتدایی سال حدود 15‌میلیون گردشگر وارد مازندران می‌شوند. مثلا گیلان در نوروز 98 بیش از شش‌میلیون مسافر را به خود دید و گلستان هم در همین مدت حدود 5/2‌میلیون گردشگر را به خود دید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، این ارقام طی سال‌های اخیر سبب شد که گردشگری به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه سه استان شمالی کشور در اسناد بالادستی و افق توسعه مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سند چشم انداز 20‌ساله مازندران، گردشگری به‌عنوان اولویت دوم توسعه استان تعریف شد. گلستان هم گردشگری را طی دو سند برنامه توسعه پنج‌ساله چهارم و پنجم دومین اولویت توسعه‌ مطرح کرد. این صنعت در محور توسعه استان گیلان نیز به‌عنوان یکی از محورهای بند اول ـ توسعه همه‌جانبه ـ مد نظر قرار گرفت . در این شرایط یک پرسش اساسی وجود خواهد داشت. این صنعت که این‌گونه مورد توجه قرار گرفت، تاکنون چقدر بر زندگی مردم نوار سبز شمالی کشور تاثیر داشته است؟

زندگی عمومی

در پاسخ به این پرسش نظرهای متفاوتی مطرح است. عده‌ای معتقدند آثار اقتصادی گردشگری در استان‌های شمالی کمتر از آسیب‌هایی است که به علت بی‌برنامگی‌ها در این بخش دیده می‌شود. برخی هم بر این باورند که رونق بازار استان‌های شمالی اثرگذاری مستقیمی بر زندگی مردم داشت. دسته‌ای دیگر می‌گویند گردشگری در شمال کشور به واسطه اینکه نتوانست به توسعه زیرساخت‌های اجتماعی بینجامد، حتی در صورت درآمدزا بودن، اثر اقتصادی پایداری ندارد.یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در‌‌باره این موضوع نظری مثبت دارد و معتقد است میزان اثرگذاری گردشگری بر زندگی مردم را با سه معیار مشاهدات عینی و شخصی، تجربه اجتماعی و مطالعات علمی باید سنجید. مهدی عرب می‌گوید: بر اساس تجربه شخصی و مشاهدات عینی، آنچه که در محورهای جاده‌ای و شهرهای پرتردد می‌بینیم، تفاوت فاحشی در بازار منطقه بین زمان حضور گردشگران و روزهای عادی وجود دارد. پول گردشگری گردش خودش را در منطقه پیدا کرد.

وقتی در زمان حضور گردشگران، جاده‌ای بسته شود، سیل تماس‌ها را از بومیان شاهد هستیم که متقاضی حل مشکل برای حضور گردشگران هستند. اینها یعنی گردشگری اثر مستقیمی بر زندگی مردم دارد.به گفته وی هر گردشگر حتی اگر همه امکانات و لوازم مورد نیاز را همراه خود بیاورد، دست‌کم روزانه 100‌هزار تومان هزینه خواهد کرد و وقتی همین رقم را ضرب در تعداد گردشگرانی کنیم که طی سال به این استان‌ها سفر می‌کنند، عددی قابل توجه به دست می‌آید. وی رونق‌گرفتن گردشگری در روستاها و شکوفا شدن اقتصاد روستاها را از دیگر پیامدهای مستقیم حضور گردشگران در این سه استان می‌داند و می‌گوید: مشاهدات اجتماعی نشان می‌دهد که امسال بسیاری از روستاییان متقاضی ثبت منازل خود در طرح اسکان گردشگر شدند. یا نمایشگاه صنایع دستی نوشهر در میزان فروش صنایع دستی رکورد شکست. همه اینها کمک به اقتصاد مردم منطقه است.در همین جا می‌شود از تعیین روستاهای گردشگری نام برد.

همین یک ماه پیش بود که در گیلان روستای جیره سرباقرخاله، به‌عنوان اولین روستای هدف گردشگری استان تعیین شد. طبیعتا این موضوع می‌تواند اثری ماندگار بر اقتصاد روستایی بگذارد. تومو آئوکی مشاور ارشد فاز 2 از پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی نیز به همین موضوع اشاره می‌کند و بر هدفی مضاعف دست می‌گذارد و می‌گوید: فعالیت‌های اکوتوریستی، یکی از راه‌های بهره‌وری خردمندانه از تالاب است. در بسیاری از موارد نقش جوامع محلی درجامعه اکوتوریسم نادیده گرفته می‌شود و تیم ما در تلاش برای پررنگ‌کردن نقش روستاییان و ایجاد شرایط لازم برای درآمدزایی این جوامع است.اما به گفته عرب برای این حوزه مطالعات علمی انجام نشد. وی می‌گوید: در بخش مطالعات علمی، نه فقط در این مناطق، بلکه در کل کشور فرآیند یا نرم‌افزاری که بتواند به شکلی دقیق همه آورده‌های گردشگری در تمام بخش‌ها را مشخص کند نداریم.

با برخی مراکز پژوهشی و دانشگاهی مذاکراتی انجام شد که به نتیجه‌ای نرسید. اکنون آمار مبتنی بر مبادی مشخص مثل اقامتگاه‌ها و مجتمع‌های پذیرایی است. اما شک نداریم که گردشگری در توسعه اقتصادی مناطق میزبان نقش دارد و اگر به فرمول مشخصی برای ارزیابی کمی و کیفی نرسیدیم به این معنی نیست که جامعه میزبان فرصت اقتصاد گردشگری را از دست بدهد.با وجود بدیهی‌بودن دیدگاه‌های مدیرکل گردشگری مازندران، برخی کارشناسان به این مقوله فراتر از درآمدهای کنونی می‌نگرند و معتقدند وضعیت کنونی در اقتصاد گردشگری استان‌های شمالی اصلا مطلوب نیست و حتی شاید چرخه‌ای نادرست است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گردشگری رونق اقتصادی توسعه اقتصادی معیشت خانوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی با اشاره به تعدد نظام اولویت‌های استان، گفت: پیشبرد همزمان برنامه‌های اجرایی اقتصاد دریا پایه، تحقق مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری و عملیاتی کردن شعار سال سه کلان اولویت استان هستند.

وی پیگیری مستمر مصوبات سفر و برگزاری جلسات کارگروه اقتصاد دریا محور را در حال انجام اعلام کرد و گفت: کارگروه اقتصاد دریا محور هنوز در فاز فرایندی است و خروجی عملیاتی نداشته و دلیلش هم شروع کار کارگروه استانی پیش از کارگروه ملی است که جمع‌بندی ملی، طبقه بندی استانی را در این کارگروه تغییر داد و امسال با گذر از این مرحله، عملیات‌های تعریف شده را شروع می‌کنیم.

دوستی حرکت در مسیر تعیین شده توسط مقام معظم رهبری را تکلیف مهم استان دانست و تاکید کرد: برای تحقق شعار سال نیز کارگروهی در حال شکل‌گیری و انسجام است که هدف مشخص این کارگروه تعیین راهبردهای ماندگار در مسیر جهش تولید است.

وی در خصوص راهبردهای تحقق شعار سال، افزود: پیدا کردن راهکارها و نحوه مشارکت مردم در اقتصاد وظیفه‌ی سخت مدیران است اما باید مسیر مشارکت برای مردم مشخص باشد و فراتر از مدل‌های فعلی که مثلاً زمینی برای دامداری در اختیار مردم قرارمی‌گیرد.

وی در پایان بر پیشبرد همزمان سه کلان اولویت برنامه‌ای استان نیز تاکید کرد و گفت: اعضای شورای مشورتی کارگروه تحقق شعار سال کار خود را شروع کرده‌ اند همچنین بیشتر مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان نیز ابلاغ شده که باید در اجرای همزمان، مردم اثر و راهگشایی این مصوبات را ببینند، به عنوان مثال در حوزه راه‌آهن مصوبات مهمی داریم که می‌تواند به بندر شهید رجایی جانی دوباره دهد.

کد خبر 6088297

دیگر خبرها

  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • اختصاص ۶۰ میلیارد تومان به توسعه گردشگری شادگان
  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • سند توسعه خراسان شمالی برای ۵۰۰ روستا عملیاتی شد