Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر رشت از فقیرترین شهرهای کشور به‌لحاظ برخورداری از مساجد بوده و با جمعیت ۷۳۵ هزار نفری، هر ۶ هزار و ۲۸۵ نفر تحت پوشش یک مسجد هستند و برخی محلات آن نیز فاقد مسجد است.

خبرگزاری شبستان- رشت، اکبرپور؛ استان گیلان با 16 شهرستان دهمین استان پرجمعیت کشور است. تراکم جمعیت در این استان 177 نفر در هر کیلومترمربع است که منجر شده جایگاه سوم را در ایران داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان با حدود 2 میلیون و 550 هزار نفر جمعیت (سرشماری نفوس و مسکن 1395) دارای 2 هزار و 800 مسجد است که به‌طور متوسط به ازای هر 911 نفر یک مسجد در این استان ساخته شده است.

این آمار بیش از دو برابر میانگین جهانی با هر  436 نفر  یک مسجد است ضمن اینکه مساجد روستایی که حتی خالی از سکنه و یا به صورت مناسبتی مورد استفاده قرار می‌گیرند را نیز شامل می‌شود.

بهترین مبنا برای بررسی وضعیت مساجد، بررسی نسبت مساجد شهری با جمعیت هر شهر است، شهرستان رشت با داشتن بیشترین تعداد مساجد در گیلان و ۴۶ درصد جمعیت کل استان، اما فقیرترین شهر در برخورداری از مسجد محسوب می‌شود.

شهر رشت با در نظر گرفتن پنج منطقه، 117 باب مسجد دارد که این عدد با توجه به جمعیت نزدیک به 735 هزار نفری آن اندک است و به نسبت هر 6 هزار و 285 نفر تنها یک مسجد، نشان‌دهنده فقر فضای مسجدی در این شهر است.

بیشترین تعداد مساجد در رشت در بافت قدیمی و مرکزی این شهر مربوط به منطقه 2 با 123 هزار و 599 نفر جمعیت است که دارای 46 مسجد بوده و به ازای هر 2 هزار 874 نفر یک مسجد از برخوردارترین مناطق شهری نسبت به مساجد است.

این نسبت در منطقه یک رشت با داشتن 165 هزار و 600 نفر جمعیت تنها 19 مسجد است که برای هر هشت هزار و 716 نفر یک مسجد احداث شده است و منطقه 5 شهری کمترین منطقه برخوردار از مسجد می باشد که با جمعیت 12 هزار و 371 نفری حدود 11 مسجد وجود دارد.

«محمدعلی رضوانی‌نژاد» با اشاره به کمبود مسجد و فضای فرهنگی در تعداد زیادی از محلات و مناطق استان به ویژه شهر رشت به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: شهر رشت از فقیرترین شهرهای سطح کشور به‌لحاظ برخورداری از مساجد است ودر کنار غفلت‌هایی که مسبب این وضعیت شده، شاید یکی از دلایل نگاه سطحی و انتفاعی به مساجد باشد و این در حالی است که در محاسبات شهری، فضاهای عمومی را به صورت سرانه محاسبه می‌کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با بیان اینکه رشت از کمبود مسجد رنج برده و برخی محلات آن فاقد مسجد است اذعان کرد: متاسفانه در شهر رشت با جمعیت 735 هزار نفری، هر 6 هزار و 285 نفر تحت پوشش یک مسجد هستند.

وی با بیان اینکه پنج منطقه شهری رشت با داشتن بیش از 12 هکتار وسعت فقط دارای 117 مسجد است ادامه داد: منطقه پنج رشت با 10 مسجد به ازای هر 12 هزار و 371 نفر یک مسجد، کمترین منطقه برخوردار است.

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد سرانه مسجد به ازای هر فرد ساکن شهرستان رشت را حدود چهار سانتی اعلام و تاکید کرد: این در حالی است که این نسبت در فضای آموزشی 485سانت، پارک هزار و 261 سانت، فضای سبز 420 سانت و فضای ورزشی به احتساب پروژه‌های در دست اقدام 106سانت است.

به گفته وی، سرانه مسجد نسبت به فضای ورزشی یک بیست و ششم، نسبت به فضای آموزشی یک، صد و بیست و یکم و نسبت به فضای پارک یک، سیصد و پانزدهم است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت، هر مسجد شهر رشت به طور میانگین حداکثر قادر به پاسخگویی به 500 نفر است اعلام کرد: از جمعیت 735 هزار نفری رشت، بیش از 650 هزار نفر جهت دسترسی به مساجد با مشکل مواجه هستند.

وی با اشاره به تاثیر به‌سزای مسجد در ایجاد و برپایی نظام اسلامی و با انتقاد از اینکه امور مربوط به مسجد اعم از جانمایی، ساخت، تجهیز، پشتیبانی و تعمیر نگهداری مسجد مورد بی‌توجهی و یا غفلت واقع شده است بیان کرد: این درحالی است که فضاهای غیر مسجد علاوه بر جانمایی، شاهد تخصیص بودجه‌های احداث، تعمیر و نگهداری در ردیف‌های بودجه عمومی کشور بوده و حال اینکه در رابطه با مسجد این نوع نگاه وجود ندارد و اگر مختصر توجهی در اسناد بالادستی به موضوع مسجد شده باشد در بدنه اجرایی اهتمام لازم برای این امر وجود ندارد.

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد به مناطق فاقد مسجد در شهر رشت بر اثر برخی بی‌توجهی‌ها اشاره و بیان کرد: بلوار گیلان، دیلمان، بلوار سمیه در گلسار، محله گلزاران، شهرک فرهنگیان، محله چمران، شهرک ابریشم، شهرک گلها و  گلدیسان، سالار مشکوت و محله استقامت فاقد مسجد هستند.

وی افزود: همچنین در کمربندی از حدفاصل میدان جهاد تا میدان نیروی دریایی با در برگرفتن میدان‌های قلی‌پور، بوستان‌نماز، سه راه فرزانه، میدان جانبازان هیچگونه مسجدی جهت دسترسی در حاشیه این کمربندی وجود ندارد.

حال با توجه به نقش مساجد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد فضای معنوی در شهر و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر محوریت مساجد در برنامه‌های فرهنگی و هنری، اینکه شاهد سرانه چهارسانتی برای هر رشتوند هستیم در برابر سرانه هزار و 261 متری پارک خود جای بسی سوال است که چگونه می‌شود استانی که پذیرش اسلامش با مذهب تشیع آغاز شد از کمبود مسجد رنج برده و در برخی محلات آن صدای اذان از مناره‌های مساجد به گوش نرسد.

فارغ از کمبود مساجد در این شهر، چه ساعت‌هایی از شبانه روز این مساجد باز هستند و چه خدماتی در آنها ارائه می‌شود؟ اسناد بالادستی و قانونی جهت جانمایی و ساخت مسجد چگونه است؟ راه‌های جذب مردم به مساجد موجود چگونه است و مساجد موجود چگونه فعال‌تر می شوند؟

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز جهانی مسجد روز جهانی مساجد هفته دولت مسجد اردبیل شیراز مساجد عید غدیر خم غدیر روزنامه مساجد رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ هاشمی بااشاره به اینکه در سال۱۴۰۲  هزار و ۹۳۰ بسته غذایی میان خانواده‌های کم برخوردار در استان توزیع شد، گفت: ارزش بسته‌های معیشتی توزیع شده در سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان ادامه داد: این بسته‌های معیشتی در قالب طرح‌های پویش هلال احمر، نذر خدمت ملی و استانی و نوروز امسال در استان زنجان و در محلات کم برخوردار توزیع شده است.

وی افزود: خیرین، نیکوکاران و مردم نوعدوست استان بازوی اصلی هلال احمر در توزیع بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کم برخوردار هستند.

هاشمی گفت: جمعیت هلال احمر استان زنجان، علاوه بر توزیع بسته‌های معیشتی در مناطق کم برخوردار و محلات در پرداخت هزینه‌های دارویی و درمانی نیز از این خانواده‌ها حمایت می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ادامه داد: هلال احمر استان زنجان با استفاده از ظرفیت و کمک‌های خیرین بخشی از نیاز‌های نیازمندان را مرتفع می‌کند.

وی افزود: سال گذشته نیز ۳۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال کمک هزینه درمانی برای بیماران نیازمند استان که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نبودند، پرداخت شد.

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان