Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود آنکه ماهنامه سینمایی کایه دو سینما در تازه‌ترین شماره خود مدعی شد احتمالاً یک فیلمنامه هزارصفحه‌ای از این شاعر و فیلمساز ایرانی باقی مانده اما پوران فرخزاد خواهر و میراث‌دار او پیش از بدرود حیات به «تابناک» گفته بود هیچ داستان، فیلمنامه یا نقاشی پنهانی از فروغ فرخزاد برجای نمانده است؛ موضع‌گیری که پس از برخی سوءاستفاده‌ها از نامه‌های خصوصی این شاعر زن و انتشار آنها در قالب کتاب بدون رضایت خانواده‌اش در میان گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ ماهنامه سینمایی «کایه دو سینما | Cahiers du cinéma» از جمله معتبرترین نشریات سینمایی محسوب می‌شود که روزگاری منتقدانی همچون ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو، کلود شابرول و ژاک ریوت از ایده پردازان و طرح‌اندازان موج نوی فرانسه در آن می‌نوشتند و بخشی از اعتبار خود را نیز متاثر از این تحول در سینمای فرانسه وام می‌گیرد. از این منظر این ماهنامه همواره یکی از مراجع در حوزه فیلمسازی بوده و شماره‌های مهم آن در قالب کتاب چاپ شده که برخی از این کتاب مرتبط با موج نوی سینمای فرانسه به فارسی نیز ترجمه شده است.

این ماهنامه در شماره جولای-آگوست 2019 به فیلمسازان زن جهان پرداخته و در میان فیلمسازان زن دهه شصت میلادی، نام فروغ فرخزاد را با «خانه سیاه است»، کنار سوزان سانتاگ، لینا ورتمولر، اَن کلیر پویریر، ویه‌را خیتیلووا، شرلی کلارک، مارگریت دوراس، مارتا مساروش، یولیا سولنتسه وا، نلی کاپلان و... آورده و در یک نیم‌صفحه به کارنامه و سبک کاری فرخزاد پرداخته و ارزیابی خود را درباره این فیلمساز ایرانی همچون دیگر فیلمسازان ارائه کرده است.

در این میان، نویسنده این گزارش مدعی شده مجموعه یادداشت‌هایی وجود دارد که فروغ فرخزاد در حال کار بر روی یک فیلم پروپیمان بوده و ظاهراً فیلمنامه هزار صفحه‌ای نیز با مضمون سرنوشت یک زن نوشته بوده است. البته  نویسنده این گزارش کایه دو سینما توضیح نداده منبع اطلاعاتش چه شخص یا مجموعه‌ای است و به همین دلیل بررسی اصالت این ادعا ممکن است با چالش‌های جدی مواجه باشد.

پس از آنکه نامه‌های خصوصی فروغ فرخزاد به ابراهیم گلستان بدون اجازه خانواده و ورثه فروغ در قالب یک کتاب منتشر شد و خشم پوران فرخزاد شاعر و خواهر فروغ را در پی داشت، او نسبت به این اتفاقات ابراز نگرانی‌ کرد. نگرانی‌های بازمانده خانواده فرخزاد زمانی تشدید شد که مسعود کیمیایی ادعای خواندن صیغه برادری با جسد فروغ فرخزاد برای غسل دادنش و مسعود بهنود ادعای عقد فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان را مطرح کرد و هر دو توسط خواهر فروغ در گفت‌وگو با «تابناک» و البته توسط منابع دیگری رد شد.

با توجه به آنکه احتمال می‌رفت پس از درگذشت پوران فرخزاد، سوءاستفاده‌ها از فروغ رو به فزونی بگذارد، او همان زمان در پاسخ به پرسش دبیر فرهنگی «تابناک» درباره اینکه آیا «اثری مکتوب نظیر داستان کوتاه یا سلسله مقالات یا فیلمنامه و یا نقاشی برجای مانده که عموم از آن بی‌خبر باشند و در اختیار شخصی باشد که تاکنون حتی در اختیار داشتنِ آنها را نیز اعلام نکرده باشد؟»، تاکید کرده بود که داستان، فیلمنامه یا نقاشی پنهانی از فروغ فرخزاد برجای نمانده و هرآنچه از فروغ باقی مانده همه نزدیکانش از آن اطلاع دارند.

این پرسش از آن جهت مطرح شده بود که درباره آثار برخی هنرمندان از جمله برخی نویسندگان و نقاشان مطرح ایران که آثارشان ارزش مادی قابل توجهی داشته، پس از فوت‌شان شاهد کشف تعدادی اثر تازه بوده‌ایم که شبهه جدی درباره اصالت این آثار مطرح شده است. برخی از این آثار ناقص یا در حد اتود تلقی شده‌اند که توسط بستگان یا نزدیکان برخی از این اشخاص صاحب‌نام تکمیل و عرضه شده‌اند و برخی دیگر از آثار نیز از اساس ساختگی قلمداد شده‌اند.

با این حال، با توجه به آنکه پای خانواده این اشخاص به میان کشیده می‌شده، ماجرا هیچ‌وقت تا سر حد اعلام بی‌اعتباری برخی از این آثار بالا نگرفته است. اکنون در شرایطی که خانواده فرخزاد به سراغ چنین سوءاستفاده‌هایی نرفت و اجازه چنین اقداماتی را به دیگران نیز نداد، با سپری شدنِ سه سال از درگذشت پوران فرخزاد چنین ادعایی مطرح می‌شود که با توجه به اصرار و تاکید خواهر فروغ به عنوان مطلع‌ترین چهره درباره او، احتمال وجود هزار صفحه فیلمنامه نوشته شده که خانواده او از آن تحقیق و نگارش آن بی‌خبر بوده باشند، قابل طرح نیست و می‌توان با قاطعیت بر روی اصالت انتساب چنین فیلمنامه‌ای به فروغ فرخزاد خط بطلان کشید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: فروغ فرخزاد کایه دو سینما خانه سیاه است پوران فرخزاد سینمای ایران ابراهیم گلستان اردوگاه شهید باهنر شهید رجایی محمد عزیزی هفته دولت شهید باهنر فاطمه عبادی ائتلاف دریایی آمریکا عصر جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۹۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی‌خندیم

آفتاب‌‌نیوز :

حتما برای‌تان پیش آمده که در محفل و مجلسی جدی ـــ و حتی بگذارید بگوییم عبوس ـــ حاضر باشید که به هر دلیلی نباید بخندید؛ یعنی در آنجا خندیدن از نظر اخلاقی، عملی نادرست تلقی می‌شده است، اما ناگهان خنده به زیر پوست‌تان خزیده و عضلات صورت‌تان را چنان به هر سو کشیده که چاره‌ای جز خندیدن نداشته‌اید. به احتمال زیاد در این وضعیت سعی کرده‌اید با پرت‌کردن فکرتان از موضوعی که شما را به خنده می‌اندازد یا با فشار زبان به سقف دهان‌تان یا مَکِش قشر درونی چپ و راست لپ‌تان یا با منقبض کردن عضلات صورت‌تان جلوی خنده‌تان را بگیرید. بماند که در چنین موقعیتی چهره آدم چقدر خنده‌دار و مسخره می‌شود و حتی ممکن است به سوءتفاهم بیشتری دامن بزند. خندیدن خصلتی انسانی است و نمی‌توان کسی را به دلیل خندیدن سرزنش کرد. خنده را می‌توان مثل سلاحی شخصی یا رویکردی فردی در مقابله با مشکلات به‌کار گرفت، اما پرواضح است که هر موضوعی مسبب خنده نمی‌شود. این نکته‌ای است که فیلمنامه‌نویسان سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی از آن غافل‌اند.

آنری برگسون (متولد ۱۸ اکتبر ۱۸۵۹ ـ درگذشته ۴ ژانویه سال ۱۹۴۱)، فیلسوف نامدار فرانسوی، رساله‌ای موجز و مختصر در باب خنده دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. برگسون در این اثر کم‌حجم، اما بدیع و عمیق، سه خصلت اصلی برای خنده برمی‌شمرد. اول اینکه خنده خصلتی انسانی است. اگر شیء یا حیوانی و به‌طور کلی هر پدیده‌ای انسان را به خندیدن وادارد، به اعتقاد برگسون، به دلیل رفتار یا حالت انسانی آن است. از این منظر، انسان صرفا جانداری نیست که می‌خندد بلکه جانداری است که می‌خنداند و اگر ما به چیزی (اعم از جاندار یا غیرجاندار) می‌خندیم، حتما به سبب شباهتش به انسان یا تأثیر انسان بر آن است. ویژگی دومی که برگسون، آن را با خنده ملازم می‌داند، بی‌احساسی است. منظور برگسون از بی‌احساسی، متاثر نشدن است؛ نوعی برخورد عاری از احساس و از سر شعور و منطق برای خندیدن به موضوعی لازم است. اگر ما از زمین‌خوردن چاپلین یا سقوط باستر کیتون متاثر شویم، توانایی خندیدن به موقعیت آن‌ها را از دست می‌دهیم؛ پس برخورد سرد و منطقی با پدیده‌ای احساسی و غیرمنطقی است که ما را به خنده می‌اندازد. نکته سوم، مسری‌بودن خنده است. برگسون برای خنده، نقشی اجتماعی قائل است و معتقد است که خنده به نوعی تفاهم و اشتراک نیاز دارد. در واقع خنده به درک متقابلی نیاز دارد تا گروهی از افراد را درگیر کند. از دید برگسون، خنده حاصل غفلت است و نوعی مجازات اجتماعی برای شخصِ غافل محسوب می‌شود. کسی که به هر دلیلی در اجتماع، موجبات خنده دیگران را فراهم می‌سازد، غفلتی کرده که او را از وضعی طبیعی که مورد پذیرش اجتماع است خارج کرده و به موضوع خنده سایرین بدل کرده است.

جدا از آشنایی با تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی و نگارش سریال‌های تلویزیونی، توجه به این ۳ خصلت خنده در نگارش یک فیلمنامه موفق برای سینما یا تلویزیون بسیار مهم است. نویسنده‌ای که هیچ تلقی‌ای از این خصلت‌ها ندارد مدام دست به دامن کلیشه‌ها برای خنداندن مخاطب می‌شود و در آخر هم ناکام می‌ماند. بخشی از علت شکست دو سریال کمدی نوروز و ماه رمضان امسال را باید در این ناآشنایی جست‌وجو کرد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود
  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی‌خندیم
  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنید / از کار با «حسن فتحی» لذت بردم
  • نامه جالب یک پدر برای خانواده اش درباره استفاده از کولر!
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • همبازی شدن آل پاچینو و دن استیونز در یک فیلم ترسناک