Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-26@14:44:40 GMT

کتاب‌خوانی در زیر زمین

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۹۶۵۶

به گزارش ایلنا، احسان بیسادی (معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران) با اشاره به اینکه در مرحله دوم  پویش بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در قطارهای مترو معرفی می‌شود، گفت: مسافران شهر زیر زمینی می‌توانند در تمامی قطارهای مترو گزیده آثار منتخب فاخر ایران و جهان را در بیش از دو هزار کتیبه گرافیکی مطالعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیسادی هدف از اجرای این پویش فرهنگی را ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه آن در ایستگاه‌ها و قطارهای مترو عنوان کرد و افزود: در این پویش از نویسندگان، پژوهشگران حوزه ادبیات، اساتید دانشگاه و بزرگان فرهنگ و هنر و شهروندان خواستیم که کتاب‌های مناسب را برای مخاطبان معرفی کنند. در این پویش هر کدام از این گروه‌ها با معرفی بخشی از یک کتاب آن را به مخاطبان توصیه می‌کنند.

وی بالا بردن سرانه مطالعه در مکان‌های عمومی به خصوص مترو را از دغدغه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری عنوان و تصریح کرد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا بین مردم و کتاب فاصله ایجاد شود. به همین دلیل خواندن مطالب طولانی از حوصله افراد خارج شده است به همین منظور با خلاصه بخش جذاب کتاب، خوانندگان را به مطالعه بخش کوتاهی از آن کتاب ترغیب می‌کنیم و آنها را با یار مهربان آشتی می‌دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری در ادامه با اشاره به نوع انتخاب محتواها گفت: این محتواها بر اساس امتیاز جذابیت محتوا به صورت خاص برای مخاطب انتخاب شده است، به طوری که علاقمندان بعد از خواندن این برش‌ها به مطالعه همه کتاب راغب شوند و آن را تهیه کنند. در مرحله نخست این پویش از نظرات اساتیدی چون، غلامحسین دینانی و مجید انتظامی بهره برده‌ایم و در حوزه نویسندگان هم از نویسندگان نام آشنا و صاحب آثار فاخر مثل رضا امیرخانی و سارا عرفانی استفاده کرده‌ایم.

بیسادی در ادامه در خصوص به انتخاب شهروندان گفت: در بخش به انتخاب شهروندان بعد از تولید و انتشار فراخوان در ایستگاه‌های مترو مسافران در خصوص انتخاب بخش‌های مختلف کتاب به معاونت فرهنگی مترو پاسخ دادند و بخش‌های انتخاب شده خود را ارسال کردند.

احسان بیسادی ابراز امیدواری کرد: این طرح با انتخاب کتاب‌های جدید در آینده در معرض نگاه مسافران مترو قرار می‌گیرد و در این راه مسافران مترو نیز می‌توانند با ارسال گزیده کتاب‌های مورد علاقه خود، ما را در پیشبرد این پویش فرهنگی یاری کنند.

لازم به ذکر است مرحله اول پویش فرهنگی«بخوان» با انتخاب و معرفی بیش از ۴۰ عنوان کتاب همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد که مورد توجه و استقبال مسافران مترو قرار گرفت.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۹۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

حسن عسکری در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج اظهار داشت: ارتقای شاخص دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه در تمامی مناطق شهری و روستایی امری مهم و ضروری در راستای توسعه فرهنگی است.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان حوزه کتاب به منظور توسعه سطح خدمات خود، نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها است.

عسکری بیان کرد: بر این اساس برخی دستگاه‌ها که دارای ساختمان‌های بلااستفاده در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها هستند می‌توانند حق انتفاع این مکان‌ها را به منظور راه‌اندازی کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهند.

فرماندار سنندج با بیان اینکه ارتقای سرانه مطالعه یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه امری عام‌المنفعه است و باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: سنندج یکی از شهر‌های فعال کشور در زمینه فعالیت خیرین است و باید از این ظرفیت به منظور توسعه کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

معصومه حسنی‌خونسار با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسئولان قرار گیرد، افزود: مسئولان از جمله فرمانداران می‌توانند با تخصیص اعتبارات مناسب از این نهاد فرهنگی به صورت ویژه حمایت کنند.

وی گفت: در حال حاضر برخی از کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستا‌ها دارای مشکلات عمرانی و کمبود تجهیزات هستند که این امر می‌تواند آسیب جدی به حوزه فرهنگ و به ویژه نحوه خدمت رسانی در کتابخانه‌های عمومی وارد کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه عنوان کرد: سنندج در حال حاضر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۵ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد بهرامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۸ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضویت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • همراهی بیلبورد‌های پایتخت با هفته زمین پاک
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • پویش با زمین مهربان باشیم به اجرا در آمد
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی