Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:34:58 GMT

لطفا نمیر مادر

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۰۹۱۵

لطفا نمیر مادر

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، هفته گذشته در یکی از استان‌های مرکزی ترکیه، زنی ۳۸ ساله به نام «امینه بولوت» به همراه دختر چهار ساله‌اش به صورت اتفاقی با همسر سابقش برخورد کرد.

مشاجره کوتاه بین این زن و همسر سابق کافی بود تا مرد با چاقو به زن حمله کرده و جلوی چشم‌های دخترش او را به قتل برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار فیلم این جنایت بعد از وقوع آن، احساسات مردم ترکیه را جریحه‌دار کرد و با واکنش گسترده کاربران در توییتر و اینستاگرام مواجه شد به طوری که یکی از هشتک‌های داغ توییتر را شکل داد.

فریادهای دختر چهار ساله که می‌گوید «مامان لطفاً نمیر» و پاسخ زن که به سختی می‌گوید «نمی خوام بمیرم» فضای عمومی ترکیه را بسیار متاثر کرده‌است.

چهره‌های شناخته شده ورزشی و هنری، فعالان حقوق زنان و سیاست‌مداران نیز به این واقعه واکنش نشان داده‌اند. «اکرم‌ امام‌اغلو» شهردار استانبول در توییتر خود نوشت «نمی خواهم بمیرم فریاد تمام زنانی است که قربانی جنایت شده‌اند و مامان لطفاً نمیر ضجه تمام کودکانی است که یتیم شده‌اند ... امینه بولوت را به خاطر خشونت علیه زنان از دست دادیم. کنار زنان و کودکان هستیم و مبارزه با خشونت را ادامه می‌دهیم.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری نیز ضمن ابراز تاسف از این قتل، خواستار انجام اقدامات لازم برای مقابله با خشونت علیه زنان شد. همچنین اردوغان از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران درخواست کرد از انتشار گزارش‌هایی که جنایت را مشروع جلوه می‌دهد، از مجرم دفاع می‌کند و به سرزنش قربانی می‌پردازد پرهیز کنند. این تاکید واکنشی است به انگاره ای رایج در کشورهای جهان سوم که خشونت علیه زنان را با عنوان دعوای درون خانوادگی امری عادی جلوه می‌دهند و با ارجاع به عملکرد قربانی، او را مقصر یا شریک جرم معرفی می‌کنند. 

علی‌رغم تلاش‌های دولت ترکیه برای بهبود شاخص‌های توسعه و نزدیک شدن به استانداردهای اتحادیه اروپا، وضعیت زنان در این کشور چندان مطلوب نیست. بنابر گزارش برابری جنسیتی که از سوی موسسه اقتصاد جهانی منتشر می‌شود ترکیه بین ۱۴۹ کشور دنیا رتبه ۱۳۰ ام را به خود اختصاص داده‌است.

آمار خشونت علیه زنان ترکیه نیز تکان دهنده است. بنابر گزارش‌های غیررسمی طی سه سال گذشته حدود ۱۵۰۰ زن به خاطر خشونت‌های اعمال شده از طرف نزدیکانشان کشته‌شده‌اند. همچنین طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده‌ ۳۶ درصد زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار به دست همسرشان مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند. این آمار در سال ۲۰۰۸، ۳۸ درصد بوده‌است. همچنین ۴۴ درصد زنان تجربه خشونت عاطفی و ۱۲ درصد تجربه آزار جنسی را گزارش کرده‌اند.

 این در حالی است که دولت ترکیه به خصوص از سال ۲۰۰۷ اقدامات متنوعی را تحت عنوان «اقدام ملی برای مقابله با خشونت علیه زنان» در دستور کار قرار داده‌است.

انجام پژوهش‌های ملی و طولی برای رصد میزان خشونت علیه زنان و تشکیل پایگاه داده‌های ملی، اصلاحات حقوقی و قضایی، تمرکز بر آموزش زنان و انجام پروژه‌های متنوع ملی از جمله این اقدامات است. اما مهم‌تر از این اقدامات مطالعاتی باید به برنامه‌های عملیاتی دولت ترکیه اشاره کرد.

تشکیل «خانه امن برای زنان» از جمله این برنامه‌های عملیاتی است که در سال ۲۰۱۷ به حدود ۶۰ هزار نفر (۳۳.۴۱۳ زن  و ۲۳.۵۷۵ کودک همراه مادر)  خدمات داده‌است. «مرکز نظارت و مقابله با خشونت» نیز از دیگر نهادهای دولتی است که در حال حاضر در ۸۱ شهر ترکیه فعالیت می‌کند. همچنین خط تلفن ۱۸۳ با عنوان خط حمایت اجتماعی با سه زبان ترکی، کردی و عربی در دسترس شهروندان قرار دارد. دولت ترکیه امیدوار است با گسترش برنامه‌هایی از این دست خشونت علیه کاهش دهد.

گزارش از سپیده اکبرپوران

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید

سعید معین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آخرین آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه علیه آفت سن در مزارع گندم انجام شده است. از مجموع سطح مبارزه ۶۰ هزارهکتار علیه پوره و مابقی سن مادر صورت گرفته است‌.

معین ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه سن مادر به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار برسد.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی حفظ نباتات افزود: با توجه به شیوع آفت سن در مناطق معتدل و سردسیر به کشاورزان توصیه می شود که با مشورت کارشناسان حفظ نباتات اقدام به مبارزه کنند. 

به گفته او، با توجه به شرایط بارش باران و دمای سرد و گرم که روی عملیات مبارزه اثر می‌گذارد، از این رو در تلاش هستیم که ۵۰ درصد مبارزه در سن مادر و قبل از تبدیل شدن به پوره انجام شود.

معین بیان اینکه تاکنون خسارتی به مزارع از حیث آفت سن گندم وارد نشده است، گفت: کشاورزان طی ۲ هفته باقی مانده با انجام سم پاشی به موقع به گونه ای عمل کنند که تبدیل آفت سن گندم به پوره به حداقل برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه  
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد  
  • تعرض جنسی به زنان به بهانه حضورشان بر سر مزار مادر!
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • زنانی که در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند