Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: باید زمینه ساز تعامل علمی بین استادان در رشته‌های مختلف باشیم. تعامل سازنده بین اساتید موجب پیشرفت و رشد می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه آزاد، همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی صبح امروز ۲ شهریور ۹۸ در سالن کتابخانه دکتر حبیبی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توانمندسازی هیئت‌های اندیشه‌ورز در خصوص تعالی علوم انسانی و هنر از اهداف این همایش است؛ گفت: نقش هیئت‌های اندیشه‌ورز، اجرایی نیست، بلکه این جمع اندیشه‌ورز و فرهیخته نقشی کاملاً اندیشه‌ورزی دارند. در واقع هیئت‌های اندیشه ورز بازوان فکری مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر هستند.

وی درباره ویژگی‌های اعضای هیئت‌های اندیشه ورز در استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: این افراد باید فارغ از هر گونه گرایش سیاسی، از دانش و توانمندی‌های علمی لازم برای ارائه تدابیر در جهت تعالی علوم انسانی و هنر برخوردار باشند. اعضای هیئت‌های اندیشه ورز باید عالم و در ارائه پیشنهاد‌های اندیشه ورزانه توانمند باشند.

فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد
خسروپناه با تأکید بر اینکه تعالی علوم انسانی و هنر از اولویت‌های مهم و اساسی دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: این تعالی با به روزرسانی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی علوم انسانی و هنر صورت می‌گیرد و عملکرد و فعالیت هیئت‌های اندیشه ورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد.

وی هفت مأموریت اصلی برای معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: هیئت‌های اندیشه ورز در استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال تحقق و اجرایی شدن مأموریت‌های معاونت علوم انسانی و هنر باشند. به عبارتی دیگر اعضای این هیئت‌ها باید با اندیشه ورزی، فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده در راستای مأموریت‌های این معاونت گام بردارند.

ترمیم رشته‌ها و رشته گرایش‌ها براساس آمایش سرزمینی
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، ساماندهی نشریات علمی، ترمیم رشته‌ها و رشته گرایش‌ها براساس آمایش سرزمینی، ساماندهی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از طریق پایش و تدوین نظام موضوعات، تقویت علمی مدرسان از طریق توانمندسازی، کشف نخبگان علمی، تدوین و تقویت کتب درسی، کمک درسی و کتاب‌های مرجع و احیا تراث اسلامی را از مأموریت‌های اصلی این معاونت برشمرد.

خسروپناه بر ساماندهی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی تأکید کرد و افزود: بهترین ابزار برای کار پژوهشی و حل مسائل جامعه، رساله‌ها و پایان نامه هاست، بنابراین با ساماندهی این گونه تولیدات علمی می‌توان بخش اعظمی از مشکلات کشور و جامعه را حل کرد. در هر استان باید نظام موضوعاتی که نیاز استان و کشور است تهیه شود.

باید زمینه ساز تعامل علمی استادان در رشته‌های مختلف باشیم
وی درباره تقویت علمی مدرسان اظهار داشت: باید زمینه ساز تعامل علمی بین استادان در رشته‌های مختلف باشیم. تعامل سازنده بین اساتید موجب پیشرفت و رشد می‌شود. همچنین باید نخبگان علمی را از بین اساتید، مدرسان و دانشجویان شناسایی کنیم و از توانایی و استعداد آن‌ها برای اندیشه ورزی و حل مشکلات بهره ببریم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این دانشگاه اساتید و فرهیختگانی در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات فارسی، تاریخ، ادبیات عرب، فقه و ... داریم که از ظرفیت و پتانسیل علمی آن‌ها چندان استفاده نشده که باید تدابیری در جهت بهره مندی از توان علمی این اساتید اتخاذ کنیم.

هیئت اندیشه ورز باید مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را رفع کند
خسروپناه احیا تراث اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: هیئت‌های اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی باید از طریق شناسایی و تصحیح نسخ، کشف مکاتب علمی در دوره تمدن اسلامی و کاربست آن در تمدن نوین اسلامی، تراث اسلامی را احیا کنند، چرا که تراث و میراث اسلامی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار هستند، اگر بخواهیم به تاریخ، اندیشه، سیاست، تاریخ و ... در گذشته‌های دور راهی پیدا کنیم باید به میراث مکتوب خود مراجعه کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هیئت‌های اندیشه ورز زینت المجالس نمی‌خواهد، بلکه می‌خواهد اعضای این هیأت‌ها اندیشه ورزی و مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را برطرف کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد هیئت های اندیشه ورز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۱۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟

صمد نژاد ابراهیمی، درباره استفاده از پژوهش های حوزه علوم انسانی در حل مسائل کشور گفت: علوم انسانی بخش تاثیرگذار در بخش پژوهش و کیفیت زندگی است. فرهنگ، تمدن و نوع رفتار افراد به علم انسانی مربوط است. به صورت کلی استراتژیک حرکت ما را تعیین می کند. استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور درصد پایینی دارد؛ اما در حوزه استراتژیک، علم و فناوری و خط مشی و حکمرانی متخصصان خوبی درکشور داریم که نتایج آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: از علوم انسانی خیلی اوقات درست حمایت نشده یا مسیر به درستی ترسیم نشده است. علوم انسانی در برخی حوزه ها با مشکلات جدی مواجه است. خیلی از افراد به دلیل عدم تصور از مشاغل مربوط به فلسفه ادبیات و جامعه شناسی تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ندارند. برای این موضوع از سطح وزارت آموزش و پرورش تا وزارت علوم باید فرهنگ سازی شود.

نژاد ابراهیمی درباره افزایش پژوهانه اعضای هیئت علمی نیز گفت: در برنامه هفتم توسعه، بندی به نام آیین نامه جامع پژوهانه وجود دارد که در آن پژوهانه اعضای هیئت علمی افزایش یافته است با ابلاغ این برنامه این آیین نامه اجرا می شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به نشریات علمی پرداخت و گفت: چاپ مقالات در سطح بین الملل مشروط به پرداخت هزینه است و این موضوع برای ما سخت شده است. به همین دلیل، می خواهیم از پتانسیل نشریات داخلی استفاده کنیم. در حال حاضر تعداد ۱۶۰۰ نشریه وجود دارد که در کمیسیون نشریات وزارت علوم به آن ها اعتبار داده می شود.

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، گفت: یکی از سیاست  های ما بین المللی کردن این نشریات است تا مطالب نشریات داخلی در سطح دنیا دیده شود. در حال حاضر ۱۶۰ نشریه در پایگاه بین المللی نمایه شده است. از این تعداد، ۳۳ نشریه در حوزه علوم انسانی است که به مسائل فرهنگی و تمدنی کشور مربوط می شود.  با بین المللی شدن  این نشریات، مقالات ایرانی در دنیا هم‌دیده خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • آزمون کنکور سراسری فردا در گیلان
  • ۳۹ سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان