Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@03:12:47 GMT

چرا عکس‌های «فیلیپ» را پخش کردیم؟

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۹۱۲۲

چرا عکس‌های «فیلیپ» را پخش کردیم؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تجربه گردشگرانی که سفر‌های طولانی دارند مبین این است که وقوع چنین حوادثی نه تنها دور از انتظار نیست، بلکه در همه کشور‌ها حتی توسعه یافته امکان وقوع آن وجود دارد. این بحث به معنی عادی جلوه دادن حادثه رخ داده و منکر ضرورت برخورد سریع، قانونی و ضابطه‌مند با مجرمان و خاطیان آن حادثه نیست، اما موجی که عکس‌ها و اخبار گردشگر مضروب آلمانی در فضای مجازی و برخی رسانه‌های خارجی راه انداخت این پرسش را مطرح کرد که واکنش درست در شرایطی که رسانه‌های خارجی به انتشار اخبار منفی از وضعیت امنیتی ایران روی آورده‌اند چیست؛ برخوردی که آب به آسیب سیاه‌نمایی علیه ایران نریزد و گردشگران دیگر را نترساند؟

بیشتر بخوانید: پرونده قضایی دوچرخه‌سوار آلمانی چه شد؟

گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد امنیت در ایران مساله‌ای نگران‌کننده‌ای برای گردشگران جهانی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه افکارسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۹ نقشه‌ای را از ۱۴۲ کشور برای «سفر‌های تنهایی» منتشر کرد که نشان می‌دهد امنیت ایران در سطح آمریکا و استرالیا است و در رسته کشور‌های نا امن قرار ندارد.

نقشه «خطر سفر» در سال ۲۰۱۹ نیز که بر اساس سه شاخص جرم و جنایت، بلایای طبیعی و بهداشت و سلامت امنیت کشور‌ها را رتبه‌بندی می‌کند و از سوی مؤسسه انگلیسی «Control Risks» منتشر شده نیز به وضوح مشخص می‌کند که خطر سفر به ایران در سال ۲۰۱۹ «پایین» است؛ هم‌ردیف با انگلیس، سوئد، اسپانیا، فرانسه، آمریکا، کانادا و ژاپن.

با این حال قضاوت‌هایی که همراه با اخبار و عکس‌های گردشگر مضروب آلمانی از سوی افکار عمومی داخل ایران در فضای مجازی منتشر شد، امنیت کشورمان را به چالشی‌ترین موضوع گردشگری در یک ماه اخیر تبدیل کرد.

محمدحسین ایمانی خوشخو ـ عضو انجمن علمی گردشگری ایران و استاد دانشگاه ـ درباره واکنش‌هایی درستی که باید به ماجرا‌های مشابه «فیلیپ»، گردشگر دوچرخه‌سوار آلمانی نشان می‌دهیم گفتگو کرد و گفت: این اتفاق در همه کشور‌ها و برای همه مسافران قابل پیش‌بینی است، مشابه آن هم بار‌ها رخ داده و حتی شدیدتر هم بوده است و نمی‌توان گفت که نباید اتفاق بیافتد. مهم این است بعد از آن چه کار کنیم.

وی ادامه داد: اگر قصد داریم گردشگرپذیر شویم و گردشگران بیشتری به ایران سفر کنند باید تمهیداتی را فراهم کنیم که دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد، اگر هم تکرار شد مسؤول پیگیری و رسیدگی به موضوع، متولی گردشگری در کشور باشد و هیچ دستگاه دیگری خودمختار و انحصاری به مساله آن وارد نشود. البته عکس‌العمل‌های انتظامی و قضایی هم باید سریع باشد و اجازه ندهد این اتفاق موج بردارد.

این استاد دانشگاه گفت: کار مهمی که کشور‌های دیگر در شرایط مشابه گردشگر دوچرخه‌سوار آلمانی انجام می‌دهند این است که گردشگر را در شعاع ایمنی قرار می‌دهند و سعی می‌کنند به او تفهیم کنند اشتباه رخ داده و نظر او را جلب کنند، ضمن این‌که با عاملان هم برخورد شدید می‌کنند. طبق قوانین کشور‌های گردشگرپذیر، هر خدشه و یا آسیبی که به گردشگر وارد شود به مراتب مجازات سنگین‌تری دارد.

وی اضافه کرد: در کشور‌هایی که گردشگر، اقتصاد و ارزش قلمداد می‌شود سعی می‌کنند نهایت رضایت گردشگر آسیب‌دیده را جلب کنند. ممکن است برخی کشور‌ها غرامت بپردازند و یا مدت زمان اقامت گردشگر را تمدید کنند و یا در هزینه اقامت او کمک کنند. به هر حال اجازه نمی‌دهند موضوع ریشه‌دار شود. به موازارت هم اقدامت تنبیهی برای مجرمان درنظر می‌گیرند.

او تاکید کرد: تعامل مثبت با گردشگری که آسیب دیده، کاری است که دستگاه متولی به شدت و سرعت باید انجام دهد.

ایمانی‌خوشخو گفت: وقتی این اقدامات را انجام ندهیم مثل مورد گردشگر دوچرخه‌سوار آلمانی با آشفتگی مواجه می‌شویم که هر شخصی؛ چه افکار عمومی و چه افراد مسؤول از منظر خود ابراز عقیده و قضاوت و حکم صادر می‌کنند و آن ماجرا هم استخوان لای زخم باقی خواهد ماند. در اینطور مواقع کشور‌های رقیب از سوژه حداکثر استفاده را می‌برند.

عضو انجمن علمی گردشگری ایران، اما درباره خبر و عکس‌هایی که از چهره گردشگر مضروب در فضای مجازی به انگیزه همدردی منتشر شد، اما اثر سوءتبلیغی برای گردشگری ایران داشت، اظهار کرد: جلوی انتشار اطلاعات را در فضای مجازی نمی‌توان گرفت، اما باید در فضای مجازی فعال بود. متاسفانه این کار را نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم فضای مجازی برای گروه‌های آزاد و غیردولتی است، درصورتی‌که به همان نسبت که گروه‌های آزاد و مردمی از این فضا استفاده می‌کنند، دستگاه‌های مسؤول دولتی و متولیان گردشگری هم باید از این فضا استفاده کنند. چون این کار را انجام نمی‌دهیم، در نتیجه میدان را برای دیگران باز می‌گذاریم. طبیعتا مدیریت این شرایط سخت خواهد بود.

او پیشنهاد کرد: در موارد مشابه بهتر است تشکل‌هایی که برای توسعه گردشگری کشور هدف‌گذاری کرده‌اند با ارتباط تنگاتنگ با دستگاه‌های مسؤول وارد عمل شوند و دست‌کم اجازه ندهند فضای مجازی یکطرفه باشد و به کلیت گردشگری کشور لطمه بزند.

ایمانی‌خوشخو به موضوع برخورد با گردشگرانی که خارج از قانون، رفتار می‌کنند نیز پرداخت و گفت: مواقعی وجود دارد که گردشگر منشاء ناهنجاری و بی‌قانونی می‌شود و حتی موضع محلی‌ها و بومی‌ها را برمی‌انگیزد. در چنین مواقعی مراجع انتظامی باید هماهنگ با دستگاه متولی و نماینده سیاسی آن گردشگر در کشور وارد عمل شود تا کمترین تبعات را داشته باشد.

وی اضافه کرد: طبق قانون هر کشوری، برخورد با تخلفات رفتاری گردشگران معمولا مسیر قانونی و حقوقی خود را بدون سر و صدا دنبال می‌کند، چرا که برخورد نادرست به تبلیغ منفی علیه آن کشور منجر می‌شود.

ایمانی‌خوشخو اظهار کرد: در مواردی که گردشگر تخلف قانونی داشته اگر مجاری اصلی را از دست بدهیم و بدون منطق در فضای مجازی اظهارنظر داشته باشیم، باید منتظر تبعات منفی که علیه کشورمان ایجاد می‌شود باشیم. ممکن است در چنین مواقعی برای دفاع از حقوق گردشگران خارجی و از سر دلسوزی کار‌هایی انجام دهیم، اما بدانیم باید با هر پدیده‌ای برخورد منطقی و درست داشته باشیم، بدون این‌که به ماجرا شعاع رسانه‌ای بدهیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اجتماعی گردشگر آلمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۹۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که محبوب‌ترین نقاط برای گردشگران در اروپا در عین حال بیشترین مراکز مورد علاقه جیب‌بُرها در این قاره هم هستند.

به گزارش زی‌سان به نقل از یورونیوز؛ این تحقیق از سوی شرکت بیمه «کوت زون» در بریتانیا انجام شده است. محققان پنج مکان محبوب گردشگران در هر کشور را از نظر موارد گزارش‌شده از جیب‌بُری از سوی بازدیدکنندگان بررسی کردند. 

نتیجه این بررسی‌ها نشان داد که ایتالیا را می‌توان «بهشت جیب‌بُرها» نامید چراکه بیشترین موارد جیب‌بُری در مکان‌های محبوب گردشگران در این کشور گزارش شده است.

پس از ایتالیا که یکی از مقصد‌های اصلی گردشگران در قاره اروپا است کشور‌های فرانسه و اسپانیا در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

بررسی‌های شرکت بیمه «کوت زون» نشان داده است که گردشگران هنگام بازدید از برخی از جاذبه‌های گردشگری قاره اروپا به طور خاص باید مراقب خطر جیب‌بُری باشند. 

به عنوان مثال خطر جیب‌بُری هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر رم، پایتخت ایتالیا از دیگر شهر‌های این کشور بیشتر است. فواره معروف تروی در رم به طور خاص از جمله مکان‌هایی است که خطر جیب‌بُری در آن بالا است.

گردشگران هر سال بنا به سنت حدود یک میلیون یورو سکه به داخل حوض این فواره پرتاب می‌کنند.

برج ایفل در پاریس

پاریس، پایتخت فرانسه نیز یکی از مقاصد مهم گردشگران در اروپا است. با این حال پاریس دومین شهر از نظر خطر جیب‌بُری در اروپا است.

جیب‌بُرها در محوطه اطراف برج ایفل که از جاذبه‌های گردشگری محبوب پاریس به شمار می‌رود حضور پررنگی دارند. کلیسای نوتردام و موزه‌های لوور و اورسی از دیگر اماکنی هستند که گردشگران به طور خاص هنگام بازدید از آنها باید مراقب جیب‌های خود باشند. 

این در حالی است که پاریس طی ماه‌های آینده به دلیل برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ بیشتر از سال‌های قبل میزبان گردشگران خواهد بود. 

در این میان نکته جالب این است که یکی از شاهکار‌های تاریخ سینمای فرانسه اثر روبرت برسون «جیب‌بُر» نام دارد. این فیلم در سال ۱۹۵۹ ساخته شد. 

جایگاه برابر آلمان و اسپانیا

کشور‌های اسپانیا و آلمان در بررسی‌های شرکت بیمه «کوت زون» از نظر خطر جیب‌بُری در مناطق مورد علاقه گردشگران جایگاه یکسانی به دست آوردند. 

بارسلون به عنوان یکی از شهر‌های پرخطر از نظر جیب‌بُری محسوب می‌شود و به همین دلیل خیابان معروف «لا رامبلا» در صدر فهرست اماکن مورد علاقه جیب‌بُرها قرار گرفته است. کلیسای معروف «ساگرادا فامیلیا» در بارسلون نیز از جمله اماکنی است که گردشگران هنگام بازدید از آن باید مراقب جیب‌های خود باشند. 

از سوی دیگر خطر جیب‌بُری هنگام بازدید از دروازه براندنبورگ در برلین، پایتخت آلمان مانند دیگر جاذبه‌های گردشگری اروپا بالا است.

آمستردام؛ کانون جیب‌بُری در هلند

منطقه معروف «رد لایت» در آمستردام، پایتخت هلند یکی از محبوب‌ترین محل‌ها برای گردشگرانی است که به این شهر سفر می‌کنند. این در حالی است که گردشگران در این محله از هر محله دیگری در کل هلند بیشتر در معرض خطر جیب‌بُری هستند.

واقع شدن این محله در مرکز شهر بی‌شک در این امر بی‌تاثیر نیست. احتمالا یکی از دلایلی که مقام‌های آمستردام به دنبال انتقال این محله به خارج از شهر هستند همین حضور جیب‌بُرها است.

دیگر جاذبه‌های گردشگری هلند نیز که به عنوان محل‌های پرخطر از نظر جیب‌بُری شناخته می‌شوند هم در آمستردام واقع شده‌اند. خانه آن فرانک، دختر نوجوانی که در دوران اشغال هلند به دست نازی‌ها کشته شد نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری است که خطر جیب‌بُری در آن بالا است.

کارشناسان حوزه گردشگری به گردشگران توصیه می‌کنند که همواره مراقب اموال خود باشند و اشیاء گران‌قیمت را در هتل یا محل اقامت باقی بگذارند.

tags # سرقت سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • فیلم| نجات جان ۱۵ گردشگر مفقودی در ارتفاعات نوشهر
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم
  • سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد رونمایی شد
  • چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟