Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@05:04:24 GMT

شناسایی گونه جدیدی از مورچه‌ها برای ایران

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۶۷۴۴

شناسایی گونه جدیدی از مورچه‌ها برای ایران

این گونه جدید که با نام علمی .Monomorium rimae n. sp شناخته می‌شود، از حاشیه‌ دریاچه نمک، کهک، قلعه کامکار و پارک جنگلی استان قم جمع‌آوری شده، بدنی دو رنگ و شاخکی ۱۲ بندی دارد.

محمدرضا محسنی فارغ‌التحصیل گرایش بیوسیستماتیک جانوری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در مطالعه‌ای مشترک با شاهرخ پاشایی راد از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، درصدد جمع‌آوری اطلاعات و شناخت گونه‌های موجود در نواحی شوره‌زار و باتلاق‌های نمکی مناطق مرکزی ایران برآمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پژوهش که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به طول انجامید، برای اولین بار ۹ گونه متعلق به پنج جنس از دو زیرخانواده در این مناطق شناسایی و معرفی شد که تمامی آن‌ها مورد تائید پروفسور Brian Taylor عضو انجمن حشره‌شناسان سلطنتی انگلستان قرار گرفته است.

محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: «به طور کلی اکوسیستم‌های نمکی محیط‌های مناسبی برای پراکنش و تنوع زیستی گونه‌های جانوری نیستند، اما سازگار شدن هر یک از گونه های جانوری با این نوع از زیستگاه‌ها (به دلیل فضای رقابتی کمتر و دسترسی بیشتر به منابع غذایی) می‌تواند رشد و پراکنش بسیار بالای آن گونه را در آینده به همراه داشته باشد.» 

این پژوهشگر و جانورشناس جوان در ادامه با بیان این که مورچه‌ها با بیش از ۱۲ هزار گونه نقش بسیار مهمی را در اکوسیستم و تنوع زیستی کره‌ زمین ایفا کرده و به عنوان مهندسین خاک شناخته می شوند، عنوان کرد: تنوع زیستی مورچه‌ها و نقش آن‌ها در طبیعت بسیار تاثیرگذارتر از انسان‌هاست، شناخت این تاثیرات می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت زمینه‌هایی از علوم پزشکی، کشاورزی و مطالعات استراتژیک به دنبال داشته باشد، به همین خاطر شناخت گونه‌های موجود در هر زیستگاه بر اساس شرایط زیستی و اکولوژیکی آن زیستگاه اهمیت بسیار دارد.

این تیم تحقیقاتی در بخشی از پژوهش‌های خود در یک کشف جالب متوجه حضور گونه Cataglyphis lividus در باتلاق‌های نمکی عاری از هر گونه پوشش‌های گیاهی بخش مرکزی دریاچه نمک شد، امری که از سازگاری بسیار بالای این گونه با زمین‌های شوره‌زار و باتلاق های نمکی حکایت دارد.  

محسنی در این باره می‌گوید: حضور این گونه در زیستگاه‌های شوره‌زار و باتلاق‌های نمکی و عدم حضور هیچ یک از گونه‌های گیاهی در بعضی نواحی از این زیستگاه‌ها، عدم وابستگی مستقیم این گونه به پوشش‌های گیاهی و نیز سازگاری‌های بالای فیزیولوژیکی، ساختاری و فیزیکی این گونه را با زیستگاه‌های شوره‌زار و باتلاق‌های نمکی، توجیه می‌کند.

جزئیات بیشتر در این باره در قالب مقاله‌ای با عنوان «گونه‌ای جدید برای ایران از سطح باتلاق های نمکی و شوره‌زارهای نواحی مرکز ایران» در مجله علمی Biodiversitas منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حیات وحش ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضاء پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران بین فائو و ایران

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، این پروژه با عنوان "کنترل اصالت غذایی و مدیریت زنجیره تامین غذا برای دستیابی موفقیت‌آمیز به اهداف توسعه پایدار" مطابق با چارچوب همکاری توسعه پایدار سازمان ملل متحد، اهداف توسعه پایدار و چارچوب برنامه کشوری فائو است.

این طرح دو ساله بخشی از برنامه همکاری فنی فائو است که در دسامبر ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد. این پروژه تحت نظارت معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، تقویت زنجیره تامین شفاف و قابل اعتماد زعفران، تضمین امنیت و ایمنی مواد غذایی و تغذیه برای مصرف‌کنندگان را هدف قرار داده است و به دنبال پاسخگویی به چالش‌های ناشی از جهانی‌شدن عرضه مواد غذایی و پیچیدگی‌های تجارت مدرن، به‌ویژه در صنعت زعفران است. حوزه‌ای که ایران با تولید تقریباً ۹۰ درصد محصول جهانی جایگاه برتری دارد.

بر اساس این گزارش، از تاثیرات این طرح می‌توان به تضمین دسترسی مصرف‌کنندگان به محصولات زعفران ایمن و اصیل از طریق افزایش ظرفیت برای مکانیسم‌های اجرایی موثر برای آزمایش کیفیت مواد غذایی اشاره کرد. این پروژه گامی مهم در جهت افزایش شفافیت و قابلیت ردیابی در صنعت زعفران است که در نهایت به امنیت غذایی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند.

این پروژه نمونه‌ای از تعهد فائو برای تقویت سیستم‌های کشاورزی و غذایی پایدار است که با دستور کار جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار همسو می‌شود. فائو با همکاری با همتایان ملی و بهره‌گیری از تخصص، قصد دارد توانمندی کشور‌هایی مانند ایران را در تاب‌آوری و پایداری بخش‌های کشاورزی ارتقا بدهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معاون رئیس جمهور از تالاب حوض سلطان و گنبد نمکی قم بازدید می کند
  • فائو و ایران پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران امضا کردند
  • تصاویر | پژو ۲۰۶ و رنو ساندرو در برابر این شاسی‌بلندهای غول‌پیکر، مورچه‌اند
  • خراسان شمالی میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • وقتی احمدی‌نژاد اسم قوچ ارمنی را برای اولین‌بار شنید؛ یک خاطره جدید و عجیب از حضور احمدی‌نژاد در یک جلسه محیط زیستی (فیلم)
  • گروسی: امیدوارم نشست اصفهان گام جدیدی برای همکاری‌ها باشد
  • امضاء پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران بین فائو و ایران
  • سند جدیدی در کار نیست/ معیار کار آژانس و ایران بیانیه مشترک است
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • عکس ماکرو از حشره اجتماعی با سابقه‌ای 130 میلیون ساله