Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:59:56 GMT

ناتوانی ستاد تنظیم بازار کرمان در کاهش قیمت گوشت مرغ

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۹۵۸۶

ناتوانی ستاد تنظیم بازار کرمان در کاهش قیمت گوشت مرغ

به گزارش ایرنا، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان روز یکشنبه در نشست تنظیم بازار با محوریت تعیین واقعی گوشت مرغ  با اشاره به قیمت مرغ در بازار افزود: بر خلاف قولی که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مرغ در جلسه قبلی ستاد تنظیم بازار داده بودند، متأسفانه بجای کاهش پله ای قیمت، شاهد افزایش قیمت مرغ در استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعلی دهقان ادامه داد: در حال حاضر مرغ با قیمت ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان در بازار عرضه می شود بدین معنی است که تولید مرغ وجود داشته و هیچ کمبودی نیست.

وی با اشاره به اینکه مرغ و نهادهای دامی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می شود که بدون یارانه قیمت تمام شده آن ۱۷ هزار تومان می شود گفت: زمانی که بخش عمده سرمایه دولت در حوزه نهادهای دامی اختصاص می یابد باید نرخ مرغ هم با ارز دولتی قمیت گذاری شود نه اینکه ۲ هزار تومان آن در جیب مملکت برود.

دهقان  با تأکید براینکه زمانی که چرخه تولید مرغ گوشتی به انتهای خط نمی رسد باید بررسی و با متخلفان برخورد شود تصریح کرد: مرغداران باید جوابگوی این امر باشند.

وی  با اشاره به اینکه قیمت مرغ زنده ۸ هزار و ۸۵۰ تومان و مرغ کشتار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوبه دولت است بیان داشت: در جلسه قبلی تنظیم بازار استان مقرر شد که قیمت مرغ در بازار کاهش یابد اما این مهم محقق نشد.

وی با تاکید براینکه  قیمت مرغ در سطح استان کرمان باید کاهش یابد و به قیمت آن در سایر استان ها کاری نداریم خاطرنشان کرد: گمان نمی کنم در چند روز گذشته مرغ قاچاقی از استان خارج شده باشد.

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: تا روز شنبه ۹ شهریورماه مرغداران باید روزانه ۱۰۰ تومان از قیمت مرغ را پایین بیاورند تا قیمت مرغ به سمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب دولت برسد.

دهقان ادامه داد:  برای کاهش قیمت مرغ در سطح استان و رسیدن به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی مصوب دولت، آماده توزیع مرغ منجمد ۱۲۵۰۰ تومانی در استان هستیم.

 برخود جدی با قاچاقچیان عرضه مرغ به خارج از استان

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه بازرسی های صنعت و معدن از واحدهای تولیدی مرغ باید جدی تر انجام شود گفت: مرکز ۱۲۴ باید در شهرستان های بزرگ استان دایر شود.

رضا سنجری با اینکه راهکارهای قانونی برای برخورد با متخلفین در حوزه قاچاق مرغ باید اندیشیده شود تصریح کرد: برای تنظیم بازار گوشت مرغ گرم، باید مرغ منجد را روانه بازار کرد.

وی تاکید کرد: در همه جلسات ستاد تنظیم بازار فرصت داده شد اما هیچ عملکردی در زمینه کاهش قیمت مرغ گرم در استان دیده نشده است.

آمار مرغداری های واقعی نیست

معاون بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان کرمان نیز گفت: براساس بازدیدهای انجام شده عرضه مرغ خارج از شبکه مرغداری ها ۲۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال بوده است.

محمدرضا خواجویی با بیان اینکه طی بازدید از ۱۰ واحد شهر کرمان برای ۶ واحد تخلف گزارش کرده ایم افزود:آمار مرغداریها واقعی نیست زیرا براساس بازدیدهای انجام شده مرغی موجود نیست و در کشتارگاهها مرغ ۵۰ تا ۶۰ روزه وجود ندارد.

رئیس تعاون روستایی شهرستان کرمان نیز در این نشست پایان چرخه مرغ را احداث عرضه فروشگاه فروش این کالا دانست و گفت: این مهم در نیمه دوم امسال به بهره برداری می رسد.

محسن میرزایی با بیان اینکه وظیفه ما تولید مرغ است و نظارت در زمینه پرورش و عرضه مرغ در بازار در اختیار ما نیست تصریح کرد: اطلاعات واحدهای تولیدی در اختیار ما نیست و اگر اطلاعات این سامانه از سوی دامپزشکی در اختیار ما قرار گیرد این مشکلات مرتفع می شود.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکننده تابع بازار است و در غیراین صورت ما نمی دانیم ۱۰ واحدی که خارج از عرضه مرغ ها را به چه کسی فروخته اند.

قمیت مرغ زنده یک ماهه تغییر نکرده است

مسئول قیمت گذاری مرغ زنده در استان کرمان نیز فروش مرغ زنده به قیمت ۱۰ هزار تومان در سطح استان خبرداد و گفت: حدود یک ماه است که این قیمت تغییر نکرده است.

محسن یزدانپناه افزود: در جلسه قبل قرار بود؛ قیمت مرغ ۵۰۰ تومان کاهش یابد.

مشکلات عدیده مرغداری کمبود نقدینگی است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان نیز از یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۶۰۰ جوجه ریزی در سطح استان از پنجم تا ۲۳ تیرماه سالجاری خبرداد و گفت: این آمار براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه است.

سید حسن مهدی نظارت و بازرسی از واحدهای مرغداری را مهم خواند و گفت: که ورود سیستم نظارتی کشور در حوزه نهادهای دامی این مهم به سمت آرامش و ثبات رسید.

وی خواستار یک کارگروهی در کنار تنظیم بازار برای قیمت گذاری شد تا تولیدکنندگان نیز در این بازار متضرر نشود.

مهدی با بیان اینکه یکی از مشکلات عدیده مرغداری کمبود نقدینگی است گفت: اگر حمایت از تعاونی های مرغداری در قالب سرمایه در گردش تامین نشود در نیمه دوم سال به مشکل برمی خوریم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان ورود مرغ منجمد به بازار یک شوک به مرغداران دانست و افزود: باید یک فرصت ۱۵ روزه برای کاهش قیمت مرغ در استان داده شود.

 آمار جهاد کشاورزی در زمینه جوجه ریزی صحیح نیست

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی استان کرمان گفت: آماری که جهاد کشاورزی استان در زمینه تولید مرغ می گوید صحیح نیست و ۶۰ درصد مرغ خارج از استان عرضه می شود.

سیستانی با بیان اینکه باید مرغی به کشتارگاهها برای کشتار بیاد افزود: باید با متخلفان بازار در این زمینه برخورد شود.

وی خاطرشان کرد: کمبود مرغ از خارج از استان تامین می شود.

آمار و ارقام  جوجه ریزی در سامانه ثبت است

معاون بهبود و تولیدات جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه آمار و ارقام هر مرغی که اقدام به جوجه ریزی می کند در سامانه ثبت می شود گفت: آمار جهاد کشاورزی درست است زیرا تاریخ جوجه ریزی و خرید جوجه در سامانه وجود دارد.

علی باقری با بیان اینکه انتهای خط فراورده گوشتی مرغ دست جهاد کشاورزی نیست تصریح کرد: سازمان صمت و سایر نهادهای قانونی  افرادی که مرغ کل را به خارج از استان عرضه کردند را می شناسند.

 هیچ مرغی از مرصاد خارج نشده است

مدیرکل تعزیرات استان کرمان گفت: در بازدید از مرغداری براساس گفته نماینده تعزیرات نمایندگان جهاد و دامپزشکی آدرس مرغداری ها را نمی دانسته اند.

ارسلان میری تصریح کرد: که خروجی این جلسات برای مردم ملموس نبوده است، گفت:متاسفانه متخلفان گردن کلفت شده اند، دستگاه های متولی تولید و برخورد باید پاسخگوی این امر باشند.

وی از وصول ۱۱ میلیارد تومان در پنج ماهه امسال خبرداد و افزود: دستگاه متولی تولید، نظارت و بازرسی باید پاسخگو باشند.

مدیرکل تعزیرات استان کرمان با طرح این سوال مبنی براینکه چه کسی باید بر کشتارگاهها نظارت داشته باشد گفت: تعزیرات در آخر زنجیزه است.

میری بیان داشت: از هفته گذشته هیچ گونه مرغی از پلیس راه مرصاد خارج نشده است و مشکل ما زنجیره اول است که  دوستان بگویند که این ۶ مرغداری به چه صورت عمل کرده اند آیا اصلا مرغ تولید شده است یا نه؟

صنعت مرغداری در تسخیر ۶ نفر

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به چرخه تولید مرغ گفت: ابتدا شرکت تعاونی درخواست جوجه ریزی مرغداری را در سامانه ثبت می کند که بعد جوجه خریداری شده وارد  مرغداری می شود.  

حسین رشیدی تصریح کرد: ۶۰ درصد مرغ استان دست یک عده افراد که مرغدار نیستند و صنعت مرغداری در تسخیر ۶ نفر هستند که مرغ را خریداری می کنند و کشتار می کنند و یک زنجیره تولید نامرئی  راه اند اخته اند و به طور غیرقانونی مرغ را از استان خارج می کنند.

وی ادامه داد: این افراد در تعزیرات نیز پرونده دارند که باید با آن ها برخورد جدی شود.

حال علت افزایش قیمت مرغ دلالی باشد یا گرانفروشی در یکی از مراحل تولید و یا این که هزینه‌های اضافی به تولید کنندگان آن اضافه شده باشد پیدا کردنش چندان سخت نیست و فقط نیاز به نظارتی جدی‌تر و احکامی بازدارنده دارد تا جلوی این گونه نابسامانی‌ها در این بازار گرفته شود.

گزارش: فهیمه عسکرپور

۹۸۹۵/ ۵۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان تنظیم بازار ایرنا گوشت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۹۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

امتداد - نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر بازگشت قیمت جهانی طلا از مسیر صعود به دلیل کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بازارهای جهانی، روند نزولی نرخ ارز در داخل را در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا، دو عامل موثر بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل عنوان کرد و گفت اما از سویی افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) عاملی شد که مسیر این قطعات کوچکتر را از مسیر کاهشی سکه و طلا جدا کرد.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت‌ سکه و طلا اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه‌ و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روزها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته‌ شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • سکه و طلا در بازار تهران ارزان تر شد
  • نزول قیمت سکه و طلا در بازار تهران
  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی
  • آخرین قیمت گوشت و دام زنده اعلام شد
  • قیمت روز مرغ و ماهی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟