Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@19:37:43 GMT

خانواده در ایران مساله دار است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۳۴۵۵

خانواده در ایران مساله دار است

محدثی با بیان اینکه ۹ سال در مورد شوهرکشی تحقیق و پژوهش کردم، گفت: دو کتاب در مورد شوهرکشی نوشتم که یکی تخصصی و دیگری برای مخاطب عام است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حسن محدثی» عصر دیروز در نخستین نشست از سلسله نشست های فرهنگ و مسایل اجتماعی با عنوان تحلیل جامعه شناختی پدیده های زن کشی و شوهرکشی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: جامعه شناس حتما باید حوزه مطالعاتی مشخصی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین حوزه مطالعاتی بنده، دین است. حوزه بعدی مطالعاتی ام در مورد فساد است که در این مورد دو کتاب نوشته ام و موضوع سومی که به آن علاقه مند هستم، خانواده است.

 

این جامعه شناس، استاد دانشگاه و نویسنده اظهار داشت: سال ها در دانشگاه نظریه درس می دادم، فکر می کردم برای تدریس درست نظریه باید نظریه بسازم. زمانی روزنامه خوان حرفه ای بودم، در صفحه حوادث روزنامه شرق گزارشی در مورد شوهرکشی خواندم و متعجب شدم زیرا مردها در طول تاریخ زن ها را کشتند و مورد شوهرکشی در تاریخ نادر است. به تدریج متوجه شدم که مسئله شوهرکشی کم نیست، بالغ بر 100 گزارش شوهرکشی جمع آوری کردم، دیدم الگوی مشترکی میان آنهاست. نظریه ای در مورد شوهرکشی ساختم و تلاش کردم که صحت آزمایی شود.

 

وی با بیان اینکه 9 سال درگیر موضوع شوهرکشی بودم و در این زمینه تحقیق و پژوهش کردم، عنوان کرد: برای تحقیق در مورد شوهرکشی هشت سال مداوم به دانشجویان ام اعلام کردم که طرحی در این زمینه دارم که اگر آنها تمایل داشته باشند، می توانند با بنده همکاری کنند. دو نفر از دانشجویان ام اعلام آمادگی کردند، آرام آرام سراغ زندان زنان رفتیم و با زنان شوهرکش مصاحبه گرفتیم، کار بسیار سختی بود، توانستیم 60 مصاحبه انجام دهیم و متوجه شدم خانواده در ایران بسیار مسئله مند است و درگیر موضوع خانواده شدم. امسال یک دوره خانواده گذاشتم که سه مرحله آن برگزار شد و دو مرحله آن باقی مانده است. در مورد شوهرکشی تحقیق و بررسی کردم و برخی اعتراض کردند که چرا به مسئله زن کشی نمی پردازی. در نتیجه به این موضوع نیز پرداختم.

 

محدثی با اشاره به اینکه زن کشی و شوهرکشی ماهیتا متفاوت هستند، بیان کرد: زن کشی، شوهرکشی، فرزندکشی، والدین کشی و خانواده کشی انواع قتل خانوادگی است. چند سال پیش اعلام شد که 35 درصد قتل ها از نوع خانوادگی است. یک مشکل در جامعه شناسی ما وجود دارد و آن، این است که عموم نظریه ها کلان است. آموزش در ایران بدین ترتیب است که نظریه در مورد کل انحرافات می دهند یعنی ابتدا نظریه کلی می دهند در صورتی که باید برعکس باشد؛ اول باید نظریه های خرد داده شود و آرام آرام به نظریه کلان برسیم.

 

این استاد دانشگاه و نویسنده تصریح کرد: کارشناسان زیادی از جمله وکلا، حقوق دانان، قضات، کارشناسان انتظامی، جامعه شناسان، روان شناسان و جرم شناسان در مورد قتل های خانوادگی صحبت کردند. بنده اغلب نظریات کارشناسی در مورد همسرکشی را جمع آوری کردم. قرار است دو کتاب در مورد شوهرکشی چاپ کنم. یک کتاب، تخصصی است و کتاب دیگر را برای عام نوشته ام که شامل 56 داستان واقعی در مورد شوهرکشی است.

 

محدثی که به جامعه شناس دین شهره است، خاطرنشان کرد: کارشناسان آسیب شناس ایرانی علل متعددی را در مورد همسرکشی نام بردند که همه آنها در عرض هم هستند. آنها یکی از علت ها را اقلیمی و محیطی شامل آلودگی هوا، گرمی هوا و آلودگی های محیط شهری ذکر کردند. علت دیگری که کارشناسان آسیب شناس به آن اشاره کردند، اختلالات شخصیتی، اختلالات هذیانی، اختلالات کنترل تکانی و عدم احساس خوشبختی است. در مورد علل فرهنگی نیز به آداب و رسوم کهنه، رسانه های ترویج دهنده الگوهای غربی، جهل و بی سوادی، فرهنگ خاص منجر به همسرکشی نظیر دخالت های خانواده اشاره داشتم. کارشناسان خشونت مردان، اعتیاد، خیانت مردان و ازدواج خود گزین را از جمله عوامل اجتماعی همسرکشی دانستند و فقر را نیز مهمترین علت اقتصادی این پدیده برشمردند. برخی از این کارشناسان آسیب شناس معتقدند که در نیمه اول سال بیشتر زن کشی و شوهرکشی رخ می دهد. متاسفانه فقدان بحث نظری و ذهنیت نظری و عدم ابتنای کارشناسی بر مطالعات تجربی علت این نوع نظریات از سوی کارشناسان ماست.

 

 

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دولت روز جهانی مسجد عید غدیر مراسم عمامه گذاری شیراز روزنامه غدیر مساجد یک جامعه شناس مریم داوری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۳۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران

رضا رمضانی در خبرآنلاین نوشت: از پیشنهاد هانکه برمی آید که دولت، چون نمی‌تواند طلای لازم معادل افزایش حجم پول را تأمین کند، پس بر حجم پول نیفزاید. در وضعیت حاضر، اگر حکومت پول چاپ نکند، در پرداخت هزینه‌های خود و مصارف خواسته و نخواسته‌ی پولی کشور دچار مشکل می‌شود. یعنی در وضعیت کنونی، اظهارات ضمنی هانکه هم نشدنی است.

صورت مسأله

- ایران با مشکل عظیم شتاب فزاینده حجم پول روبه رو است. سیستم پولی کنونی کشور در هر ۲۴ ساعت در حدود ۶ همت (هزار میلیارد تومان) بر حجم پول می‌افزاید. برای احساس وضعیت، این افزایش حدوداً معادل میانگین ۳۰۰۰ سال دوران پهلوی (۱۳۵۷-۱۳۰۴) است. یعنی حکومت ایران در شبانروز یک میلیون برابر هر شبانروز پیش از انقلاب به اصطلاح پول چاپ می‌کند. در واقع این مبلغ را نمی‌توان چاپ کرد، بلکه در سیستم الکترونیک پولی بر تعداد صفر‌های حجم پول، افزوده می‌شود.

- یکی از عوامل تورم، همین افزایش حجم پول است که موجب کوچکتر شدن قدرت خرید می‌شود؛ افزایش فقر و فساد از پیامد‌های آن است. باز هم برای درک وضعیت، ۱۰۰ هزار تومانی در ۱۳۹۰ معادل ۱۰۰ دلار بود و امروز معادل یک و نیم دلار است.

حل مسأله

چند پرسش

 - آیا نجات از مصیبت افزایش حجم پول کشور شدنی است؟ مسلماً شدنی است. زیرا بسیاری از کشور‌ها که به این بلاء مبتلاء بودند، آن را چاره کردند، یعنی عملا شدنی است.

- آیا بدون تخصص‌ها و تجربه‌ها می‌توان به رفع مشکل پرداخت؟ قطعاً بدون تخصص‌ها و تجارب، نشدنی است.

- آیا با یک تخصص و راه حل‌های یک متخصص می‌توان مشکل را رفع کرد؟ به این پرسش می‌پردازم.

معمولا تصور می‌شود که چاره‌های مطرح شده توسط یک متخصص ولو مجرب، شدنی است. با موارد عدیده می‌توان نشان داد که چاره‌های پیشنهادی تخصص‌های منفرد، نه فقط شدنی نبوده، بلکه موجب فزونی مشکلات شده است (چرا؟ به این خواهم پرداخت). برای نمونه، چاره‌ی پروفسور استیو هانکه (Steve Hanke) را می‌آورم.

استیو هانکه استاد اقتصاد در دانشگاه جان هاپکینز است. اخیراً درباره‌ی نجات ایران از مصیبت تورم و توسعه کشور، در مصاحبه‌ای گفته است که در چند کشور آزموده است: با ارتباط ریال و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت، تورم تمام می‌شود. معلوم است که توجه و تأکید وی بر مهار افزایش حجم پول است. آیا راه حل وی شدنی است؟

بررسی پیشنهاد هانکه

فرض کنید که افزایش حجم پول کنونی به طلا مربوط شود. - هر گرم طلای ۲۴ عیار به قیمت روز ۴/۸ میلیون تومان است. در این‌صورت حکومت برای همین مقدار حجم پول، در هر شبانه‌روز باید ۱/۲۵ تن و در سال ۴۵۰ تن طلا عرضه کند. کل ذخیره معدنی طلای کشور ۳۰۰ تن است و سالانه ۱۲ تن طلا تولید می‌شود، بگذریم از این که همین مقدار معادن طلای کشور عمدتا در دست بخش غیردولتی است و بهره مالکانه‌ی آن به حکومت ناچیز است. برای عرضه‌ی مقدار طلای لازم، چاره‌ای جز تأمین طلا از خارج نیست.

یک میلیارد دلار معادل ۱۲/۲ تن طلا است. ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت، معادل ۳۶۶ تن طلا. یعنی اگر همه‌ی پول نفت را به طلا تبدیل کند، فقط ۸۰ درصد حجم پول تولیدی در شبانه‌روز را جبران می‌کند. بخش عمده‌ای از درآمد نفت برای رفع نیاز‌های پایه کشور است و دو سال پیش، فرار سرمایه از کشور به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد نفت گزارش شده است (گزارش بانک مرکزی). یعنی اژد‌های پرشتاب افزایش حجم پول، با بلعیدن همه‌ی پول نفت، باز هم بیشتر می‌طلبد. با همین بررسی کوتاه می‌توان دریافت که چاره‌ی استیو هانکه برای مهار تورم در کشور «نشدنی» است.

بیشتر می‌توان اظهارات وی را کاوید. به طور ضمنی از پیشنهاد هانکه برمی آید که دولت، چون نمی‌تواند طلای لازم معادل افزایش حجم پول را تأمین کند، پس بر حجم پول نیفزاید. در وضعیت حاضر، اگر حکومت پول چاپ نکند، در پرداخت هزینه‌های خود و مصارف خواسته و نخواسته‌ی پولی کشور دچار مشکل می‌شود. یعنی در وضعیت کنونی، اظهارات ضمنی هانکه هم نشدنی است.

دیگر خبرها

  • دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • منتظری: حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند