Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاکستان، روابط نزدیک و همکاری های نسبتا قوی با کشورهای حوزه خلیج فارس شامل قطر، امارات، سعودی، بحرین و کویت دارد که در این میان همکاری ها با ریاض و ابوظبی، راهبردی تر در مقایسه با سایر اعراب منطقه محسوب می شود.

بعد از آنکه پارلمان ملی پاکستان در اواخر فروردین ۱۳۹۴ به اتفاق آرا قطعنامه ای مبنی بر مخالفت با حضور این کشور در ائتلاف ضدیمنی را تصویب بر ضرورت حل صلح آمیز مساله یمن از طریق گفت و گو میان گروه های یمنی تاکید کرد، حاکمان عربی از جمله مقامات سعودی و اماراتی که از تصمیم پاکستانی ها خشمگین بودند، لب به اظهارات تهدید آمیز علیه مردم و دولت پاکستان گشودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این پس از تصمیم قاطع پاکستان مبنی بر ضرورت اتخاذ موضع بیطرفی از سوی این کشور در قبال مساله یمن، امارات نیز واکنش های تند و تهدیدآمیزی علیه پاکستان نشان داد.

در آن زمان انور محمد قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی، شدیدترین و غیردیپلماتیک ترین واکنش را نشان داد و گفت که پاکستان هزینه سنگینی را بخاطر اتخاذ موضع مبهم در قبال یمن خواهد پرداخت.

اکنون بالا رفتن تنش ها در شبه قاره بر سر کشمیر، باعث شد تا ناامیدی پاکستانی ها نسبت به همکاری متحدان عربی این کشور بیشتر نمایان شود، در حالی که آنان، رفتار کشورهای به اصطلاح دوست خود از جمله امارات و سعودی را صادقانه نمی دانند.

«فواد چودری» وزیر علوم و فناوری پاکستان در واکنش به سفر اخیر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ابوظبی و دریافت نشان عالی مدنی دولت امارات، گفت: پاکستانی ها از اقدام حاکمان اماراتی ناامید هستند.

وی در اظهاراتی که مستقیما خطاب به حاکمان کشورهای عربی متحد اسلام آباد بود، افزود: چه انتظاری می توان از رهبران اسلامی (در خاورمیانه) داشت زمانی که آنان برای کمک به رفع دغدغه های پیش روی مسلمانان اقدامی نمی کنند.

فواد چودری در اظهاراتی کنایه آمیز گفت: زمانی که دیگران مسائل مسلمانان به ویژه بحران کشمیر را به سرمایه گذاری های کلان و میلیاردی در جنوب و شرق آسیا ترجیح می دهند، نباید انتظاری از آنان داشت.

«شیخ رشید احمد» وزیر راه آهن پاکستان نیز در واکنش به رویکرد حاکمان اماراتی درخصوص تنش های شبه قاره، گفت: مهم نیست که حاکمان عربی در کنار پاکستان نباشند اما ملت های خاورمیانه حامی پاکستان و مردم کشمیر هستند.

**اذعان به مواضع سازنده ایران

از زمان آغاز بحران دیپلماتیک میان پاکستان و هند به عنوان دو رقیب هسته ای در جنوب آسیا، بر سر کشمیر تماس هایی از جانب عمران خان نخست وزیر پاکستان با حاکمان سعودی، اماراتی و بحرینی برقرار شد که طبق روال همیشگی جزئیات این گفت وگوهای تلفنی همیشه از جانب طرف پاکستانی منعکس شده و هیچ اشاره خاصی به مواضع مخاطبان اصلی این رایزنی ها نشده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت تنش زدایی در شبه قاره، خویشتنداری میان پاکستان و هند و استفاده از روش های دیپلماتیک برای حل موضوع کشمیر تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحولات اخیر درخصوص منطقه جامو و کشمیر گفت: ایران از هند و پاکستان به عنوان دوستان و شریکان منطقه‌ای خود انتظار دارد با اتخاذ روش‌های مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو در جهت تامین منافع مردم منطقه گام‌های موثر بردارند.

«سیدعباس موسوی» افزود: جمهوری اسلامی ایران تصمیمات اخیر دولت هند درخصوص جامو و کشمیر را از نزدیک پیگیری می‌کند و توضیحات ارائه شده توسط مقامات هند و پاکستان درباره تحولات اخیر را با دقت دنبال می‌کند.

علاوه بر این دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان گفت: موضوع کشمیر باید از طریق دیپلماتیک حل شود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در تماس تلفنی با فرمانده ارتش پاکستان گفت: تحولات اخیر کشمیر برای ایران و کشورهای اسلامی نگران کننده است.

برهمین اساس، «اسد قیصر» رئیس مجلس ملی و «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با اذعان به مواضع و رویکرد سازنده تهران در قبال تحولات شبه قاره، از سیاست های دولت تهران قدردانی کردند.

وزیر خارجه پاکستان روز گذشته طی گفت وگو با خبرنگاران در شهر مولتان گفت: اسلام آباد، مواضع تهران در بحث شبه قاره و موضوع کشمیر را دقیق و قاطعنامه می داند.

**لغو سفر رئیس سنای پاکستان به امارات

'صادق سنجرانی' رییس مجلس سنای پاکستان در اعتراض به سفر نخست وزیر هند به ابوظبی و اعطای عالی ترین نشان دولت امارات به وی همزمان با بحران کشمیر، سفر رسمی خود به ابوظبی را لغو کرده است.

وی در اعتراض به سفر نخست وزیر هند به امارات همزمان با تشدید اوضاع در کشمیر و خشونت علیه مسلمانان این منطقه، تصمیم به لغو سفر برنامه ریزی شده خود به ابوظبی گرفت.

سنجرانی، دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند را به نقض حقوق بشر و اعمال خشونت‌ها علیه مردم کشمیر متهم و تأکید کرد: پاکستان به حمایت از مقاومت مردم کشمیر ادامه می‌دهد.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی، سفر هیأت بلندپایه مجلس سنا به امارات، باعث تضعیف روحیه پاکستانی‌ها و همچنین ناامیدی مردم کشمیر می‌شود.

تصمیم رئیس مجلس سنای پاکستان برای نرفتن به امارات از سوی وزیر خارجه این کشور، نمایندگان مجالس، کاربران شبکه های اجتماعی و مطبوعات این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

در عین حال وزیر امور خارجه پاکستان نیز اظهار داشت که وی به زودی با همتای اماراتی خود دیدار می کند و اطمینان دارد که ابوظبی، اسلام آباد را ناامید نخواهد کرد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۳۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ عکس | امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

تین نیوز

بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در این اجلاس وزیر اقتصاد امارات گفت: تعداد زیادی از شرکت های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند؛ امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزیر اقتصاد امارات جلسه امروز را نشانی از عزم ایران و امارات برای توسعه روابط به همت دولت های دو کشور دانست و افزود: در ایام گذشته روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور به خوبی توسعه پیدا کرده بود، اما باید روابط در تمامی حوزه ها توسعه پیدا کند.

بن الطوق الماری تصریح کرد: کشور امارات در بین شرکای تجاری خود بعد از چین بالاترین میزان روابط تجاری را با ایران دارد که سال گذشته هم این میزان ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: حجم تجارت و صادرات از امارات به ایران در سال گذشته به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است که نشان می دهد طرفین علاقه مند به توسعه روابط در تمامی حوزه ها هستند.

بن الطوق الماری گفت: تعداد زیادی از شرکت های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند و امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می کند.

نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات کار خود را با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، در شهر ابوظبی آغاز کرد و طی آن ۲ سند همکاری توسط طرفین به امضا رسید.

سند تاسیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات و سند صورت جلسه اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات، اسنادی است که در این نشست به امضای طرفین رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تظاهرات ضدصهیونیستی دانشجویان پاکستانی در مقابل کنسولگری آمریکا
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • ◄ عکس | امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • تجمع دانشجویان پاکستانی در همبستگی با حامیان فلسطین در آمریکا+عکس
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه