Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان با تمرکز در حوزه نانوپوشش‌ها موفق به راه‌اندازی شرکتی شد که می‌تواند یکی از مشکلات بزرگ در صنعت ریلی را با استفاده از فناوری‌نانو حل کند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محمدرضا محمودیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان پیش از راه‌اندازی شرکت نوآوران نانوصنعت معین، در آموزش و پرورش به عنوان دبیر فعالیت می‌کرد تا این که طی دوره تحصیل در مقطع دکتری رشته الکتروشیمی به حوزه خوردگی علاقه‌مند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمودیان می‌گوید: «در دوره دکترا به شدت در زمینه خوردگی کار کردم، در این حد که دوستان معتقد بودند من در نهایت به دنبال شغل‌های آزاد مثل نقاشی خواهم رفت، چون هر روز درگیر سمباده کشیدن پلیت، رنگ پاشی و کار‌های این‌چنینی بودم. اما هدف من در نهایت بدل شدن به یک کارآفرین بود. می‌دانستم که باید کارآفرینی کرد و اگر هم اتفاقی در زندگی من قرار باشد رخ دهد، باید خودم به گونه‌ای مسیر را انتخاب می‌کردم که مستقل باشم و با چند نفری در اطراف خود کار کنم. نباید به این فکر می‌کردم که وارد ارگان یا سازمان خاصی بشوم و بعد شروع به کار کنم. به عبارت دیگر، باید خودم به فکر توسعه صنعت باشم.»

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان می‌افزاید: «پس از تحقیقات در این حوزه، یک نانوافزودنی برای افزایش دوام سطح تولید کردم که این فناوری منجر به تاسیس شرکت نوآوران نانو صنعت معین شد. با همکاری ستاد نانو، با یکی از چالش‌های راه‌آهن کرمان آشنا شدم، پابند‌های راه‌آهن به سرعت خورده می‌شود به ویژه در ناحیه‌ای مثل خط کرمان به زاهدان که پابند در مدت یک‌ماه فرسایش پیدا می‌کرد. نمونه‌ای از پابند‌ها با نانوافزودنی تولیدی شرکت ما پوشش داده شد و تست‌های میدانی آغاز شد. بعد از سه ماه هیچ خوردگی در پابند دیده نشد و از این رو اولین گواهی عملکرد از سوی راه‌آهن به ما داده شد. بعد از موفقیت در راه‌آهن کرمان، ستاد نانو راه‌آهن منطقه طبس را به شرکت ما معرفی کرد و ما ۱۰۰۰ قطعه پابند را برای آن‌ها پوشش دادیم که نتایج این تست‌ها هم موفقیت‌آمیز بود. در آن موقع نامه‌ای از راه‌آهن کرمان دریافت کردیم حاکی از این که بعد از ۲۰ ماه هنوز پابند‌ها به خوبی کار می‌کنند. از این رو برای پوشش‌دهی ماهانه ۱۰ هزار پابند برای راه‌آهن وارد مذاکره شدیم و به موازات آن زیرساخت‌ها برای این کار را در کارگاهی در اطراف تفرش فراهم کردیم. در حال حاضر منتظر رسیدن اولین سری از پابند‌های راه‌آهن هستیم.»

محمودیان درباره برنامه‌های آتی این شرکت می‌گوید: «فعالیت ما فقط به راه‌آهن محدود نیست. چندی قبل یک شرکت تولیدکننده تریلر از نانومحصولات ما برای رنگامیزی دو تانکر نفتی استفاده کرد و امروز صحبت از قرارداد برای خرید یک تن از این رنگ در میان است. این رنگ بدون فسفات و کرومات است. چیزی که الان برای اروپا خیلی مهم است، این است که قطار‌ها و تانکر‌هایی که وارد می‌شوند، عاری از این مواد باشند که رهایش ناخواسته این ترکیبات رخ ندهد. ادعای ما این است که با افزودنی ما که با استفاده از فناوری نانو توسعه پیدا کرده، صفر درصد کرومات و فسفات داریم. تلاش‌های خیلی زیادی دارم که این رنگ صادر شود، به همین دلیل، با شرکتی وارد همکاری شدیم که هم در ایران و هم در خارج نمایندگی دارد. وکیل این شرکت به ایران سفر کرده و کار‌ها را پیگیری می‌کند. به این نتیجه رسیدیم که این رنگ به اروپا فرستاده شود تا تست‌های اولیه آن انجام شود. نمونه‌هایی نیز به عمان فرستاده‌ایم تا محصولات خود را به شرکت‌های عمانی معرفی کنیم. در کل امید‌های زیادی برای صادرات این فناوری وجود دارد.»

رئیس هیئت‌مدیره شرکت نوآوران نانو صنعت معین معتقد است که مهم‌ترین نقطه قوت این شرکت، تمرکز روی بخش تحقیق و توسعه است به طوری که بیشتر درآمد فعلی شرکت برای توسعه محصولات جدید و بهبود محصولات قبلی صرف می‌شود. وی به شرکت‌های نوپا پیشنهاد می‌کند که در بخش نوآوری، تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۵۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر علیرضا رهایی در آیین افتتاح موزه دانشگاه امیرکبیر، دنیای امروز را دنیای علم و فناوری توصیف کرد و افزود: آنچه که موجب تفوق و برتری کشورها محسوب می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

وی ادامه داد: اگرچه که در کشورما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد ولی خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات مقام معظم رهبری و تاسیس و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد.
رهایی با بیان اینکه کشور در مسیر تحولی در این حوزه قرار گرفته است، یادآور شد: ایجاد معاونت علمی و پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، خاطرنشان کرد: با این اقدام، ملزومات تحقق این شعارها مطرح شد که چه تحقیقات و توسعه‌ای رخ دهد تا صنعت دانش بنیان محقق شود. اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

وی این تولید را شامل تولید دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم نقش دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در این مسیر هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است و به اعتقاد به اینکه همه پتانسیل دانشگاه را باید در توسعه صنعت قرار دهد، نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.
وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز معلم، ابراز امیدواری کرد که اساتید این دانشگاه و سایر دانشگاه ها با درک شرایط خطیر امروز، مشاهده می کنند که کشور و نظام در یک موقعیت ویژه قرار گرفته است؛ از یک سو هجوم دولت‌های استکباری با اعمال تحریم‌ها علیه کشور و از سوی دیگر فشارهایی که بر ملت مظلوم فلسطین ایجاد و باعث شده مردم فلسطین شهدای بسیار زیادی به جهان اسلام تقدیم کنند.

ربیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در این شرایط خطیر موضوعات و همکاری ها و استفاده از امکانات کشور به صورت بهینه قطعا بسیار مهم و جدی است و مسوولیت همه ما در این زمینه مهم تلقی می‌شود.

کد خبر 6092057

دیگر خبرها

  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • اینجا طبیعت از بوم بیرون می‌زند!
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم