Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@09:03:04 GMT

پایان کار نمایشگاه پکن/ در غرفه ایران چه خبر بود؟

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۵۵۹۱

پایان کار نمایشگاه پکن/ در غرفه ایران چه خبر بود؟

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن روز گذشته (۳ شهریور ماه) به کار خود پایان داد. ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ بیست و ششمین نمایشگاه کتاب پکن از 21- 25 آگوست 2019 برابر با (30 مرداد تا 3 شهریور 1397) در فضایی به وسعت 106 هزار و 800 متر مربع و با حضور بیش از دو هزار و 600 انتشارات از 95 کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایشگاه نخستین‌بار در سال 1986 برگزار شد و پس‌ از آن سال‌ به‌ سال توانست نظر ناشران، شرکت‌ها و شخصیت‌های مشهور فرهنگی بیشتری را به خود جذب کند. غرفه جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه با ارائه 250 عنوان کتاب که بیشترین آن‌ها برگزیده جایزه سال گذشته و آثاری درزمینۀ آموزش زبان فارسی، ایران‌شناسی، هنر، کودک و نوجوان، دین و دفاع مقدس بود در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد، نکته قابل‌توجه این دوره تمرکز غرفه ایران بر حضور تصویرگران و نویسندگان ایرانی بود و در همین راستا برنامه‌های مختلفی به‌منظور معرفی فرهنگ و هنر ایرانی از قبیل کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی تصویرگری و نویسندگی با محوریت حوزه کودک و نوجوان با حضور افسانه صانعی (تصویرگر) و زهرا نعمت‌اللهی (نویسنده) برگزار شد.

حضور 9 نویسنده ایرانی در نمایشگاه کتاب پکنحضور 3 تصویرگر و نمایش 70 منتخب تصویرگری ایران در نمایشگاه کتاب پکنانتخاب شعار غرفه ایران،‌ میهمان ویژه بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب پکن

در این دوره علاوه بر معرفی کتاب‌های برگزیده، مذاکره و فروش حق رایت کتاب‌های «راز توی شیشه»، «روزی که بابام گم شد» و «کی بود از تو دیوار عطسه کرد» با انتشارات جیانگ سو و فنیکس انجام شد همچنین در خصوص کتاب دوجلدی «یک روز مامان‌بزرگی» با انتشارات هلن ایکس لی از لندن مذاکرات اولیه انجام شد.

در سومین روز نمایشگاه کتاب پکن برندگان جایزه معتبر آناناس معرفی شدند که این مراسم با حضور لین لیینک معاون واردات و صادرات انتشارات ملی چین برگزار شد و علیرضا گلدوزیان (تصویرگر برجسته ایرانی) از داوران این مسابقه، جایزۀ طلایی را به نفر اول لیو جینگ از چین اهدا کرد و برندگان دوم این مسابقه به صورت مشترک از کشورهای لهستان، روسیه و چین و نفرات سوم از کشورهای ویتنام، آمریکا، فرانسه و 2 نفر از چین بودند.

در ادامه مراسم علیرضا گلدوزیان در خصوص سبک‌های مختلف تصویرگری ایرانی و تجربیات خود در این خصوص به سخنرانی پرداخت. در حاشیه برگزاری این دوره از نمایشگاه عباسعلی وفایی (رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین) به همراه افسانه صانعی و زهرا نعمت‌اللهی (تصویرگر و نویسنده ایرانی) از مرکز کودکان چین بازدید به عمل آوردند و با «ک خو کینگ»  معاون مرکز کودکان چین، لو یا مین معاون بخش ارتباطات سازمان زنان چین، یانگ یانگ رئیس بخش ارتباطات آسیای غربی و آفریقا و جانگ لین رابط بخش آسیای غربی و آفریقا دیدار کردند و در ادامه طی بازدید از این مرکز با برگزاری کارگاهی، این دو نویسنده کتاب‌هایشان را برای کودکان حاضر بازخوانی نمودند.

در ادامه برنامه‌های حضور ایران در نمایشگاه پکن، شیوا وکیل نسلیان مسئول غرفه ایران در پکن با عبدالقادر الرتنانی رئیس اتحادیه ناشران مغرب طرفین دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار عبدالقادر الرتنانی با بیان اینکه کتاب‌های مغرب در جهان عرب جایگاه ویژه‌ای دارند ابراز علاقه کرد تا ناشران مغربی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنند. طرف ایرانی نیز ضمن استقبال از مشارکت کشور مغرب در نمایشگاه کتاب تهران، از استقبال بالای ایرانیان از کتاب‌های مغرب عربی خبر داد.  

در سال 2015 کشور امارات متحده عربی به‌عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور داشت و پس‌ از آن در سال 2016 کشورهای اروپای شرقی و مرکزی (آلبانی، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، مجارستان، لهستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی) و سه کشور حوزه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) میهمان ویژه نمایشگاه پکن بودند. در سال 2017 نیز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان میهمان ویژه در فضایی به وسعت 500 متر در نمایشگاه کتاب پکن حضور یافت و سال قبل نیز مراکش میهمان ویژه نمایشگاه بود. امسال رومانی میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن بود و کشور چین نیز در سال 2019 به‌عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشت.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسسه نمایشگاه های فرهنگی موسسه نمایشگاه های فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۵۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲ هزار مسؤول برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شدند

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین آزادبخت رییس کمیته مراسم و میهمانان ویژه با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه از نظر ابعاد مختلف با دوره‌های پیشین تفاوت‌های جدی دارد، گفت: تلاش دست‌اندرکاران ستاد برگزاری بر این است که یک نمایشگاه متفاوت‌تر و درخور مردم در اردیبهشت برگزار شود.

وی ادامه داد: با افتخار چشم انتظار حضور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان میهمان خاص نمایشگاه هستیم. کمیته مراسم و میهمانان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همراه با سایر کمیته‌های نمایشگاه برنامه‌ریزی جدی برای حضور مسؤولان و چهره‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار دارد. از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری کار دعوت از مسوولان و چهره‌ها را آغاز کردیم و تاکنون بیش از دو هزار و ۳۰۰ مسوول و چهره‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، روسای سازمان‌ها و نهادها، سران سه قوه، وزرا، معاونان رئیس جمهور، نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی و… را برای حضور در نمایشگاه دعوت کردیم. این کمیته در کنار مسوولان، دعوت از چهره‌های فرهنگی و اجتماعی را هم در دستور کار قرار داده است. این چهره‌ها سال‌های گذشته نوعاً خودشان در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند، اما امسال تلاش کردیم این دعوت از جانب ستاد برگزاری نمایشگاه باشد تا میزبان آنها باشیم.

رییس کمیته مراسم و میهمانان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر اینکه از سال گذشته با تدبیر یاسر احمدوند؛ رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که حضور مسوولان در نمایشگاه خروجی مناسبی برای صنعت نشر داشته باشد، افزود: سال گذشته تفاهم‌های خوبی بین مسوولان برقرار و برنامه‌های جدی در دستور کار قرار گرفت. بسیاری از این تفاهم‌ها در طول سال و بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب سی‌‎وچهارم تا برگزاری نمایشگاه سی‌وپنجم عملیاتی و برای بهبود وضعیت صنعت نشر به کار گرفته شدند.

آزادبخت ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برنامه جدی‌تری برای استفاده از حضور مسوولان در نمایشگاه برای صنعت نشر داریم. در قالب رصدهای صورت گرفته از طریق جلسه‌هایی که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد برگزاری نمایشگاه با نمایندگان ناشران، شورای برنامه‌ریزی و شورای سیاست‎‌گذاری نمایشگاه برگزار کرد، مشکلات و دغدغه‌های ناشران با سازمان‌ها و نهادها اخذ شد. بنابراین تلاش می‌کنیم با حضور روئسای این سازمان‌ها و فعالان صنعت نشر این مشکلات را برطرف کنیم.

آزادبخت گفت: با توجه به حضور نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی پیش بینی می‌کنیم میزبان تعداد بیشتری از چهره‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این دوره از نمایشگاه باشیم و امیدواریم فضایی ایجاد شود که صنعت نشر با استفاده از این حضور و بستر دیده شدن در جشن آغاز کتاب در سال ۱۴۰۳ بتوانند بخشی از مشکلات خود را حل کند و گام رو به جلویی برای بهبود این صنعت بردارد.

وی در پایان با اشاره به میهمان ویژه سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کشور مقاوم و پیروز یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود و با افتخار میزبان برادران یمنی خواهیم بود. تلاش شده چهره‌های فرهنگی و ادبی و مسوولان صنعت نشر دولت یمن در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

کد خبر 6093861 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • بهار کتاب ایران؛از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه
  • غرفه کرمان جزء برترین‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • غرفه استان کرمان جزء برترین‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • استان یزد، غرفه برتر نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • بیش از ۲ هزار مسؤول برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شدند
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • رونمایی از سامانه ساربانیار در غرفه استان یزد نمایشگاه ایران اکسپو
  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • بازدید وزیر کشور از غرفه استان اردبیل در نمایشگاه اکسپو
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو