Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهاجرین خاک سرخ» سریال محرم رادیوست که در لا به لای نمایش، صدای سنج و دمام، حال و هوای عزاداری امام حسین(ع) را برای مخاطب زنده می‌کند. ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نام رادیو نمایش به گوش می‌رسد یادِ آن میدان ارگ و قدم‌های بزرگان رادیو می‌افتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایی که مرحوم صدرالدین شجره همین چند صباحی قبل آن راه را می‌پیمود تا یک نمایش جدید هنری را روی آنتن ببرد. و حالا جای او و امثالِ بزرگان هنر در این ساختمان پرهیاهوی هنر خالیست. اما هنرمندانِ ارزشمندی در استودیوهای مرکز هنرهای نمایشی حضور پیدا می‌کنند و صداهای زیبایی را از دریچه رادیو می‌شنوند. 

رادیو نمایش رادیویی است که به طور تخصصی به موضوع نمایش می‌پردازد. این رادیو بر روی موج اف.ام، فرکانس 107٫50 از ساعت 6 الی 24 برنامه دارد. رادیو نمایش زیرنظر مرکز هنرهای نمایشی فعالیت می‌کند. همان میدان ارگی که به تعبیر حمید شاه‌آبادی معاون صدا میدان بزرگان رادیوست. اتفاقات زیبا و دلچسب و دلپذیری در حوالی آن میدان می‌افتد. جایی که منتهی به ساختمان رادیو نمایش می‌شود. 

زندگی شهید رجایی سریال رادیویی شدایوب آقاخانی: سریال‌های تلویزیونی به اندازه نمایش‌های رادیویی، تخیل‌انگیز نیستندرادیو "محرم و اربعین" در راهند

توجه ویژه رادیو به ماه عزاداری

همین چندی پیش بهترین‌هایش در جشنواره «نوایش» معرفی شدند و حالا مهیای ماه پربرکت و نورانی عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌شوند. هرکس به طریقی در مظلومیت شهید کربلا و یاران باوفایش عزاداری می‌کند و هنرمندان چه در تلویزیون، تئاتر و حالا رادیو به گونه‌ای هنرمندانه مردم را به معرفت عزاداری و شکوهِ حسینی دعوت می‌کنند. 

شروع «مهاجرین خاک سرخ»

رادیو نمایش برای شبکه‌هایی رادیویی یک نمایش به نام «مهاجرین خاک سرخ» را درنظر گرفته که در استودیوی قدیمی و تاریخی هشتِ رادیو نمایش در حال ضبط است. زنگِ شروع این نمایش رادیویی را حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه‌ملی به صدا درآورد. و البته مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی هم در این آیین حضور داشت. حمیدرضا افتخاری با گام اولیه خودش و نگاه ویژه به پیشکسوتان رادیو نشان داد که قرار است اتفاقات جالب توجه و قابل تأملی در روند ساخت و تولید آثار جدید رادیویی بیفتد.

گریه‌ها و ضجه‌های فریبا متخصص

بازیگران و عوامل سریال رادیویی «مهاجرین خاک سرخ» کار خود را انجام می‌دهند از گریه‌ها و ضجه‌های فریبا متخصص(بازیگر) می‌توان فهمید او یک کاراکتر خوزستانی را ایفا می‌کند. چون به مثالِ زنان خوزستانی مویه می‌کرد... البته کنار او بازیگران دیگری چون «نازنین مهمینی»، «شهین نجف‌زاده»، «شیما جان‌قربان»، «معصومه عزیزمحمدی» و «مونا صفی» با تخیل‌انگیزی، همه را تحت تأثیر قرار دادند. 

البته محمد پورحسن کارگردان این سریال رادیویی لحظاتی ضبط را متوقف کرد تا خبرنگاران و عکاسان بتوانند با عوامل این مجموعه رادیویی گفتگو کنند...

سنج و دمام در یک نمایشِ رادیویی

یکی از نکات قابل توجه در «مهاجرین خاک سرخ» حال و هوای تازه و جذابی که از محرم برای شنونده رادیو تداعی می‌شود. زیرا لحظاتی از نمایش با زدن سنج و دمام، هنرمندانه مخاطب به حال و هوای محرم می‌رود و اینگونه رفتارِ هنرمندانه حتماً تأثیرات دوچندان دارد. 

علاوه بر آن افکت‌ها و صوت‌های رادیویی توسط نازنین حسن‌پور افکتور این سریال رادیویی برای فضاسازی هرچه بیشتر این داستان صورت گرفت. 

افراد جنگ‌زده در استودیوی قدیمی رادیو نمایش

«مهاجرین خاک سرخ » را هانیه نجفی نوشته و عنوان یکی از سریال‌های ویژه ماه محرم است که حال و هوای متفاوتی درباره ایام محرم دارد. داستان این نمایش با ماه محرم آغاز می‌شود و به زندگی خانواده‌ای خوزستانی می‌پردازد که در روز‌های جنگ تحمیلی با پسر نوجوانشان برای ادامه زندگی به تهران می‌آیند و در خانه‌ای که در اختیار افراد جنگ زده قرار گرفته ساکن می‌شوند، پسر بزرگ آنها، مصطفی در جنوب، همراه با سایر جوانان مشغول دفاع از کشور است.

پس از پایان ضبط مجموعه رادیویی،  هنرمندان ، استودیو هشت را به قصد انجام مصاحبه ترک کردند و قرار است این سریال 10 قسمتی "مهاجرین خاک سرخ " به مناسبت ماه محرم از رادیو نمایش و سایر شبکههای رادیویی  به صورت همزمان پخش شود.

رادیو محرم شروع می‌شود

البته به قولِ حمید شاه‌آبادی معاون صدا که چندی پیش به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت که رادیو محرم همزمان با شروع ماه عزاداری امام حسین(ع) شروع به کار می‌کند حتماً در کنار دیگر شبکه‌های رادیویی، این نمایش و نمایش‌های دیگر رادیو را هم روی آنتن خواهد برد. 

بهرام ابراهیمی در نقشِ گوینده

«مهاجرین خاک سرخ» را هانیه نجفی نوشته، محمد پورحسن کارگردانی می‌کند و بهرام ابراهیمی بازیگر و کارگردان تئاتر، گویندگی آن را برعهده دارد. نازنین حسن‌پور در مقامِ افکتوری، فرزاد شریفی صدابردار و فرشاد آذرنیا تهیه‌کنندگی آن را انجام می‌دهند.  

رادیو از تلویزیون جلوتر است

زیرا امروز فارغ از تلویزیون که در مقوله سریال‌سازی نتوانسته توفیق چندانی داشته باشد نمایش‌های رادیویی خاصه رادیو نمایش مخاطبان بسیاری دارد. زیرا به قولِ کارشناسان و هنرمندان رادیو، حسّ تخیل‌انگیزی مخاطب با این نوع کارها برانگیخته می‌شود. و مخاطب دوست دارد خودش با نمایش جلو برود و آیتم به آیتم کارها را حدس بزند. این اتفاق کمتر در تلویزیون می‌افتد و به وفور در نمایش‌های رادیویی شنیده می‌شود.

غفلت تلویزیون از کاربلدها و حرفه‌ای‌ها

یکی از رموز موفقیت در رادیو توجه به پیشکسوتان و کاربلدهاست. شاید تنها خرده‌ای که می‌توان به مدیران رادیو گرفت و بارها هم درباره‌اش به گفتگو نشسته‌ایم حمایت‌های مالی نسبت به حرفه‌ای‌های رادیو و بزرگان هنر نمایشی است. اولاً نسبت به مقوله بازنشستگی می‌توان یک تمهیدات ویژه‌ای اندیشید چون هنرمندی بازنشستگی ندارد و در خصوص مقوله‌های حمایتی هم کار ویژه‌ای کرد تا این روند پویایی در رادیو به پایان نرسد.

عکس‌های دیگر را در ادامه ببینید:

انتهای پیام/

پشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخپشت صحنه نمایش رادیویی مهاجرین خاک سرخ R1515/P/S4,1430/CT6 واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم رسانه ملی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه محرم رسانه ملی ماه محرم رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۵۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانی‌خرم و کارگردانی صابر ابر از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه رفته است.

با پایان بلیت اجرا‌های ماه اردیبهشت «امشب به صرف بورش و خون»، پیش‌فروش بلیت ۲۰ اجرای این نمایش در ماه خرداد، از طریق سایت تیوال آغاز شد.

دانشجویان رشته‌های مختلف می‌توانند در «یکشنبه‌های دانشجویی» با تخفیف به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.

صابر ابر این مونولوگ را که بر اساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا بیدختی شکل گرفته است، در کنار فاطمه نقوی به صحنه می‌برد.

دیگر عوامل نمایش «امشب به صرف بورش و خون» عبارتند از: مجری طرح: امیرسپهر تقی‌لو، طراح صحنه: صابر ابر، طراح لباس: ندا نصر، طراح گرافیک: فرهاد فزونی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، محمدرضا رحمتی، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا: عرشیا باقری، مشاور رسانه‌‎ای: فریبرز دارایی، تبلیغات: استودیو این/جا، تبلیغات مجازی: آریان امیرخان (قیلم نیوز)، دستیار کارگردان: جواد باقری، گروه کارگردانی: الهام میرشفیعی، نیما سکوت، دستیار تهیه و تولید: محمدامین ساکی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • تصاویری از پشت صحنه سریال «نون خ»
  • ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • نفس بازغی و شهاب حسینی در پشت صحنه گناه فرشته | ببینید
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • «پدر قهوه»، سریال جدید مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد