Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@19:17:45 GMT

غذاهای مضر برای مبتلایان به تیروئید

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۶۶۹۰

غذاهای مضر برای مبتلایان به تیروئید

افرادی که به بیماری تیروئید مبتلا هستند باید از مصرف بعضی غذاها مانند فست فود، غذاهای فرآوری شده، گندم، سویا و سبزیجات چلیپایی دوری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، غده تیروئید در جلوی گردن قرار دارد و مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن است. اگر این غده بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشح کند، پرکاری تیروئید و اگر کمتر از مقدار طبیعی، هورمون ترشح کند، کم‌کاری تیروئید به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری تیروئید عمدتا یک بیماری ژنتیکی است، اما عواملی مانند استرس، سموم محیط زیست و رژیم غذایی در ایجاد آن بی‌تاثیر نیست. مصرف بعضی غذاها، بیماری تیروئید را وخیم‌تر می‌کند، در ادامه به بررسی بعضی از مواد غذایی مضر برای مبتلایان به تیروئید می‌پردازیم:

فست فودها

غده تیروئید برای تولید هورمون T۳ و T۴، از ید موجود در غذاها استفاده می‌کند. در حقیقت، تیروئید تنها عضوی از بدن است که به ید نیاز دارد. فست فودها شامل مقدار زیادی نمک و مقدار ناچیزی ید است، بنابراین مبتلایان به بیماری تیروئید باید از مصرف این نوع غذاها دوری کنند. همچنین چربی موجود در فست فود، مانع ترشح هورمون‌های تیروئید می‌شود.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده همانند فست فودها، حاوی مقدار زیادی سدیم است اما مقدار ید موجود در آن بسیار کم است. بسیاری از محصولات، حتی مواد غذایی شیرین دارای مقدار زیادی سدیم است؛ متاسفانه مصرف بیش از حد سدیم باعث بروز بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا می‌شود. از آنجا که مصرف غذهای فرآوری شده، میزان ید حیاتی بدن را تامین نمی‌کند، آماده کردن غذا در منزل، همیشه بهترین گزینه است و می‌توان به مقدار لازم از نمک یددار برای پخت غذا استفاده کرد.

گندم

افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید از مصرف مواد غذایی که حاوی "گلوتن" است، دوری کنند؛ گلوتن نوعی پروتئین است که در مواد غذایی مانند گندم، جو و غلات دیگر وجود دارد. مصرف گلوتن باعث تحریک روده کوچک می‌شود، در نتیجه داروی جایگزین هورمون تیروئید، جذب نمی‌شود. نان، پاستا و برنج هم حاوی گلوتن است، اما این غذاها از فیبر و مواد غذایی مفید دیگر نیز تشکیل شده است که به بهبود عملکرد روده کمک می‌کند.

سویا

برخی افراد معتقد هستند که سویا جایگزین خوبی برای گوشت است، اما مصرف سویا می‌تواند تاثیرات منفی بر عملکرد غده تیروئید داشته باشد. افرادی که به بیماری پر کاری تیروئید مبتلا هستند، باید از مصرف سویا دوری کنند، زیرا سویا مانع جذب هورمون‌های تیروئید توسط بدن می‌شود. همچنین سویا سرشار از "فیتواستروژن" (استروژن گیاهی) است که مصرف بیش از حد آن خطر ابتلا به کم کاری تیروئید را افزایش می‌دهد.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم و کلم پیچ، حاوی مقدار زیادی فیبر، مواد معدنی و ویتامین است، اما متاسفانه مصرف این نوع سبزیجات تولید هورمون تیروئید و جذب ید در غده تیروئید را دچار مشکل می‌کند. بنابراین مبتلایان به بیماری تیروئید باید مصرف این نوع سبزیجات را محدود کنند. موضوع قابل توجه اینکه پختن این نوع سبزیجات، می‌تواند اثر آن‌ها را بر غده تیروئید کاهش دهد.

کد خبر 385555

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی تیروئید فست فود نمک گندم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟

وزارت حج و عمره عربستان، دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی حج امسال را که شامل ایمن‌سازی در برابر برخی بیماری‌ها است، ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشورهایی که زائران آن‌ها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آن‌ها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از داروهایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)
  • حذف گوشت از بیشتر غذاهای میزبان در المپیک پاریس!
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟