Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@09:50:57 GMT

سینمای کودک و نوجوان افول کرده است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۷۱۷۰

سینمای کودک و نوجوان افول کرده است

مصطفی حیدری، رئیس دفتر تخصصی سینمای اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان در خصوص سینمای کودک و نوجوان اظهار کرد: از دو ماهگی تا نه سالگی، دوران کودکی و از نه سالگی تا هجده سالگی، دوران نوجوانی به شمار می‌رود که سینمای کودک و نوجوان مخصوص این قشر سنی ساخته شده و سینمایی مخاطب محور است.
وی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان رویکردهای متفاوتی دارد؛ مثلا سیاست جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند نشاط‌آفرینی و ایجاد شادی برای کودکان کار یا کودکان سیل‌زده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال سی‌و‌دومین دوره خود را پشت‌سر می‌گذارد و اوج آن به دهه هفتاد بازمی‌گردد؛ زمانی که بزرگان سینما مانند ابراهیم فروزش، عباس کیارستمی، مرضیه برومند و ابوالفضل جلیلی به فیلم‌سازی می‌پرداختند.
رئیس دفتر تخصصی سینمای اصفهان افزود: در حال حاضر بیش از یک دهه است که سینمای کودک و نوجوان دچار افول شده، چرا که ما از این سینما غافل شدیم و نخواستیم رشد کند، بنابراین کیفیت و تعداد آثار تولیدی کاهش پیدا کرده است. به علاوه این سینما در حوزه عرضه و پخش سینمای کودک و نوجوان چندان جدی گرفته نشد و به همین دلیل، مخاطب هم آن را جدی نگرفت.

سینمای کودک و نوجوان افول کرده است
حیدری خاطرنشان کرد: زمانی ایرج طهماسبی «کلاه قرمزی» را ساخت و مردم برای آن صف کشیدند، ولی در حال حاضر چنین فیلمی وجود ندارد و مدت‌هاست که این سینما افول پیدا کرده است.
وی در خصوص تاثیر سینمای کودک و نوجوان بر شکل‌گیری هویت این قشر گفت: مسائل هویتی همیشه از کودکی شروع شده، در نوجوانی شکل می‌گیرد و در جوانی و بزرگسالی قوام می‌یابد، به همین دلیل سینمای کودک و نوجوان سینمایی مهم، ولی مغفول واقع شده، است.
رئیس دفتر تخصصی سینمای اصفهان تصریح کرد: برای قوت‌گیری دوباره سینمای کودک و نوجوان باید کار را به اهل آن سپرد و بررسی کرد که چه عواملی در شکل‌گیری موفقیت این سینما و سپس در افول آن نقش داشتند. از اهالی سینما کسانی هستند که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌اند و می‌توانند در این کار کمک کنند.
وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از نهادهایی است که چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن سکان‌دار این نوع سینما بوده و باید تقویت شود. در واقع یکی از دلایل افول سینمای کودک و نوجوان این بود که کانون پرورش فکری افول کرد.
حیدری تاکید کرد: فیلم‌هایی که در ایران ساخته می‌شود، عملا برگرفته از فرهنگ خودمان است، ولی سینمای کودک و نوجوان خصوصیاتی مانند فانتزی یا تخیلی بودن دارد که نمی‌توانیم بگوییم چون از اروپا و آمریکا آمده، نباید از آن استفاده کنیم. دنیای تخیل دنیایی بسیار مهم و لازم در سینمای کودک و نوجوان است، پس سینمای کودک و نوجوان می‌تواند تلفیقی از فرهنگ بومی و استفاده از برخی ابزارهای خارجی باشد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اصفهان جشنواره فیلم کودک و نوجوان دهه هفتاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۷۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودک ۶ ساله اصفهانی در کانال آب غرق شد

آفتاب‌‌نیوز :

عباس عابد افزود: عصر امروز حادثه غرق‌شدگی در کانال آب در روستای قاسم آباد شهرستان تیران و کرون به مرکز اورژانس اصفهان گزارش شد.

وی با بیان اینکه یک واحد امدادی ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شد، افزود: کودک شش ساله غرق شده در این کانال جان خود را از دست داد و تلاش برای نجات او بی نتیجه ماند.

کانال‌های انتقال آب کشاورزی به دلیل شیب زیاد و جلبک گرفتن آن لغزنده و پر شتاب هستند و افرادی که به هر دلیل وارد کانال شوند، نمی‌توانند نجات پیدا کنند.

سه هزار و ۵۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در استان اصفهان وجود دارد؛ بر همین اساس دستورالعمل ایمن‌سازی استخر‌ها با نصب حفاظ و تابلو استخر ممنوع به دستگاه اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • کودک ۶ ساله اصفهانی در کانال آب غرق شد
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی