Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت: «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان جایی برای ارزیابی اشتباه یا اجتهاد غلط درباره قطعی بودن پاسخ به دو تجاوز اسرائیلی ها به سوریه و لبنان نگذاشت.در سخنانش این واضح بود که ضرورت دارد که لبنان را از پیامدهای فاجعه بار امتناع از پاسخ دور کرد پیامدهایی که شامل تجاوزهای بیشتر و فراتر و باز شدن دست دشمن در صحنه لبنان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با قطعی شدن پاسخ حزب الله لبنان به تجاوزهای اسرائیل، چندین پرسش نزد دو طرف اسرائیلی و لبنانی برانگیخته شده است که از صحنه لبنان فراتر رفته و به صحنه منطقه می رسد و در مقدمه آنها امکان وقوع جنگ است اگر چه بر اساس ارزیابی ها وقوع جنگ دور از نظر است البته بدون آن که به شکل مطلق بتوان آن را نفی کرد.با علم به اینکه پاسخ متناسب با تجاوز اسرائیل- به رغم آن که احتمال تنش و نزاع در پی پاسخ کما بیش وجود دارد- می تواند جنگ را دور کند و نه نزدیک.

مرحله کنونی تا حدود زیادی شبیه به مرحله بعد از حمله هوایی اسرائیل به شهرک مرزی«جنتا»در سال 2014 است حمله ای که باعث شد حزب الله لبنان قواعد درگیری را تثبیت کند که مهمترین آنها جلوگیری از تجاوز اسرائیل به عرصه لبنان است.

در همان زمان تل آویو - به اشتباه- ارزیابی کرد که امکان دارد که حزب الله به دلیل تحولات سیاسی و میدانی در دو عرصه لبنان و سوریه واکنش نشان ندهد. امروز نیز بر اساس ارزیابی اولیه، دشمن همان اشتباه را در سال 2019  و در لحظه سیاسی منطقه ای حساس که آن را فشار آورنده بر مقاومت و محور مقاومت می داند!مرتکب می شود.

با وجود این، همانطور که اسرائیل ارزیابی کرد وضعیت به گونه ای است که محل توجه و اهتمام اصلی حزب الله نیست و این از سخنرانی روز گذشته نصر الله مشخص شده است. مکان تجاوز و نتیجه آن و فاجعه بار بودن امتناع از پاسخ، همان چیزی است که رویکرد حزب الله و تصمیم اش را برای پاسخ و نیز اولویت قرار گرفتن اهتمام به آن را مشخص می کند.

در مقابل، تصمیم اسرائیل و اهتمامش در آینده این خواهد بود: تلاش حزب الله برای آن که واکنش و پاسخ به تجاوز متناسب و به اندازه تجاوزها باشد به گونه ای که منجر به قصاص و تثبیت دوباره قواعد درگیری شود، در مقابل اسرائیل تلاش می کند که میزان پاسخ را محدود کرده و از اذیت و آزارهای آن کم کند.

بر همین اساس، حزب الله موضع هجومی گرفته و منتظر فرصتی مناسب است تا پاسخ دهد و نیز برای مرحله بعد از پاسخ و اقدامات احتمالی اسرائیل در صورت اشتباه کردن در ارزیابی های تل آویو، موضع گیری کرده است. در همین حال، اسرائیل نیز در موضع دفاعی قرار گرفته است و تلاش می کند که اهداف میدانی در طول جبهه از دریا تا کوه را به صفر برساند امری که ارتش اش را فرسوده کرده و برای بیداری و آمادگی دفاعی در طول زمان انتظار برای دریافت پاسخ سرگرم اش می کند.

با وجود این،باید تأکید کرد که بخشی از پاسخ حزب الله روز گذشته به اجرا در آمد و به طور کامل موفقیت آمیز بود و آن معادله جدیدی است که خودش را از طریق سرنگون کردن پهپادهای اسرائیلی بر فراز لبنان،تحمیل کرد. این بخشی از پاسخ است که به شکل مستقیم به تجاوز اخیر مربوط است اما تأثیر آن بر میزان کلی رویارویی با دشمن مرتبط است و به نوبه خود می تواند موضع دفاعی در لبنان را در مقابل خلع یکی از مقومات دشمن در زمینه مدیریت اطلاعاتی و عملیاتی، تقویت کند.

بر همین اساس، انتظار می رود که اسرائیل تحرکات سیاسی و میدانی خود را در آینده به دو مرحله تقسیم کند: مرحله مربوط به دوران انتظار برای پاسخ حزب الله است و برای تأثیر در تصمیم پاسخ به طور پیشینی و کاهش تأثیرات و اذیت های آن  اختصاص یافته است.  این مرحله پر از موضع گیری ها و اظهارنظرهایی که مسئولان اسرائیلی خود را پشت جمله های تهدید آمیز پنهان می کنند و این چیزی است که در تهدیدهای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر دولت دشمن اسرائیلی و تعدادی از وزرا و فرماندهان ارتش اش نمایان شد.

همچنین در این مرحله ارتش اسرائیل پیام های بازدارنده از طریق اقدامات میدانی با نمایش ابزارهای جنگی و سامانه های دفاعی اش و نیز تدابیر و گزارش های رسانه ای هدایت شده درباره اقدامات دفاعی و هجومی برای بازداشتن حزب الله را گسترش می دهد.این یعنی در روزهای آینده شاهد جهشی در تهدیدها هستیم که معنایش ضرورتا این نیست که در پی پاسخ حزب الله یا در پی پاسخ به پاسخ عملی می شوند.

در هر حال، مرحله بعد از پاسخ حزب الله ارزیابی های خود را دارد و با معادله های زیادی مرتبط می شود. با وجود همه آن چه رخ داده است و ارعاب و تهدیدهای اسرائیل اما رهبران سیاسی و نظامی این رژیم به دنبال رویارویی فراگیر و همه جانبه نیستند و چه بسا این همان واقعیتی است که در ارتباط با معادله میان دو طرف، که اسرائیل تلاش می کند آن را تغییر دهد، از ثبات بیشتری برخوردار است.

در مقابل، اسرائیل همچنین در مرحله قبل از پاسخ تلاش می کند در حجم پاسخ تأثیر بگذارد و این را از طریق به کارگیری دوستانش از ایالات متحده آمریکا و اروپا گرفته تا دوستانش در جهان عرب انجام می دهد. و این یعنی ارعاب بیشتر با کارزاری از نصیحت ها علیه لبنان و ملت این کشور که شامل سفرهای رسمی می شود که در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

روزهای آینده نه فقط شامل انتظار برای پاسخ خواهد بود بلکه در شامل  انتظار برای ارعاب و تهدیدها نیز خواهد بود.

بی تردید پاسخ در راه است و حداقل آن تناسبی است این در حالی است که تهدید و ارعاب های اسرائیل فقط ابزاری در خدمت موضع دفاعی اسرائیل است و واقعی نیست.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر لبنان اسرائیل حزب الله لبنان قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۷۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است.

به گزارش ایسنا، حنیف غفاری در سرمقاله وطن امروز نوشت: اخیرا شبکه ۱۴ رژیم اشغالگر قدس گزارشی را تحت عنوان «آنچه در جبهه شمال می‌گذرد» منتشر کرد. این گزارش معطوف به تحولاتی بود که از زمان آغاز جنگ غزه و در جریان تقابل حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی به وقوع پیوسته است. «شارون روف اوفیر» نماینده سابق کنست از جمله تحلیلگران حاضر در این شبکه تلویزیونی بود. وی به نکات قابل تاملی درباره شکست تمام عیار رژیم اشغالگر قدس در برابر حزب‌الله اشاره کرد: «چرا واقعیت را نمی‌گوییم؟! ما شمال اسرائیل را از دست داده‌ایم؛ خسارتی که حزب‌الله بر ما وارد کرد ۶ برابر بیشتر از جنگ تابستان ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه)  است. می‌خواهم گریه کنم! چه کسی فکرش را می‌کرد اسرائیل به این روز بیفتد؟»

به راستی چه اتفاقی در شمال اراضی اشغالی، خصوصا مناطق مشرف به جنوب لبنان رخ داده که اینچنین مقامات صهیونیست را پریشان ساخته است؟ واقعیت این است که حزب‌الله لبنان مقاومت هوشمندانه و قاطعانه‌ای را در برابر رژیم اشغالگر قدس صورت داده که دارای ۳ خصلت ویژه است: هدفمندی در تعیین اهداف، انتخاب بهترین زمان در عملیات و تنظیم عوامل فرامتنی و متنی نبرد. 

حزب‌الله لبنان نه تنها قواعد نبرد با تل آویو را بخوبی می‌داند، بلکه قدرت بازدارندگی خود را به صورتی کاملا آشکار به تل‌آویو دیکته کرده است. در این میان، مثلث قدرت در اراضی اشغالی (موساد، کابینه جنگ و ارتش)  آگاه‌سازی افکار عمومی در اراضی اشغالی نسبت به اتفاقاتی را که در جبهه شمال افتاده خط قرمز راهبردی خود تلقی می‌کنند. آنها بخوبی آگاهند افشای ضربات مهلک واردشده از سوی مقاومت لبنان، مترادف با تشدید اعتراضات عمومی و سقوط کابینه جنگ و حتی کابینه پس از آن (کابینه احتمالی لاپید - گانتز) خواهد بود. در مقابل، حزب‌الله لبنان نیز با تمرکز و دقتی مثال‌زدنی و برگرفته از تجربه ارزشمند جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، مرحله به مرحله اهداف خود را در شمال اراضی اشغالی محقق می‌سازد. 

حزب‌الله  لبنان در تازه‌ترین اقدام خود علیه دشمن صهیونیست، تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل را در پایگاه «مسگاو» در شمال فلسطین اشغالی ـ که به‌تازگی تعمیر و تعویض شده بود ـ منهدم کرد. نکته حائز اهمیت اینکه ارتش رژیم اشغالگر قدس پس از انهدام اولیه این تجهیزات، تعمیر و تعویض آنها را با لحاظ کردن بالاترین ضریب امنیتی و بازدارندگی ممکن صورت داده بود. حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است. برای مثال، جریان موسوم به ۱۴ مارس (جریان صهیونیست غربگرا) درصدد بود ورود مقاومت اسلامی لبنان در حمایت از مردم غزه را نماد یک بازی پرهزینه برای بیروت قلمداد کند و حتی در رویکردی وقیح، از شهادت نیروهای مخلص حزب‌الله لبنان در نبرد با رژیم تروریست صهیونیست استقبال می‌کرد. در مقابل، برخی دیگر نیز تصور می‌کردند حزب‌الله در قبال تحولات فلسطین و نوار غزه باید ورود بی‌پروا و همه‌جانبه‌ای داشته باشد، حتی اگر به افتادن نیروهای مقاومت در تله صهیونیست‌ها منجر شود! 

در مقابل، سید مقاومت (علامه سیدحسن نصرالله) بدون تاثیرپذیری از فضای فرامتنی حاکم بر جنگ غزه، هوشمندانه و قاطعانه حزب‌الله را وارد میدان نبرد با دشمن صهیونیست کرد و امروز، صحت و کارایی این استراتژی، بر دوستان و دشمنان مقاومت عیان شده است. نباید فراموش کرد در  زمان تاسیس داعش توسط آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و برخی دولت‌های مزدور و مرتجع منطقه، حزب‌الله بی‌پروا وارد میدان نبرد با تروریسم تکفیری شد و در این صحنه،  ابایی از سنگ‌اندازی‌ها و جنگ روانی گروه‌های طرفدار غرب و اسرائیل در بیروت نداشت.

تجمیع  ۳ واقعه مهم دو دهه اخیر در منطقه یعنی «جنگ ۳۳ روزه»، «جنگ علیه تروریسم تکفیری ـ صهیونیستی در منطقه» و «جنگ غزه» و تحلیل آنها در یک چارچوب مشترک راهبردی نشان‌دهنده زبدگی توصیفی، تحلیلی، راهبردی و تاکتیکی حزب‌الله در آوردگاه‌ها  و بسترهای زمانی - مکانی گوناگون در منطقه است. این همان رمز پویایی و برتری مقاومت لبنان در برابر دشمنان قسم‌خورده بشریت است. قطعا در آینده نزدیک، منابع امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس قدرت کتمان دستاوردهای حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی و آنچه را که بر سر صهیونیست‌ها در این مناطق آمده نخواهند داشت. تاریخ مصرف سانسور  تعداد زیاد نظامیان هلاک‌شده صهیونیست ـ که اکثرا با موشک‌های برکان هدف قرار گرفته‌اند ـ و خسارات زیرساختی عمیقی که به پایگاه‌های نظامی این رژیم در این مناطق وارد شده، به پایان رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح/ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیل
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • حزب‌الله یک کاروان ارتش اسرائیل را به کمین انداخت
  • تصاویر به کمین افتادن یک کاروان ارتش اسرائیل توسط حزب‌الله | ویدئو
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است